search

۱۱ نکته شگفت‌انگیز درباره خواص گردو برای سلامتی

clock icon زمان خواندن ۱۲ دقیقه محمدمهدی غیاثوند یک‌شنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۵۳

۱۱ نکته شگفت‌انگیز درباره خواص گردو برای سلامتی
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید
خواص گردو برای سلامتی و زیبایی انکار نشدنی است. هر کسی که به دنبال سبک زندگی سالم و پایبندی به اصول تغذیه سالم باشد، حتما با خواص گردو آشنایی دارد. این ماده غذایی شگفت‌انگیز در انواع رژیم‌های غذایی سالم، به خصوص رژیم‌های لاغری کاربرد فراوان دارد. حتی، خواص روغن گردو باعث شده است تا از این ماده غذایی برای بهبود و تقویت پوست و مو استفاده شود. اگر شما هم از طرفداران گردو هستید، با خواندن این مطلب درباره خواص گردو بیشتر بدانید.

ارزش غذایی

انرژی۶۵۴ کیلوکالری
کربوهیدرات۱۴ گرم
پروتئین۱۵.۲۳ گرم
چربی کل۶۵.۲۱ گرم
کلسترول۰ میلی گرم
فیبر خوراکی۶.۷ گرم

خواص گردو بی‌شمار است که صحبت درباره‌ آن به ده‌ها و یا حتی صد‌ها مقاله نیاز دارد. از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی درون آن تا خواص پرشمار برای بدن و نقش مهمی که در داشتن سبک زندگی سالم و برخورداری از تغذیه سالم و اصولی ایفا می‌کند، می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد. در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین فواید گردو، مواد غذایی درون آن، اثرات آن بر سلامت بدن و مهمتر از همه اثرات اعجاب‌آور بر پوست و مو را پوشش دهیم. با ما همراه باشید تا بدانید که چطور می‌توانید از این آجیل خوشمزه بیشترین بهره را ببرید.

فهرست مطالب

خواص گردو

مواد مغذی گردو

گردو شامل مواد معدنی و ویتامین‌های مختلفی است که لیست بلند بالایی را تشکیل می‌دهند. برخی از این مواد شامل پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر، کلسیم، آهن، پتاسیم، فسفر، منیزیم، روی، منگنز، ویتامین کا، ویتامین ای، ویتامین‌های گروه ب، اسیدهای چرب و تریپتوفان هستند. قطعا توضیح دادن درباره تمام خواص گردو و توضیح این نکته که گردو حاوی چه موادی است از حوصله این مقاله خارج است. پس ما به بررسی مهمترین و حیاتی‌ترین مواد موجود که در رژیم غذایی روزانه ما نقش حیاطی ایفا می‌کنند، اکتفا می‌کنیم.

  • پروتئین گیاهی: گردو منبع غنی از این ماده است. پروتئین یکی از چند ماده مغذی اصلی است که بدن برای رشد به آن نیاز دارد. وجود پروتئین در رژیم غذایی نه تنها به شما کمک می‌کند تا بافت‌های بدن خود را ترمیم کنید بلکه با ایجاد حس سیری از پرخوری جلوگیری می‌کند. پس با این وجود گردو می‌تواند نقش یک میان وعده غذایی سالم را به خوبی ایفا کند.
  • اسید‌های چرب امگا ۳: اسیدهای چرب امگا ۳ در چند دهه گذشته به دلیل نقش آن‌ها در عملکرد قلبی عروقی مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند. بدن توانایی تولید و سنتز این نوع اسید چرب را نداشته و باید لزوما از طریق مواد غذایی وارد بدن شود. دریافت کافی اسیدهای چرب امگا ۳ خطر ابتلا به بیماری های قلبی، آرتروز و انواع خاصی از سرطان را کاهش می دهد. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ با خاصیت ضد التهابی در بدن همراه هستند. این اسید چرب در مغز نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و می‌تواند به جلوگیری از زوال عقل کمک شایانی کند.
  • فیبر: گردو حاوی مقادیر زیادی فیبر است. فیبر به بدن کمک می‌کند تا دستگاه گوارش را تنظیم کرده و سطح کلسترول و قند خون را کنترل نماید. گردو یک ماده غذایی عالی برای برطرف کردن نیاز روزانه بدن به فیبر است چرا که هر ۲۰ گرم گردو حاوی ۲ گرم فیبر است. گفتنی است مصرف فیبر برای سلامت بدن به خصوص در رژیم‌های غذایی سالم برای لاغری بسیار توصیه می‌شود. در این مطلب از وبسایت سبک زندگی می‌توانید درباره خواص فیبر بیششتر بخوانید.  
  • فسفر: فسفر یکی از عناصر اصلی در ساختار استخوان و غشاهای سلولی است. دریافت میزان فسفر کافی به محکم شدن استخوان‌ها و دندان کمک می‌کند. گردو یکی از منابع سرشار فسفر است.
  • ویتامین ب۶: گاهی اوقات میزان ویتامین مصرفی شما مهم نیست بلکه این موضوع که بدن چه مقدار از آن را جذب می‌کند اهمیت خواهد داشت. جذب برخی از ویتامین‌ها مثل ویتامین B6 برای بدن مشکل است.برخی از انواع میوه‌جات، سبزیجات و غلات دارای ویتامین ب۶ هستند، اما بدن در جذب از طریق این مواد با مشکل مواجه می‌شود. اگرچه گردو مانند مواد غذایی گفته شده دارای این ویتامین نیست اما نکته مهم اینجاست که دریافت ویتامین ب۶ از طریق گردو برای بدن بسیار راحت است. این ویتامین در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و اختلالات مغزی نقش موثری دارد و گردو یکی از منابع ارزشمند آن است.

به دلیل خواص گردو و همیت آن برای سلامتی بدن، متخصصان توصیه می‌کنند در روز حدود ۳۰ گرم گردو مصرف کنید.

مواد مغذی گردو

خواص گردو برای سلامتی

گردو با داشتن حجم و تنوع زیادی از مواد مغذی از انواع ویتامین گرفته تا آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی نقش موثری بر سلامتی ایفا می‌کند. خواص گردو چه در حالت تازه و چه در حالت خشک شده اثرات یکسانی دارند و تفاوتی در آن‌ها نیست. 
در ادامه به ۱۱ مورد از اثرات معجزه‌گر خواص گردو بر بیماری‌ها و پیشگیری از آن‌ها می‌پردازیم:

  1. سلامت قلب: باتوجه به دارا بود حجم زیادی اسید چرب امگا۳ گردو برای سیستم قلبی بسیار مفید است. اسید چرب امگا۳ در کاهش کلسترول بد بدن و تولید کلسترول مفید نقش دارد. همچنین خوردن چند گردو در روز به کاهش فشار خون، تقویت عملکرد رگ‌های خونی و کاهش التهاب آن‌ها کمک می‌کند. 
  2. کاهش خطر ابتلا به سرطان: گردو با دارا بودن اسید امگا۳، پلی فنول و اورولتین دارای خاصیت ضد سرطانی است. گردو ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مانند پستان، روده بزرگ و پروستات را کاهش دهد. تحقیقات جدیدی در انجمن سرطان آمریکا نشان می‌دهد مصرف چند گردو در روز به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک می‌کند.
  3. کمک به عملکرد مغز: امگا ۳ موجود در گردو برای مغز بسیار مفید است. مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد وجود اسیدهای چرب ضروری در رژیم غذایی بر کاهش مشکلات شناختی مغز اثر گذار است. این موضوع به خصوص در سالمندان صادق است. در رژیم غذایی سالم برای سالمندان، گردو از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه مصرف گردو از مشکلات شناختی که در اثر کهولت سن برای مغز پیش می‌آید، جلوگیری می‌کند.
  4. کاهش التهاب: افراد مبتلا به بیماری‌هایی مثل آسم، آرتروز و اگزما دچار شده باشند با استفاده از خواص گردو از اثرات کاهشی این التهابات بهره‌مند خواهند شد. پلی فنول‌های موجود در گردو از ابزارهای کمک کننده در مبارزه با التهاب هستند.
  5. تقویت سیستم ایمنی: گردو حاوی دسته‌ای از آنتی اکسیدان‌هایی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کند. همچنین گردو دارای ویتامین ب۶ و مواد معدنی است که برای سیستم ایمنی بسیار مفید است.
  6. سلامت استخوان: گردو حاوی اسید چرب ضروری به نام آلفالینولنیک است. این اسید چرب موجب تقویت استخوان و سلامت آن شده و در کاهش التهاب آن نقش دارد.
  7. کیفیت خواب: گردو حاوی ملاتونین است. این ماده در ایجاد الگوی خواب صحیح و با کیفیت نقش به سزایی دارد. وجود اسیدهای چرب در گردو با کاهش فشار خون، موجب کم شدن اثرات استرس شده که همین موضوع بر خواب بهتر تاثیر گذار است.
  8. بارداری: خواص گردو برای مادر و جنینش بسیار زیاد است. گردو حاوی انواع ویتامین‌های گروه ب مثل فولات، تیامین و ریبوفلاوین است که مصرف مداوم آن‌ها در دوران بارداری هم برای مادر و هم برای جنین ضروری است. همچنین اسیدفولیک موجود در گردو برای خانم‌های باردار ضروری و مفید است. در این مطلب می‌توانید درباره رژیم غذایی دوران بارداری بیشتر بخوانید.
  9. گوارش: گردو سرشار از فیبر است. وجود این ماده برای عملکرد صحیح دستگاه گوارش ضروری است و همه انسان‌ها باید به طور روزانه فیبر دریافت کنند.
  10. درمان عفونت‌های قارچی: شواهد و تحقیقات حاکی از آن است که خواص گردو می‌توانند در درمان عفونت‌های قارچی کمک کنند. مطالعات دانشمندان نشان داده که اثر گردو بر برخی از عفونت‌های قارچی پوست و دستگاه گوارش همانند داروهای ضد عفونت است.
  11. جلوگیری از دیابت: تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه دانه‌ها و آجیل به خصوص گردو به خاطر وجود برخی مواد در آن‌ها خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهند.

منبع مهم آنتی‌اکسیدان

خواص روغن گردو برای سلامت پوست و مو

صرف نظر از زن یا مرد بودن و سن و سال همه ما به دنبال داشتن موهایی براق و محکم و پوستی سالم و شفاف است. برای رسیدن به این هدف در طول سال هزینه زیادی برای انواع شامپو، کرم و ماسک می‌کنیم اما سوال اصلی اینجاست که آیا واقعا این محصولات ارزش این همه هزینه را دارند؟ آیا واقعا آنچنان که ادعا می‌کنند می‌توانند بر پوست و موی ما اثرات مثبت بگذارند؟ آیا این مواد برای ما ضرری ندارند؟
بازهم باید پاسخ پرسش‌های بالا را در طبیعت جست‌وجو کنیم. جایی که با کمترین هزینه و کمترین عوارض بهترین درمان‌ها را در اختیار ما می‌گذارد. در این زمینه خواص بی‌شمار گردو و فرآورده‌های آن به میزان بسیار زیادی می‌تواند کمک کننده باشد.
گردو با داشتن انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها نه تنها قادر است بسیاری از مشکلات پوست و مو را درمان کند، بلکه می‌تواند نقش پیشگیری و تقویتی نیز در این زمینه بازی کند. در واقع خواص روغن گردو می‌تواند باعث شادابی و شفافیت پوست و مو شود.
بنابراین، بهتر است، نگاهی به برخی از شگفت انگیزترین خواص گردو برای سلامت پوست و مو داشته باشیم. 

  • شوره سر: اگر شما از دانه‌های سفیدی که بر روی موهای شما نشسته و با تکان بر روی شانه می‌ریزند و ظاهر مو و لباس شما را خراب می‌کنند خسته شده‌اید باید بدانید گردو یکی از بهترین راه‌های خلاص شدن از آن است. روغن گردو پوست سر را چرب کرده و از پوست پوست شدن آن جلوگیری می‌کند. همچنین با ایفای نقش آبرسانی به مو و ساقه آن به خلاص شدن از شر شوره سر کمک زیادی می‌کند.
  • تیرگی و پف زیر چشم: کم خوابی، دلایل ژنتیکی و خستگی عواملی هستند که موجب می‌شوند وقتی از خواب بیدار می‌شوید زیر چشمان تیره و یا پف کرده باشد. مالیدن روغن گردو در اطراف چشم به صورت مستمر به از بین رفتن این دو عارضه کمک خواهد کرد.
  • رنگ مو: هیچکس موهای کدر، خاکستری و سفید را دوست ندارد. ماساژ مو و پوست سر با روغن گردو به دلیل خاصیت آبرسانی و وجود مواد مغذی موجب جلوگیری از تغییر رنگ مو شده و به حفظ رنگ طبیعی و درخشندگی آن کمک می‌کند.
  • هیدراته کردن پوست: هیدراته کردن یا مرطوب نگه داشتن پوست برای جلوگیری از خشک شدن و ترک خوردن آن واجب است. گردو ماده خوبی برای این منظور است و با ماساژ دادن روغن آن بر روی پوست موجب نرم شدن و روشن شدن آن خواهید شد.
  • پوست سر: گردو به هیدراته کردن پوست سر کمک می‌کند و جلوی ایجاد مشکل برای آن را می‌گیرد. روغن گردو خاصیت ضد قارچی دارد و مانع ایجاد شوره می‌گردد. روغن گردو موجب پاک شدن و تمیز شدن پوست سر شده و باعث تقویت ریشه مو می‌شود.
  • پیری پوست و چین و چروک: گردو منبع غنی ویتامین ب و انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست. این ترکیبات در کاهش و از بین بردن چین و چروک، خطوط روی پوست و سایر علائم پیری تاثیرگذار است. ویتامین ای موجود در روغن گردو از آسیب دیدن پوست جلوگیری می‌کند و علائم خستگی را از پوست می‌زداید.  یکی دیگر از دلایل ایجاد چین و چروک و پیری پوست اضطراب و استرس است. ویتامین‌های گروه ب موجود در گردو در کاهش استرس موثراند.
  • قوی و براق کردن مو: ویتامین ای، پتاسیم و امگا۳ موجود در روغن گردو نه تنها باعث کاهش شکستگی و مو خورده می‌شوند بلکه باعث تقویت ساقه و ریشه مو نیز خواهند شد. برای این مورد هم می‌توانید از روغن گردو استفاده کرده و هم به صورت خوراکی آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • درخشندگی پوست: برای افزایش درخشندگی پوست می‌توانید از اسکراب گردو، ماسک حاوی گردو، کرم حاوی عصاره گردو و روغن استفاده کنید و پس از مدتی اثرات آن را ببینید.

خواص روغن گردو

ماسک آبرسان گردو

  • مواد مورد نیاز برای تهیه ماسک آبرسان گردو

۴ عدد گردو

۲ قاشق غذاخوری جو دوسر

یک قاشق چای‌خوری عسل

چند قطره روغن زیتون

  • طرز تهیه ماسک آبرسان گردو 

برای تهیه ماسک صورت گردو کافی است، گردو، جو دوسر، عسل و چند قطره روغن زیتون را مخلوط کرده تا خمیری یکدست به وجود آید. این خمیر را بر روی صورت خود بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. سپس درحالی که صورت خود را به صورت دایره‌ای ماساژ می‌دهید آن را با آب گرم بشویید. این ماسک به مرطوب نگه داشتن پوست و درخشش آن کمک می‌کند.

ماسک آبرسان گردو

اثرات جانبی و مضرات مصرف گردو

شما در روز می‌توانید حدود ۲۰ گرم گردو مصرف کنید. گردو نیز مانند هر ماده غذایی دیگر در صورت مصرف زیاد و نادرست نه تنها برای بدن فایده ندارد بلکه حتی می‌تواند مضر نیز باشد. به طور مثال در برخی از افراد مصرف بیش از حد گردو موجب آلرژی و تداخلات دارویی می‌شود. برخی از مضرات گردو عبارتند از:

  • واکنش آلرژیک: مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به آجیل حساسیت دارند باید از مصرف گردو خودداری کنند. واکنش‌های آلرژیکی که در اثر مصرف گردو ممکن است ایجاد شود شامل تنگی نفس، درد قفسه سینه، کهیر و مشکلات تنفسی است. باید بدانید که دو نوع آلرژی در این زمنیه وجود دارد؛ مدل اولیه که شامل مصرف مستقیم گردو یا محصولات آن است که موجب آنافیلاکسی می‌شود. مدل ثانویه به دلیل واکنش مواد موجود در گردو با سایر مواد است که باعث خارش و تورم دهان می‌شود.
  • جذب آهن: گردو حاوی ماده‌ای به نام فینات است. این ماده بر توانایی بدن در جذب آهن تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل در هنگام فقر آهن باید مصرف گردو محدود شود.
  • کلیه: مصرف بیش از حد گردو به کلیه‌ها آسیب می‌رساند.
  • مایعات بدن: گردو بر برخی از مایعات بدن مانند مخاط تاثیر می‌گذارد و سبب کم شدن و خشک شدن آن‌ها می‌شود.
  • پوست: برخورد مواد موجود در پوست گردو با پوست بدن ممکن است موجب تحریک و ایجاد بثورات پوستی شود.
  •  تداخل دارویی: برخی مواد موجود در گردو ممکن است با داروهایی که مصرف می‌کنید در تداخل باشد. اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید با متخصص تغذیه مشورت کنید که آیا باید از مصرف گردو پرهیز کنید یا خیر.

مصرف بیش از حد گردو ممکن است موجب اسهال، حساسیت پوستی، واکنش‌های آلرژیک و تاثیر در میزان جذب آهن شود. همچنین گردو دارای کالری بالایی است و مصرف زیاد آن برای بدن مضر است.

مضرات مصرف گردو

چه گردویی برای مصرف مناسب است

گردو در سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ وجود دارد. ابعاد به هیچ وجه بر میزان خواص گردو موثر نیست و کاملا به نژاد و نوع آن بستگی دارد. از خرید گردوهایی که در پوست آن‌ها سوراخ و یا ترک وجود دارد اجتناب کنید. باز شدن پوست موجب خشک شدن مغز و روغن آن گشته و در صورت تماس زیاد با هوا و نور خواص گردو از بین می‌روند.

نحوه ذخیره و نگهداری گردو

برای حفظ خواص گردو آن را در یک مکان خشک و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. در صورت رعایت شرایط یاد شده تا ۳ ماه می‌توانید از آن استفاده کنید. پس از پوست کندن، گردو حداکثر تا ۶ ماه در یخچال و فریزر ماندگاری دارد.

اگر کیسه‌ای که گردو را در آن نگه داری می‌کنید خالی از هوا باشد تا یکسال نیز می‌توان گردو را در فریزر نگه داری کرد. طبیعت گردو به گونه‌ای است که طعم مواد دیگر ار به خود می‌گیرد پس اگر از آن در یخچال نگه‌داری می‌کنید، آن را از موادی مانند سیر، پیاز و ماهی دور نگه‌ دارید. برای حفظ خواص گردو بهتر است به محض پوست گرفتن آن، مصرف کنید.

پرسش‌های رایج درباره خواص گردو

ذخیره و نگهداری گردو

خواص گردو برای کبد چیست؟ 

گردو حاوی موادی است که به کبد در سم زدایی کمک می‌کند. گردو حاوی امگا ۳ و ماده گلوتاتیون است که این دو ماده در پاکسازی کبد بسیار موثر هستند.

بهترین زمان مصرف گردو چه زمانی است؟ 

شواهد حاکی از آن است که بهترین زمان مصرف گردو صبح و همراه وعده صبحانه است، چرا که مصرف گردو همراه با صبحانه در تنظیم فشار خون موثر است. همچنین گردو به دلیل داشتن پروتئین و ایجاد حس سیری می‌تواند نقش میان وعده را نیز بازی کند.

آیا مصرف هر روز گردو برای بدن مفید است؟

متخصصان توصیه می‌کنند مصرف ۳۰ گرم گردو در روز به دلیل داشتن انواع آنتی‌اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین می‌تواند در سلامت بدن نقش بسیار زیادی داشته باشد.

 گردو برای سلامتی

سخن پایانی

گردو پر از مواد مغذی و سرشار  از آنتی اکسیدان است که از بسیاری جهات برای سلامتی دارای مزایایی است. خواص گردو موجب می‌شود تا برای سلامت قلب مفید باشد، خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و سلامت استخوان را بهبود ‌بخشد. با این حال، مصرف بیش از حد این آجیل  ممکن است منجر به عوارض جانبی شود. با استفاده به اندازه و گنجاندن آن در رژیم غذایی سالم و روزانه خود از خواص این ماده غذایی شگفت‌انگیز بهره‌مند شوید.
 

نظرات کاربران