search

سلامتی و تناسب اندام با ترک اعتیاد به شیرینی جات

clock icon زمان خواندن ۱۰ دقیقه مهرداد توکلی سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ۲۱:۵۷

سلامتی و تناسب اندام با ترک اعتیاد به شیرینی جات
۵/ ۳.۰۰
امتیاز دهید

شیرینی جات از آن دسته خوراکی‌های دلچسبی است که لذت قابل توجهی برای ما ایجاد می‌کند. اگر شما نیز گاهی در خوردن شیرینی جات زیاده‌روی کرده باشید، با کشش وسوسه‌انگیز آن آشنا هستید. علاقه شدید به شیرینی جات و ولعی که شما را رها نمی‌کند، نوعی اعتیاد محسوب می‌شود که سلامتی شما را نشانه گرفته است. اگر شما نیز از افرادی هستید که ولع خوردن شیرینی جات شما را رها نمی‌کند، مطالب زیر را چندین بار بخوانید تا با راه‌‌های ترک اعتیاد به شیرینی جات آشنا شوید.

فهرست مطالب

تاثیر شیرینی جات بر سلامت 

میل به خوردن شیرینی جات اغلب اوقات افرادی که به این کار عادت دارند را رها نمی‌کند و مقاومت در برابر آن بسیار دشوار است. اما بنا بر توصیه متخصصین تغذیه، یک رژیم غذایی سالم و متنوع، با ایجاد احساس نشاط و شادابی در شما، ترک میل به شیرینی را آسان می‌کند. پس آگاهی از تاثیرات سو شیرینی جات بر سلامت، نباید موجب نگرانی شما شود، بلکه باید شما را به ترک اعتیاد شیرینی مصمم کند. در این مطلب از وبسایت سبک زندگی می‌توانید درباره اصول تغذیه سالم بیشتر بخوانید.
مصرف شیرینی جات با انواع بیماری‌ها از جمله چاقی، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، دیابت و سندروم روده تحریک‌پذیر در ارتباط است. همچنین باعث تسریع روند پیری سلول‌ها و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. علاوه بر این مشکلات جسمانی، اگر بخواهیم اعتیاد به شیرینی را از بعد روانی نیز نگاه کنیم با موارد مهمی مانند مشکلات مربوط به کاهش تمرکز و حافظه، بیش‌فعالی، اضطراب، افسردگی و نیز کاهش احساسات عاشقانه و سردمزاجی برخورد می‌کنیم. 

راه حل اعتیاد به شیرینی
محققان با بررسی افرادی که دچار آکنه صورت هستند، دریافتند مصرف شیرینی جات در رژیم غذایی آن‌ها به طور چشمگیری بالاست. بنابراین، همیشه در صورت این افراد آکنه و جوش قابل مشاهده است.

افرادی که از موادغذایی شیرین به میزان زیاد استفاده می‌کنند، چاق هستند و علاوه بر آن از مشکلات گوارشی همچون نفخ معده رنج می‌برند. همچنین مولکول‌های گلوکز موجود در شیرینی جات بر اثر هضم داخل روده و معده علاوه بر نفخ، باعث ترش کردن معده، یبوست و ورم شکم می‌شود. 

مصرف مواد قندی، تولید کلسترول خوب خون را کاهش و کلسترول بد خون را افزایش می‌دهد. در نتیجه چربی خون بد افراد بالا می‌رود. به دنبال بالا رفتن چربی خون نیز، بیماری‌های قلبی و عروقی به وجود می‌آید. بنابراین اگر سلامتی خود را دوست دارید، هرچه زودتر به فکر تغییر سبد غذایی و ترک اعتیاد به شیرینی باشید.

اعتیاد به شیرینی یک حقیقت است

افرادی که مواد غذایی شیرین را به میزان زیاد مصرف می‌کنند، به طور غیرارادی تمایل به مصرف هرچه بیشتر شیرینی جات دارند. این تمایل از این بابت است که خوراکی‌های شیرین روی مغز تاثیر می‌گذارد.

از آن‌جا که سوخت سلول‌های مغزی، قند است، مغز شیرینی را به عنوان پاداش درنظر می‌گیرد و باعث می‌شود بیشتر از خوردن شیرینی جات لذت ببرید. حال، زیاده‌روی در خوردن شیرینی با تغییر مرکز پاداش‌دهی مغز، فرد را به مصرف بیشتر شیرینی ترغیب می‌کند و ترک این عادت دشوار می‌شود. 

  • شکر، ماده اعتیادآور

برخی افراد به‌ طور ناسالمی از شیرینی جات استفاده می‌کنند و تصوری از اعتیادآور بودن شکر ندارند. اما حقیقت این است که شکر، معیارهای یک ماده اعتیاد آور را به طور کامل دارد.

شکر مشابه الکل و مواد مخدر موجب افزایش انتقال‌دهنده‌های عصبی از جمله دوپامین و سروتونین در مغز می‌شود. بنابراین مصرف بیش از اندازه قند، شکر و خوراکی‌های تهیه شده از آن‌ها می‌تواند فرد را دچار اعتیاد کند. پس ترک اعتیاد به شرینی‌جات را جدی بگیرید و برای آن اقدام کنید.
 اعتیاد به شیرینی یک حقیقت

علایم اعتیاد به شیرینی جات

باتوجه به بررسی‌های صورت گرفته، علائمی برای اعتیاد به شیرینی جات اعلام شده است. اگر شما نیز دارای این علائم هستید، زنگ خطر اعتیاد برای شما به صدا درآمده و هرچه زودتر به ترک اعتیاد به خوردن شیرینی جات اقدام کنید. برخی از این علائم عبارتند از: 

  • تمایل همیشگی به خوردن شیرینی
  • وجود همیشگی جوش روی پوست
  • عدم کنترل خود در برابر شیرینی
  • کاهش تدریجی احساس طعم و مزه‌ها روی زبان 
  • بروز چین و چروک صورت
  • پوسیدگی شدید دندان

راه حل ترک اعتیاد به شیرینی جات

افرادی که به وفور از مواد غذایی شیرین استفاده می‌کنند، علی رغم تصمیم خود برای ترک اعتیاد به شیرینی جات، نمی‌توانند مصرف آن را ترک کنند و به اجبار به مصرف خود ادامه می‌دهند. زیرا با استفاده مداوم، افراد نسبت به اثرات شیرینی مقاومت پیدا می‌کنند و بدون آن نمی‌تواند کار و فعالیت خود را به درستی پیش ببرند. 

  • بدن، به اندازه‌ای که تصور می‌کنید به قند احتیاج ندارد. بنابراین بهتر است به صورت تدریجی، هر هفته یکی از شیرینی جات را از سبد غذایی خود حذف کنید. مثلا در هفته اول از دسر بعد از شام چشم‌پوشی کنید. توجه داشته باشید با توجه به سازوکار مغز دربرابر شیرینی، که به آن اشاره شد، هرچه شیرینی کمتری بخورید، هوس شما به شیرینی جات کمتر خواهد شد.
  • جایگزینی مواد غذایی دیگر نیز از جمله راهکارهای ترک اعتیاد به شیرینی جات است. به این طریق که ابتدا مواد غذایی کم‌شیرینی را جایگزین کنید و کم‌کم شیرینی جات را از رژیم غذایی خود حذف کنید. 

علایم اعتیاد به شیرینی جات

  • توجه به برچسب مواد غذایی هنگام خرید از دیگر راه‌حل‌‌های کمک‌کننده در ترک شیرینی جات است. روی برچسب‌های مواد غذایی همیشه نام «شکر» یا «قند» درج نمی‌شود. بلکه ممکن است اسامی دیگری به جای آن‌ها نوشته شده باشد که باید آن‌ها را به خاطر داشته باشید؛ گلوکز، لاکتوز، شربت مالت، ساکارز و نیشکر غلیظ شده.

 مواد غذایی جایگزین شیرینی جات 

مهمترین کار در ترک اعتیاد به شیرینی جات، استفاده از مواد غذایی جایگزین در رژیم غذایی است و بهترین آن‌ها موادی هستند که اشتها به شیرینی را کاهش می‌دهند. در این‌جا به مهمترین مواد غذایی جایگزین اشاره می‌کنیم: 

  • میوه‌جات با وجود داشتن شیرینی، به ویژه میوه‌های شیرین مانند انبه و انگور، به علت فیبر بالا و ویتامین‌های بی‌شمار می‌توانند جایگزین خوبی برای شیرینی جات باشند. 
  • شکلات تلخ بهترین گزینه در هنگام میل به خوردن شکلات است. هنگامی که هوس خوردن شکلات را داشتید، با جایگزین سالم آن یعنی شکلات تلخ، ترک میل به شیرینی را امتحان کنید. 
  • حبوبات مانند عدس، لوبیا و نخود برای تامین فیبر و پروتئین بدن، منابع گیاهی خوبی به شمار می‌ایند. حبوبات با ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها شما را در ترک اعتیاد به شیرینی جات یاری می‌کنند.
  • ماست یک میان‌وعده سرشار از پروتئین و کلسیم است که برای تنظیم اشتها و کنترل میل به شیرینی بسیار مناسب است. بهترین نوع ماست، ماست بدون شکر و پروبیوتیک (شامل باکتری‌های مفید) است. 
  • خرما سرشار از فیبر، پتاسیم و آهن با طعم شیرین است. مصرف چند عدد خرما در روز علاوه بر تامین مواد مغذی بدن، یک جایگزین مناسب برای آب نبات و شکلات در دوری ترک اعتیاد به شیرینی جات است. 
  • پروتئین‌ها مانند گوشت قرمز، پرندگان و ماهی‌ها در وعده غذایی برای کاهش میل افراد به شیرینی جات بسیار موثر است. 
  • آجیل سرشار از چربی سالم، فیبر و ترکیبات گیاهی مفید هستند. مصرف مغزها علاوه بر کاهش میل شما به شیرینی جات، موجب کاهش بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شود. 
  • با سبد غذایی غنی که می‎‌توان برای خود انتخاب کنید، قطعا ترک اعتیاد به شیرینی جات خیلی دشوار هم نخواهد بود. 

مواد غذایی جایگزین شیرینی جات

راهکارهای ساده برای ترک اعتیاد به شیرینی جات

اگرچه دل کندن و ترک اعتیاد به شیرینی جات کار دشواری است، اما با راه‌حل‌های ساده می‌توانید نتیجه خوبی کسب کنید: 

  • به صورت هوشیار به ترک اعتیاد به شیرینی جات فکر کنید تا به تدریج ملکه ذهن شما شود. 
  • شکر و محصولات قندی را از سبدغذایی حدف کنید. 
  • منظم ورزش کنید
  • قبل از بیرون رفتن از خانه، در صورت گرسنگی، چیزی بخورید یا تنقلات سالم به همراه ببرید. 
  • وعده‌های غذایی خود را متنوع و از انواع جایگزین شیرینی جات قرار دهید. 
  • میان وعده‌هایی با شیرینی طبیعی مانند خرما و مغزها میل کنید. 
  • بدن خود را هیدراته نگه دارید؛ یکی از فواید خوردن آب کاهش میل به خوردن شیرینی جات است. در این مطلب از وبسایت سبک زندگی، می‌توانید درباره روش‌های هیدراته نگه داشتن بدن بیشتر بخوانید.
  • خواب کافی داشته باشید زیرا بنا بر گفته متخصصان، میزان خواب با ولع مصرف شیرینی رابطه مستقیم دارد.

کاهش وزن با ترک اعتیاد به شیرینی جات

کاهش وزن با ترک اعتیاد به شیرینی جات

سازمان بهداشت جهانی (WHO) به مردم هشدار داده است که دریافت قندهای آزاد را تا ده درصد در روز کاهش دهند. سازمان می‌‌گوید این کار خطر چاقی، اضافه وزن و پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد. 

خوردن خوراکی‌های شیرین به دلیل افزایش انرژی دریافتی بدن و عدم مصرف آن‌ها در روز، به تدریج موجب تجمع چربی در اطراف معده می‌شود. بنابراین اگر قصد کاهش وزن دارید، اولین قدم ترک اعتیاد به شیرینی جات است. اگر قند نباشد، بدن برای دریافت انرژی لازم از چربی‌ها استفاده می‌کند و موجب کاهش وزن می‌شود. مصرف کافی پروتئین نیز می‌تواند راه حل مناسبی برای کنترل اشتها و کاهش غذای دریافتی و در نتیجه کاهش وزن شود. 

قندهای رژیم غذایی شما می‌توانند به صورت طبیعی در غذاها موجود باشد یا مانند شربت‌ها، هنگام فرآوری به آن اضافه شده باشد. لذا برای کاهش وزن باید به قندهای پنهان رژیم غذایی خود دقت کنید. قطعا ترک اعتیاد به شیرینی جات می‌تواند دستیابی به تناسب اندام دلخواه شما را آسان‌تر کند. 

رژیم غذایی بدون شیرینی

همانطور که اشاره شد، در روند ترک اعتیاد به شیرینی‌حات، مهمترین اقدام حذف مواد غذایی شیرین از برنامه غذایی است. رژیم غذایی بدون شیرینی معمولا به رژیمی گفته می‌شود که تمام منابع دریافت شیرینی را محدود می‌کند.

رژیم‌های غذایی بدون شیرینی متنوع هستند و می‌توانید بهترین نوع را مطابق میل خود انتخاب کنید. به عنوان مثال می‌توانید تمام اشکال قندها مانند میوه‌ها و آجیل‌ها را حذف کنید یا فقط غذاهای شیرین فرآوری شده را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید.

توجه داشته باشید که در رژیم غذایی حتما باید از کربوهیدرات‌های سالم برای تامین انرژی مغز و بدن و نیز ترمیم بافت‌های آسیب دیده استفاده کنید. 
 رژیم غذایی بدون شیرینی

پرسش‌های رایج پیرامون ترک اعتیاد به شیرینی جات

  • ترک اعتیاد به شیرینی جات چقدر زمان می‌برد؟

ترک اعتیاد به شیرینی جات در ابتدا کار دشواری اما وابسته به اراده شما است. اما نگران نباشید. با کاهش مصرف شیرینی میل شما به شیرینی هم کم می‌شود. دشواری کار تنها چند روز طول می‌کشد و پس از آن متعادل‌تر و پرانرژی‌تر خواهید بود.

  • ترک اعتیاد به شیرینی جات به طور کامل واقعا سخت است. چکار کنیم؟ 

شما می‌توانید در ابتدای روند ترک اعتیاد به شیرینی جات از قانون ۸۵ به ۱۵ استفاده کنید. به این صورت که ۸۵ درصد سبد غذایی خود را از مواد غذایی بدون قند پر کنید و ۱۵ درصد باقی مانده را به مواد غذایی سالم کم‌شیرینی مثل میوه‌های خشک و آجیل اختصاص دهید. 

  • فایده حذف شیرینی جات از برنامه غذایی چیست؟

کاهش وزن و پیشگیری از چاقی؛ کاهش ابتلا به دیابت نوع ۲ و پیش دیابت؛ افزایش انرژی و حالت روحی پایدارتر؛ کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی؛ داشتن پوست خوب و زیبا؛ جلوگیری از بیماری کبد چرب؛ جلوگیری از بیماری خودایمنی و نیز بیماری‌های عصبی و آلزایمر؛

  • آیا تخم مرغ هم در ترک اعتیاد به شیرینی جات موثر است؟ 

بله؛ تخم مرغ که سرشار از پروتئین است به کنترل اشتها و میل به شیرینی کمک می‌کند. مصرف یک تخم مرغ به عنوان صبحانه باعث می‌شود تا در طول روز غذایی کمتری دریافت کنید. 

  • افرادی که به آب اشتها ندارند، چه چیزی را جایگزین شربت‌ها کنند؟ 

می‌توانید از نوشیدنی‌های طبیعی مانند آب هنوانه و آب پرتغال، متناسب با فصل و میوه دلخواه خود، به جای شربت‌ها و نوشابه‌ها استفاده کنید. از دمنوش‌های گیاهی غافل نشوید. 

پیشگیری از دیابت

سخن پایانی

وقتی تصمیم به ترک اعتیاد به شیرینی جات می‌گیرید، در اوایل کار ممکن است احساسات ناخوشایندی از جمله خستگی، نداشتن تمرکز، زودرنجی و عصبانی شدن به سراغ شما بیاید. این دوره بسیار کوتاه است. به این فکر کنید چه ارزشی برای برن و سلامتی خود قائل شده‌اید. شاید تنها علت ترک اعتیاد به شیرینی جات را کاهش وزن بدانید، اما همانطور که گفته شد مصرف بیش از اندازه قند علاوه بر مستعد کردن شما برای بیماری‌های مختلف، باعث وابستگی شما می‌شود. اعتیاد به شیرینی جات مانند دیگر مواد مخدر به هیچ عنوان شوخی بردار نیست و باید با اراده با آن مبارزه کرد. با اضافه کردن طعم‌های دیگر به غذا و انتخاب گزینشی و محدود شیرینی خودتان را در این راه یاری کنید. به خاطر داشته باشید که شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل نیز قند دارند و مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود. ترک اعتیاد به شیرینی و درادامه کنترل و محدود کردن آن، یک زندگی پرانرژی و شاد را از نظر جسمانی و هم روانی برای شما به ارمغان می‌آورد. 
 

نظرات کاربران