search

۱۶ فایده مهم زینک که باید بدانید

clock icon زمان خواندن ۱۵ دقیقه ساینا یعسوبی چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۷:۳۸

۱۶ فایده مهم زینک که باید بدانید
۵/ ۳.۴۰
امتیاز دهید

زینک (zinc) یا روی در بسیاری از مواد غذایی یافت می‌شود که با مصرف این غذاها، می‌توانید میزان نیاز روزانه بدن به این ماده مهم را برطرف کنید. اما چرا باید روی مصرف کنیم؟ روی برای بدن اهمیت زیادی دارد و در رشد، زیبایی، سلامت اندام‌های داخلی بدن و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. به همین دلیل انواع مکمل زینک در بازار وجود دارند تا کسانی که با کمبود زنیک رو به رو هستند بتوانند مصرف کنند. در این مقاله درباره اهمیت زینک برای بدن و منابع دریافت آن بیشتر می‌خوانید. 

فهرست مطالب

زینک چیست و چه کاری انجام می‌دهد

زینک چیست و چه کاری انجام می‌دهد

زینک یا روی (Zn) یک ماده‌ی مغذی است، که افراد برای سالم ماندن به آن نیاز دارند. روی به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا با ویروس‌ها و باکتری‌ها مبارزه کند. بدن همچنین برای ساخت پروتئین و DNA (ماده ژنتیکی در همه سلول‌ها) به روی نیاز دارد. در دوران بارداری، شیرخوارگی و کودکی بدن برای رویش و رشد مناسب، به روی احتیاج دارد. روی همچنین به بهبود زخم کمک می‌کند و برای حس چشایی و بویایی مهم است.

به چه مقدار روی نیاز داریم

مقدار زینک مورد نیاز شما در هر روز به سن شما بستگی دارد. مقادیر روزانه متوسط توصیه شده برای سنین مختلف عبارتند از:

به چه مقدار روی نیاز داریم

روی در چه غذاهایی موجود است

روی در انواع مختلفی از غذاها یافت می‌شود. با خوردن انواع غذاها از جمله موارد زیر می‌توانید مقادیر توصیه شده روی را دریافت کنید.

  1. گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی و غلات صبحانه که منابع خوبی برای دریافت zinc هستند.
  2. حبوبات، آجیل و محصولات لبنی که مقدار قابل توجه‌ zinc فراهم می‌کنند.
  • گوشت

گوشت منبع عالی زینک است به ویژه گوشت قرمز. مقادیر زیاد زینک را می‌توان در انواع مختلف گوشت، یافت. در واقع، یک وعده ۱۰۰ گرمی گوشت گاو آسیاب شده خام حاوی ۴.۸ میلی‌گرم زینک است. این مقدار گوشت همچنین ۱۷۶ کالری، ۲۰ گرم پروتئین و ۱۰ گرم چربی تامین می‌کند. به علاوه، گوشت منبع‌ بسیاری از مواد مغذی مهم دیگر مانند آهن، ویتامین‌های گروه ب و کراتین است.
شایان ذکر است که خوردن مقادیر زیادی گوشت قرمز، به ویژه گوشت فرآوری شده، با افزایش خطر بیماری‌های قلبی همراه است. اگر گیاهخوار هستید و نگران تامین پروتئین مورد نیاز بدن، می‌توانید انواع پروتئین‌های گیاهی را جایگرین کنید. در وبسیات سبک زندگی با انواع پروتئین جایگزین گوشت بیشتر آشنا شوید.      

  • حبوبات

حبوبات مانند نخود، عدس و لوبیا همگی حاوی مقادیر قابل توجهی zinc هستند. با این حال، روی در حبوبات به اندازه روی در محصولات حیوانی جذب نمی‌شود. با وجود این، حبوبات می‌توانند منبع مهمی از روی برای افرادی باشند که رژیم‌های گیاهی دارند. آن‌ها همچنین منبع عالی پروتئین و فیبر هستند و می‌توانند به سوپ ها، خورش ها و سالادها اضافه شوند.

  • آجیل

مصرف آجیل مانند بادام زمینی، بادام هندی و بادام می‌تواند منبع مناسبی برای جذب روی باشد. آجیل‌ها همچنین حاوی مواد مغذی سالم دیگری از جمله چربی‌ها و فیبرهای سالم و همچنین تعدادی ویتامین و مواد معدنی دیگر هستند. اگر به دنبال یک مغز سرشار از زینک هستید، بادام هندی انتخاب خوبی است. آجیل‌ها یک میان وعده سریع و راحت هستند و باعث کاهش عوامل خطر در برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت می‌شوند.

  • لبنیات

روی در چه غذاهایی موجود است

غذاهای لبنی مانند پنیر و شیر تعداد زیادی مواد مغذی از جمله روی را تامین می‌کنند. شیر و پنیر دو منبع قابل توجه روی هستند. زیرا  بیشتر روی موجود در این مواد غذایی می‌تواند توسط بدن شما جذب شود. این غذاها همچنین با تعدادی از مواد مغذی دیگر که برای سلامت استخوان مهم هستند، از جمله پروتئین، کلسیم و ویتامین دی همراه هستند.

  • تخم مرغ

تخم مرغ حاوی مقدار متوسطی روی است و می‌تواند به شما در رسیدن به هدف جذب روزانه روی کمک کند. تخم مرغ‌ها همچنین منبع مهمی از کولین هستند، ماده مغذی که اکثر مردم به اندازه کافی از آن استفاده نمی‌کنند.

  • غلات 

غلات‌ها مانند گندم، کینوآ، برنج و جو حاوی مقدار متوسطی روی هستند. با این حال، مانند حبوبات، غلات‌ حاوی فیتات هستند که به زینک متصل می‌شوند و جذب آن را کاهش می‌دهند. غلات‌های کامل حاوی فیتات بیشتری نسبت به نمونه‌های تصفیه شده هستند و احتمالا روی کمتری تامین می‌کنند.
با این وجود، غلات به طور قابل توجهی برای بهبود سلامت موثر بوده و منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی مهم مانند فیبر، ویتامین‌های گروه ب، منیزیم، آهن، فسفر، منگنز و سلنیوم هستند. در حقیقت، خوردن غلات به زندگی طولانی‌تر و کاهش خطر چاقی، دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

  • برخی از سبزیجات

به طور کلی، میوه‌ها و سبزیجات منابع ضعیفی برای تامین روی محسوب می‌شوند. با این حال، برخی از سبزیجات حاوی مقادیر مناسبی روی هستند و می‌توانند به نیازهای روزانه شما کمک کنند، به خصوص اگر گوشت نمی‌خورید.
سیب زمینی، چه از نوع معمولی و چه از نوع شیرین، تقریبا حاوی یک میلی‌گرم روی است. سایر سبزیجات مانند لوبیا سبز و کلم پیچ نسبت به سیب‌زمینی مقدار کمتری روی دارند.
اگرچه سبزیجات حاوی مقدار زیادی روی نیستند، اما داشتن یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات به کاهش خطر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و سرطان کمک می‌کند.

  • شکلات تلخ

به طور شگفت انگیزی، شکلات تلخ حاوی مقدار زیادی زینک است. در حقیقت، ۱۰۰ گرم شکلات تلخ، ۳.۳ میلی‌گرم زینک دارد. با این حال، ۱۰۰ گرم شکلات تلخ حاوی ۶۰۰ کالری است. بنابراین گرچه برخی از مواد غذایی، مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند، اما پرکالری هستند.

زینک تقریبا در همه‌ مکمل‌های غذایی، مولتی ویتامین و مواد معدنی وجود دارد. همچنین به تنهایی در دسترس است یا با کلسیم، منیزیم یا سایر مواد موجود در مکمل های غذایی ترکیب می‌شود. مکمل‌های غذایی می‌توانند چندین شکل مختلف زینک از جمله گلوکونات زینک، سولفات زینک و استات زینک داشته باشند. روی همچنین در برخی از داروهای بدون نسخه از جمله داروهای هومیوپاتی برای سرماخوردگی یافت می‌شود.

روی در چه غذاهایی موجود است

بیشتر مردم به اندازه‌ی کافی روی را از مواد غذایی دریافت می‌کنند. با این حال، گروه‌های خاصی از مردم بیشتر از دیگران در دریافت مقدار کافی زینک مشکل دارند:

  •  افرادی که جراحی دستگاه گوارش انجام داده‌اند، مانند جراحی کاهش وزن. این شرایط هم می‌تواند میزان زینکی را که بدن جذب می کند کاهش دهد و هم مقدار از دست رفته در ادرار را افزایش دهد.
  • گیاهخواران، چون گوشت نمی‌خورند که منبع خوبی از زینک است. همچنین لوبیا و غلات مصرفی آنها معمولا دارای ترکیباتی است که باعث می‌شود روی به طور کامل توسط بدن جذب نشود. به همین دلیل، ممکن است گیاهخواران نیاز به مصرف ۵۰ درصد زینک بیشتر از مقدار توصیه شده داشته باشند.
  • نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند. زیرا شیر مادر زینک کافی برای نوزادان بالای ۶ ماه ندارد. به نوزادانی که شیرخشک مصرف نمی‌کنند باید غذاهایی که روی دارند مانند گوشت های پوره شده داده شود. نوزادان تغذیه شده با شیر خشک به اندازه کافی زینک از شیرخشک دریافت می‌کنند.
  • افراد مبتلا به بیماری کم خونی داسی شکل 

اهیمت روی برای سلامتی

دانشمندان در حال بررسی ارتباط زینک و ایمن سازی بدن هستند و نتایج تحقیقات پیرامون اهمیت زینک برای سیستم ایمنی بدن عبارت است از:   

  • سیستم ایمنی بدن و ترمیم زخم

سیستم ایمنی بدن برای عملکرد درست خود به روی احتیاج دارد. افراد مسن و کودکان که مشکل دریافت زینک دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ذات‌الریه و سایر عفونت‌ها باشند. روی همچنین به سلامت پوست کمک می‌کند. برخی از افرادی که زخم پوستی دارند ممکن است از مکمل‌های غذایی دارای روی بهره‌مند شوند، اما فقط در صورت داشتن سطح روی پایین.

  • اسهال 

مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌های غذایی زینک به کسانی که کمبود زینک دارند کمک کرده و اسهال در آن‌ها را سریع‌تر درمان می‌کند. سازمان بهداشت جهانی و یونیسف توصیه می‌كنند كه كودكان مبتلا به اسهال، مکمل‌های زینک را به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز (۲۰ میلی‌گرم در روز یا ۱۰ میلی‌گرم در روز برای نوزادان زیر ۶ ماه) مصرف كنند.
مشخص نیست که آیا مکمل‌های غذایی زینک می‌توانند در اسهال به کودکانی که زینک کافی دارند کمک کنند یا خیر.

اهیمت روی برای سلامتی

  • سرماخوردگی

برخی مطالعات نشان می‌دهد که دارو یا شربت زینک (منظور مکمل‌های غذایی زینک به شکل قرص نیستند) به تسریع بهبود سرماخوردگی کمک می‌کند و اگر در عرض ۲۴ ساعت پس از سرماخوردگی مصرف شود، علائم آن را کاهش می‌دهد. با این حال، برای تعیین بهترین مقدار و فرم مصرفی زینک و همچنین مدت زمانی که باید مصرف شود (قبل از اینکه zinc به عنوان درمانی برای سرماخوردگی توصیه شود) مطالعه بیشتری لازم است.

  • تخریب ماکولای (تورم شبکیه) وابسته به سن (AMD)

AMD یک بیماری مربوط به شبکیه است که به تدریج باعث کاهش بینایی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد زینک ممکن است به کند شدن روند پیشرفت AMD کمک کند. در یک پژوهش در میان افراد مسن مبتلا به AMD، کسانی که مکمل غذایی روزانه با ۸۰ میلی‌گرم زینک، ۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین ث  و ۴۰۰ میلی‌گرم ویتامین ای مصرف می‌کردند در حدود ۶ سال کمتر از کسانی که مکمل غذایی مصرف نکرده‌اند، دچار AMD پیشرفته و کاهش بینایی می‌شوند. در همان مطالعه، افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری که مکمل های غذایی حاوی زینک مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که از مکمل های غذایی روی استفاده نمی‌کردند، خطر ابتلا به AMD پیشرفته کمتری داشته‌اند.

مزایای مصرف روی چیست

  1. مبارزه با سرطان: یک پژوهش آمریکایی در مورد اثر مصرف روی برای درمان سرطان صحبت می‌کند. این ماده معدنی رشد رگ‌های خونی التهابی را کاهش می‌دهد و باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که زینک می‌تواند تکثیر سلول‌های سرطانی مری را متوقف کند.
  2. درمان دیابت: مکمل‌های زینک همچنین می‌توانند تاثیر مفیدی در کنترل قند خون داشته باشند. طبق گزارش‌ها، زنان مبتلا به دیابت کمبود روی داشته‌اند. همچنین مشخص شده است زینک از ایجاد آمیلین در بدن جلوگیری می‌کند، بنابراین می‌تواند به دیابت و سایر بیماری های مزمن کمک کند. این ماده معدنی همچنین برای تولید انسولین مورد نیاز است که نقشی اساسی در دیابت دارد. همچنین زینک برای تولید آنزیم‌های پانکراس و آنزیم‌های گوارشی مورد نیاز است.
  3. محافظت از قلب: به عنوان یک ماده معدنی آنتی اکسیدان، مطالعات نشان داده‌اند که روی می‌تواند از عضلات قلب در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند که در غیر این صورت ممکن است در طولانی مدت به قلب آسیب برساند. زینک همچنین می‌تواند ضربان قلب را تنظیم کند. تحقیقات نشان داده است که بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب اغلب کمبود روی دارند. مطالعات دیگر نشان داده است که مصرف زینک کافی به جلوگیری از آنژین پکتوریس (درد شدید در قفسه سینه) کمک می‌کند. مانند سایر کمبودهای مواد معدنی، کمبود روی  نیز می‌تواند منجر به فشار خون شود که در نهایت ممکن است به مشکلات قلبی منجر شود.
  1. کاهش وزن: مطالعات اخیر نشان داده است که افراد چاق کمبود روی دارند. این بدان معنی است که تقویت روی در رژیم غذایی می‌تواند تاثیر مثبتی بر متابولیسم انرژی و کاهش وزن داشته باشد، اگرچه عوامل دیگری نیز در این امر دخیل هستند. کمبود روی ذخیره انرژی بدن را به جای چربی‌سوزی به ذخیره چربی هدایت می‌کند. 
  2. بهبود سلامت مغز: چندین مقاله در مورد اثرات مفید زینک در سلامت مغز صحبت کرده‌اند. یکی از این تحقیقات به چگونگی استفاده موفقیت‌آمیز از این ماده معدنی برای درمان انواع خاصی از اسکیزوفرنی می‌پرازد. در حقیقت، بیشترین مقدار روی در بدن ما، در مغز ما یافت می‌شود. همچنین مکمل‌های روی برای تقویت یادگیری و حافظه مفید هستند.
  3. تقویت استخوان‌ها: روی ماده معدنی مهمی برای سلامت دندان‌ها و استخوان‌های ماست. این ماده معدنی را می‌توان به اشکال مختلف برای جلوگیری و حتی درمان پوکی استخوان استفاده کرد. کمبود زینک با وخیم شدن متابولیسم استخوان در ارتباط است و مشخص شده که باعث تحریک و تشکیل استخوان می‌شود. این تا حدی به دلیل نقش مهم آن در سنتز پروتئین است. همچنین مشاهده شده است که زینک عنصر مهمی برای سلامت دهان و دندان به حساب می‌آید. این ماده معدنی خاصیت ضد باکتری دارد و در برابر مشکلات بهداشت دهان و دندان مانند التهاب لثه و پوسیدگی دندان موثر است.

مزایای مصرف روی چیست

  1. بهبود سلامت گوارش: مشخص شده است که افراد مبتلا به کمبود روی اغلب دچار اختلالات گوارشی می‌شوند که شایع‌ترین آنها مشکل هضم پروتئین است. دلیل آن این است که روی نقش مهمی در تنظیم اسید معده و همچنین تولید آنزیم‌های گوارشی در روده کوچک دارد.
  2. مفید برای دوران بارداری: تحقیقات نشان داده است که در نوزادان دارای وزن کم هنگام تولد در مادرانی که در دوران بارداری از مکمل زینک استفاده کرده‌اند، خطر اسهال و اسهال خونی کاهش می‌یابد. کمبود روی در مادر نیز ممکن است سلامت نوزاد را به خطر بیاندازد.
  3. کاهش درد دوران قاعدگی: هنگامی که با منیزیم اضافی (۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم در روز) و ب۶ مصرف می‌شود، درد قاعدگی را کاهش می‌دهد. دلیل این است که با مصرف این مکمل ها، جریان خون در رحم را بهبود یافته و التهاب کاهش می‌یابد.
  4. تقویت سلامت جنسی در مردان: روی بدن مردان را قادر به تولید تستوسترون می‌کند، این یکی از دلایلی است که کمبود زینک می‌تواند منجر به اختلال در نعوظ شود. مکمل روی می‌تواند باعث افزایش تستوسترون شود، در نتیجه مشکلات جنسی مردان را درمان می‌کند. اختلال در نعوظ یکی از آنهاست. 
  5. تقویت رشد مو: روی به شما در حفظ سلامت مو کمک می‌کند. کمبود این ماده معدنی می‌تواند منجر به زوال ساختار پروتئین سازنده فولیکول‌های مو شود. اطمیناناز دریافت کافی روی ، می‌تواند در این زمینه کمک کند.
  6. درمان آکنه: گزارش‌ها حاکی از آن است که افراد مبتلا به آکنه معمولا کمبود روی دارند. تحقیقات نشان داده‌اند که این ماده معدنی باعث از بین بردن باکتری‌های آکنه ساز می‌شود. زینک و ویتامین آ به عنوان مواد مغذی نقش مهمی در رشد سلولی، ترمیم و بهبود پوست و همه بافت‌های آن دارند.  روی همچنین باعث کاهش فعال شدن کراتینوسیت‌ها می‌شود (سلول‌هایی که کراتین تولید می‌کنند) و کراتینه اضافی می‌تواند منجر به انسداد منافذ و آکنه شود. زینک همچنین می‌تواند از چین و چروک و لکه‌های پیری جلوگیری کند.
  7. درمان وزوز گوش: مطالعات نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به وزوز گوش میزان زینک کمی دارند. اگرچه در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز داریم، اما روی می‌تواند یک درمان بالقوه برای وزوز گوش باشد.
  8. سم‌زدایی از بدن: زینک با تقویت عملکرد کبد و کلیه می‌تواند در سم زدایی کمک کند. کمبود روی اغلب با سیروز کبدی در ارتباط است و سطح کافی این ماده معدنی می‌تواند از آسیب اکسیداتیو کبد جلوگیری کند. این ماده معدنی همچنین در جلوگیری از بیماری‌های کلیه و عملکرد کامل اندام ها مفید است.
  9. تقویت عضله‌ها: اگرچه اطلاعات کمی در این مورد وجود دارد، اما برخی منابع معتبر می‌گویند زینک می‌تواند به ستنز پروتئین و درنتیجه رشد و ترمیم عضلات کمک کند. 
  10. مقابله با خستگی‌های مزمن: سندرم خستگی مزمن با افزایش استرس اکسیداتیو همراه است و از آنجا که زینک با استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کند، می‌تواند درمبارزه با این بیماری موثر باشد. گفتنی است، روی می‌تواند سطح انرژی را افزایش دهد.

روی در چه غذاهایی موجود است

اگر روی کافی به بدن نرسد چه اتفاقی می‌افتد

اگر روی کافی به بدن نرسد باعث رشد کند در نوزادان و کودکان، تاخیر در رشد جنسی در بزرگسالان و ناتوانی جنسی در مردان می‌شود. کمبود روی همچنین باعث ریزش مو، اسهال، زخم‌های چشم، پوست و کاهش اشتها می‌شود. کاهش وزن، مشکلات ترمیم زخم، کاهش توانایی چشیدن غذا و سطح هوشیاری پایین‌تر نیز می‌تواند رخ دهد. این علائم می‌توانند نشانه‌هایی از مشکلات غیر از کمبود زینک باشند. اگر این علائم را دارید، پزشک می‎تواند به شما در تشخیص اینکه آیا کمبود این ماده را دارید یا خیر کمک کند.

عوارض قرص زینک چیست

اگر بیش از حد  قرص زینک مصرف کنید، ممکن است دچار علائمی همچون حالت تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، ورم معده، اسهال و سردرد شوید.

zinc با چه داروهایی تداخل دارد

مکمل‌های غذایی زینک می‌توانند با داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند و در بعضی موارد، داروها می‌توانند سطح زینک را در بدن کاهش دهند. به عنوان مثال:

  • مصرف مکمل غذایی زینک به همراه آنتی بیوتیک‌های کینولون یا تتراسایکلین میزان زینک و آنتی بیوتیکی را که بدن جذب می‌کند کاهش می‌دهد. مصرف آنتی بیوتیک حداقل ۲ ساعت قبل یا ۴ تا ۶ ساعت پس از مصرف مکمل غذایی زینک، به کاهش این اثر کمک می کند.
  • مکمل‌های غذایی زینک می‌توانند میزان پنی سیلامین (دارویی که برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می شود) که بدن جذب می‌کند را کاهش دهند. همچنین باعث می‌شوند پنی سیلامین عملکرد کمتری داشته باشد. مصرف مکمل‌های غذایی زینک حداقل ۲ ساعت قبل یا بعد از مصرف پنی سیلامین در به حداقل رساندن این اثر کمک می‌کند.
  • داروهای ادرار آور تیازید مانند کلورتالیدون و هیدروکلروتیازید میزان از دست رفته زینک در ادرار را افزایش می‌دهند. مصرف داروهای ادرارآور تیازید به مدت طولانی می‌تواند باعث کاهش میزان زینک در بدن شود.

در مورد مکمل‌های غذایی و داروهای مصرفی خود به پزشک، داروساز اطلاع دهید. آن‌ها می‌توانند به شما بگویند که آیا این مکمل های غذایی ممکن است با داروهای تجویز شده توسط دکتر یا داروهای بدون نسخه شما تداخل داشته باشند یا اینکه داروها در نحوه جذب، استفاده یا تجزیه مواد مغذی در بدن اختلال ایجاد کنند.

عوارض قرص زینک چیست

زینک پلاس چیست

همانگونه که گفته شد زینک یک ماده معدنی حیاتی است که بدن شما از انواع مختلف آن برای داشتن پوستی شفاف، سالم و تعادل هورمونی استفاده می‌کند. همچنین نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن، باروری، سلامت پروستات مردان و سطح کلسترول سالم دارد. قرص‌های زینک پلاس با قدرت بالا و جذب آسان به بدن شما کمک می‌کنند تا از زینک بهینه استفاده کنید. قرص زینک پلاس ترکیب زینک به همراه منیزیم، منگنز، ویتامین آ و ویتامین ب ۶ است.

زینک سولفات چیست

از زینک سولفات برای درمان و جلوگیری از کمبود زینک و همچنین مکمل غذایی استفاده می‌شود. قبل از استفاده از زینک سولفات، با پزشک یا داروساز صحبت کنید. اگر شرایط پزشکی خاصی داشته باشید ممکن است نتوانید از زینک سولفات استفاده کنید. 

مشخص نیست که آیا زینک سولفات به نوزاد متولد شده آسیب می‌رساند یا خیر. همچنین مشخص نیست که آیا زینک سولفات به شیر مادر منتقل می‌شود یا اینکه می‌تواند به کودک شیرخوار آسیب برساند. در صورت بارداری یا شیردهی به کودک، از این دارو بدون نظر پزشک استفاده نکنید.

  • عوارض جانبی زینک سولفات چیست

در صورت مشاهده هر یک از این علائم واکنش آلرژیک مثل کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت، لب ها ، زبان یا گلو در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

  • هنگام مصرف زینک سولفات از چه داروها و غذاهایی خودداری کنیم

از مصرف این دارو در کنار غذاهایی که کلسیم یا فسفر بالایی دارند، خودداری کنید. استفاده از زینک سولفات با این مواد غذایی باعث می‌شود جذب زینک سولفات برای بدن دشوارتر شود. لیست غذاها شامل:
غذاهای سرشار از کلسیم یا فسفر شامل شیر، پنیر، ماست، بستنی، لوبیای خشک یا نخود فرنگی، عدس، آجیل، کره بادام زمینی، نوشابه‌های کولا و کاکائو داغ. 

زینک سولفات چیست

آیا زینک به مبارزه با ویروس کرونا کمک می‌کند

برخی شواهد نشان می‌دهد که روی به بدن شما کمک می‌کند تا با سرماخوردگی مقابله کنید، اما دانشمندان نمی‌دانند که آیا درکاهش علائم کرونا کمک موثر است یا خیر. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مصرف زینک باعث جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ ‌شود. مطالعات نشان می‌دهد روی ممکن است توانایی ویروس‌ها را در ساختن کپی از خود در بدن کاهش دهد. اما به طور خاص در مورد تاثیر روی بر ویروس کرونا تحقیقات کافی انجام نشده است.
به طور کلی:

  • رعایت فاصله و شستن دست‌ها بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به کروناست. اگر بیمار هستید، روی شما را درمان نمی‌کند.
  • اگر روی به طور كلی تاثیری در كمك به علائم  کرونا داشته باشد، كم است.
  • هیچ مدرکی وجود ندارد که روی یا سایر مکمل‌های غذایی بتوانند سیستم ایمنی بدن شما را در برابر عفونت‌های ریوی در امان نگه دارد.
  • ادعاهای دروغین زیادی در مورد درمان کرونا با داروهای زینک وجود دارد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده در حال تحقیق درباره محصولات تقلبی است.

آیا زینک به مبارزه با ویروس کرونا کمک می‌کند

سخن پایانی

زینک در اکثر مواد غذایی وجود دارد که می‌توانید به صورت طبیعی آن را دریافت کنید. اما در شرایطی که بدن با کمیود این روی رو به رو می‌شود، مصرف مکمل زینک و زینک پلاس می‌توانند بسیار مفید باشند. فراموش نکنید که zinc برای بدن بسیار ضروری است و مصرف آن در بهبود سیستم ایمنی بدن نقش به سزایی دارد. 

نظرات کاربران