search

خواص دمنوش آویشن چیست و از عوارض دم کرده آویشن چه می‌دانید؟

clock icon زمان خواندن ۸ دقیقه ساینا یعسوبی یک‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۲۳

خواص دمنوش آویشن چیست و از عوارض دم کرده آویشن چه می‌دانید؟
۵/ ۴.۰۰
امتیاز دهید

همانگونه که از نام آن پیداست، دمنوش آویشن از دم‏‌ کردن برگ‌‏های آویشن به دست می‌‏آید. گفته می‌‏شود چای آویشن دارای فواید بسیاری همچون تقویت سیستم اعصاب بدن و مواد مغذی بسیاری همچون انواع آنتی اکسیدان‏‌ها و ویتامین‏‌هاست. با ما در این مطلب از وبسایت سبک زندگی همراه باشد تا با خواص دمنوش آویشن، نحوه تهیه دمنوش آویشن و ضررهای احتمالی آن آشنا شوید.

فهرست مطالب

آویشن چیست

آویشن چیست

آویشن گیاهی مقاوم است که به صورت درخچه‌‏ای می‏‌روید. عطر و طعم این گیاه بومی مدیترانه غربی بسیار قوی و شدید است. بیش از ۶۰ نوع آویشن وجود دارد، اما نوعی از آن که بیشتری کاربرد را در آشپزی و خورد و خوراک دارد «آویشن معمولی» است که با نام علمی Thymus vulgaris شناخته می‏‌شود. 

از انواع دیگر آویشن می‌‏توان به آویشن اوراسیایی، آویشن پشمی، آویشن خزنده، آویشن زیره‏ای، آویشن لیمویی، آویشن مورودر، آویشن دنایی و سوسنبر اشاره کرد.

در ادامه مطلب هرکجا که به خواص دمنوش آویشن اشاره می‏‌شود، منظور آویشن معمولی است؛ چراکه اکثر دمنوش‏‌های آویشن از این نوع آویشن تهیه می‏‌شوند.

آویشن عطر فوق‌‏العاده‏ای داشته و منبع غنی ویتامین ث، ویتامین آ و انواعی از ویتامین‌های گروه ب است. علاوه بر این ویتامین‌‏ها، مقادیر قابل توجهی از منگنز، منیزیم، زینک، پتاسیم، کلسیم و آهن نیز در آویشن یافت می‏‌شود. واضح است که خواص بسیار دم کرده آویشن به علت وجود این مواد مغذی در آن است.

آویشن را می‌‏توان یا به عنوان ادویه در پخت‏ وپز استفاده کرد و یا دم‏کرده آن را نوشید. دستور پخت‌‏های فراوانی در زمینه تهیه دم‏‌کرده آویشن وجود دارد که در ادامه مطلب به چند مورد از آنها پرداخته می‏‌شود. با وجود طعم خاص و دلپذیری که دارد، این خواص چای آویشن است که آن را به دمنوشی منحصر به فرد تبدیل می‌‏کند. اما به راستی خواص دمنوش آویشن چیست؟ با ما همراه باشید تا جواب سوال خود را پیدا کنید.

خواص دمنوش آویشن

خواص دمنوش آویشن چیست

آویشن خیلی بیشتر از یک گیاه معطر است که به غذاها عطر و طعم می‏‌بخشد. ثابت شده است که عصاره آویشن قارچ‏‌ها و باکتری‏‌ها را نابود کرده و خاصیت ضدباکتری دارد. از گذشته نیز از آویشن برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی استفاده می‏‌شده است.

گیاه آویشن شامل انواع مواد معدنی و ویتامین می‌‏شود که سلامت بدن را تقویت می‏‌کند. همین مواد مغذی موجود در آن هستند که باعث خواص شگفت‌‏انگیز چای آویشن می‏‌شوند. ویتامین ث موجود در آویشن، سیستم ایمنی را تقویت می‌‏کند؛ پتاسیم آن به سلامت سلول‌‏ها کمک می‏‌کند و منگنز موجود در آن در لخته شدن خون و استحکام استخوان‏‌ها موثر است.

از دیگر خواص دم کرده آویشن می‏‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود التهاب: از خواص چای آویشن می‏‌توان به بهبود التهاب اشاره کرد. یکی از ترکیبات روغنی موجود در آویشن تیمول است. تیمول با آنزیم سیکلواکسیژناز-۲ که مسئول التهاب اعضای مختلف بدن است مبارزه کرده و التهاب را بهبود می‌‏بخشد. یکی دیگر از ترکیبات روغنی موجود در آویشن کارواکرول است که اثری مشابه در بدن دارد. این ترکیب مانع سیتوکین‏‌های التهابی (مولکول‏های مسئول انتقال پیام افزایش التهاب) شده و از تشدید التهاب جلوگیری می‏‌کند.
  • کمک به هضم غذا: از خواص اویشن دم کرده، کمک به بهبود معدره درد، دل درد، حالت تهوع، یبوست و نفخ است. خاصیت ضد التهابی آویشن، در کنار خاصیت ضد میکروبی آن، اختلالات روده را تسکین بخشیده و فرایند هضم غذا را بهبود می‌‏بخشد.
  • آنتی اکسیدان‏های بسیار: دمنوش آویشن سرشار از انواع آنتی اکسیدان‏‌‌ است. طبق تحقیقات انجام شده، چای آویشن یکی از قدرتمند‌ترین انواع چای گیاهی با خاصیت آنتی بیوتیکی است. ترکیبات فعال موجود در چای آویشن، از بروز بسیاری از اختلالات و بیماری‏‌ها همچون سرگیجه، ام‏اس، وزوز کردن گوش، هپاتیت و زونا جلوگیری کرده و استرس اکسیداتیو کلی بدن را کاهش می‏‌دهد. این خواص شگفت‌‏انگیز چای آویشن به علت آنتی‏ اکسیدان‏های موجود در آویشن، از جمله تیمول و لوتئولین است.
  • کاهش فشار خون: طبق تحقیقات انجام شده، تقویت سلامت قلب و کاهش فشار خون از دیگر خواص دم کرده آویشن است. ترکیب روزمارینیک اسید موجود در عصاره آویشن به برگرداندن فشار خون به حالت طبیعی کم می‏‌کند و از این جهت، می‌‏تواند برای کاهش فشار خون مورد استفاده قرار بگیرد.
  • تقویت دستگاه تنفسی: یکی دیگر از خواص دمنوش آویشن، تقویت سلامت دستگاه تنفسی است. تحقیقات ثابت کرده است که مصرف آویشن برای بهبود سرفه و گرفتگی سینه بسیار موثر است. مصرف خود آویشن برای درمان مشکلات ریوی موثرتر است، اما عصاره آویشن که در چای و دم کرده آن موجود است نیز تاثیرات مثبتی دارد.
  • کمک به کاهش وزن و لاغری: عموما از چای آویشن به عنوان چای لاغری یاد می‏‌شود. دمنوش آویشن جلوی اشتها را می‌‏گیرد، اما علاوه بر آن انرژی و مواد مغذی بسیاری را نیز به بدن می‌‏رساند که باعث می‏‌شود فرد تمایل کمتری به ریزه‏ خواری در میان وعده ‏های اصلی داشته باشد. در نتیجه، کمک به کاهش وزن از دیگر خواص دم کرده آویشن است. به علاوه، تیمول موجود در چای آویشن منجر به افزایش متابولیسم و در نتیجه افزایش چربی سوزی می‌شود.
  • تقویت دستگاه گوارش: کمک کردن به رفع مشکلات گوارشی یکی دیگر از خواص شگفت‌‏انگیز چای آویشن است. خاصیت ضد میکروبی آویشن منجر به کاهش میکروب‏‌ها در غذا و همچنین تقویت میکروب‏‌های مفید معده و بهبود سلامت گوارشی می‏‌شود. گیاه آویشن همچنین باعث افزایش اشتها، بهبود عملکرد کبد و ضخیم‌‏تر شدن لایه‏‌های محافظ مخاط روده می‌‏شود که بافت روده را از اسیدها محفوظ نگه ‏میدارد.
  • خواص اویشن برای قاعدگی: بهبود درهای قاعدگی یکی دیگر از خواص دمنوش آویشن است. چای آویشن، به علت خاصیت ضد اسپاسمی بعضی ترکیباتی که دارد، در بهبود و کاهش درهای قاعدگی نقش به سزایی بازی می‏‌کند. خوردن دمنوش آویشن در دوران قاعدگی در بعضی مواقع به بهبود دیگر عوارض قاعدگی همچون تغییر ناگهانی خلق و خو نیز کمک می‌‏کند.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: ویتامین ث و آنتی اکسیدان‏‌های موجود در چای آویشن، آن را به یکی از بهترین تقویت ‏کننده‌های سیستم ایمنی تبدیل می‏‌کند. از این رو، یکی دیگر از خواص دم کرده آویشن را می‌‏توان کمک به بهبود بیماری‏‌های همچون آنفولانزا و سرماخوردگی نامید. ویتامین ث تولید گلبول‏‌های سفید را افزایش می‌‏دهد و آنتی اکسیدان‏‌های قوی همچون تیمول و آپی ژنین با خنثی کردن رادیکال‌‏های آزاد که توسط بدن تولید می‏‌شوند به بهبود استرس اکسیداتیو کمک می‌‏کند. به علاوه، خاصیت ضدمیکروبی و ضدعفونی کننده این چای، در از بین بردن انواع عفونت و عوامل بیماری‏‌زا موثر است.

نحوه تهیه دمنوش آویشن چیست

نحوه تهیه دمنوش آویشن چیست

برای بهره بردن از خواص بسیار این گیاه شگفت‌‏انگیز، می‏توان از دمنوش آویشن استفاده کرد. می‌‏توانید برای تهیه دم کرده آویشن، یا از برگ‏‌های تازه آویشن یا از پودر آویشن استفاده کنید. می‏‌توان از برگ خشک شده آویشن نیز استفاده کرد، اما بهتر است در این صورت قبل از نوشیدن چای، آن را از صافی رد کنید تا محلولی یکنواخت به دست بیارید. می‌‏توانید مقداری عسل، لیمو، زنجبیل یا نعنا نیز به دمنوش خود بیفزایید و لذت ببرید.

برای تهیه دمنوش آویشن از برگ‏‌های تازه آویشن، چند شاخه آویشن را داخل یک پیمانه آب جوش بریزید و بگذارید برای ۵ تا ۸ دقیقه دم بکشد. اگر بعضی از برگ‌های آویشن از شاخه جدا شد و وارد دمنوش شد، قبل از نوشیدن دمنوش آن را از صافی رد کنید.

برای تهیه دمنوش از پودر آویشن، حدود یک قاشق غذاخوری از آن را به یک پیمانه آب جوش بیفزایید و هم بزنید. شاید لازم باشد چندین مرتبه هم بزنید تا کاملا پودر در آب مخلوط شود. با همین دو روش آسان، می‌‏توان از خواص دمنوش آویشن بهره‏‌مند شد!

عوارض مصرف زیاد دمنوش آویشن

مصرف دمنوش آویشن به چه کسانی توصیه نمی‏شود

خواص دمنوش آویشن آن را به نوشیدنی محبوب و پرطرفداری تبدیل می‏‌کند و طبق تحقیقات انجام شده، مصرف چای آویشن عموما برای افراد بی‌خطر است. اما بعضی افراد بهتر است که هنگام مصرف این دمنوش احتیاط کنند تا از عوارض دمنوش آویشن جلوگیری شود. 

برای مثال، مصرف آویشن در افرادی که به آویشن، یا گیاهانی همچون ریحان، پونه کوهی (اورگانو)، مریم گلی و اسطوخودوس (لاوندر) حساسیت دارند منجر به بروز برخی علائم از جمله حساسیت پوستی (در صورت تماس با برگ آویشن) و حالت تهوع، سوزش معده، اسهال و استفراغ (در صورت نوشیدن چای آن) خواهد شد.

افرادی که از سردرهای میگرنی رنج می‏‌برند بهتر است که قبل از مصرف چای آویشن با پزشک خود مشورت کنند؛ چرا که ممکن است تیمول و کارواکرول موجود در چای آویشن سردرد میگرنی آنها را تحریک کند.

البته این تاثیرات بیشتر در اثر مصرف عشاره آویشن اتفاق می‏افتد و ممکن اثر چای آویشن کمتر باشد. در نتیجه افرادی که سردرهای میگرنی دارند اما می‏‌خواهند از خواص دمنوش آویشن بهره‏‌مند شود، بهتر است که با پزشک مشورت کرده و با احتیاط مصرف چای را شروع کنند.

همچنین افرادی که از قرص‌‏های رقیق‏ کننده خون استفاده می‌‏کنند، بهتر است در مصرف چای آویشن مراقب باشند. یکی از خواص چای آویشن، همانند بسیاری از انواع چای گیاهی، رقیق کردن خون است. از این رو، افرادی که از قرص‏‌های رقیق‏کننده استفاده می‏‌کنند، بهتر است قبل از مصرف دمنوش آویشن با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

به علاوه توصیه می‏‌شود مادران باردار در مصرف چای آویشن احتیاط کنند. هرچند گفته می‌‏شود مصرف چای آویشن در روزهای پایانی حاملگی به زایمان کمک می‏‌کند، اما نوشیدن چای آویشن در دوران اولیه بارداری ممکن است منجر به سقط جنین شود. اگر مادران باردار تمایل به بهره‌‏وری از خواص چای آویشن را دارند، بهتر است قبل از نوشیدن چای آویشن با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

به طور کل، مصرف بی‌‏رویه چای آویشن منجر به حالت تهوع و استفراغ می‏‌شود، در نتیجه بهتر است در مصرف دمنوش آویشن میانه ‏روی شود.

 خواص دمنوش آویشن

سخن پایانی

آویشن گیاهی معطر است که از گذشته کاربرد درمانی و خوراکی داشته است. می‌‏توان آویشن را به عنوان ادویه در پخت و پز استفاده کرد، اما یکی دیگر از راه‌‏های بهره‏‌مندی از خواص بسیار آن، تهیه دمنوش آویشن است. سالیان سال است که از دمنوش آویشن برای بهبود سرفه و علائم سرماخوردگی استفاده می‏‌شود، اما این تنها خاصیت این چای گیاهی شگفت‌‏انگیز نیست. بهبود التهاب نقاط مختلف بدن، کمک به هضم غذا و بهبود بیماری‌‏های گوارشی، تقویت دستگاه تنفسی، کمک به کاهش وزن، بهبود دردهای قاعدگی و تقویت سیستم ایمنی از دیگر خواص چای آویشن است. به یاد داشته باشید که با تمام خواص دم کرده آویشن، بهتر است بعضی افراد همچون مادران باردار (به خصوص در دوران ابتدایی حاملگی)، افرادی که از قرص‌‏های رقیق‏‌ کننده خون استفاده می‏‌کنند، افرادی که مبتلا به سردردهای میگرنی هستند و افرادی که به آویشن وگیاه‌های مشابه آن حساسایت دارند از مصرف این چای خودداری کرده، یا با مشورت پزشک و با احتیاط مصرف آن را شروع کنند.

نظرات کاربران