search

آشنایی با خواص زرده­ تخم مرغ

clock icon زمان خواندن ۱۱ دقیقه ارمغان میرزایی سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۲۳:۳۷

آشنایی با خواص زرده­ تخم مرغ
۵/ ۳.۲۰
امتیاز دهید
شاید افراد کمی از خواص زرده­ تخم مرغ آگاه نباشند. زرده­ تخم مرغ یکی از مواد غذایی مغذی سرشار از ویتامین­‌ها و مواد معدنی لازم برای بدن است. زرده­ تخم مرغ به قسمت زرد رنگ داخل تخم مرغ گفته می­‌شود که دارای مقادیر بالای کلسترول است. گفته می­‌شود ویتامین­‌ها و مواد مغذی در زرده­ تخم مرغ وجود دارند و پروتئین در سفیده آن. یکی از ویژگی‌­های زرده­ تخم مرغ، در دسترس بودن آن و داشتن قیمتی معقول است که باعث می‌شود بیش­تر مردم توانایی خرید و استفاده از آن را داشته باشند. زرده­ تخم مرغ در بسیاری از دستورهای غذایی وجود دارد که مصرف آن را به شیوه­‌های گوناگون امکان‌پذیر می­‌کند.

ارزش غذایی

انرژی۵۵ کیلوکالری
کربوهیدرات۰.۶۱ گرم
پروتئین۲.۷۰ گرم
چربی کل۴.۵۱ گرم
کلسترول۱۸۴ میلی گرم
فیبر خوراکی۰ گرم

خواص زرده­ تخم مرغ تنها در خوردن آن نیست و می‌­توان از آن به عنوان ماسک برای مو و پوست استفاده کرد تا تاثیرات چشمگیر آن را مشاهده نمود. خواص درمانی زرده­ تخم مرغ به سلامتی انسان کمک می­‌کنند و زرده­ تخم مرغ باید در رژیم غذایی سالم گنجانده شوند. یکی از مسائلی که ممکن است مانع برخی از افراد برای مصرف زرده­ تخم مرغ شود، میزان کلسترول بالای آن است. در ادامه با ما همراه باشید تا از خواص مهم زرده­ تخم مرغ در سلامتی و زیبایی پوست و مو با شما صحبت کنیم و همچنین شما را از مضرات آن آگاه کنیم.

فهرست مطالب

مواد مغذی شگفت آور موجود در زرده تخم مرغ

مواد مغذی شگفت آور موجود در زرده­ تخم مرغ

ابتدا برای اینکه به خواص بی­‌نظیر زرده­ تخم مرغ بپردازیم، باید از مقدار مواد مغذی داخل آن مطلع باشیم. خواصی که زرده­ تخم مرغ در سلامتی و زیبایی بدن، پوست و مو دارد، مدیون وجود این مواد مغذی است. به جرات می­‌توان گفت که تخم مرغ و زرده­ آن یکی از مغذی­‌ترین غذاهای موجود است. اگر با ما در این قسمت همراه باشید خودتان خواهید فهمید که این جمله اصلا و ابدا اغراق شده نیست و به راستی حقیقت دارد.

مواد مغذی داخل زرده­ تخم مرغ وابسته­ به اندازه­ تخم مرغ، منشا و طرز تهیه و پخت آن است. برای مثال زرده­ تخم مرغ سرخ شده در روغن دو یا سه برابر چربی بیش­تری از حالت پخته­ آن دارد.

زرده­ تخم مرغ حاوی حداقل هفت مواد معدنی مورد نیاز بدن است. این مواد معدنی شامل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و زینک می‌شود. زرده­ تخم مرغ منبع سرشاری از ویتامین­‌هاست که هم ویتامین­‌های قابل حل در چربی و هم قابل حل در آب را در خود جای داده است.

ویتامین­‌های موجود در یک عدد زرده­ تخم مرغ بزرگ عبارتند از:

ویتامین‌های موجود در تخم مرغ
ویتامین تیامین ریبوفلاوین نیاسین ویتامین ب۶ ویتامین ب۱۲ ویتامین آ ویتامین ای ویتامین گروه دی ویتامین کا
مقدار ویتامین ۰.۰۳ ۰.۰۹ ۰.۰۰۴ ۰.۰۶ ۰.۳۳۲ ۶۴.۸ ۰.۴۳۹ ۰.۹۱۸ ۰.۱۱۹

خواص درمانی و مفید زرده تخم مرغ برای سلامتی

خواص درمانی و مفید زرده­ تخم مرغ برای سلامتی

زرده­ تخم مرغ یکی از معدود غذاهایی است که باید به عنوان «غذای فوق العاده مغذی» طبقه بندی شود. این ماده غذایی مملو از مواد مغذی است که برخی از آنها کم­تر به صورت یکجا در یک غذا گردآوری می‌­شوند. هر کدام از این مواد مغذی فواید و خواصی برای بدن و سلامتی آن دارند که در این قسمت به آن­ها اشاره کرده و به طور مختصر آن­ها را توضیح می‌­دهیم.

  • کلسترول بالای زرده­ تخم مرغ: شاید تعجب کرده باشید که یکی از مضرات شناخته شده­ زرده­ تخم مرغ را جزو خواص درمانی آن آورده‌­ایم. اما باید بگوییم که بر خلاف باور عامه­ مردم زرده­ تخم مرغ تاثیر چندانی در بالا بردن کلسترول خون ندارد. یک زرده­ متوسط دارای ۲۱۲ میلی گرم کلسترول است که بیشتر کلسترول مورد نیاز روزانه­ ما را تامین می­‌کند. میزان کلسترول لازم بدن ۳۰۰ میکرو گرم در روز است. کبد وظیفه­ تولید و ترشح کلسترول را به عهده دارد، زیرا کلسترول از جمله مواد لازم برای رشد و تکثیر سلول­‌های بدن است. کبد انسان به طرز شگفت‌­آوری می‌­تواند میزان کلسترول موجود در خون را به تعادل برساند. یعنی اگر مقدار کلسترول دریافتی از غذاها بالا باشد، کبد کلسترول کمتری ترشح می­‌کند تا میزان آن را متعادل کند. نکته­ قابل توجه این است که پاسخ بدن افراد به مصرف کلسترول متفاوت است. در ۷۰ درصد افراد، زرده­ تخم مرغ سبب افزایش کلسترول نمی‌­شود و در ۳۰ درصد افراد، زرده­ تخم مرغ به صورت خفیف سبب افزایش کلسترول و LDL (کلسترول بد) خواهد شد.
  • کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌­دهد: یکی از خواص زرده­ تخم مرغ که خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را کاهش می‌‌دهد، افزایش مقدار کلسترول خوب در خون است. افرادی که سطح بالاتری از کلسترول خوب دارند در معرض خطر کمتری هستند. بیماری­‌هایی مثل گرفتگی عروق قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی به دلیل سطح پایین کلسترول خوب در خون رخ می­‌دهند. خوردن زرده­ تخم مرغ یک روش عالی برای افزایش کلسترول خوب است. در یک تحقیق، افراد با مصرف زرده­ تخم مرغ به مدت شش هفته سطح کلسترول خوب خون خود را افزایش دادند. زرده­ تخم مرغ حاوی کولین است؛ کولین یکی از مواد مغذی کمتر شناخته شده در بین مردم است. این ماده با وجود ناشناخته ماندن، نقش مهمی در سلامتی ایفا می­‌کند. کولین معمولا با ویتامین­‌های گروه ب  دسته بندی می­‌شود. کولین در ساخت غشای سلولی نقش دارد و علاوه بر تاثیراتی که در سلامتی می­‌گذارد، در تولید مولکول­‌های سیگنالینگ هم موثر است. زرده­ تخم مرغ منبع عالی برای دریافت کولین مورد نیاز بدن است. یک زرده­ تخم مرغ حاوی ۱۰۰ میلی گرم کولین است.
  • زرده­ تخم مرغ احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌­دهد: کلسترول بد یا همان LDL سبب گرفتگی عروق قلب شده و احتمال سکته­ مغزی و قلبی را افزایش می‌­دهد. نکته­ مهمی که اغلب از چشم افراد پنهان می­‌ماند این است که کلسترول در اندازه­‌های بزرگ و کوچک موجود است. طبق نظر دانشمندان و پزشکان، عامل اصلی گرفتگی عروق، ذرات کوچک کلسترول بد است. زرده­ تخم مرغ ممکن است سبب افزایش کلسترول در بعضی افراد شود ولی یکی از خواص موثر آن، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی توسط افزایش ابعاد ذرات کلسترول است. زرده­ تخم مرغ با افزایش سایز ذرات کلسترول بد، احتمال ابتلا به بیمارهای مرتبط به عروق قلبی را کاهش می‌­دهد.
  • سلامتی چشم را افزایش می‌­دهد: آنتی اکسیدان­ های موجود در زرده­ تخم مرغ به نام‌های لوتئین و زاگزانتین برای سلامت چشم اهمیت بالایی دارند و می‌­توانند از آب مروارید جلوگیری کنند. مقدار این دو اکسیدان در زرده­ تخم مرغ به مقادیر بالا یافت می­‌شود.
  • زرده­ تخم مرغ‌ تری گلسیرید خون را کاهش می­‌دهد: یکی از عواملی که سبب بروز سکته­ قلبی و بیماری‌­های قلبی و عروقی می­‌شود، وجود مقادیر زیاد‌تری گلیسیرید در خون است. اسیدهای چرب موجود در زرده­ تخم مرغ که به نام امگا ۳ شناخته می‌شوند، میزان‌تری گلسیرید خون را کاهش می‌­دهند. مقدار امگا ۳ موجود در زرده­ تخم مرغ به نحوه­ تغذیه و پرورش مرغ‌­ها مربوط است. تحقیقات نشان داده­‌اند مصرف زرده­ تخم مرغ به صورت روزانه سبب کاهش‌ تری گلسیرید خون می­‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌­های قلبی و عروقی را کاهش می‌­دهد.

خواص زرده تخم رغ برای پوست

خواص زرده­ تخم مرغ برای پوست

زرده­ی تخم مرغ به دلیل داشتن مواد مغذی مورد نیاز برای پوست می­‌تواند به عنوان یک ماسک مناسب برای افزایش سلامتی و زیبایی پوست مورد استفاده قرار بگیرد. از خواص زرده­ تخم مرغ برای پوست می­‌توان به خواص زیر اشاره کرد:

  • روشن کننده­ پوست
  • جلوگیری از پیری پوست و چروک اطراف چشم
  • کاهش خشکی پوست و افزودن نرمی و لطافت به آن

زرده­ تخم مرغ به دلیل داشتن اسید چربی به نام امگا ۳ پوست­‌های خشک را مرطوب و از رطوبت پوست محافظت می­‌کند. یکی دیگر از خواص زرده­ تخم مرغ جلوگیری از پیری پوست و چروک اطراف چشم است. زرده­ تخم مرغ سرشار از آنتی اکسیدان است و آنتی اکسیدان‌­ها به عنوان درمان قطعی پیری پوست شناخته می­‌شوند و در افزایش سلامتی و زیبایی پوست نقش موثری دارند.

یکی دیگر از خواص ارزشمند زرده­ تخم مرغ برای پوست، از بین بردن جوش و آکنه است. زرده­ تخم مرغ به عنوان موثرترین روش درمانی خانگی آکنه شناخته می­‌شود. افرادی که از داشتن آکنه روی پوستشان رنج می‌­برند، تاثیرات شگرف ماسک زرده­ تخم مرغ بر جوش­‌های صورتشان را تایید می­‌کنند. پزشکان متخصص پوست مصرف ویتامین آ و استفاده از محصولات بهداشتی حاوی این ویتامین را راه­ حل مناسبی برای درمان آکنه می­ دانند. زرده­ تخم مرغ نیز سرشار از ویتامین آ است، بنابراین،  تعجبی ندارد که ماسک زرده­ تخم مرغ خواص درمانی مثل بهبود آکنه را دارد.

حال که از خواص و تاثیرات ماسک زرده­ تخم مرغ بر روی پوست خود آگاه شدید، در اینجا دستور تهیه یک ماسک زرده­ تخم مرغ ساده را برای شما آورده­‌ایم. این ماسک خواص درمانی متعددی دارد که یکی از آنها از بین بردن آکنه و جوش صورت است.

دستور تهیه ماسک زرده تخم مرغ برای جوش

دستور تهیه ماسک زرده­ تخم مرغ برای جوش

  1. ابتدا صورت خود را به خوبی بشویید و آن را از مواد آرایشی و بهداشتی پاک کنید.
  2. سپس یک زرده­ تخم مرغ را درون ظرفی بریزید و با چنگال به خوبی آن را بهم بزنید.
  3. به زرده­ تخم مرغ هم‌ زده، آب لیموی تازه اضافه کنید. برای اضافه کردن درخشندگی و لطافت بیش­تر هم می‌­توانید یک قاشق غذاخوری ماست به آن بی‌افزایید.
  4. مخلوط را به خوبی بهم زده و با برس صورت یا با پنبه روی پوست خود بمالید. دقت کنید جز دهان، چشم و سوراخ بینی بقیه مناطق صورت از ماسک زرده­ تخم مرغ پوشانده شوند.
  5. صبر کنید تا ماسک خشک شود. پس از خشک شدن ماسک بر روی صورت به مدت نیم ساعت ماسک را روی صورت باقی بگذارید و پس از نیم ساعت با آب سرد به خوبی صورتتان را شست و شو دهید. دقت کنید در هنگام اثرگذاری ماسک روی صورت بیش از اندازه عضلات صورت را حرکت ندهید، زیرا باعث خراب شدن ماسک می‌شود.
  6. از ماسک زرده­ تخم مرغ هفته‌­ای دو بار استفاده کنید تا شاهد کاهش و بهبود جوش و آکنه صورت خود شوید.

خواص زرده تخم مرغ برای مو

خواص زرده­ تخم مرغ برای مو

زرده تخم مرغ علاوه بر خواص درمانی و زیبایی، در حفظ سلامتی و تقویت رشد موها نیز نقش به سزایی دارد. پروتئین و مواد معدنی مثل ویتامین­‌‌های موجود در زرده تخم مرغ، این ماده غذایی را به یک غذای کامل برای مو تبدیل کرده است. از خواص زرده تخم مرغ برای مو می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد سریع موها
  • کمک به رشد سالم‌­تر آن­ها
  •  تقویت موها
  • لطافت و درخشندگی موها
  • از آسیب دیدگی و صدمه جدی به تارهای مو و بروز دو شاخگی جلوگیری می­‌کند
  • چربی پوست سر را متعادل کرده و از شوره و پوسته پوسته شدن مو جلوگیری می­‌کند
  • به فولیکول­‌های مو، مواد مغذی لازم برای رشد و تقویت مو را می‌­رساند

برای اطلاع بیشتر دریاره خواص زرده تخم مرغ برای مو می‌توانید این مطلب را در وبسایت سبک زندگی بخوانید.

مضرات زرده تخم مرغ

مضرات زرده­ تخم مرغ چیست

اگر بخواهیم مضرات زرده­ تخم مرغ را بیان کنیم اولین نکته‌­ای که به ذهن برخی می‌­رسد، کلسترول بالای آن است. اما بر خلاف تصور عموم، کبد که مسئولیت تولید کلسترول را در بدن برعهده دارد، در صورت مشاهده غذایی با کلسترول بالا مقادیر کلسترول تولیدی را کاهش می‌­دهد. به این صورت، کلسترول در خون همیشه مقدار ثابتی باقی م­ی‌ماند.

در بعضی افراد به دلایل ژنتیکی ممکن است کمی سطح کلسترول افزایش یابد که به هیچ وجه خطرناک نیست. یکی دیگر از مضرات زرده­ تخم مرغ افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ است. تحقیقات انجام شده در این زمینه نتایج متفاوتی را نشان می‌­دهند و قابل اتکا نیستند. بعضی از آنها تایید کردند که زرده­ تخم مرغ سبب افزایش دیابت نوع دو می‌شود و برخی کاهش ریسک ابتلا به آن را گزارش کرده‌­اند.

دیگر خطرات مصرف زرده­ تخم مرغ وجود باکتری سالمونلا است. این باکتری سبب مسمویت غذایی می­‌شود و روی افرادی که سیستم ایمنی ضعیف و حساسی دارند، تاثیرات بدی باقی می­‌گذارد. البته با انجام چندین اقدان پیشگیرانه م‌ی­توانید از عدم وجود باکتری سالمونلا در زرده­ تخم مرغ خود مطمئن گردید. این اقدامات شامل:

  • خریدن تخم مرغ از مغازه‌­ها و سوپر مارکت­‌های معتبر
  • اطمینان حاصل کنید که هیچگونه ترک یا شکستگی روی پوست تخم مرغ وجود ندارد
  • قبل از مصرف زرده­ تخم مرغ آن را در یخچال با دمای ۴.۴ درجه سانتی­‌گراد نگهداری کنید.
  • اگر در تماس با تخم مرغ خام بودید حتما دست­‌های خود را بشویید.
  • سعی کنید تا جای ممکن تخم مرغ را بپزید سپس مصرف کنید.

پرسش‌های رایج  درباره­ خواص زرده­ تخم مرغ

پرسش های رایج درباره خواص زرده تخم مرغ

عوارض خوردن زیاد زرده­ تخم مرغ برای کبد چیست

همانطور که اشاره کردیم کبد این عضو هوشمند، قادر به کنترل و تنظیم میزان کلسترول بدن است. در صورتی که میزان مصرف کلسترول بالا باشد، کبد با کاهش کلسترول تولید شده این مقدار را کنترل می­‌کند. تنها ممکن است در برخی افراد به دلایل ژنتیکی خوردن زیاد کلسترول سبب افزایش آن در خون شود. البته این مقدار نیز چندان زیاد نیست که باعث نگرانی شود.

خواص زرده­ تخم مرغ خام به همراه شیر کدام است

خواص زرده­ تخم مرغ خام مخلوط شده با شیر شامل موارد زیر است:

  • افزایش قدرت مغز و حافظه
  • تقویت دندان­ها به خاطر وجود فسفر
  • جبران کمبود آهن و درمان بیماری کم خونی
  • افزایش سلامتی موها به علت وجود کلسیم
  • درمان آرتروز به دلیل داشتن ویتامین کا
  • افزایش دید بهتر به دلیل داشتن ویتامین آ
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان به دلیل وجود ویتامین کا
  • کاهش عوارض پیری

خواص زرده­ تخم مرغ خام برای رحم چیست

درباره­ خواص زرده تخم مرغ  و تاثیرات آن بر رحم تحقیقات علمی معتبر موجود نیست. بهتر است در این مورد با پزشک متخصص زنان مشورت کنید تا شما را راهنمایی کند.

سخن پایانی

تخم مرغ که دارای دو بخش زرده و سفیده است به عنوان یکی از مفیدترین مواد غذایی شناخته می­‌شود. زرده­ تخم مرغ که بیشتر حاوی ویتامین­‌ها و مواد معدنی است، خواص گوناگونی دارد. برای استفاده از خواص زرده­ تخم مرغ می‌­توان مصرف آن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانیم یا از زرده­ تخم مرغ در ماسک مو و پوست استفاده کنیم. در هر دو صورت می‌­توانیم از خواص زرده­ تخم مرغ  بهره­مند شویم. گفته می‌­شود زرده­ تخم مرغ علاوه بر خواص زیاد، مضراتی هم دارد. مضرات زرده­ تخم مرغ به قدری کم و قابل چشم پوشی است که به هیچ وجه بهانه مناسبی برای مصرف نکردن آن نخواهد بود. پس تا جای امکان از زرده­ تخم مرغ در غذاهای خود استفاده کنید و برای افزایش سلامتی و زیبایی موها و پوستتان از ماسک­‌های حاوی زرده­ تخم مرغ بهره ببرید.

نظرات کاربران