search

چه چیزهایی میل جنسی را از بین می برد؟

دلایل کاهش میل جنسی در زنان و مردان

clock icon زمان خواندن ۴ دقیقه بهنام جعفرزاده جمعه ۰۱ فروردین ۱۳۹۹ ۰۰:۱۷

دلایل کاهش میل جنسی در زنان و مردان
۵/ ۳.۵۰
امتیاز دهید

بسیاری از زنان و مردان ممکن است در طول زندگی خود دچار سردی در میل جنسی شوند. ریشه‌های این سرد مزاجی گاهی در مسائل روانی است و گاه مشکلات جسمی سبب بروز آن می‌شوند. گاهی استفاده از داروهای خاص سبب می‌شوند تا میل جنسی شما کم شود. ما در این مقاله تمام این عوامل را بررسی کردیم.

روابط زناشویی

آنچه در ادامه می‌خوانید:

نقش استرس در کاهش میل جنسی 

نقش اختلاف با شریک زندگی در میل جنسی

تاثیر الکل بر کاهش میل جنسی 

کم‌خوابی بر کاهش میل جنسی تاثیر دارد

نقش بچه‌دار شدن در رابطه زناشویی

چه داروهایی باعث کاهش میل جنسی می‌شوند؟

عدم اعتماد به نفس در مورد بدن خود

نقش چاقی بر کاهش میل جنسی 

مشکلات نعوظ

عوارض کاهش تستوسترون 

تاثیر افسردگی بر کاهش میل جنسی 

نقش یائسگی در میل جنسی

عدم صمیمیت

 

برای کاهش میل جنسی دلایل مختلفی ذکر می‌شود که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

 

نقش استرس در کاهش میل جنسی 

بعضی  افراد هنگامی که استرس دارند، می‌توانند بسیاری از کارها را به خوبی انجام دهند، اما جاذبه جنسی از آن مواردی نیست که تحت تاثیر استرس قرار نگیرد. فشار روانی در محل کار، خانه یا در روابط  بین افراد می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. یادگیری نحوه رویارویی با آن به روش درست، می‌تواند به کنترل استرس کمک کند. شما می‌توانید بسیاری از این راه‌ها را خودتان انجام دهید. همچنین، می‌توانید از یک مشاور یا پزشک نیز کمک بگیرید.

اختلاف بین زن و شوهر

نقش اختلاف با شریک زندگی در میل جنسی

یکی از مواردی که می‌تواند بیشترین تاثیر را بر کاهش میل جنسی داشته باشد، مشکل و عدم تفاهم با شریک زندگی است. در زنان احساس نزدیکی از نظر عاطفی می‌تواند بیشترین تاثیر را بر میل جنسی آن‌ها بگذارد. دعوا، عدم توانایی در ایجاد ارتباط با یکدیگر، خیانت یا سایر مواردی که اعتماد طرفین رابطه را بر هم می‌زند، موجب از بین‌ رفتن میل جنسی در زنان و مردان می‌شود. چنانچه، در بازگرداندن میل خود دچار مشکل شده‌اید، به یک «مشاور زوجین» مراجعه کنید.

تاثیر الکل بر کاهش میل جنسی 

ممکن است نوشیدن مقداری الکل این احساس را به شما بدهد که برای رابطه جنسی آمادگی بیشتری دارید. اما، مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌‌های الکلی نه تنها میل جنسی شما، بلکه ممکن است میل جنسی شریک‌تان را نیز از بین ببرد. اگر نمی‌توانید مصرف الکل را کاهش دهید، به پزشک مراجعه کنید.

 

کم‌خوابی بر کاهش میل جنسی تاثیر دارد

اگر میل جنسی شما از بین رفته است، شاید دلیل آن کم‌خوابی است. آیا خیلی دیر می‌خوابید یا خیلی زود بیدار می‌شوید؟ آیا مشکل خوابیدن دارید؟ مثلا سخت می‌خوابید یا خواب عمیقی ندارید؟ هر چیزی که در استراحت شبانه  و خواب اختلال ایجاد کند، می‌تواند بر رابطه جنسی تاثیر منفی بگذارد و آن را دچار اختلال کند. خستگی، احساسات جنسی را مختل می‌کند. روی عادات خواب خود کار کنید و اگر مشکل‌تان برطرف نشد از پزشک کمک بخواهید.

 

نقش بچه‌دار شدن در رابطه زناشویی

با پدر و مادر شدن میل جنسی شما از بین نمی‌رود. با این حال، به دلیل حضور فرزندتان بسیاری از زمان‌های با هم بودن را از دست می‌دهید. یک پرستار کودک استخدام کنید تا بتوانید فارغ از پدر و مادر بودن، با شریک زندگی‌تان وقت بگذرانید. فرزندتان تازه به دنیا آمده است؟ از زمان‌هایی که در خواب است استفاده کنید.

بچه داری در رابطه زناشویی

چه داروهایی باعث کاهش میل جنسی می‌شوند؟

برخی از داروها می‌توانند باعث کاهش میل جنسی شوند. برخی از این داروها شامل:

  • - داروهای ضد افسردگی
  • - داروهای فشار خون
  • - قرص‌های ضد بارداری (برخی از مطالعات رابطه بین این داروها و میل جنسی را تایید کرده‌اند، اما بعضی دیگر آن را رد می‌کنند)
  • - شیمی درمانی
  • - داروهای HIV
  • فیناستراید (Finasteride دارویی که برای درمان ریزش مو آقایان و همچنین جلوگیری از رشد غده خوش‌خیم پروستات استفاده می‌شود)

ممکن است تغییر دارو یا دوز آن موثر باشد. در این مورد از پزشک خود سوال کرده و هرگز بدون مشورت با پزشک دارویی را قطع نکنید. چنانچه بلافاصله پس از شروع مصرف داروی جدیدی میل جنسی شما کاهش یافت، از پزشک‌ خود مشورت بخواهید.

 

عدم اعتماد به نفس در مورد بدن خود

زمانی‌که از ظاهر خود راضی هستید، جاذبه جنسی آسان‌تر است. تلاش کنید بدن خود را همان‌گونه که در این لحظه هست، دوست داشته باشید؛ حتی اگر قصد دارید خود را لاغر کنید. احساس خوب بودن و رضایت فردی می‌تواند بر روی حس و حال و میل شما تاثیر مثبت بگذارد. اگر شریک زندگی‌تان در مورد ظاهر خود اعتماد به نفس ندارد به او اطمینان دهید که جذاب است.

 

نقش چاقی بر کاهش میل جنسی 

اضافه‌ وزن و یا چاقی بر کاهش میل جنسی تاثیر می‌گذارد. ممکن است به این دلیل باشد که شما از رابطه جنسی لذت نمی‌برید و یا نمی‌توانید آن‌طور که می‌خواهید عمل کنید. همچنین، ممکن است به دلیل اعتماد به نفس پایین میل شما فروکش می‌کند. روی بدن خود کار کنید و اگر نیاز داشتید با مشاور در مورد احساسی که نسبت به خودتان دارید صحبت کنید؛ شاید بتواند تغییر بزرگی در زندگی‌تان ایجاد کند.

مشکلات نعوظ

مردان مبتلا به اختلال نعوظ اغلب نگران توانایی و عملکردشان در رابطه جنسی هستند و این نگرانی می‌تواند میل جنسی‌شان را از بین ببرد. اختلال نعوظ قابل درمان است و زوجین نیز می‌توانند برای آنکه این مشکل بر رابطه آن‌ها تاثیر منفی نگذارد، تلاش کنند. 

اعتماد به نفس در مشکلات جنسی

عوارض کاهش تستوسترون 

هورمون تستوسترون موجب افزایش میل جنسی می‌شود. وقتی سن مردان افزایش می‌یابد، سطح این هورمون به تدریج کم می‌شود. همه مردان با این تغییر میل جنسی خود را از دست نمی‌دهند، اما این اتفاق برای برخی رخ می‌دهد. بسیاری موارد دیگر- از روابط فردی گرفته تا تغییرات وزن- ممکن است میل جنسی و سطح تستوسترون را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، راه‌حل این مشکل برای هر فرد متفاوت است و نمی‌توان یک راهکار برای همه مردان ارائه داد.

 

تاثیر افسردگی بر کاهش میل جنسی 

افسردگی می‌تواند احساس لذت بردن از بسیاری چیزها، از جمله رابطه جنسی، را مختل کند. به همین دلیل باید برای برطرف کردن افسردگی و رفع مشکلات متعددی که در پی آن ایجاد می‌شود، به پزشک مراجعه کرد. اگر برای شما درمان دارویی تجویز شد، در صورتی‌که میل جنسی شما کم است، پزشک خود را در جریان بگذارید. زیرا، برخی از داروهای افسردگی باعث کاهش میل جنسی می‌شوند. با روانپزشک خود نیز در این مورد صحبت کنید.

 

نقش یائسگی در میل جنسی

برای بسیاری از زن‌ها میل جنسی در نزدیک به زمان یائسگی کاهش می‌یابد. این موضوع به همراه مواردی نظیر خشکی واژن و درد هنگام رابطه جنسی از نشانه‌های یائسگی است. با وجود آنکه علایم در هر زن متفاوت است، باید گفت که زنان پس از یائسگی نیز با وقت گذاشتن برای رابطه‌شان و داشتن اعتماد به نفس و سلامت جسمی، می‌توانند زندگی جنسی فوق‌العاده‌ای داشته باشند.

 

عدم صمیمیت

رابطه جنسی بدون احساس نزدیکی عاطفی می‌تواند میل جنسی را از بین ببرد. رابطه جنسی فراتر از یک رابطه جسمانی است. اگر زندگی جنسی شما دچار سردی شده است، تلاش کنید زمان بیشتری را جدای از رابطه جنسی در کنار هم صرف کنید. با هم صحبت کنید، یکدیگر را در آغوش بگیرید و نوازش کنید و به هم پیام بدهید. روش‌هایی برای ابراز عشق‌تان پیدا کنید، بدون آنکه رابطه جنسی داشته باشید. صمیمیت و نزدیکی عاطفی می‌تواند میل جنسی شما را دوباره بیدار کند.

نظرات کاربران