search

اولین نشانه‌های بارداری چیست

clock icon زمان خواندن ۴ دقیقه بهنام جعفرزاده یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۱:۰۶

اولین نشانه‌های بارداری چیست
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

در حالی که آزمایش‌های بارداری و سونوگرافی تنها راه‌های تشخیص بارداری‌اند، اما علائم دیگری مانند تاخیر در سیکل قاعدگی، تهوع اول صبح، حساسیت به بو و احساس خستگی از در ابتدای بارداری نیز وجود دارد. ممکن است بتوانید با استفاده از برخی نشانه‌ها دریابید آیا حمله هستید یا خیر. در این مطلب با این تعدادی از نشانه های بارداری و راهکارهایی برای کنار آمدن با آنها آشنا می‌شوید.

آن‌چه در این مطلب خواهید خواند:

نشانه های بارداری چه زمانی آغاز می‌شوند

دل درد و لکه‌بینی، اولین نشانه های بارداری

تاخیر در قاعدگی با آغاز بارداری

تشخیص بارداری با استفاده از بیبی چک

افزایش درجه حرارت بدن در اوایل بارداری

خستگی در اوایل بارداری

افزایش ضربان قلب در اوایل بارداری

تغییرات پستان در بارداری

تغییر خلق‌و‌خوی در بارداری

تکرر ادرار و بی‌اختیاری در دوران اولیه بارداری

نفخ و یبوست در اوایل بارداری

تهوع صبحگاهی و استفراغ در اوایل بارداری

فشار خون بالا و سرگیجه در اوایل بارداری

حساسیت به بو و اجتناب از مواد غذایی در اوایل بارداری

افزایش وزن در اوایل بارداری

سوزش سر دل در اوایل بارداری

براق شدن پوست و آکنه در بارداری

نشانه های بارداری چه زمانی آغاز می‌شوند

هفته اول بارداری بر اساس آخرین دوره قاعدگی حساب می‌شود، حتی اگر در آن هفته باردار نبودید و نشانه های بارداری نداشتید. بر همین اساس نیز، تاریخ زایمان مورد انتظار را بر مبنای روز اول آخرین دوره قاعدگی حساب کرده و آن هفته را جزو دوران چهل هفته‌ای بارداری می‌دانند. 

نشانه‌ها و علائم

جدول زمانی (با احتساب آخرین هفته قاعدگی)

دل درد خفیف و لکه‌بینی

هفته ۱ تا ۴

تاخیر در قاعدگی

هفته ۴

خستگی

هفته ۴ تا ۵

تهوع

هفته ۴ تا ۶

احساس درد در پستان‌ها

هفته ۴ تا ۶

تکرر ادرار

هفته ۴ تا ۶

نفخ

هفته ۴ تا ۶

حالت تهوع در هنگام حرکت

هفته ۵ تا ۶

تغییرات ناگهانی خلق‌و‌خو

هفته ۶

تغییر دمای بدن

هفته ۶

فشار خون بالا

هفته ۸

خستگی شدید و سوزش سر دل  

هفته ۹

ضربان قلب بالا

هفته ۸ تا ۱۰

تغییرات در حالت پستان‌ها

هفته ۱۱

آکنه

هفته ۱۱

افزایش وزن قابل توجه

هفته ۱۱

درخشش بارداری

هفته ۱۲

دل درد و لکه‌بینی، اولین نشانه های بارداری

از هفته اول تا چهارم، باروری در سطح سلولی اتفاق می‌افتد. به این معنا که در این دوره زمانی تخمک بارور شده، ایجاد بلاستوسیست (یک گروه سلول پر از مایعات) می‌کند که در نهایت به اعضای بدن و ارگان‌های کودک تبدیل می‌شود. در حدود ده تا چهارده روز (هفته چهارم) بعد از لقاح، بلاستوسیست در آندومتر که دیواره داخلی رحم است، جای می‌گیرد. این لانه‌گزینی باعث خون‌ریزی شده و ممکن است با قاعدگی اشتباه گرفته شود.

نشانه های بارداری

در اینجا برخی از علائم لانه‌گزینی آورده شده است:

  • رنگ: رنگ خون در هر کدام از مراحل لانه‌گزینی، ممکن است متفاوت و به رنگ‌های صورتی، قرمز یا قهوه‌ای باشد.
  • خون‌ریزی: خون‌ریزی معمولا با دوره قاعدگی منظم شما مقایسه می‌شود. لکه‌بینی، نیز شدید نیست و فقط هنگام شست‌وشو مشاهده خواهد شد.
  • دل درد خفیف: درد ممکن است خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد. نتیجه مطالعه‌ای روی ۴۵۳۹ زن،نشان داد که ۲۸ درصد از زنان، همراه لکه‌بینی و خون‌ریزی خفیف خود، دل درد نیز داشتند.

گفتنی است، خون‌ریزی لانه‌گزینی احتمالا کمتر از سه روز ادامه خواهد داشت و نیازی به درمان ندارد. در این دوران از سیگار کشیدن، نوشیدن الکل یا استفاده از داروهای غیرمجاز که موجب خون‌ریزی شدید می‌شوند، خودداری کنید.

تاخیر در قاعدگی با آغاز بارداری

علائم بارداری

پس از آن که لانه‌گزینی کامل شد، بدن شما تولید گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) را آغاز می‌کند تا حاملگی حفظ شود. همچنین تخمدان‌ها، تولید تخم‌های بالغ در هر ماه را متوقف می‌کنند. 

به احتمال زیاد چهار هفته بعد از لقاح، قاعدگی با تاخیر اتفاق خواهد افتاد، اما اگر قاعدگی نامنظمی دارید برای اطمینان از بارداری آزمایش انجام دهید. یکی از این آزمایش‌ها استفاده از بیبی چک (baby check) است که هشت روز پس از تاخیر قاعدگی، هورمون گنادوتروپین جفتی یا همان hCG را در ادارار تشخیص می‌دهد. 

تشخیص بارداری با استفاده از بیبی چک

تشخیص بارداری با استفاده از بیبی چک

برای تشخیص بارداری از بیبی چک استفاده کنید تا اگر مثبت بود، برای تعیین اولین وقت ملاقات با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید. همچنین، تشخیص زودهنگام به شما این امکان را می‌دهد تا مصرف داروهایی را که برای جنین مضرند، در صورت تشخیص و تایید پزشک قطع کنید.

خواندن این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد: باید و نبایدهای رژیم غذایی دوران بارداری

افزایش درجه حرارت بدن در اوایل بارداری

بالا رفتن درجه حرارت پایه بدن یا به عبارتی احساس گر گرفتگی نیز می‌تواند از نشانه های بارداری باشد. درجه حرارت معمول بدن، ممکن است در هنگام ورزش یا در هوای گرم، راحت‌تر افزایش یابد. در زمان بارداری، باید آب بیشتری بنوشید و با احتیاط ورزش کنید. علاوه براین، خنک نگه داشتن دمای اتاق خواب نیز می‌تواند به شما کمک کند. 

تست بارداری

خستگی در اوایل بارداری

خستگی می‌تواند در هر زمان از دوره بارداری بروز کند، اما در اوایل بارداری شایع‌تر است. افزایش سطح پروژسترون بدن نیز ممکن است باعث خواب‌آلودگی شما شود. در این دوران استراحت کافی داشته باشید. 

علائم بارداری در ماه اول

افزایش ضربان قلب در اوایل بارداری

در هفته‌های هشتم تا دهم، ضربان قلب ممکن است سریع‌تر و شدیدتر شود که معمولا به دلیل تغییرات هورمونی رخ می‌دهد. افزایش جریان خون به دلیل وجود جنین، در مراحل بعدی دوران بارداری اتفاق می‌افتد. اگر مشکل قلبی زمینه‌ای دارید، پزشک می‌تواند برای این دوران داروهایی با دوز پایین تجویز کند.

نشانه های حاملگی

تغییرات پستان در بارداری

تغییرات پستان‌ها مانند سوزن سوزن شدن، درد و بزرگ شدن ممکن است بین هفته‌های چهارم و ششم رخ دهد. به دلیل تغییرات هورمونی، احتمالا پستان‌ها حساس و متورم می‌شوند، البته این احساس ممکن است پس از چند هفته که بدن شما به سطح هورمون‌ها عادت کرد، از بین برود. تغییرات پستان و نوک آن‌ها نیز می‌تواند حدود هفته یازدهم رخ دهد. به این صورت که رشد پستان‌ها ادامه داشته و همچنین آرئول - ناحیه اطراف نوک پستان - تیره‌تر و بزرگ‌تر می‌شود.

علائم اولیه حاملگی

راه‌کارهایی برای مدیریت درد پستان‌ها در دوران بارداری 

  • با خرید یک سوتین راحت و مناسب بارداری، حساسیت پستان‌ها را تسکین دهید.
  • سوتین‌های پنبه‌ای و بدون میله‌های زیرین، معمولا راحت‌ترین انواع آن هستند. 
  • سوتین‌هایی را انتخاب کنید که ردیف‌های قزن بیشتری داشته باشد تا در صورت تغییر سایز به شما امکان استفاده بیشتر در ماه‌های پیش رو را بدهد. 
  • پد سینه متناسب با سوتین خود را خریداری کنید و داخل آن قرار دهید تا فشار به نوک پستان‌ها و درد آن‌ها را کاهش دهد.

تغییر خلق‌و‌خوی در بارداری

در دوران بارداری، سطح استروژن و پروژسترون بالا خواهد بود. این افزایش می‌تواند بر روحیه شما تاثیر بگذارد و شما را احساساتی‌تر یا واکنش‌پذیرتر کند. نوسانات خلق‌وخو، در دوران بارداری شایع بوده و ممکن است باعث احساس افسردگی، تحریک‌پذیری، اضطراب و سرخوشی شود.

تغییر خلق ‌و‌خو در بارداری

تکرر ادرار و بی‌اختیاری در دوران اولیه بارداری

در دوران بارداری، بدن شما میزان خون پمپاژ شده را افزایش می‌دهد. این امر باعث می‌شود کلیه، عملکردی بیش از حد معمول داشته باشد و در نهایت منجر به تجمع مایعات بیشتر در مثانه شود. بنابراین ممکن است نیاز زیادی به دستشویی رفتن داشته باشید یا بی‌اختیاری ادرار را تجربه کنید.

علائم بارداری

راهکاری برای مدیریت تکرر ادرار و بی‌اختیاری در دوران بارداری

هر روز، حدود سیصد میلی‌لیتر (کمی بیشتر از یک فنجان)، مایعات اضافی بنوشید. پیش از آنکه نیاز به توالت رفتن پیدا کنید، این کار را انجام دهید تا از بی‌اختیاری ادرار جلوگیری شود.

نفخ و یبوست در اوایل بارداری

مشابه علائم دوره قاعدگی، نفخ ممکن است در اوایل بارداری نیز رخ دهد. تغییرات هورمونی می‌تواند باعث کاهش سرعت عملکرد دستگاه گوارش شما شود و در نتیجه آن دچار نفخ و یبوست شوید.

تهوع صبحگاهی و استفراغ در اوایل بارداری

یکی از شناخته شده ترین نشانه های بارداری تهوع صبحگاهی است. این حالت معمولا در حدود هفته چهارم تا ششم ایجاد می شود و گرچه به آن تهوع صبحگاهی می‌گویند، در هر زمان از شبانه روز بروز می‌كند. دقیقا مشخص نیست چه عواملی باعث حالت تهوع صبحگاهی می‌شوند، اما احتمالا هورمون‌ها در آن نقش دارند. بسیاری از خانم‌ها در سه ماهه اول بارداری، حالت‌های خفیف تا شدید تهوع صبحگاهی را تجربه می‌کنند. ممکن است هر چه به انتهای سه ماهه اول نزدیک‌تر می‌شوید، این حالت شدیدتر شود، اما با ورود به سه ماهه دوم، کاهش می‌یابد.

تهوع صبحگاهی در بارداری

راه‌کارهایی برای مدیریت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری

  • یک بسته کراکر نمکی را در کنار تخت خود نگه دارید و قبل از بلند شدن از رختخواب، مقداری از آن را بخورید. این کار، در رفع تهوع صبحگاهی کمک کند.
  • مقدار زیادی آب بنوشید تا دچار کم‌آبی نشوید.
  • اگر نمی توانید غذا یا مایعات را در معده‌تان نگه دارید، با پزشک تماس بگیرید.

فشار خون بالا و سرگیجه در اوایل بارداری

در بیشتر موارد، فشار خون بالا یا طبیعی در مراحل اولیه بارداری کاهش می‌یابد. همچنین از آنجایی که رگ‌های خونی گشاد می‌شوند، ممکن است احساس سرگیجه داشته باشید. از طرفی دیگر، تشخیص فشار خون بالایی که در نتیجه بارداری بروز می‌کند، دشوارتر است، زیرا این احتمال وجود دارد که فرد پیش از بارداری مشکلات فشار خون بالا داشته باشد. پزشک شما در اولین مراجعه‌تان، فشار خون شما را اندازه می‌گیرد تا از آن به عنوان بیس‌لاین دوران بارداری، استفاده کند.

فشار خون در بارداری

راه‌کارهایی برای کنترل فشار خون در دوران بارداری 

  • اگر هنوز ورزش را شروع نکرده‌اید، ورزش‌های بارداری را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید.
  •  یاد بگیرید که چگونه به طور مرتب، فشار خون‌تان را اندازه‌گیری کنید.
  • از پزشک خود بخواهید رژیم غذایی مناسب با شرایط شما بدهد تا به کاهش فشار خون کمک کند.
  • به مقدار کافی آب بنوشید و خوردن منظم میان‌وعده را فراموش نکنید. این کار به جلوگیری از سرگیجه کمک می‌کند. همچنین به آرامی از صندلی بلند شده تا دچار سرگیجه نشوید.

حساسیت به بو و اجتناب از مواد غذایی در اوایل بارداری

ویار بارداری

حساسیت به بو از اولین نشانه های بارداری است که معمولا فرد باردار- به خصوص در سه ماه اول بارداری- متوجه آن می‌شود. شواهد علمی کمی درباره حساسیت به بو در سه ماهه اول بارداری وجود دارد. اما می‌تواند مساله مهمی باشد، زیرا حساسیت به بو، باعث حالت تهوع و استفراغ می‌شود. همچنین ممکن است از غذاهای خاصی بدتان بیاید.

افزایش وزن در اوایل بارداری

افزایش وزن در پایان سه ماهه اول بارداری، بسیار متداول‌تر بوده و احتمالا در چند ماه اول حدود نیم تا دو کیلوگرم، افزایش وزن داشته باشید. میزان کالری مورد نیازتان در ماه‌های اولیه بارداری تفاوت چندانی با رژیم معمول شما ندارد، اما با پیشرفت بارداری، کالری مورد نیازتان افزایش خواهد یافت.

افزایش وزن در اوایل بارداری

در مراحل بعدی بارداری، افزایش وزن حاملگی، اغلب بین نواحی زیر تقسیم می‌‌شود:

  • پستان‌ها(حدود نیم تا یک و نیم کیلوگرم)
  •  رحم (حدود یک کیلوگرم)
  • جفت (حدود نیم تا یک کیل گرم)
  • مایع آمنیوتیک، مایعی درون کیسه آمنیوتیک در رحم مادر (حدود یک کیلوگرم)
  • افزایش حجم خون و مایعات (حدود دو ونیم تا سه و نیم کیلوگرم)
  • چربی (حدود سه تا چهار کیلوگرم)

سوزش سر دل در اوایل بارداری

هورمون‌ها می‌توانند باعث شل شدن دریچه بین معده و مری شما شوند. این باعث می‌شود اسید معده، به سمت مری برگردد و باعث سوزش سر دل شود.

نشانه‌های اولیه بارداری

راه‌کارهایی برای مدیریت سوزش معده در دوران بارداری 

  • با خوردن چندین وعده غذایی کوچک در روز به جای وعده‌های بزرگتر، از سوزش سر دل در دوران بارداری جلوگیری کنید.
  • سعی کنید حداقل یک ساعت پس از صرف غذا بنشینید تا به معده‌تان زمان بیشتری برای هضم غذا بدهید.
  • با پزشکتان در مورد بی‌ضرر بودن مصرف آنتی‌اسید‌ها در دوران بارداری مشورت کنید.

براق شدن پوست و آکنه در بارداری

بسیاری از افراد ممکن است به شما بگویند که «می‌درخشید». افزایش حجم خون و سطح هورمون بالاتر باعث می‌شود تا خون بیشتری در عروق شما به جریان درآمده و غدد چربی بدن بیش از اندازه کار کنند. افزایش فعالیت غدد چربی بدن، ظاهری شاداب و براق به پوست شما می‌بخشد.

درخشش بارداری و آکنه در دوران اولیه بارداری

اگر قبل از بارداری دچار آکنه بوده‌اید، این احتمال وجود دارد که دوباره آن را تجربه کنید. اما این علائم در سه ماهه دوم، کاهش می‌یابد.

بسیاری از تغییرات بدن و علائم بارداری که در سه ماهه اول تجربه می‌کنید، پس از رسیدن به سه ماهه دوم، شروع به از بین رفتن می‌کنند. با پزشکتان در مورد هرگونه علائمی که زندگی روزمره‌تان را دشوارتر کرده، صحبت کنید تا با کمک او، دوران بارداری راحت و آرامی داشته باشید.

نظرات کاربران