search

طرز تهیه بورک ترکی با گوشت و خمیر یوفکا

clock icon زمان خواندن ۲ دقیقه مینا پوردانا یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰۵:۰۱

طرز تهیه بورک ترکی با گوشت و خمیر یوفکا
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید
بورک یکی از غذاهای ترکیه‌ ای خوشمزه و در عین حال سالم است که با خمیر یوفکا درست می‌شود. در این مطلب ما طرز تهیه بورک ترکی با گوشت را به شما خواهیم گفت. بورک گوشت را برای ناهار یا شام تهیه کرده و به همراه خانواده نوش جان کنید.

ارزش غذایی

انرژی293.69 کیلوکالری
کربوهیدرات17.3 گرم
پروتئین12 گرم
چربی کل17.38 گرم
کلسترول0.069 میلی گرم
فیبر خوراکی1.11 گرم
preparation time icon

زمان آماده سازی

30 دقیقه

cooking time icon

زمان پخت

65 دقیقه

serve icon

تعداد سرو

12 نفر

مواد لازم

خمیر یوفکا 450 گرم
گوشت گوساله - چرخ‌کرده450 گرم
پیاز سفید - خرد شده1 عدد
سیر - رنده شده2 حبه
جعفری - خرد شده1 پیمانه
تخم مرغ 3 عدد
ماست 0.75 پیمانه
آب گازدار 0.75 پیمانه
روغن زیتون 5 قاشق غذاخوری
نمک به دلخواه
فلفل سیاه به دلخواه

بورک با ترکیب خمیر یوفکا و یک فیلینگ دلخواه درست می‌شود و انواع مختلفی دارد از جمله بورک اسفناج و پنیر، بورک مرغ، طرز تهیه بورک ترکی با گوشت و خمیر یوفکا و بورک گوشت. البته شما می‌توانید با اضافه کردن قارچ خردشده به مواد همین دستور، بورک گوشت و قارچ داشته باشید. البته دقت کنید که مواد فیلینگ را خوب تفت دهید تا آب آنها کاملا تبخیر شده و خمیر را خراب نکند.

طرز تهیه بورک گوشت ترکی

طرز تهیه بورک گوشت ترکی

  1. تابه‌ای را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن در آن بریزید. پس از گرم‌شدن روغن، پیاز خردشده را به آن اضافه کنید و برای ۵ دقیقه تفت دهید تا سبک شوند. گوشت چرخ‌کرده را به پیازها اضافه کنید و تفت‌دادن را ادامه دهید تا جایی که رنگ گوشت برگردد. حرارت را کمی بیشتر کنید تا آب اضافی گوشت و پیاز تبخیر شود. نمک، فلفل، سیر رنده‌شده و جعفری خردشده را به مخلوط گوشت اضافه کنید. ۵ دقیقه دیگر در حال هم‌زدن تفت دهید و سپس تابه را از روی حرارت بردارید.
  2. یک ظرف پیرکس یا هر قالب مناسب فر را چرب کنید. ورقه‌های خمیر یوفکا را به دو بخش تقسیم کنید و روی آنها را بپوشانید تا خشک نشوند. نیمی از ورقه‌ها زیر لایه گوشتی و نیمی دیگر روی آنها قرار خواهند گرفت. ۲ ورقه یوفکا را کف قالب قرار دهید و روی آن را با قلم‌موی آشپزی کمی روغن بمالید، دو ورقه دیگر قرار داده و مجددا با روغن رومال کنید. این کار را ادامه دهید تا نیمی از ورقه‌ها تمام شوند. 
  3. لایه گوشتی را روی خمیر ریخته و تا لبه‌های ظرف پخش کنید. حالا نیم دیگر یوفکا را، مانند مرحله قبل، ۲ لایه ۲ لایه روی گوشت بچینید و با کمی روغن، رومال کنید. روی آخرین لایه را نیز به قلم‌مو به روغن آغشته کنید، سپس با یک چاقوی اره‌ای بورک را به ۱۲ قطعه مربع‌شکل برش بزنید. 
  4. تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و آنها را به همراه آب گازدار و ماست کاملا بزنید تا مخلوطی یک‌دست ایجاد شود. سپس این مخلوط را روی بورک گوشت بریزید. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و برای ۱ الی ۲ ساعت در یخچال قرار دهید.
  5. فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. سلفون را برداشته و ظرف بورک را برای ۴۵ تا ۵۵ دقیقه در فر قرار دهید تا بپزد. در ۵ دقیقه آخر می‌توانید شعله گریل را روشن کنید تا سطح بورک طلایی و برشته شود. در این مدت کنار فر باشید و مرتب چک کنید تا خمیر یوفکا نسوزد. پس از پایان پخت، کمی صبر کنید تا بورک از حرارت بیفتد و سپس به همراه چاشنی دلخواه سرو کنید. 
نظرات کاربران