search

طرز تهیه دیماج قزوین؛ یک میان‌وعده خوشمزه و سالم

clock icon زمان خواندن ۲ دقیقه مینا پوردانا پنج‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ ۱۴:۴۵

طرز تهیه دیماج قزوین؛ یک میان‌وعده خوشمزه و سالم
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید
دیماج یا همان دویماج، نوعی غذای سنتی است که در قزوین و آذربایجان شرقی تهیه می‌شود. البته روش تهیه و مواد اولیه ادیماج در این دو استان تفاوت‌هایی دارد. در این مطلب طرز تهیه دیماج قزوین را به شما می‌گوییم که بسیار خوشمزه است و شما می‌توانید آن را به عنوان میان‌وعده یا حتی شامی سبک و سالم تهیه و نوش جان کنید.

ارزش غذایی

انرژی208.12 کیلوکالری
کربوهیدرات6.95 گرم
پروتئین4.23 گرم
چربی کل18.94 گرم
کلسترول0.1113 میلی گرم
فیبر خوراکی1.32 گرم
preparation time icon

زمان آماده سازی

20 دقیقه

cooking time icon

زمان پخت

دقیقه

serve icon

تعداد سرو

6 نفر

مواد لازم

روغن مایع 4 قاشق غذاخوری
گردو - خرد شده0.5 پیمانه
پنیر لیقوان - خرد شده0.5 پیمانه
نعنا خشک 2 قاشق غذاخوری
سبزی خوردن 1 پیمانه
پیازداغ 0.5 پیمانه
نان خشک - خرد شده1 پیمانه

دویماج را می‌توانید به عنوان یک عصرانه مغذی و سالم یا به عنوان یک پیش غذای مجلسی سرو کنید. جالب است بدانید در قزوین این غذا در سفره افطار جایگاه ویژه‌ای دارد و معمولا برای عصرانه روز سیزده بدر نیز آن را درست می‌کنند. علاوه بر مواد اولیه‌ای که در این دستور آمده، شما می‌توانید طبق ذائقه خود کمی خیار، کره یا خامه نیز به کار ببرید. این مواد در دستورهای مختلف کمی سلیقه‌ای هستند.

طرز تهیه دیماج قزوین

طرز تهیه دیماج قزوین

  1. ابتدا نان را با دست یا گوشتکوب خرد کنید و در یک کاسه بزرگ بریزید. بهترین نان برای تهیه دویماج، نان خشک قزوینی یا نان اسکو است که می‌توانید آن را از فروشگاه‌ها تهیه کنید. کمی آب (یا دوغ) به نان‌ها اضافه کنید. دقت داشته باشید که نان دیماج نباید مانند تیلیت نرم و له شود. فقط در حدی آب اضافه کنید که نان‌ها کمی مرطوب شوند. سپس با دست خرده نان‌ها را مخلوط کنید.
  2. سبزی‌ را ریز خرد کرده و به نان اضافه کنید. پنیر را با رنده درشت رنده کنید یا با نوک انگشت به حالت خرده پنیر (کرامبل) درآورید و در کاسه بریزید. خوشمزه‌ترین پنیر برای تهیه دیماج، پنیر کوزه‌ای محلی است، اما در صورتی که به آن دسترسی ندارید از پنیر لیقوان یا پنیر فتا استفاده کنید.
  3. پیاز را از قبل سرخ کنید و اگر دوست دارید غذای شما رنگ زرد داشته باشد، در آخر کمی زردچوبه نیز در آن بریزید. برای تهیه نعناداغ، نعنا خشک را بسابید و در ۴ قاشق غذاخوری روغن برای ۳۰ ثانیه روی حرارت تفت دهید. نعنا به سرعت می‌سوزد، بنابراین بیش از این آن را روی حرارت نگذارید. پیازداغ (بدون روغن آن) و نعناداغ (به همراه روغن) را روی مواد دیگر بریزید.
  4. گردو را کمی بکوبید یا با چاقو خرد کنید، طوری که زیاد ریز نشود و به اصطلاح زیر دندان بیاید. سپس آن را به مواد دیگر اضافه کنید. 
  5. برای مخلوط‌کردن مواد یک دستکش یکبار مصرف بپوشید و با نوک انگشتان، همه مواد را خوب مخلوط کنید. در نهایت باید مواد دیماج به حالتی برسند که قابل شکل‌دادن باشند. در حالت سنتی برای شکل‌دادن دویماج، کمی از مواد را در یک استکان کمرباریک می‌ریختند و فشرده می‌کردند. شما می‌توانید کاسه یا قالب‌های آشپزی برای این کار کمک بگیرید یا اینکه فقط با دست مواد را به اندازه لقمه‌های کوچک درآورید.
  6. دیماج را با برگ‌های ریحان و تربچه تزئین کرده و به همراه چای سرو کنید.
نظرات کاربران