search

خواص کره بادام زمینی برای لاغری و تناسب اندام

clock icon زمان خواندن ۱۰ دقیقه محمدمهدی غیاثوند چهارشنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۷:۳۷

خواص کره بادام زمینی برای لاغری و تناسب اندام
۵/ ۴.۶۷
امتیاز دهید
همه‌ ما از خواص آجیل‌ و دانه‌ها باخبر هستیم و بارها شنیده‌ایم که تا چه اندازه می‌توانند برای سلامتی مفید باشند. اما شاید به تازگی با کره آجیل‌ها آشنا شده باشیم. کره بادام زمینی که از آسیاب کردن بادام زمینی به دست می‌آید یک ماده غذایی بسیار خوشمزه و به لحاظ داشتن مزیت برای سلامتی اعجاب آور است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با خواص کره بادام زمینی آشنا کرده و درباره فواید آن برای سلامتی صحبت کنیم.

ارزش غذایی

انرژی۱۸۸ کیلوکالری
کربوهیدرات۲۴ گرم
پروتئین۷ گرم
چربی کل۵۰ گرم
کلسترول۰ میلی گرم
فیبر خوراکی۱.۸ گرم

خواص کره بادام زمینی بسیار زیاد است و این ماده غذایی سرشار از مواد مغذی مختلفی است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. کره بادام زمینی علاوه بر اینکه مواد مغذی فراوانی دارد، در انواع رژیم‌های لاغری و تهیه اسموتی‌ها و میان‌وعده‌ها پرکاربرد است. البته در نظر داشته باشید که منظور از کره بادام‌زمینی، نوع طبیعی آن است. در ادامه مطلب درباره فواید کره بادام زمینی آن بیشتر می‌خوانید. 

فهرست مطالب 

خواص کره بادام زمینی

کره بادام زمینی مواد نغذی فراوانی دارد. ویتامین‌ها و مواد مغذی در در دو قاشق کره بادام‌ زمینی عبارتند از: 

  • پروتئین گیاهی: یک وعده کره بادام زمینی حاوی ۷ گرم پروتئین گیاهی است. باتوجه به نیاز روزانه ۴۶ گرم پروتئین در زنان و ۵۶ گرم در مردان می‌بینید که این ماده غذایی به لحاظ داشتن پروئتین تا چه حد غنی است.
  • کربوهیدرات: فقط ۲۰ درصد کره بادام زمینی خالص را کربوهیدرات تشکیل داده که این امر آن را برای استفاده در رژیم‌های کتوژنیک بسیار مناسب است. این موضوع همچنین سبب می‌شود کره بادام زمینی به میزان کمی باعث افزایش قند خون شود که این موضوع برای افراد مبتلا به دیابت به خصوص دیابت نوع دو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  • چربی: نیمی از چربی موجود در کره بادام زمینی اسید اولئیک است. اسید اولئیک نوعی چربی اشباع نشده است که در روغن زیتون نیز به میزان زیادی وجود دارد. این نوع چربی اشباع نشده در بهبود حساسیت به انسولین نقش دارد.
  • منیزیم: با داشتن ۵۷ میلی گرم منیزیم در هر وعده کره بادام زمینی منبع سرشاری از این ماده است. منیزیم در بیش از ۳۰۰ فرآیند شیمیایی بدن نقش دارد.
  • فسفر: هر وعده آن حاوی ۱۰۷ میلی گرم فسفر بوده که تا ۱۵ درصد نیاز روزانه شما به این ماده معدنی را می‌تواند تامین کند. فسفر به بدن در ساختن سلول‌ها، تامین انرژی در سلول‌ها و سالم نگه داشتن استخوان کمک می‌کند.
  • روی: یک وعده کره بادام زمینی ۰.۸۵ میلی گرم روی دارد. این میزان حدود ۸ درصد از نیاز روزانه بدن یک انسان است. روی برای تقویت سیستم ایمنی، سنتز پروتئین و تشکیل DNA لازم است.
  • نیاسین: یک وعده کره بادام زمینی حاوی ۴.۲۱ میلی گرم نیاسین است. میزان نیاسین مورد نیاز بدن در طول روز ۱۴ تا ۱۶ میلی گرم است و مشاهده می‌کنید که تا چه حد کره بادام زمینی در رفع نیاز به این ماده نقش دارد. نیاسین به روند هضم و تولید انرژی در بدن کمک می‌نماید.
  • ویتامین ب۶: یک وعده از این ماده غذایی حاوی ۰.۱۷ گرم ویتامین ب۶ است. این ویتامین در بیش از ۱۰۰ واکنش آنزیمی بدن نقش داشته و برای سلامت قلب و سیستم ایمنی بسیار مفید است.
  • آنتی اکسیدان: کره بادام زمینی غنی از آنتی اکسیدانی به نام اسید p-coumaric است که باعث کاهش آرتروز نیز می‌شود. همچنین کره بادام زمینی حاوی رسوراترول بوده که در کاهش خطر بیماری‌های قلبی و مزمن موثر است.

از دیگر خواص کره بادام زمینی دارای بودن ویتامین‌ ای، فولات، مس، بیوتین، آهن، پتاسیم و سلنیوم است.

خواص کره بادام زمینی برای کودکان

خواص کره بادام زمینی برای کودکان

بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم برای رشد کودکان در میوه‌ها و سبزیجاتی چون گریپ فروت، بروکلی، کرفس و اسفناج است. متاسفانه کودکان به خوردن اینگونه مواد غذایی علاقه‌ای نداشته و اغلب از آن‌ها فراری هستند. از طرف دیگر آن‌ها در سن رشد قرار دارند و والدین دائما نگران این موضوع هستند که آیا فرزندانشان مواد مغذی مورد نیاز را دریافت می‌کنند یا خیر.

راه حل این مشکل استفاده از مواد غذایی مقوی و در عین حال خوشمزه‌ای است که کودکان به آن علاقه نشان می‌دهند. همانطور که مشاهده کردید در قسمت قبل درباره خواص کره بادام زمینی مفصل صحبت کردیم. کره بادام زمینی همان چیزی است که نه تنها کودک شما به آن علاقه‌مند می‌شود، بلکه نیازهای مربوط به دوران رشد خود را نیز به راحتی از طریق آن برطرف می‌کند. شما می‌توانید از این ماده غذایی خوشمزه در میان وعده و به عنوان صبحانه استفاده کنید.

نکته مهمی که برای بهره‌مندی از خواص کره بادام زمینی به بهترین نحوه باید به آن توجه داشته باشید مصرف نوع طبیعی آن است. برخی از شرکت‌ها محصولات خود را فرآروی کرده و به این کره نمک، قند و مواد نگهدارنده اضافه می‌کنند. به همین دلیل یا سعی کنید از فروشگاه‌هایی که کره را به طور مستقیم از بادام زمینی تولید می‌کنند خرید کرده و یا به برچسب مواد غذایی درج شده بر روی محصولات کارخانه‌ای دقت کنید.

خواص کره بادام زمینی برای لاغری

احتمالا زمانی که به فکر لاغری و کاهش وزن هستید، کره بادام زمینی جز اولین مواد غذایی باشد که به فکر کنار گذاشتن آن خواهید افتاد، چرا که حاوی چربی بالایی است. کره بادام زمینی در هر قاشق غذا خوری تقریبا ۱۰۰ کالری انرژی دارد. اما جالب است بدانید تحقیقات نشان می‌دهد مصرف کره بادام زمینی نه تنها مانع کاهش وزن نشده، بلکه به آن کمک نیز می‌کند.

تحقیقات مختلفی درباره اثر بخش بودن مصرف آجیل و دانه‌ها در کاهش وزن و جلوگیری از ابتلا به چاقی صورت گرفته که اکثرا مثبت بوده‌اند. شواهد خوبی درباره موثر بودن کره بادام زمینی به عنوان ابزاری برای کاهش وزن وجود دارد البته در صورتی که به میزان معقول و درست مصرف شود.

خواص کره بادام زمینی برای لاغری

کره بادام زمینی از دو راه کنترل اشتها و کاهش دادن قند خون به کاهش وزن کمک می‌کند. خوردن میان وعده‌های کم چرب و بدون قند در بسیاری از رژیم‌های کاهش وزن توصیه شده است. این نوع میان وعده‌ها در کاهش میزان کالری دریافتی در طول روز موثر هستند، اما ممکن است نتوانند به خوبی نقش سیر کنندگی را ایفا کنند. این درحالی است که مصرف آجیل و مشتقات آن‌ها مثل کره دانه‌های روغنی و آجیل‌ها قبل از خورن وعده اصلی یا به عنوان میان وعده می‌توانند در ایجاد حس سیری کمک کند.

همانطور که می‌دانید پروتئین باعث ایجاد حس سیری می‌شود و حدود ۱۷ درصد از کره بادام زمینی از پروتئین تشکیل شده است که هم به ایجاد حس سیری کمک می‌کند و هم توده عضلانی را حفظ خواهد کرد. معمولا در رژیم‌های لاغری باید به فکر راهکاری برای حفظ توده عضلانی باشید، چرا که از دست دادن توده عضلانی موجب تغییر در متابولیسم بدن شده و کاهش وزن را دشوار می‌کند.

نکته‌ای که باید درباره حس سیری بدانید این است که برخی از مواد غذایی مانند شکلات حس سیری کاذب ایجاد می‌کند. این بدین معنی است که در لحظه مصرف اینگونه میان وعده‌ها حس می‌کنید اشتهای شما کاهش یافته و نیاز خود به خوردن را برطرف کرده‌اید در صورتی که واقعیت چیز دیگری است و در ظرف چند دقیقه به سرعت دوباره گرسنه می‌شوید.

یکی از خواص کره بادام زمینی این است که سیری کاذب نداشته و حس سیری و نیاز نداشتن به مصرف غذا را برای طولانی مدت در شما ایجاد خواهد کرد. دلیل این موضوع شاخص سیری بالا، چربی سالم و پروتئین گیاهی بالایی است که در آجیل‌ها به خصوص بادام زمینی وجود دارد.

خواص کره بادام زمینی برای سلامتی

غذاهای فرآوری شده و غذاهای حاوی نشاسته بالا باعث افزایش قند خون می‌شوند. سطح بالای قند خون و ناپایدار بودن آن با چاقی و بیماری دیابت ارتباط مستقیمی دارد. یکی از خواص کره بادام زمینی این است که علی رغم داشتن شیرینی طبیعی و طعم خوشمزه آن دارای شاخص گلیسمی پایینی است.

شاخص گلیسمی که از ۰ تا  ۱۰۰ درجه بندی می‌شود، نشان دهنده نوع هضم کربوهیدرات‌ها در بدن و رابطه یک ماده غذایی با سرعت افزایش قند خون است. به عنوان مثال شاخص گلیسمی قند خالص ۱۰۰ است. مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا نه تنها کنترل وزن را دشوار کرده، بلکه خطر بیماری دیابت را نیز افزایش می‌دهد.

مصرف کره بادام زمینی به عنوان میان وعده روش خوبی برای تامین پروتئین، چربی و فیبر بدون افزایش سطح قند خون است. نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۸ نشان داد که مصرف دو قاشق کره بادام زمینی به همراه یک وعده غذایی با شاخص گلیسمی بالا به تثبیت این شاخص و جلوگیری از افزایش قند خون کمک نموده است.

توجه داشته باشید با تمام نکات گفته شده درباره خواص کره بادام زمینی برای لاغری باز هم باید در مصرف آن دقت کنید، چرا که زیاده‌روی در مصرف باعث ورود کالری بالا به بدن می‌شود. در ادامه به بیان چند ایده برای مصرف کره بادام زمینی در وعده‌های مختلف غذایی و همچنین بهترین زمان مصرف بادام زمینی می‌پردازیم:

  • مصرف کره بادام زمینی با نان به عنوان صبحانه
  • ساخت سس با مخلوط کره بادام زمینی، آبلیمو، عسل، سیر، روغن زیتون و ادویه‌جات مورد علاقه برای مصرف در کنار سالاد
  • ترکیب کره بادام زمینی با شیر و بستنی کم چرب برای ساخت میلک شیک بادام زمینی و مصرف آن به عنوان میان وعده
  • استفاده از گرانولا با ترکیب کره بادام زمینی، عسل، آجیل و جو دوسر به عنوان صبحانه و میان وعده
  • ترکیب کره بادام زمینی با ماست کم چرب برای مصرف به عنوان میان وعده

مصرف کره بادام زمینی

خواص کره بادام زمینی برای چاقی

حتما می‌دانید افزایش وزن زمانی رخ می‌دهد که کالری مصرفی شما بیشتر از میزانی است که مصرف می‌کنید. حال بیایید فردی را در نظر بگیریم که وزنش پایین‌تر از حد نرمال است و یا به هر دلیل دیگری می‌خواهد وزن خود را افزایش دهد. اولین ایده‌ای که به ذهن این فرد می‌رسد مصرف چربی و قند است، چرا که می‌دانیم مواد غذایی حاوی این دو مورد کالری زیادی دارند. از طرف دیگر مصرف چربی و قند زیاد خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان را افزایش می‌دهد.

پاسخ این مشکل در مواد غذایی است که در عین داشتن کالری زیاد نه تنها برای سلامتی مضر نبوده، بلکه فایده‌ها فراوانی نیز دارند. یکی از این مواد کره بادام زمینی است. ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی که حدود ۳۰ گرم وزن دارد دارای مواد زیر است:

  • ۱۹۱ کالری
  • ۱۶ گرم چربی
  • ۳ گرم چربی اشباع شده
  • ۸ گرم چربی اشباع نشده
  • ۴ گرم چربی غیر اشباع پلی

همانطور که مشاهده می‌کنید ۷۵ درصد چربی موجود در کره بادام زمینی اشباع نشده است که نه تنها انرژی‌زا است بلکه در کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) نیز نقش موثری دارد.

خواص کره بادام زمینی برای چاقی

میزان مصرف و بهترین زمان مصرف کره بادام زمینی

اگر به قصد کاهش وزن می‌خواهید از خواص کره بادام زمینی استفاده کنید، بهتر است به عنوان میان وعده آن را مصرف کنید. یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی بدون شکر و نمک حدود ۹۰ کالری انرژی و ۷ گرم چربی دارد.

با توجه به این اعداد، نوع رژیم غذایی و میزان کالری که می‌خواهید در روز مصرف کنید، باید مقدار کره بادام زمینی مناسب خود را بیابید. همچنین در این زمینه با مشاور تغذیه نیز مشورت کنید تا با توجه به رژیم غذایی، شما را راهنمایی کند.

مضرات کره بادام زمینی

برخی از دانه‌هایی که داخل زمین رشد می‌کنند حاوی سمی به نام آفلاتوکسین هستند. بادام زمینی هم جز همین دانه‌ها است و چون داخل زمین رشد می‌کند حاوی این سم است. کپک قارچی به نام Aspergillus که درون زمین رشد می‌کند منبع این سم سرطان‌زا است. معمولا بدن انسان به مقادیر کم این سم در کوتاه مدت مقاوم است، اما اینکه دقیقا چه تاثیراتی داشته و چه عوارضی از خود برجای می‌گذارد هنوز هم ناشناخته است.

برخی مطالعات ارتباط آفلاتوکسین با سرطان کبد و عقب ماندگی ذهنی در کودکان را ثابت کرده‌اند. البته خبر خوب برای علاقه‌مندان به کره بادام زمینی این است که در طی فرآیند تبدیل بادام زمینی به کره حدود ۸۹ درصد آفلاتوکسین آن از بین می‌رود با این حال باید مراقب بود و در مصرف این ماده غذایی زیاده‌روی نکرد.

نکته دیگر که باید در مصرف بیش از حد کره بادام زمینی به آن دقت کنید این است که معمولا کره‌‌های فرآوری شده توسط شرکت‌ها حاوی نمک، قند و نگهدارنده برای طعم بهتر هستند. این مواد در طولانی مدت برای بدن ضررهای مختلفی از جمله دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی دارند. به همین دلیل باید مراقب مصرف این نوع کره‌‌ها باشید.

برخی افراد ممکن است به بادام زمینی حساسیت داشته باشند. باید بدانید این حساسیت ربطی به حالت ماده غذایی ندارد. یعنی چه به صورت دانه و چه به صورت کره، بادام زمینی برای اینگونه افراد خطرناک است، چرا که ممکن است در برخی از فرآیندهای بدن اختلال ایجاد کنید. اگر جز این دسته از افراد هستید باید از مصرف کره بادام زمینی پرهیز کنید.

مضرات کره بادام زمینی

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید، کره بادام زمینی می‌تواند یک میان وعده غذایی بسیار مفید باشد که حتی در وعده‌های غذایی اصلی هم قابلیت استفاده دارد اما به شرطی که به شکل صحیح و به میزان مناسب مصرف شود. به خاطر داشته باشید که با مصرف بیش از حد، نه تنها از خواص کره بادام زمینی بهره نمی‎‌برید بلکه با ورود کالری و چربی زیاد به بدن خود آسیب نیز می‌رسانید.

نظرات کاربران