search

خواص زیره برای لاغری و تناسب اندام

clock icon زمان خواندن ۶ دقیقه ساینا یعسوبی دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۲۲:۴۹

خواص زیره برای لاغری و تناسب اندام
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

یکی از دانه‌های شگفت‌انگیز که علاوه بر خواص فراوان، در لاغری نیز موثر است، دانه زیره است که به شکل‌های زیره سیاه و زیره سبز وجود دارند و بسیار معطر هستند. از این دانه علاوه بر آشپزی در زمینه داروسازی و پزشکی نیز می‌توان بهره برد. خواص زیره بسیار متنوع و فراوان است و در ادامه بحث، درباره خواص زیره برای لاغری بیشتر خواهیم گفت.

فهرست مطالب

خواص زیره سیاه برای لاغری

خواص زیره سیاه برای لاغری

زیره سیاه اصالت آسیایی دارد. این زیره که به زیره کرمانی نیز شهرت دارد، در مناطق کوهستانی این استان رشد می‌کند. زیره سیاه به دلیل دارا بودن مواد مغذی فراوان از قبیل، پروتئین گیاهی، کارون، فیبر، پتاسیم، ویتامین آ، ویتامین ث، نیاسین، منگنز، فولات و کولین خواص مهم و اساسی در بهبود عملکرد بدن دارد. در ادامه چند نمونه از خواص زیره سیاه آورده شده است.

  • ضد اسپاسم و گرفتگی عضلات، کاهنده فشارخون و کلسترول بد خون، بهبود عملکرد قلب، درمان سرفه خشک، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تنظیم گردش خون، کاهش علائم افسردگی و بی‌حالی، تسکین یبوست، بهبود متابولیسم بدن، تنظیم مقدار خواب و درمان مشکلات پوستی. 

یکی از مهمترین و اساسی‌ترین خواص زیره برای لاغری و تناسب اندام است که در این مطلب از وبسایت سبک زندگی می‌توانید درباره رژیم غذایی سالم برای لاغری و تناسب اندام بیشتر بخوانید.

زیره سیاه باعث بهبود گوارش و افزایش حجم دریافتی مواد مغذی هر وعده غذا می‌شود. سلول‌ها و بافت‌های بدن با گرفتن مقدار مناسب مواد مورد نیاز از هر وعده غذایی، سیگنال‌هایی به مغز جهت سیری و نداشتن نیاز به مصرف مواد غذایی بیشتر ارسال می‌کنند. این پیام‌ها باعث می‌شود مغز دستور ترشح هورمون سیری را افزایش داده و تمایل به مصرف غذای بیشتر کاهش یابد.

از خواص دیگر زیره سیاه برای لاغری می‌توان به بهبود عمل گوارش غذا و خاصیت ضد نفخی آن اشاره کرد. این دانه شگفت‌انگیز با افزایش و بهبود ترشح آنزیم‌های گوارشی، مواد غذایی را به مواد اولیه و ریزمولکول‌ها تبدیل کرده و سرعت هضم را افزایش می‌دهد. همین امر موجب جذب راحت مواد مغذی و کاهش انباشت درشت مولکول‌ها خواهد شد.

منگنز موجود در زیره سیاه نیز به دلیل افزایش متابولیسم بدن و تولید انرژی به عنوان خواص زیره سیاه برای لاغری محسوب می‌شود. فیبر موجود در زیره سیاه می‌تواند حجم زیادی از دستگاه گوارش را پر کرده و در نتیجه احساس سیری ایجاد کند. همچنین این دانه به دلیل مدر بودن وزن آب موجود در بافت‌های بدن را کاهش می‌دهد.

خواص زیره سیاه برای لاغری

خاصیت زیره سبز برای لاغری

زیره سبز دارای طبعی گرم و سرشار از مواد مغذی است، به دلیل طبع این دانه از آن در جهت رفع سردی بدن استفاده می‌شود. این دانه که غنی از آهن، ویتامین آ، آنتی‌ اکسیدان‌، کلسیم، منیزیم و فیبر است، خواص دارویی فراوانی دارد. از جمله خواص و فواید زیره سبز می‌توان به کمک به دستگاه گوارش جهت هضم بهتر غذا، ضد تومور، سلامت پوست و مو، درمان هموروئید و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

همانطور که به خوبی می‌دانید، یکی از مهم‌ترین خواص زیره سبز برای پاکسازی رحم از عفونت‌هاست. اما در عین حالمی‌توان به خواص زیره برای لاغری و تناسب اندام اشاره کرد. زیره سبز یکی از موثرترین دانه‌ها در زمینه لاغری محسوب می‌شود. زیره سبز نیز مانند زیره سیاه با افزایش سرعت سوخت و ساز و متابولیسم بدن نقش مهمی در زمینه کاهش وزن و لاغری ایفا می‌کند.

کدام زیره برای لاغری بهتر است

زیره سبز به دلیل برخورداری از طبع گرم با افزایش سوخت. وساز بدن، در لاغری بسیار موثر است. همچنین وجود فیبر زیاد. درزیره سبز به سیر نگه داشتن برای مدتی طولانی‌تر کمک می‌کند. 

از دیگر خواص زیره سبز برای لاغری، می‌توان به از بین بردن وزن و چربی اضافی بدن توسط بهبود شرایط گوارش و هضم و همچنین افزایش سرعت جذب ریز مواد مغذی اشاره کرد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند، خوردن زیره سبز در روز می‌تواند همانند رژیم غذایی در روند لاغری و تناسب اندام مفید و موثر واقع شوند.

همچنین ماده فعال تیموکینون موجود در زیره می‌تواند با افزایش خاصیت ضدالتهابی و مبارزه با رادیکال‌های آزاد بدن (خاصیت آنتی اکسیدانی) تاثیرات شگرفی بر میزان قند خون، پاک سازی سموم بدن و کاهش وزن داشته باشد.

خواص زیره سبز برای لاغری

خواص زیره برای لاغری شکم

همانطور که گفته شد زیره یکی از موثرترین دانه‌ها در زمینه بهبود عملکرد دستگاه گوارش و همچنین در زمینه هضم غذا به حساب می‌آید. طعم و بوی زیره باعث افزایش ترشح آنزیم‌های گوارشی غدد بزاق دهان می‌شود.

ترکیب تیمول موجود در زیره باعث افزایش ترشح اسیدها، آنزیم‌ها و صفرا از غدد برون‌ریز دستگاه گوارش می‌شود. از خواص زیره برای لاغری می‌توان به تنظیم قندخون، کاهش اشتها و همچنین کاهش تمایل به مصرف انواع کربوهیدرات‌ها اشاره کرد.

زیره با کاهش نفخ شکمی، کاهش اشتها و بهبود سوخت و ساز بدن نقش مهمی در زمینه لاغری شکم و پهلو ایفا می‌کند. همانطور که پیش‌تر نیز در خواص دو نوع زیره گفته شد، هم زیره سیاه و هم زیره سبز در کاهش وزن بدن و تناسب اندام بسیار مفید هستند. ولی می‌توان خواص زیره سیاه را در زمینه لاغری به ویژه لاغری شکم نسبت به زیره سبز موثرتر دانست.

از خواص زیره سیاه برای لاغری شکم می‌توان گفت این زیره با افزایش ترشح غدد و بهبود گوارش غذا، فیبر بالای موجود در خود و همچنین کاهش آب بدن به وسیله خاصیت مدر بودن نقش مهم و اساسی ایفا می‌کند.

خواص عرق زیره سیاه برای لاغری

بهره بردن از خواص زیره برای لاغری می‌تواند بسته به طریقه خوردن زیره و زمان مصرف آن متفاوت باشد. زیره را می‌توان به صورت عرق، پودر، دانه و دمنوش مصرف کرد. طریقه مصرف و خواص هر کدام می‌تواند با دیگری متفاوت باشد.

عرق زیره به دلیل وجود مقدار زیاد فیبر موجب پر شدن حجم معده، کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. خواص عرق زیره برای لاغری بسیار مهم و مؤثر بوده و بسته به مقدار و زمان مصرف و همچنین خصوصیات فردی هر شخص تأثیرات متفاوتی بر روی لاغری افراد خواهد گذاشت.

طریقه مصرف عرق زیره برای لاغری

همانطور که گفته شد عرق زیره نقش بسیار مهمی در زمینه لاغری ایفا می‌کند. برای افزایش تاثیر این عرق بر روی لاغری باید زمان مناسبی جهت مصرف آن انتخاب کرد. پزشک متخصص می‌تواند با مطالعه خصوصیات فردی و شرایط بدنی شما بهترین زمان، طریقه و مقدار مصرف را تشخیص دهد.

از عرق زیره می‌توان در زمان میان وعده (۱ الی ۳ لیوان در طول روز) استفاده کرد. ولی به عنوان بهترین وقت برای مشاهده خواص عرق زیره برای لاغری بهتر است نیم ساعت قبل از مصرف وعده غذایی نوشیده شود تا با پرکردن حجم معده موجب کاهش اشتها شده و از چاقی و اضافه وزن جلوگیری کند.​​​​​​

سخن پایانی

زیره دانه شگفت‌انگیزی است که در سلامتی اهمیت بسیاری دارد. در کنار خواص این دانه و ارزش‌های غذایی زیاد آن، در لاغری نیز موثر است. فیبر موجود در دانه زیره، باعث پر ضدن شکا شده و در کنترل گرسنگی موثر است و همین ویژگی در کنار انواع ویتامین‌های موجود در زیره، باعث شکل‌گیری خواص زیره برای لاغری می‌شود. 

نظرات کاربران