search

خواص زیره سبز - کاهش دردهای قاعدگی با مصرف زیره سبز

clock icon زمان خواندن ۵ دقیقه ساینا یعسوبی یک‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۰۶

خواص زیره سبز - کاهش دردهای قاعدگی با مصرف زیره سبز
۵/ ۳.۷۵
امتیاز دهید
زیره از مهمترین و کاربردی‌ترین گیاهان دارویی در زمینه طب سنتی و گیاه درمانی به حساب می‌آید. خواص زیره در بسیاری از کتب طب سنتی ذکر شده است. برای اطلاع از مطالبی نظیر خواص زیره سبز برای لاغری و همچنین خواص زیره سیاه به سایت سبک زندگی مراجعه فرمایید. در ادامه این متن بیشتر سعی می‌کنیم، شما را با خواص زیره سبز به خصوص برای زنان، و تاثیر آن بر مشکلات و بیماری‌های آنها بیان کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید. در ادامه جدول ارزش غذایی زیره سبز آورده شده و مقدار موادمغذی موجود در ۱۰۰ گرم از آن بررسی شده است.

ارزش غذایی

انرژی۳۷۵ کیلوکالری
کربوهیدرات۴۴.۲۴ گرم
پروتئین۱۷.۸۱ گرم
چربی کل۲۲.۲ گرم
کلسترول۰ میلی گرم
فیبر خوراکی۱۰.۵۰ گرم

زیره انواع مختلفی رادر که می توان به زیره سیاه و زیره سبز اشاره کرد. اگرچه در خواص زیره سبز و سیاه شباهت‌هایی دیده می‌شود، اما تفاوت های موجود در هرکدام می‌تواند هر کدام از انواع زیره را برای ردمان خاصی موثر کند. در ادامه مطلب درباره خواص زیره سبز بیشتر توضیح می‌دهیم. همچنین خواص زیره سبز برای بزنان نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

فهرست مطالب 

زیره سبز چیست

زیره سبز چیست

زیره با نام علمی Carum carvi و نام انگلیسی Caraway گیاهی از راسته کرفس‌سانان و تیره چتریان است. زیره به دو نوع کلی وجود دارد؛ زیره سیاه و زیره سبز. در این مطلب از وبسایت سبک زندگی می‌توانید درباره خواص درمانی زیره سیاه یبیشتر بخواند اما در ادامعه مطلب آنچه مکه می‌خوانید خواص زیره سبز خواهد بود. 

زیره سبز را می‌توان به صورت پروشی نیز به عمل آورد. زیره سبز دانه‌ای معطر است، که ساقه علفی آن دارای دو الی سه انشعاب است. این نوع از زیره یک ساله بوده و میوه آن کرک‌دار است. گیاه زیره سبز به دلیل ساختار شاخه‌های خود سایبان یکنواخت دارد. شباهت‌های زیادی بین دو نوع از دانه زیره وجود دارد، ولی می‌توان این دو نوع را از رنگ و میزان رایحه تشخیص داد.

رنگ زیره سبز به رنگ سبز روشن و رنگ زیره سیاه تیره و متمایل به سیاه می‌باشد، همچنین عطر و طعم زیره سبز کمتر از زیره سیاه بوده و حجم و اندازه آن نیز کوچکتر است. این دو نوع از زیره همچنین در نوع خواص درمانی نیز تفاوت‌های شگرفی دارند. زیره سبز از درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌های بسیاری تشکیل شده است، که به ارزش غذایی آن می‌افزاید.

خاصیت زیره سبز

خاصیت زیره سبز

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، خواص درمانی زیره سبز به خاطر ساختار و مواد تشکیل دهنده خود بسیار زیاد و شگفت‌آور است. این نوع زیره علاوه بر خاصیت طعم دهنگی فراوان خود، که در صنایع غذایی و تهیه انواع چاشنی و پودر کاری استفاده می‌شود.

از مهمترین خواص زیره سبز می‌توان به خاصیت ضد نفخ آن اشاره کرد. این خاصیت به کاهش سوءهاضمه و بهبود مشکلات گوارشی کمک بزرگی می‌کند. علاوه بر خاصیت زیره برای کاهش وزن - که مطلب مفصلی در این باره در سایت سبک زندگی وجود دارد-، به تقویت معده، تقویت رحم بانوان، کاهش میزان درد، کاهش ناباروری، تقویت قوای جنسی، ضدعفونی کنندگی بدن، ضد باکتری کردن کمک می‌کند.

زیره سبز همچنین موجب کاهش میزان صفرا، کاهش اسپاسم عضلانی، افزایش تعریق در بدن نیز می‌شود. خواص دارویی فراوان این گیاه نباید موجب مصرف بیش از اندازه و بدون مشورت و تجویز پزشک شود. زیره سبز خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به همین دلیل به درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان کمک می‌کند.

از دیگر خواص زیره سبز می‌توان به خاصیت ضدعفونی کنندگی، افزایش قدرت شیردهی، التیام دهندگی زخم و درمان اسهال اشاره کرد. زیره سبز به دلیل مقدار بالای ویتامین ث به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

احتیاط

 میزان مصرف روزانه زیره ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم است، و افراد دارای اختلالات خونی، دارا بودن آلرژی به زیره، دیابتی و افرادی که قرار است به تازگی مورد عمل جراحی قرار بگیرند، بهتر است در مصرف آن دقت لازم را داشته باشند.

 زیره سبز برای رحم

زیره سبز برای رحم

زیره سبز یکی از مهمترین مواد دارویی گیاهی است، که به تقویت رحم در زنان کمک بزرگی می‌کند. زیره سبز به دلیل خاصیت التیام دهندگی و ضدعفونی کنندگی خود، از ایجاد بسیاری از عفونت‌ها و زخم‌ها در رحم و دستگاه تناسلی زنان جلوگیری می‌کند. این گیاه با جلوگیری از بروز بیماری در رحم به بانوان در روند باروری سالم و همچنین زندگی بدون بیماری زنانه کمک می‌کند. زیره سبز ترشحات زنان را کاهش می‌دهد.

زیره سبز برای بارداری

زیره سبز برای بارداری

همانطور که می‌دانید، در دوران بارداری هورمون‌ها دستخوش تغییرات فراوانی می‌شوند، زیره سبز با تنظیم این هورمون‌ها باعث کاهش چربی شکمی در اطراف رحم و شکم شده و به بهبود روند زایمان کمک می‌کند. زیره سبز باعث افزایش سطح استروژن می‌شود. در دوران پس از زایمان نیز این گیاه سبب افزایش شیر در پستان‌ها خواهد شد.

البته، مصرف بیش از اندازه زیره سبز خطر سقط جنین را در مادران باردار زیاد می‌کند، به همین دلیل مصرف زیاد آن برای زنان باردار ممنوع است.

زیره سبز برای پریودی

زیره سبز برای پریودی

زیره سبز گیاهی قاعده‌آور است. این گیاه دارای طبعیت گرم و خشک بوده و به دلیل وجود خاصیت ضد دردی خود، از دردهای دوران قاعدگی در شکم و کمر می‌کاهد. این نوع از زیره به دلیل داشتن مقدار بالایی از آهن، از کم‌خونی در دوران پریودی به شدت جلوگیری می‌کند. خاصیت ضد نفخی زیره سبز نیز موجب کاهش نفخ در دوران پیش از قاعدگی و یا در حین آن می‌شود.

طریقه مصرف زیره سبز برای رحم و زنان

طریقه مصرف زیره سبز برای رحم و زنان

از زیره سبز به عنوان ادویه در طعم‌دهندگی، غذا، سوپ و سالاد می‌توان استفاده کرد. علاوه بر این تهیه، چای، دمنوش و روغن نیز از سایر موارد کاربردی این گیاه شگفت‌انگیز هستند.

از بهترین روش‌ها برای استفاده از زیره سبز جهت کاهش دردهای قاعدگی، از بین بردن عفونت‌های زنانگی، تقویت رحم و سایر درمان‌های دستگاه‌های تناسلی زنان می‌توان، به تهیه دمنوش زیره سبز و یا عرق زیره سبز اشاره کرد. عرق زیره سبز را می‌توان هم از تقطیر تخم زیره سبز به وسیله بخار آب به دست آورد، و هم با جوشاندن آب و تخم زیره سبز آن را تهیه کرد.

برای تهیه دمنوش زیره بهتر است، یک قاشق چای‌خوری پودر زیره را به یک فنجان آب جوش اضافه کرده و در ظرف قوری مانند یا دمنوش ساز بریزید. در ظرف را گذاشته تا خوب دم بکشد. مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بعد دمنوش شما حاضر است.

سخن پایانی 

زیره سبز یکی از مهمترین گیاهان دارویی است. خواص زیره سبز برای رحم و دستگاه تناسلی زنان از مهمترین خاصیت‌های این گیاه بوده و تاثیر آن با بسیاری از داروهای شیمیایی برابری می‌کند. زیره سبز همچنین در کاهش میزان عفونت و باکتری در بدن نقش مهمی ایفا می‌کند. خواص ضد درد و التهابی این گیاه به کاهش دردهای قاعدگی زنان کمک کرده و موجب بهبود روند پریودی در زنان و دختران می‌شود.

نظرات کاربران