search

کرونا و دیابت - راهنمای جامع بیماران دیابتی برای مقابله با کرونا

clock icon زمان خواندن ۷ دقیقه محمدمهدی غیاثوند چهارشنبه ۰۹ تیر ۱۴۰۰ ۱۷:۱۲

کرونا و دیابت - راهنمای جامع بیماران دیابتی برای مقابله با کرونا
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

در حال حاضر جهان با پدیده جدیدی به نام ویروس کرونا مواجه است. این ویروس در اکثر افراد علائم نسبتا خفیفی ایجاد می‌کند که با استفاده از دارو و استراحت کافی می‌توان به راحتی سلامتی خود را به دست آورد. بیشتر نگرانی مربوط به ویروس کرونا در افرادی است که دارای شرایط خاص جسمانی هستند، چرا که بیماری‌های زمینه‌ای این دسته می‌تواند باعث تشدید علائم این ویروس می‌شود. یکی از این بیماری‌های مزمن دیابت است که در ترکیب با ویروس کرونا می‌تواند خطرناک باشد. کرونا و دیابت موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم و درباره راه‌های پیشگیری و کاهش خطر عوارض این دو بیماری در کنار هم صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب

خطر ابتلا به کرونا برای بیماران دیابتی

خطر ابتلا به کرونا در بیماران دیابتی

مطابق بیانه انجمن دیابت آمریکا (ADA) به طور کلی افراد دیابتی هنگام مواجهه با عفونت‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا با خطرات و عوارض بیشتری روبرو می‌شوند. این موضوع در ارتباط با کرونا و دیابت نیز صادق است و افراد دیابتی عوارض شدیدتری را تجربه خواهند کرد.

به دلیل نوسان مداوم سطح گلوکز خون در افراد دیابتی، پاسخ سیستم ایمنی به بیماری‌ها کاهش یافته و این افراد با سرعت بیشتری نسبت به دیگران بیمار می‌شوند. بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا، ذات الریه و کرونا در افراد دیابتی واکنش‌های شدیدتری را در بر خواهد داشت.

تحقیقات محققان در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد افراد دیابتی با دیابت نوع یک و دیابت نوع دو که آزمایش کرونای آن‌ها مثبت اعلام شده است، سه برابر بیشتر از افرادی که دیابت ندارد دچار عوارض شدید این ویروس شده و نیاز به بستری در بیمارستان داشته‌اند.

همچنین این تحقیقات نشان داده که افراد دیابتی که بیماری خود را کنترل می‌کنند به احتمال بسیار زیاد عوارض بسیار شدید یا مرگ ناشی از کرونا را تجربه نخواهد کرد.

خطر کرونا و دیابت در افراد مسن با سن ۵۰ سال به بالا و افرادی که قند خون بالا دارند بسیار بیشتر از سایرین است. عدم کنترل قند خون و نوسان دائمی آن نیز یکی دیگر از عوامل افزایش درصد خطر است.

گفتنی است، علائم کرونا در بیماران دیابتی متفاوت از سایر بیماران مبتلا به کرونا نیست. بیماران دیابتی پیش از هرچیز باید مراقب میزان قند خون خود باشند و به طور مرتب آن را چک کنند. همچنین از رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا غافل نشوند. این صفحه از وبسایت سبک زندگی، راهنمای خوبی برای پرسش‌های شما در خصوص بیماری دیابت است. 

اقدامات پیشگیرانه در برابر کرونا

اقدامات پیشگیرانه در برابر کرونا

توصیه سازمان بهداشت جهانی برای محافظت در برابر کرونا شامل موارد زیر است:

  • استفاده از ماسک و پوشاندن صورت برای سلامت خود و دیگران چرا که این موضوع خطر ابتلا و انتقال را به میزان هفتاد درصد کاهش می‌دهد.
  • زمانی که در محیط خارج از خانه قرار دارید همواره دست خود را با محلول ضد عفونی کننده حاوی حداقل شصت درصد الکل ضد عفونی کنید.
  • مراقب لمس سطوح مشترک مانند درب، دکمه آسانسور، گوشی تلفن و کیبورد کامپیوتر باشید.
  • حفظ فاصله فیزیکی با دیگران در مکان‌های عمومی به اندازه حداقل ۱.۵ متر
  • شست‌و‌شوی مداوم دست‌ها حداقل به مدت ۲۰ ثانیه
  • تزریق واکسن آنفلوآنزا، پنومنی و دیگر بیماری‌هایی که از این طریق می‌توان جلوی خطر ابتلا به آن‌ها را گرفت.
  • دور نگه داشتن دست‌های شسته نشده از چشم، دهان و بینی چرا که اغلب میکروب‌ها و و یروس‌هایی که باعث عفونت تنفسی می‌شوند از این طریق وارد بدن خواهند شد.
  • در صورت مشاهده علائم بیماری بلافاصله به پزشک مراجع کنید. تعلل در این زمینه می‌تواند بیماران دیابتی را در معرض خطر بیشتر قرار دهد.
  • در صورت ابتلا به بیماری خود را قرطینه کنید.

علاوه بر این، با دنیال کردن این صفحه در وبسایت سبک زندگی می توانید درباره پروتکل‌های بهداشتی کرونا بیشتر بخوانید.

عوارض کرونا و دیابت در کنار هم

عوارض کرونا و دیابت در کنار هم

عفونت‌های ویروسی، از جمله عفونت‌های ناشی از ویروس کرونا می‌تواند منجر به عوارض جدی در کرونا افراد دیابتی شود. از جمله این عوارض می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کتواسیدوز دیابتی: در دوره‌های استرس یا بیماری ممکن است قند خون افزایش یابد. کتواسیدوز دیابتی (DKA) زمانی اتفاق می‌افند که فرد مبتلا به دیابت انسولین کافی برای مقابله با این افزایش سطح قند خون نداشته باشد. بدن شروع به تجزیه چربی برای تامین انرژی می‌کند و در نتیجه باعث تجمع کتون در خون می‌شود. کتون باعث اسیدی شدن خون شده و به سرعت مشکلات جدی سلامتی ایجاد می‌کند. کتواسیدوز می‌تواند علائم مختلفی از جمله تشنگی شدید، حالت تهوع و تنفس سریع را ایجاد کند. بیماران دیابتی که دچار چنین حالتی می‌شوند بلافاصله باید تحت مراقبت پزشکی قرار گیرند.
  • ذات الریه: این بیماری از عفونتی ناشی می‌شود که باعث التهاب کیسه‌های هوایی ریه می‌گردد. طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) افراد دیابتی که مبتلا به کرونا می‌شوند در معرض خطر ابتلا به شکل شدیدتری از این بیماری که شامل ذات الریه نیز هست، می‌باشند.
  • کم آبی: به دلیل تب در هنگام ابتلا به کرونا فرد مایعات بدن خود را از دست می‌دهد که این موضوع منجر به کم آبی می‌شود.

اقدامات احتیاطی در مقابله با کرونا و دیابت

اقدامات احتیاطی در مقابله با کرونا و دیابت

اغلب متخصصان معتقداند با رعایت اقدامات احتیاطی در برابر کرونا و تلاش برای کنترل سطح قند خون و ثابت نگه داشتن آن می‌توان از عوارض همزمان کرونا و دیابت جلوگیری کرد. البته توجه داشته باشید که بیماران دیابتی به دلیل ضعف سیستم ایمنی باید بیش از سایرین مراقبت‌های لازم را انجام داده و سیستم ایمنی‌شان را تقویت کنند. نگرانی که وجود داردو احمال ارتباط میان کرونا و بیماری قارچ سیاه به خصوص در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف است. 

بیماران دیابتی باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند. در صورتی که در اطراف خود فردی با علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا وجود دارد سعی کنید فاصله خود را از او حفظ کنید. در صورت ابتلا به سرماخوردگی ابتدا باید مطمئن شوید که آنفلوآنزا نیست و قابل درمان است. اگر به مرور زمان و با مصرف دارو بهبود نیافتید باید به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کرده و تحت درمان‌های پیشرفته‌تر قرار گیرید. هر چه زمان بیشتری به بیماری بدهید خطر روبرو شدن با عوارض شدید‌تر افزایش خواهد یافت.

افراد دیابتی به خصوص زمانی که قند خونشان بالا است از کمبود آب رنج می‌برند. برای تامین انرژی و الکترولیت اینگونه افراد باید دائما آب بنوشند و بدن خود را هیدراته نگه دارند. 

علائم و عوارض کرونا اثرات مشابهی را در بدن افراد دیابتی و عادی می‌گذارد. اما در اینجا یک فرق اساسی وجود دارد که باعث می‌شود کرونا و دیابت در کنار هم خطرناک‌تر شوند. در افراد مبتلا به دیابت کرونا سبب افزایش سطح گلوکز می‌شود که با توجه به این نکته باید دائما قند خون خود را اندازه گیری کرده و مراقب رژیم غذایی خود باشند.

به وسیله یک مرطوب کننده هوا محیط زندگی خود را مرطوب کنید. به خصوص در فصول سرد مثل زمستان هوا خشک است و در صورتی که در چنین محیطی زندگی می‌کنید ممکن است مجاری تنفسی شما نیز خشک شود که در این صورت بیماری‌ها و میکروب‌ها به راحتی می‌توانند وارد بدن شوند.

کنترل قند خون در چنین شرایطی بسیار می‌تواند کمک کننده باشد. زمانی سطح گلوگز شما بالا است از دو طریق به بیماری کمک می‌کنید تا بیشتر آسیب زننده باشد.  هنگامی که قند خون بالا باشد روند بهبود بیماری و عفونت در بدن کند می‌شود و همین موضوع سبب می‌شود تا بیمار با عوارض جدی‌تری مواجه شود. روش دوم که قند خون بالا باعث کمک به بیماری می‌شود این است که در واقع به دلیل وجود انرژی انباشته بیشتر در بدن بیماری با سرعت بیشتری می‌تواند رشد کند.

پزشکان توصیه می‌کنند در چنین شرایطی که گاهی به دلیل ضرورت قرنطینه‌های چند روزه وضع می‌شود، بیماران دیابتی به خصوص آن دسته که نیاز به تزریق انسولین دارند برای مدت حداقل یک ماه داروهای لازم را در خانه داشته باشند. در این صفحه می‌توانید اطلاعات جامعی درباره بیماری دیابت کسب کنید. 

کرونا و دیابت

پرسش‌های رایج

  • آیا کرونا برای بیماران دیابتی خطرناک است؟

بیماران دیابتی بیشتر در معرض دچار شدن به عوارض جدی ویروس کرونا هستند. به طور کلی افراد مبتلا به دیابت در صورت ابتلا به هر ویروسی علائم و عوارض شدیدتری را نسبت به دیگران تجربه می‌کنند. در صورت کنترل درست دیابت و قند خون احتمال مواجهه با این عوارض کاهش خواهد یافت.

  • آیا بیماران دیابتی در صورت ابتلا به کرونا باید داروهای خود را قطع کنند؟

در حال حاضر شواهدی مبنی بر اینکه داروهای خاص باعث تشدید ویروس کرونا می‌شوند وجود ندارد. به مصرف داروهای خود طبق برنامه بپردازید و هیچگونه دخل و تصرفی در اندازه و نوع آن انجام ندهید. به یاد داشته باشید هرگونه تغییر یا قطع دارو فقط باید توسط پزشک و در صورت صلاح دید او انجام شود.

سخن پایانی

در روزهای همه گیری ویروس کرونا افراد دارای بیماری‌های خاص باید بیشتر مراقب باشند. کنار هم قرار گرفتن کرونا و دیابت باعث تشدید هر دو بیماری شده و خطر ابتلا به عوارض شدید را افزایش می‌دهد. افراد دیابتی با حفظ سطح قند خون و محافظت از بدن در برابر ورود عفونت‌ها به مشکل خاصی برخورد نمی‌کند. به خاطر داشته باشید در صورت مشاهده هر گونه علائم مربوط به ویروس کرونا سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید چرا که در این موضوع زمان نقش تعیین کننده‌ای دارد.

نظرات کاربران