search

نگران نباشید! همه خال های گوشتی سرطانی نیستند

clock icon زمان خواندن ۹ دقیقه غزاله ابوالفتحی چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۰۱

نگران نباشید! همه خال های گوشتی سرطانی نیستند
۵/ ۲.۸۳
امتیاز دهید

خال‌ های گوشتی بسیار شایع هستند و عموما پس از میانسالی به وجود می‌آیند. میزان شیوع آن‌ها در زنان و مردان یکسان است. بخش زیادی از مردم معمولا یک یا چند خال، به‌خصوص خال گوشتی روی گردن دارند. خالهای گوشتی روی پوست بزرگتر از خال‌ های معمولی هستند و در پاره‌ای از مواقع باید جراحی شده و برداشته شوند. اگر دچار خال گوشتی هستید و قرار است در مورد آن تصمیمی جدی بگیرید، ابتدا این مطلب را تا پایان بخوانید.

فهرست مطالب

خال های گوشتی

خال گوشتی چیست

به زائده‌های روی پوست که معمولا به رنگ قهوه‌ای، کوچک و بدون درد هستند، خال‌های گوشتی یا به اصطلاع علمی آکروکوردون می‌گویند. خال گوشتی روی پوست در قسمت‌های مختلف بدن ظاهر شوند. گفتنی است میزان شیوع خالگوشتی در زنان و مردان به یک میزان است.

خال های گوشتی انواع مختلفی دارد که همین انواع با ظاهر و ویژگی‌های متفاوتی همراه می‌شود. انواع خالهای گوشتی عبارتند از؛

  • فیبروم نرم
  • ورم یا برآمدگی‌های پوستی
  • زائده پوستی
  • زگیل پوستی پهن کوچک
  • فیبروم پندولوم
  • فیبروم مولوسکوم
  • منگوله‌های گوشتی
  • فیبروم آونگی
  • پاپیلومای پوستی
  • پولیپ فیبروپیتلیال

علت بوجود آمدن خال گوشتی

علت به وجود آمدن خال گوشتی چیست

تعدادی از خال‌های گوشتی که در بدو تولد یا مدت کمی پس از آن روی پوست افراد ایجاد می‌شوند مادرزادی هستند و اکثرا  به رنگ قهوه‌ای یا مشکی دیده می‌شوند. این خال‌ها، گرد یا بیضی شکل هستند، اما سایز آن‌ها متغیر است. زائده‌های پوستی مادرزادی کوچک کمتر از ۱/۵ سانتی متر است، اندازه متوسط آن‌ها حدود ۱۰ سانتی متر است که اکثرا این دسته از خال‌های گوشتی روی پوست پایین بدن نمایان می‌شوند.

توجه داشته باشید که در صورتی که این دسته از خال‌های گوشتی روی سر، گردن و ستون فقرات ظاهر شوند، نگران کننده هستند.

دسته دیگری از خال‌های گوشتی اکتسابی بوده و شامل رنگ‌هایی همچون قهوه‌ای و صورتی کم رنگ هستند. هرچه رنگ پوست فرد تیره‌تر باشد، رنگ خال‌های گوشتی نیز تیره‌تر است و این خال‌های گوشتی می‌توانند صاف، گرد، سفت و یا سخت باشند.

این زائده‌های گوشتی معمولا از تومور‌های خوش خیم روی پوست آغاز می‌شوند. در اکثر موارد این خال‌های گوشتی در نواحی از پوست که تاخورده است و دارای چین و چروک‌ها هستند، به وجود می‌آیند. خیالتان راحت باشد زیرا آن‌ها خطری ندارند. اگر نگران خال‌های خود هستید، در این مطلب از وبسیات سبک زندگی درباره خال‌های سرطانی به طور مفصل نوشته‌ایم.

جالب است بدانید که اکثر افراد معمولا دارای یک یا چند خال هستند. تفاوت خال‌های گوشتی با خال معمولی در اندازه آن‌هاست؛ خال‌های گوشتی بزرگتر از خال‌های معمولی هستند و معمولا برای براداشتن آنها گزینه جراحی توصیه می‌شود. پس اگر شما هم دارای خال گوشتی هستید و تصمیم به برداشتن آن دارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

خال های گوشتی بر روی بدن

خال‌ های گوشتی در مناطقی از بدن بوجود می‌آیند

  • خال گوشتی زیربغل
  • خال گوشتی روی صورت 
  • کشاله ران
  • پلک‌ها
  • گردن (در صورت ابتلا به پاپیلومای کولی)
  • خالهای گوشتی ریز روی گردن
  • زیر سینه‌ها
  • بالای قفسه سینه

 این دسته از خال‌ها در اکثر موارد به چشم نمی‌آیند، مگر آن‌که در قسمت برجسته‌ای شکل بگیرند یا به صورت مداوم مالیده یا ساییده (به عنوان مثال توسط لباس، زیورآلات و اصلاح کردن) شوند.

گاهی پیش می‌آید که افراد خال گوشتی دارند، ولی هیچ‌وقت متوجه وجود آن‌ها نمی‌شوند. حتی در پاره‌ای از مواقع، خال‌ های گوشتی هیچ‌گونه دردی ندارند و خودشان به‌صورت خود‌به‌خود از بین می‌روند یا می‌افتند. حتی خال‌های گوشتی که از نظر اندازه خیلی بزرگ هستند، ممکن است بر اثر فشار بترکند و ازبین بروند.

ظاهر خال‌ های گوشتی ممکن است سطحی صاف یا غیرعادی داشته باشد. این زائده‌های پوستی معمولا روی ساقه یا پایه‌هایی گوشتی به وجود می‌آیند. این خال‌ها اغلب قهوه‌ای کم‌رنگ یا گوشتی‌‌رنگ هستند.

در ابتدا این خال‌های گوشتی سطحی صاف و کوچک دارند که شبیه به برجستگی سوزن ته‌گرد هستند و احتمال این وجود دارد که در همین اندازه کوچک باقی بمانند، ولی احتمال رشد آن‌ها نیز وجود. قطر آن‌ها بین ۲ میلی‌متر تا یک سانتی‌متر متغیر است و بعضی موارد نیز به قطر ۵ سانتی‌متر می‌رسند.

خال گوشتی روی گردن

خال گوشتی روی گردن نشانه چیست

خال‌ای گوشتی معمولا نگران کننده نیستند. اما درصورتی‌که  بلافاصله بعد از بلوغ ایجاد شوند یا تغییرات ظاهری و خونریزی در خالهایی که از قبل وجود داشت مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید. بروز و تغییرات ظاهری خال گوشتی روی گردن یکی از از مواردی است که در صورت مشاهده باید بی‌درنگ به پزشک مراجعه کرد. گاهی اوقات اولین نشانه ملانوم سر و گردن، بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن است.

دسته‌ای دیگر خال‌های دیسپلاستیک هستند که نوعی از خال‌های اکتسابی هستند و تا پس از دوران بلوغ، نمایان نمی‌شوند. این خال‌ها شایع نیستند و شکل آن‌ها در اغلب اوقات مسطح و مواج، و اندازه آن‌ها کوچک و معمولا به رنگ قهوه‌ای است. این خال‌ها نیز احتمال سرطانی شدن را دارند و بهتر است جهت اطمینان بیشتر به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

کک و مک

 آیا کک و مک هم جز خال‌های پوستی هستند

به لکه‌های ایجاد شده روی پوست را کک و مک می‌گویند و بر خلاف تصور عموم جز دسته خال‌های اکتسابی هستند. به دلیل عدم تولید ملانین در طول زمستان، این دسته در فصل زمستان محو می‌شوند. پس در واقع اشعه‌ خورشید نیز می‌توانند در ایجاد لکه‌های پوستی و کک و مک تاثیرگذار باشند. برای جلوگیری از بروز کک، حتما ضد آفتاب مناسبی تهیه کنید. 

دسته‌ دیگری از خال‌های اکتسابی، خال‌های هاله‌ای هستند که همچون حلقه سفید رنگ در دوران کودکی و اوایل بلوغ ایجاد می‌شوند.

خال گوشتی روی گردن

دلایل شایع ایجاد خال‌های گوشتی  

  • افزایش سن

رشد سلول‌های بدن با افزایش سن کندتر شده و سرانجام رشد متوقف می‌شود. همانطور که دیده می‌شود با افزایش سن، اغلب با خالهای گوشتی و افزایش تعداد و حجم آن‌ها در افراد مسن روبه رو هستیم. خوب است بدانید که تا به امروز ارتباط بین خال‌های گوشتی و سال‌خوردگی پیدا نشده است. گفتنی است تا به امروز، خال‌های گوشتی در اکثر موارد خطرناک نیستند.

اشعه ماورای بنفش

  • اشعه ماورای بنفش یا UV

در فصل تابستان، اشعه ماورای بنفش خورشید بیشتر از سایر فصول به سطح بدن می‌رسد و دلیلی برای پر رنگ‌تر شدن این خال‌ها می‌شوند. حتی در بعضی موارد احتمال ایجاد این دسته از خال‌ها در سطح پوست افراد به دلیل همین اشعه ماورای بنفش نیز است. طبق تحقیقات انجام شده در فصول سرد سال، به علت کاهش میزان اشعه ماورای بنفش در نور خورشید این خال‌ها کم رنگ شده و کاهش پیدا می‌کنند. 

گفته می‌شود با افزایش رسیدن اشعه ماورای بنفش خورشید به سطح زمین، جهش‌های قابل توجهی در سلول‌های پوست ایجاد می‌شود و همین مورد می‌تواند باعث ایجاد جهش‌ سلولی و در نهایت به وجودآمدن خال‌های گوشتی شوند.

  • بیماری

این روزها بیماری‌های اندکی شناخته شده‌اند که جزو عوارض آن‌ها ایجاد خالهای گوشتی هستند، ولی وجود بیماری ژنتیکی خاصی در این مورد را نمی‌توان کتمان کرد. بیماری دیسپلاستیک نوی (Dysplastic nevi) که به نوعی خال‌ های گوشتی است که افراد مبتلا با آن دنیا می‌آیند و رشد می‌کنند. این دسته از خال‌ها در افراد مبتلا به چاقی و در مبتلایان به دیابت بیشتر دیده می‌شوند. دلیل این موضوع ممکن است با هایپرانسولینمی و مقدار خیلی زیادی انسولین در جریان خون مرتبط باشد.

  • بارداری

در زمان بارداری به دلیل تغییرات شیمیایی و هورمونی و بیولوژیکی همچنین مشکلاتی از قبیل استفراغ و کاهش سیستم ایمنی بدن برای مادر ایجاد می‌شود. به همین دلیل مادران بسیار در معرض ابتلا به خال‌های گوشتی قرار می‌گیرند. خال‌ های گوشتی این افراد تیره بوده و در نواحی مانند گردن بیشتر ظاهر می‌شوند.

علل ژنیتیکی

  • علل ژنتیکی

دلایل ژنتیکی یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که در رشد خال‌های گوشتی روی پوست نقش دارند. اکثر افراد بدون وجود هیچ گونه خال گوشتی به دنیا می‌آیند، ولی در طول زندگی خود به این دسته از زائده‌های پوستی گرفتار می‌شوند. امروزه، تحقیقات نشان داده است، درصورتی که یکی یا هر دو نفر از مادر یا پدر شما دارای خال‌ های گوشتی بزرگ روی سطح پوست خودشان باشند، به احتمال زیاد احتمال گرفتار شدن شما به این خال‌ها در طول دوران زندگی‌تان بسیار بالاست. تحقیقات نشان می‌دهند که احتمال به وجود آمدن خال‌های گوشتی به علت موارد زیر بیشتر است:

  • چاقی
  • فشار خون بالا
  • دیس‌لپیدمی (چربی پریشی) مثل کلسترول بالا

همچنین احتمال آن وجود دارد که با مقاومت به انسولین و پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا مرتبط باشند. همین مورد می‌تواند نشان دهد  که خال‌ های گوشتی احتمالا یک نشانه خارجی از افزایش خطر مقاومت به انسولین، تصلب شرایین، سندروم متابولیک و بیماری‌های قلبی عروقی باشند.

تا اینجا، موارد شایع علت ایجاد خال گوشتی را بررسی کردیم. اکنون حالت‌های نادرتر علت در آمدن خال گوشتی را بررسی کنیم:

  • سندروم برت-هاگ-دابی (یک بیماری ژنتیکی نادر که از جمله نشانه‌های آن تومورهای پوستی، مانند ضایعات و منگوله پوستی یا خال‌های گوشتی هستند. غده‌های سرطانی نیز ممکن است در کلیه‌ها و روده بزرگ ایجاد شوند) .
  • سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

درمان خال گوشتی

درمان خالگوشتی

همانطور که گفته شد خال‌ های گوشتی معمولا بی‌ضرر هستند و غالبا برداشتن آن‌ها به علت زیبایی‌ ظاهری انجام می‌شود. همانطور که گفته شد، خال‌ های گوشتی بزرگ علی‌الخصوص آن‌هایی که در معرض ساییدگی باعواملی چون، چیزهایی چون لباس، زیور‌آلات هستند، معمولا به دلیل تحریک و ساییدگی از بین می‌روند. حتی توجه داشته باشید که برداشتن یک خال گوشتی بزرگ از روی پوست صورت یا مثلا زیر بغل امکان اصلاح کردن را آسان‌تر می‌کند.

جراحی خالگوشتی

می‌توان عمل‌های زیر را برای درمان خال گوشتی انجام داد:

  • بستن رگ: جریان خون که به خال گوشتی می‌رسد مختل می‌شود.
  • کرایوسرجری: خال گوشتی به وسیله یک دستگاه دارای نیتروژن مایع منجمد می‌شود.
  • سوزاندن: خال گوشتی به وسیله الکترولیز سوزانده می‌شود.
  • بریدن: خال گوشتی به وسیله یک تیغ جراحی (اسکالپل) بریده می‌شود.

جهت سلامتی خودتان، حتما توجه داشته باشید که می‌باستی این عمل‌ها توسط یک درماتولوژیست یا پزشک متخصص پوست یا در یک مرکز پزشکی تخصصی انجام شود. در بعضی موارد آن دسته از خال‌های گوشتی که روی پلک چشم هستند، مثلا آن‌هایی که نزدیک به لبه پلک قرار گرفته‌ند، ممکن است برای برداشتن نیاز به دخالت افتالمولوزیست یا چشم‌پزشک داشته باشند.

پس از برداشتن خال و زیگیل چه باید کرد

پس از برداشتن خال و زگیل چه باید کرد

  • بلافاصله پس از جراحی باید یک لایه پماد و یک باند بر روی محل بگذارید.
  • محل را یک بار یا دو بار در روز با آب یا پراکسید هیدروژن تمیز کنید.
  • بعد از تمیز کردن زخم، پماد و باند را روی ناحیه بگذارید.
  • این مراحل باید تا زمانی که زخم بهبود یابد تکرار شوند.

سخن پایانی 

معمولا خال‌ های گوشتی خطرناک نیستند و اگر مسئله زیبایی آن برای شما مهم نباشد، می‌توانید با ان کنار بیایید. در صورتی که خالگوشتی غیر عادی در نواحی حساس بدنتان و یا ظاهری غیر عادی مشاهده کردید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. امیدواریم از این نوشته لذت برده باشید و اطلاعات کامل و جامعی درمورد خال‌ های گوشتی به شما داده باشیم. اگر پرسش یا تجربه مشابهی دارید، با ما. درقسمت کامنت‌ها در میان بگذارید.  

نظرات کاربران