search

نکاتی مهم درباره آمادگی برای آزمایش پاپ اسمیر

clock icon زمان خواندن ۸ دقیقه محمدمهدی غیاثوند یک‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ ۱۷:۰۱

نکاتی مهم درباره آمادگی برای آزمایش پاپ اسمیر
۵/ ۴.۵۰
امتیاز دهید

یکی از شایع‌ترین سرطان‌های زنان، سرطان دهانه رحم است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. HPV ویروسی است که باعث ایجاد زگیل تناسلی شده و احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد. این ویروس دارای انواع مختلفی بوده که دو نوع HPV 16 و HPV 18 از دلایل اصلی این نوع سرطان در زنان هستند.  برای شناسایی و غربالگری این سرطان از تست پاپ اسمیر که به آن تست پاپ نیز گفته می‌شود، استفاده می‌شود. از طریق این آزمایش سلول‌های سرطانی و سلول‌هایی که در حال سرطانی شدن در ناحیه رحم هستند، شناسایی می‌شوند و در طی این روش پزشکان نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم را گرفته و رشد غیر طبیعی در آن‌ها را بررسی می‌کنند. تست پاپ در مطب نیز قابل انجام بوده و با درد خفیفی همراه است و معمولا اثرات طولانی مدتی ایجاد نخواهد کرد. در ادامه این مطلب درباره آمادگی برای آزمایش پاپ اسمیر نکات مهمی را خواهیم گفت.  

فهرست مطالب

چه کسانی باید تست پاپ اسمیر را انجام دهند

چه کسانی باید تست پاپ اسمیر را انجام دهند

ابتلا به ویروس زگیل تناسلی یکی از انواع بیماریهای مقاربتی است که ممکن است سلامت زنان را تهدید کند. مطابق تحقیقات و دستور العمل‌های فعلی موجود در منابع معتبر توصیه می‌شود تا زنان از سن ۲۱ سالگی به بعد هر ۳ سال یکبار و به صورت منظم تست پاپ اسمیر را انجام دهند. در صورتی که دارای شرایط زیر هستید باید تست را به صورت مکرر و با فاصله زمانی کمتری انجام دهید:

  • مبتلا بودن به ویروس HPV
  • ضعف سیستم ایمنی به دلیل شیمی درمانی یا پیوند عضو

افراد با سن بیش از ۳۰ سال که تست پاپ غیر طبیعی نداشته و در کنار آن به لحاظ داشتن ویروس HPV نیز غربال شده‌اند ممکن است نیاز به انجام تست آن‌ها به هر ۵ سال یکبار تغییر کنید. همچنین زنان بالای ۶۵ سال با سابقه نتایج طبیعی تست پاپ اسمیر و با نظر پزشک ممکن است بتوانند آزمایشات خود را متوقف کنند.

توجه داشته باشید که وضعیت سلامتی جسمانی و میزان فعالیت و دیگر فاکتورها نباید باعث شود که از انجام این تست به صورت منظم دست بکشید، چرا که ویروس HPV می‌تواند سال‌ها به صورت نهفته و بدون علامت در بدن شما حضور داشته و ناگهان فعال شود.

هر چند وقت یکبار باید تست پاپ اسمیر را انجام دهیم

به طور معمول هر چند وقت یکبار باید تست پاپ اسمیر را انجام دهیم

اینکه هر چند وقت یکبار به انجام این تست نیاز دارید توسط عوامل مختلفی از جمله سن و اینکه تا چه میزان در معرض خطر هستید تعیین می‌شود. در جدول زیر بر حسب سن بازه‌های زمانی کلی توصیه شده را مشاهده می‌کنید.

این توصیه‌ها برای زنانی است که دارای رحم طبیعی هستند و افرادی که بدون داشتن سابقه سرطان، اقدام به جراحی برداشتن رحم کرده‌اند نیازی به غربالگری نخواهند داشت. همچنین افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف با سابقه سرطان باید از دستور العمل‌های متفاوتی پیروی کنند که پزشک معالج به آن‌ها اطلاع رسانی می‌کند.

تست پاپ اسمیر

سن

تست پاپ اسمیر

کمتر از ۲۱ سال

نیازی نیست

۲۱ تا ۲۹ سال

هر ۳ سال یکبار

۳۰ تا ۵۶ سال

هر ۳ سال یکبار یا هر ۵ سال یکبار به شرط انجام تست پاپ و HPV با هم

۶۵ سال به بالا

ممکن است دیگر نیازی به انجام تست نداشته باشند. برای تعیین دقیق این موضوع با پزشک مشورت نمایید

 

چگونه برای تست پاپ اسمیر آماده شویم

قبل از ازمایش پاپ اسمیر چه نکاتی را رعایت کنیم

تست پاپ در مطب و توسط پزشک متخصص زنان انجام می‌گیرد. اگر در روز آزمایش چرخه قاعدگی شما شروع شود پزشک از شما درخواست می‌کند برای دریافت نتایج دقیق‌تر آزمایش را به زمان دیگری موکول کنید. رعایت نکات قبل از تست پاپ اسمیر ضروری است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود انجام می شود؟

اگر هنگام آزمایش پاپ اسمیر پریود باشید، پزشک زمان دیگری را به شما پیشنهاد می‌دهد. پانزده تا بیست روز بعد از اولین روز قاعدگی، زمان مناسب انجام تست پاپ اسمیر است. برای سهولت این امر، بهتر است زمان چرخه قاعدگی و تغییرات آن را در تقویم پریودی ثبت کنید و در صورت نیاز اطلاعات لازم را در اختیار پزشک قرار دهید. 

در روز پیش از تست از انجام رابطه جنسی و استفاده از مواد روان کننده و کشنده اسپرم، دوش گرفتن و شست‌وشوی واژن با مایعات، استفاده از پودر یا اسپری در ناحیه واژن، قرار دادن تامپون، دارو و شیاف خودداری کنید، چرا که این موارد می‌توانند در نتایج آزمایش تداخل ایجاد کنند.

انجام تست پاپ در ۲۴ هفته اول بارداری بی‌خطر بوده و می‌توانید این کار را انجام دهید. پس از این مدت و تا زمان زایمان انجام تست ممکن است دردناک باشد. همچنین توجه داشته باشید که تا ۱۲ هفته بعد از زایمان از انجام تست خودداری کنید چرا که ممکن است نتایج بدون دقت ارائه دهد.

در زمان انجام تست پاپ آرامش خود را حفظ کرده و نفس عمیق بکشید. در صورت داشتن استرس و هیجان عضلات شما منقبض شده و روند انجام آزمایش با درد همراه خواهد شد. پس نگرانی را کنار گذاشته و سعی کنید آرام باشید.

در طی تست پاپ اسمیر چه اتفاقی می‌افتد

تست پاپ اسمیر چگونه انجام میشود

همانطور که گفتیم انجام تست ممکن است کمی دردناک باشد، اما باید بدانید که به سرعت به اتمام خواهد رسید. برای انجام تست بر روی تخت معاینه دراز کشیده و پاها را در تکیه گاه‌هایی به نام رکاب قرار می‌دهید.

پزشک به آرامی دستگاهی به نام اسپکولوم را وارد واژن می‌کند. این دستگاه با باز نگه داشتن دیواره‌های واژن دسترسی به دهانه رحم را فراهم می‌کند. سپس پزشک نمونه کوچکی از سلول‌های دهانه رحم شما را بر می‌دارد. این فرآیند توسط وسیله‌هایی به نام اسپاتول، سیتوبراش یا کاردک صورت می‌گیرد. ممکن است در حین نمونه برداری به صورت مختصر احساس فشار و تحریک کنید.

نمونه گرفته شده به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا به لحاظ وجود سلول‌های سرطانی بررسی شود، پس از آزمایش ممکن است احساس سوزش کنید که طبیعی است. همچنین مقدار کمی خونریزی نیز رخ می‌دهد. در صورتی که خونریزی و درد شما در روز پس از آزمایش همچنان ادامه داشت حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

نتایج تست پاپ اسمیر

نتایج تست پاپ اسمیر به چه معناست

دو جواب کلی برای تست پاپ اسمیر وجود دارد؛ طبیعی و غیر طبیعی

  • تست پاپ طبیعی: اگر جواب تست شما طبیعی باشد به این معنی است که هیچ سلول غیر طبیعی شناسایی نشده است. معمولا به نتایج طبیعی منفی نیز گفته می‌شود. در صورت منفی یا طبیعی بودن جواب تست احتمالا تا ۳ سال آینده نیاز به آزمایش مجدد نخواهید داشت.
  • تست پاپ غیر طبیعی: نتیجه غیر طبیعی یا مثبت به این معنی نیست که شما سرطان دارید بلکه به معنی وجود سلول‌های غیر طبیعی در دهانه رحم است که برخی از آن‌ها می‌توانند در آینده در وضعیت سرطانی قرار گیرند. به این نوع سلول‌ها پیش سرطانی گفته شده و دارای انواع آتیپی، خفیف، در حد متوسط، دیپلازی شدید و سرطانی هستند. وجود سلول‌های غیر طبیعی با حالت خوش خیم و ملایم بیشتر از نوع دارای ناهنجاری‌های شدید شایع است.

بسته به نتایج آزمایش پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  • افزایش دفعات انجام تست پاپ اسمیر
  • بررسی دقیق‌تر دهانه رحم از طریق روشی به نام کولپوسکوپی

در طول معاینه کولپوسکوپی، پزشک با استفاده از نور و بزرگنمایی بافت واژن و رحم را به طور دقیق‌تر معاینه می‌کند. همچنین ممکن است نیاز به نمونه برداری مجدد باشد.

دقت نتایج تست پاپ اسمیر

نتایج تست پاپ اسمیر تا چه حد دقیق است

تست پاپ اسمیر بسیار دقیق است. نتایج تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد غربالگری منظم از طریق انجام تست پاپ میزان سرطان دهانه رحم و مرگ و میر ناشی از آن‌ را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد. هرچند که ممکن است در هنگام انجام تست حس ناراحتی و درد مختصری داشته باشید، اما باید بدانید که این آزمایش به محافظت از سلامتی شما کمک می‌کند. در این مطلب از وبسایت سبک زندگی می‌توانید درباره سرطان دهانه رحم بخوانید. 

پرسش‌های رایج

سرطان دهانه رحم و تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود انجام می‌شود؟

بهترین زمان برای انجام تست پاپ اسمیر بین ۱۰ تا ۲۰ روز پس از پایان دوره قاعدگی است.

از چه سنی انجام تست پاپ توصیه می‌شود؟

شروع انجام تست پاپ اسمیر از سن ۲۱ سالگی توصیه می‌شود.

چه مواردی قبل از انجام تست باید توسط بیمار رعایت شود؟

بیمار باید قبل از اقدام برای تست از انجام رابطه جنسی، استفاده از مواد روان کننده و کشنده اسپرم، دوش گرفتن و شست‌وشوی واژن با مایعات، استفاده از پودر یا اسپری در ناحیه واژن، قرار دادن تامپون، دارو و شیاف خودداری کند.

آیا آزمایش پاپ اسمیر درد دارد؟

تست پاپ اسمیر نباید درد داشته باشد، اما ممکن است ناراحت کننده باشد. خبر خوب این است که درد آن موقتی است و به سرعت تمام می شود.

سخن پایانی

سرطان دهانه رحم جز سرطان‌هایی که است که از طریق غربالگری و انجام منظم تست پاپ اسمیر به راحتی قابل پیشگیری است و می‌توان خطر عوارض جدی آن را کاهش داد. همانطور که پیشتر گفتیم یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد این نوع سرطان ویروس HPV است. ویروس HPV جز بیماری‌های مقاربتی است که با رعایت نکات ساده‌ای می‌توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد. استفاده از وسایل محافظتی مانند کاندوم در حین رابطه جنسی، داشتن شریک جنسی مورد اعتماد و عدم برقراری رابطه با افرادی که از سلامت آن‌ها آگاهی کاملی نداریم بهترین راه‌های پیشگیری هستند.

 

نظرات کاربران

مریم

دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹

سلام مطلب بسیار مفیدی بود. لطفا در مورد بیماری های مقاربتی و نکات بهداشتی مطالب بیشتری بنویسید.

مهری

دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹

با سلام. بسیار مفید و جامع بود. ممنونم.