search

چاقی و سرطان - ۱۳ سرطان مرتبط با چاقی را بشناسید!

clock icon زمان خواندن ۷ دقیقه محمدمهدی غیاثوند چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۵۶

چاقی و سرطان - ۱۳ سرطان مرتبط با چاقی را بشناسید!
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

یکی از عوامل تاثیرگذار در ریسک بالای ابتلا به سرطان‌ها، افزایش وزن و چاقی است. شاید عجیب به نظر برسد که میان چاقی و سرطان ارتباط مستقیمی وجود دارد و خطر افزایش سرطان های مرتبط با چاقی هشداری جدی است. در این مقاله ارتباط بین چاقی و سرطان را بررسی گرده و راه‌های اصولی برای کاهش وزن را در اختیارتان قرار می‌دهیم. 

فهرست مطالب 

ارتباط چاقی و سرطان  

ارتباط چاقی و سرطان  

مرکز کنترل و پیگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا (CDC) اعلام کرده که اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به حداقل ۱۳ نوع سرطان مختلف را در انسان افزایش می‌دهد. این سرطان‌ها شامل کبد، مغز، مری، تیروئید، کیسه صفرا، لوزالمعده، کلیه، رحم و سرطان روده بزرگ است.

بر اساس این گزارش سرطان‌های ذکر شده ۴۰ درصد از کل سرطان‌های تشخیص داده شده در آمریکا را تشکیل می‌دهند. طبق آمار ۵۵ دردصد از کل سرطان‌های تشخیص داده شده در زنان و ۲۴ درصد از سرطان‌های تشخیص داده شده در مردان به نوعی با چاقی ارتباط نزدیکی دارند.

این موضوع در جایی نگران کننده می‌شود که در سال‌های گذشته در اکثر جوامع افزایش وزن و چاقی با توجه به تغییر سبک زندگی در حال گسترش است. به طوری که در سال ۲۰۱۴ اعلام شد چاقی به عنوان اصلی‌ترین دلیل سرطان که قابل پیشگیری است از سیگار پیشی گرفته است.

چرا چاقی باعث سرطان می‌شود

 

چرا چاقی باعث سرطان می‌شود؟

چربی اضافه در بدن باعث افزایش سطح التهاب خواهد شد که این موضوع به مقدار بسیار زیادی با ایجاد سرطان در ارتباط است. فرض کنید شخصی که باید در طول شبانه روز بسته به سن، جنس و میزان سلامت بدنی بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری در روز دریافت کند تنها در یک وعده غذایی به اندازه ۲۰۰۰ کالری قند و چربی وارد بدن خود کند. در چنین حالتی بدن به این میزان از قند و چربی واکنش نشان خواهد داد.

واکنش بدن به این موضوع باعث ایجاد التهاب، تغییرات هورمونی و تولید سم در بدن شده که در طولانی مدت می‌تواند از عوامل محرک سرطان باشد. اضافه وزن و چاقی همچنین باعث افزایش سطح برخی از هورمون‌های بدن از جمله هورمون‌های انسولین و جنسی شده که با التهاب و سرطان ارتباط دارند.

ارتباط قند و سرطان

ارتباط قند و سرطان

چربی و قند دو فاکتور اصلی ایجاد اضافه وزن و چاقی هستند. حال بیایید ببینم خود قند به تنهایی چگونه با سرطان ارتباط دارد. نتایج برخی تحقیقات در حال انجام نشان می‌دهد که سطح بالای قند در بدن باعث رشد تومور‌های سرطانی و بیدار شدن سلول‌های سرطانی می‌شود.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قند فعالیت سلول‌های سرطانی را تسریع می‌بخشد. دانشمندان بر این باور هستند که قند باعث ایجاد بیشترین ژن‌های مرتبط با سرطان می‌شوند. به این ژن‌ها پروتئین‌های RAS گفته می‌شود که باعث تقویت تومورهای تهاجمی خواهند شد.

ارتباط چاقی و سرطان سینه در زنان

ارتباط چاقی و سرطان سینه در زنان

نتیجه یک مطالعه در دانشگاه اوهایو آمریکا نشان داد که چاقی باعث تغییر ژن‌های درگیر در سرطان سینه در زنان می‌شود. عامل اصلی ابتلا به سرطان سینه افزایش التهاب در بافت پستان و تغییرات هورمونی مربوط به چرخه قاعدگی و ورود به دوران یائسگی است.

چربی‌های موجود در بدن بخصوص در ناحیه شکم، پهلو و سینه نه تنها باعث افزایش التهاب در این نواحی شده، بلکه بر میزان ترشح هورمون‌های زنانه نیز اثر می‌گذارند که در نهایت این دو موضوع در کنار عوامل محیطی و ارثی سبب ایجاد سرطان سینه خواهند شد.

چاقی و سرطان در افراد جوان

چاقی و سرطان در افراد جوان

اغلب باور بر این موضوع است که سرطان بیماری است که به دلیل افزایش سن به سراغ افراد می‌رود، اما یافته‌های جدید دقیقا عکس این موضوع را نشان می‌دهند. آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد سرطان‌های مرتبط با افزایش وزن و چاقی در بین افراد ۲۰ تا ۴۹ سال به میزان ۱.۴ درصد رشد داشته است. این در حالی است که همین نوع سرطان‌ها در افراد ۵۰ تا ۶۴ سال تنها ۰.۴ درصد افزایش یافته است. همچنین میزان چاقی در بین جوانان و نوجوانان از ۱۳.۹ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۱۸ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش داشته است.

آیا کاهش وزن در کاهش خطر سرطان موثر است

آیا کاهش وزن و از بین بدن چاقی در کاهش خطر سرطان موثر است

تحقیقات در این زمینه شامل دو دسته کلی هستند؛

  • دسته اول معتقد هستند هنوز برای نتیجه گیری زود است و باید مطالعات بیشتری صورت گیرد.
  •  اما دسته دوم که آمار و ارقام امیدوار کننده‌ای ارائه می‌دهند، می‌گویند که از بین بردن چاقی و رسیدن به وزن متناسب با اندام فرد در کاهش خطر ابتلا به سرطان موثر است.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در بزرگسالی روند افزایش وزن خود را کند کرده و حتی به سمت کاهش وزن پیش رفته‌اند با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های سینه، رحم، روده بزرگ و پروستات مواجه شده‌اند.

در رابطه با سرطان سینه اعداد نشان دهنده این موضوع هستند که پیروی از یک رژیم غذایی سالم و کاهش تدریجی وزن به میزان ۵ درصد نسبت به افراد دیگر باعث کاهش خطر ابتلا به این سرطان خواهد شد.

چاقی چه مشکلاتی در افراد مبتلا به سرطان ایجاد می‌کند

چاقی چه مشکلاتی در افراد مبتلا به سرطان ایجاد می‌کند

شواهد نشان می‌دهند که چه افراد درگیر با سرطان و چه افراد بهبود یافته که دچار اضافه وزن و چاقی هستند دچار مشکلاتی خواهند شد. بازگشت دوباره علائم سرطان در افراد بهبود یافته، تحت تاثیر قرار گرفتن کیفیت زندگی پس از درمان، پیشرفت سرطان و عود کردن علائم از جمله این مشکلات هستند که اشخاص دارای وزن ایده‌آل مبتلا به سرطان ممکن است آن‌ها را تجربه نکند.

یکی از نگرانی‌های اصلی پزشکان پس از درمان سرطان بازگشت علائم است که تحقیقات نشان می‌دهد افراد چاق در این زمینه شانس بیشتری داشته و به میزان بالاتری نسبت به بقیه ممکن است با بازگشت سرطان مواجه شوند.

بهترین ابزار برای پیشگیری از چاقی و سرطان

بهترین ابزار برای پیشگیری از چاقی و سرطان

قطعا با توجه به آمار و ارقام و اطلاعات داده شده در این مقاله متوجه شده‌اید که تا چه اندازه چاقی و سرطان مشکلات جدی هستند. نکته جالب در اینجاست که پیشگیری از این دو مشکل بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. بهترین ابزار برای پیشگیری از چاقی و سرطان پیروی از اصول تغذیه سالم است. آن چیزی که در طول روز به عنوان غذا و میان وعده مصرف می‌کنید بسیار بیشتر از تصورات شما در پیشگیری از چنین بیماری‌هایی تاثیر گذار هستند.

جای قند و شکر در رژیم غذایی خود را با میوه‌ها و سبزیجات حاوی انواع ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان پر کنید. این بدین معنی نیست که نباید از غذا خوردن لذت برده و چیزهایی که دوست دارید را میل کنید. بلکه پیشنهاد ما به شما این است که بخشی از رژیم غذایی روزانه خود را حتما به چنین سبزیجات و میوه‌هایی اختصاص دهید. مصرف چربی، قند و غذاهای فرآوری شده را به کل قطع نکنید بلکه سعی کنید به میزان زیادی مصرف آن‌ها را کاهش دهید.

در کنار تمام نکات گفته شده مربوط به رژیم غذایی ورزش و فعالیت بدنی که بتواند چربی اضافه و قند بدن شما را به صورت سوخت مصرف کرده و بسوزاند می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. پیشنهاد ما به شما حداقل ۳ ساعت فعالیت ورزشی در طول هفته است.

سخن پایانی 

تحقیقت نشان می‌دهد که میان چاقی و سرطان ارتباط مستقیمی وجود دارد. از این رو، بهتر است با رعایت تغذیه سالم، ورزش‌های هوازی و کالری سوزی، وزن خود را در حد ایده‌آل نگه دارید. این محتوا به خوبی بیان می‌کند که کاهش وزن و لاغری، پیش از آنکه تناسب اندام و زیبایی برای‌تان داشته باشد، باعث افزایش سلامتی شما می‌شود. 

نظرات کاربران