search

نکاتی مهم و ضروری درباره شباهت و تفاوت کرونا با آنفلوآنزا

clock icon زمان خواندن ۱۰ دقیقه محمدمهدی غیاثوند یک‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ ۱۵:۳۹

نکاتی مهم و ضروری درباره شباهت و تفاوت کرونا با آنفلوآنزا
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

هم آنفلوآنزا و هم کرونا بیماری‌های تنفسی مسری هستند که توسط ویروس‌های مختلفی ایجاد می‌شوند. از آنجایی که برخی از علائم آنفلوآنزا و کرونا به هم شباهت دارند گاهی تشخیص تفاوت بین آن‌ها دشوار می‌شود و نیاز به تست‌های تکمیلی است. در حال حاضر اطلاعات ما درباره ویروس کرونا بسیار کم است و محققان در حال کشف ابعاد مختلف آن هستند. با وجود این، درباره شباهت و تفاوت کرونا با آنفلوآنزا نکاتی را ارائه خواهیم داد. البته در نظر داشته باشید که مطلب پیش رو، مقایسه کرونا چینی یا همان کرونا ووهان با آنفولانزاست. سویه‌های پیشرفته کرونا ، نشانه‌های مختلفی دارد که در برخی از مواقع کاملا شبیه به سرماخوردگی یا آنفولانزاست. 

فهرست مطالب 

شباهت‌ و تفاوت کرونا با آنفلوآنزا

شباهت‌ و تفاوت کرونا با آنفلوآنزا 

با شروع فصل واییز احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها شدت می‌یابد. سرماخوردگی و آنفلوآنزا از جمله این بیماری‌هاست که هر سال شمار زیادی از افراد به آنها مبتلا می‌شوند. این درحالیست که در پاییز پیش رو، با شیوع بیماری کرونا روبه‌رو هستیم که گاهی تشخیص آن از سرماخوردگی و آنفلوآنزا دشوار می‌شود. از این رو در ادامه به بررسی شباهت و تفاوت کرونا با آنفلوآنزا خواهیم پرداخت.

تفاوت کرونا با آنفلوآنزا در علائم و نشانه‌ها

  1. شباهت‌ها: آنفلوآنزا و کرونا هر دو می‌توانند درجات مختلفی از علائم و نشانه‌ها را داشته باشند. این دو بیماری ممکن است در بعضی افراد هیچ علامتی بروز نداده و در برخی علائم شدیدی از خود نشان دهند. رایج‌ترین نشانه‌های آنفلوآنزا و کرونا شامل تب و احساس لرز، سرفه، تنگی نفس یا به سختی نفس کسیدن، خستگی مفرط، گلو درد، آبریزش یا گرفتگی بینی و سر درد می‌باشد. برخی افراد ممکن است دچار اسهال و استفراغ نیز بشوند که البته این مورد بیشتر در کودکان رخ داده است.
  2. تفاوت‌ها: ویروس‌های خانواده آنفلوآنزا می‌توانند باعث بیماری‌های خفیف تا شدید با علائم ذکر شده در بالا بشوند. اما تفاوت کرونا با آنفلوآنزا در این است که افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند در طول دوره بیماری حس بویایی یا چشایی خود را نیز از دست می‌دهند.
  • چه مدت پس از ابتلا علائم ظاهر می‌شوند
  1. شباهت‌ها: برای هر دو بیماری یک روز یا بیشتر بین ابتلا و شروع بروز علائم فاصله وجود دارد.
  2. تفاوت‌ها: معمولا بروز علائم در کرونا و گسترش آن در بدن بیشتر از آنفلوآنزا طول خواهد کشید. در آنفلوآنزا ۱ تا ۴ روز بعد از ابتلا، علائم بروز می‌کند در صورتی که در کرونا این زمان بین  ۵ تا ۱۴ روز هم ممکن است طول بکشد.

تفاوت کرونا با آنفلوآنزا در علائم و نشانه‌ها

تفاوت کرونا با آنفلوآنزا در میزان گسترش ویروس توسط افراد

  1. شباهت‌ها: برای هر دو ویروس آنفلوآنزا و کرونا امکان انتشار توسط فرد مبتلا حداقل از ۱ روز قبل از بروز علائم امکان پذیر است.
  2. تفاوت‌ها: اگر فردی به کرونا مبتلا باشد ممکن است برای مدت طولانی‌تری نسبت به آنفلوآنزا امکان پخش کردن بیماری را داشته باشد. اغلب افراد مبتلا به آنفلوآنزا حدود یک روز قبل از ظاهر شدن علائم امکان سرایت ویروس به بقیه را دارند. بزرگسالان مبتلا به این بیماری طی ۳ تا ۴ روز ابتدای بیماری بیشترین میزان سرایت را دارند و در مواردی حتی تا ۷ روز هم می‌توانند در این حالت باقی بمانند. این موضوع که یک فرد تا چه زمانی می‌تواند ویروس کرونا را گسترش دهد هنوز در دست بررسی است اما به طور معمول از ۲ روز پیش از بروز علائم تا ۱۰ روز پس از بروز اولین علامت ممکن است در شرایط انتشار قرار داشته باشد.
  1. شباهت‌ها: کرونا و آنفلوآنزا می‌توانند از فردی به فرد دیگر در صورت تماس نزدیک شیوع پیدا کنند. هر دو بیماری از طریق قطرات تنفسی خروجی از مجاری دهان و بینی حامل ویروس بوده و هنگام عطسه، سرفه و یا حتی صحبت کردن در هوا منتشر می‌شوند. لمس سطوحی که توسط این دو ویروس آلوده شده و سپس نزدیک کردن آن دست به صورت نیز یکی دیگر از راه‌های انتقال و گسترش بیماری است. آنفلوآنزا و کرونا ممکن است از فردی که هیچگونه علائمی نداشته یا دارای نشانه‌های خفیفی است نیز صورت پذیرد.
  2. تفاوت‌ها: در حالی که تصور می‌شود آنفلوآنزا و کرونا به روش مشابهی گسترش می‌یابند باید گفت که این موضوع غلط بوده و کرونا در بین گروه‌های سنی و افراد خاص مسری‌تر از آنفلوآنزا است. تحقیقات نشان می‌دهد سرعت انتشار و پیشرفت کرونا در بین جمعیت بسیار بیشتر از آنفلوآنزا است.
  • چه افرادی در معرض خطر جدی هستند
  1. شباهت‌ها: هر دو بیماری ممکن است منجر به عوارض شدید شوند و گروه‌های در معرض خطر آن‌ها عبارتنداز؛ افراد مسن، افراد با شرایط پزشکی خاص، زنان باردار و افراد دارای بیماری زمینه‌ای
  2. تفاوت‌ها: هرچند که خطر آنفلوآنزا نسبت به کرونا در کودکان بیشتر است اما باید توجه داشت که کودکانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند ممکن است نسبت به کرونا حساس‌تر از هم سن و سالان خود باشند.

شباهت و تفاوت کرونا با آنفلوآنزا

عوارض ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا

  1. شباهت‌ها: آنفلوآنزا و کرونا می‌توانند منجر به عوارضی چون التهاب ریه، نارسایی تنفسی، سندرم دیسترس حاد تنفسی، عفونت بافتی، آسیب به قلب، حملات قلبی و سکته مغزی و قلبی، نارسایی در ارگان‌های بدن، تشدید شرایط بیماری‌های مزمن، التهاب بافت‌های قلب و مغز و عضلات و عفونت‌های باکتریایی ثانویه شوند.
  2. تفاوت‌ها: اکثر افرادی که به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند بین چند روز تا دو هفته پس از ابتلا به سمت بهبودی حرکت می‌کنند. برخی نیز دچار عوارض گفته شده در بالا خواهند شد. در مورد کرونا نیز وضع به همین صورت است اما از عوارض دیگری مثل ایجاد لخته خون در عروق ریه، قلب، مغز و پا نیز باید نام برد.

شباهت و تفاوت کرونا با آنفلوآنزا در درمان‌های تاییده شده

  1. شباهت‌ها: افرادی که در معرض خطر بالا و عوارض شدید این دو بیماری هستند باید در بیمارستان بستری شده و مراقبت‌های پزشکی ویژه و دائمی دریافت نمایند. این مراقبت‌ها بسته به نوع علائم و شرایط افراد با هم تفاوت‌هایی دارند.
  2. تفاوت‌ها: در درمان آنفلوآنزا از داروهای ضد ویروس استفاده می‌شود. به یاد داشته باشد که داروهای ضد ویروس طیف وسیعی داشته و باید بسته به شرایط و شدت بیماری از آن‌ها استفاده شود. پس از مصرف سر خود پرهیز کرده و در صورت داشتن علائم آنفلوآنزا حتما به پزشک مراجعه نمایید. اما در مورد کرونا هنوز هیچ دارو یا درمان قطعی و تایید شده‌ای وجود ندارد. هرچند که برخی دارو‌ها مثل رمدسیویر پاسخ خوبی به ویروس کرونا داده‌اند اما هنوز تا درمان قطعی راه طولانی وجود دارد.
  • واکسن کرونا

چندین نوع واکسن مختلف برای آنفلوآنزا وجود دارد که به طور عادی و در دسترس عموم قرار دارد و با تزریق آن در برابر ۳ تا ۴ نوع از ویروس‌های مرسوم خانواده آنفلوآنزا مصون خواهید شد. اما در حال حاضر هیچ نوع واکسن تایید شده‌ای که به طور عمده تولید شده و در دسترس عموم باشد برای کرونا تولید نشده است. در این مطلب از وبسایت سبک زندگی می توانید درباره آخرین اخبار ویروس کرونا بیشتر بخوانید. همچنین می‌توانید درباره واکسن آسترازانکا و مقایسه واکسن برکت و سینوفارم در این صفحات اطلاعات کاملی به دست اورید. 

عوارض ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا

پیشگیری از کرونا و آنفلوآنزا

در حال حاضر موثرترین راه پیشگیری از آنفلوآنزا استفاده از واکسن است. باتوجه به اینکه چندین نوع ویروس آنفلوآنزا وجود دارد که در فصول مختلف شایع می‌شوند و واکسن‌ها نیز متناسب با همین موضوع است بهتر با مشورت پزشک واکسن مناسب را انتخاب کنید.

همچنین با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند باید مراقب باشند. تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه و تغییر در عادات غذایی و استفاده از مواد غذایی، داروها و مکمل‌هایی که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. در کنار پوشیدن لباس مناسب و حضور کمتر در تجمعات می‌تواند از ابتلا آن‌ها به آنفلوآنزا تا حد زیادی جلوگیری کنید.

اما در مورد کرونا متاسفانه در حال حاضر هیچگونه واکسن تایید شده‌ای وجود ندارد که بتواند از این ویروس پیشگری به عمل آورد. باتوجه به مطالعات و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی بهترین راه برای جلوگیری از ویروس کرونا موارد زیر است:

  • شستن منظم دست‌ها
  • اجتناب از لمس دهان، بینی و چشم‌ها در محیط بیرون از خانه
  • حفظ فاصله حداقل ۱٫۵ متری با دیگران در محیط‌های عمومی
  • پوشاندن دهان هنگام عطسه و سرفه
  • استفاده از ماسک از لحظه خروج از خانه
  • ضدعفونی مداوم دست‌ها با مواد ضدعفونی کننده دارای حداقل ۷۰ درصد الکل
  • ماندن در خانه در صورت داشتن علائم شبیه به سرماخوردگی
  • دورکاری
  • ضد عفونی کردن مرتب سطوح و وسایلی همچون تلفن همراه
  • پرهیز از حضور در تجمعات و مراکز عمومی

پیشگیری از کرونا و آنفلوآنزا

چگونه می‌توانم اطلاعات بیشتری در مورد ویروس کرونا کسب کنم

با توجه به وجود شایعات مختلف و مطالب بی پایه و اساس به لحاظ علمی در جامعه در صورت داشتن هر گونه سوالی در مورد ویروس کرونا حتما با پزشک مشورت نمایید. به علاوه می‌توانید برای یافتن اطلاعات بیشتر به وبسایت وزارت بهداشت مراجعه کرده و یا با سامانه تلفنی ۱۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هر ساعتی از شبانه‌روز و از طریق خطوط تلفن ثابت و یا همراه تماس بگیرید. همچنین، چنانچه در مورد ابتلا به ویروس کرونا پرسشی دارید، سامانه ۴۰۳۰ به صورت ۲۴‌ساعته آماده خدمت‌رسانی و انجام مشاوره‌های رایگان است.

تقویت سیتم ایمنی در برابر کرونا و آنفلوآنزا

درست است که تفاوت کرونا با آنفلوآنزا وجود دارد، اما سیستم دفاعی بدن در برخورد با هر دو بیماری یکی است. یکی از راه‌های پیشگیری و کاهش عوارض در صورت ابتلا به این دو بیماری تقویت سیستم ایمنی بدن است. برخی از راه‌های موثر و خانگی که از طریق آن می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید به شرح زیر است:

  • خواب مناسب: کمبود خواب و خستگی از عوامل مهمی هستند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. بدن انسان به حداقل ۸ ساعت خواب در طول روز نیاز دارد. نکته مهم دیگر این است که هیچ چیز جای خواب شب را نمی‌گیرد. پس سعی کنید این ۸ ساعت به ساعات ۱۰ الی ۱۲ شب تا ۶ الی ۸ صبح اختصاص دهید. یکی از عوامل بی‌خوابی در طول روز مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار است. مصرف اینگونه نوشیدنی‌ها را به ساعات صبح تا ظهر موکول کنید و مصرف آن‌ها هنگام خواب بپرهیزید.
  • سطح استرس: میزان استرس و اضطراب در عملکرد سیستم ایمنی تاثیر گذار است. سعی کنید در طول مدت بیماری از محیط‌های پر استرس به دور باشید و بیشتر طول روز را به استراحت بپردازید. اگر سطح استرس بالایی را تجربه می‌کنید و در پایین آوردن آن ناکام هستید به روانشناس مراجعه کرده و در صورت نیاز دارو نیز مصرف کنید. در این مطلب می توانید با تکنیک‌های تنفسی برای کاهش استرس آشنا شوید. 
  • دریافت مواد مغذی: تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه سالم می‌تواند برای مقابله با بیماری‌های ویروسی موثر باشد. رژیم غذایی شما باید سرشار مواد معدنی و انواع ویتامین باشد تا سیستم ایمنی بتواند به درستی به وظایف خود عمل کند. ویتامین‌های گروه ب، ویتامین دی و همچنین ویتامین ث و مواد معدنی مثل آهن، روی، و سلنیوم برای این منظور حیاتی هستند.
  • ورزش: نقش ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن انکارنشدنی است. ورزش کردن نه تنها باعث افزایش مقاومت بدن شما به بیماری‌ها می‌شود بلکه با دفع سموم و کاهش سطح استرس و اضطراب می‌تواند به سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. به خاطر داشته باشید که نیاز نیست حتما به باشگاه رفته و فعالیت‌های سنگین انجام دهید بلکه با ورزش‌های سبک مثل پیاده روی و دوچرخه سواری نیز می‌توانید به این هدف دست یابید. در این مطلب از وبسایت سبک زندگی می توانید درباره ورزش در دوران کرونا و رعایت نکات ایمنی مربوط با آن بیشتر بخوانید. 

تقویت سیتم ایمنی در برابر کرونا و آنفلوآنزا

سخن پایانی

هرچند به طور مفصل درباره تفاوت کرونا با آنفلوآنزا صحبت کردیم اما نکته مشترک و حیاتی درباره هر دو بیماری زمان مراجعه به پزشک است. به محض بروز علائم که پیشتر درباره آن‌ها صحبت کردیم به پزشک مراجعه کنید. زمان در این زمینه نقشی حیاتی دارد. هرچه زودتر بیماری خود را تشخیص داده و اقدام به درمان کنید احتمال اینکه با عوارض شدید آن مواجه شوید کاهش می‌یابد. به خاطر داشته باشید که پیشگیری کرونا و آنفلوآنزا بسیار راحت بوده و انجام اقدامات لازم نه تنها به این دو بیماری مبتلا نمی‌شوید بلکه با قطع زنجیره انتقال به ریشه‌کن شدن آن نیز کمک خواهید کرد.

نظرات کاربران