search

مقایسه انواع واکسن کرونا در ایران - چه واکسنی بزنیم؟

clock icon زمان خواندن ۸ دقیقه ارمغان میرزایی شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۱۶

مقایسه انواع واکسن کرونا در ایران - چه واکسنی بزنیم؟
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

در این مقاله ما تصمیم داریم شما را با خود همراه کنیم تا یک بررسی کلی و اجمالی نسبت به انواع واکسن‌ کرونا در ایران داشته باشیم و این واکسن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. در این بررسی ما به کلیت دو واکسن سینوفارم و برکت می‌پردازیم و به اثربخشی و عوارض این دو واکسن کرونای ایرانی، اشاره خواهیم کرد. در آخر برای جمع بندی کلی به یک سوال مهم و پرتکرار پاسخ خواهیم داد. این سوال که در نهایت واکسن سینوفارم بزنیم یا برکت؟ پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب 

سینوفارم چه واکسنی است

انواع واکسن کرونا در ایران

در حال حاضر و در زمانی که این مقاله نوشته می‌شود، دو نوع واکسن کرونا در ایران تزریق می‌شود. واکسن سینوفارم ساخت کشور چین و واکسن برکت ساخت ایران. در ادامه به جزئیات قابل توجه هر دو واکسن اشاره خواهیم کرد.

واکسن سینوفارم چه واکسنی است و چگونه ساخته شده است؟

واکسن سینوفارم، ساخته‌ کشور چین است که برای مبارزه با ویروس کرونا و افزایش ایمنی افراد در برابر این ویروس ساخته شده است.

تکنولوژی استفاده شده در این واکسن با تکنولوژی واکسن‌های فایزر، مدرنا، جانسون و جانسون و آسترازنکا متفاوت است و به واکسن‌های برکت و بهارات شباهت دارد. در این مطلب از وبسایت سبک زندگی درباره واکسن آسترازنکا بیشتر بخوانید.

واکسن سینوفارم از ویروس مرده یا غیرفعال در واکسن‌های خود استفاده کرده است. برخلاف واکسن‌های فایزر و غیره که از تکنولوژی  Rna استفاده می‌کنند، واکسن سینوفارم با استفاده از ویروس مرده، سیستم ایمنی بدن را وادار به ساختن پادتن می‌کند.

دانشمندان با استفاده از ماده‌ی شیمیایی به نام بتا پروپیولاکتون، ویروس سارس-کو-۲ (همان ویروس کرونا) را غیرفعال می‌کنند. این ماده باعث می‌شود ژنتیک ویروس کرونا تغییر کند و نتواند در بدن فرد پخش شده یا به افراد دیگر منتقل شود. فایده این ویروس غیرفعال این است که به محض وارد شدن به بدن، باعث می‌شود سیستم ایمنی ویروس مرده را عامل خطر تشخیص دهد و علیه آن پادتن یا آنتی بادی بسازد.

حالا بدن ما پس از قرارگیری در معرض ویروس کرونا، پادتن‌های ساخته شده از قبل را ترشح می‌کند و فرد در برابر کرونا ایمن می‌شود. همچنین این واکسن دارای ماده‌ای به نام هیدروکسید آلومنیوم است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

  • واکسن سینوفارم چند دوز است

واکسن سینوفارم در دو دوز تهیه شده است. این دو دوز به ماهیچه و قسمت بالایی بازو و توسط کادر درمانی تزریق می‌شود.

  • فاصله بین دو دوز واکسن سینوفارم چقدر است؟

دو دوز واکسن سینوفارم باید با فاصله‌ ۳ الی ۴ هفته‌ای تزریق شوند.

  • واکسن سینوفارم برای چه سنی مناسب است؟

تزریق این واکسن برای افراد بالای سن ۱۸ سال انجام می‌شود.

  • اثربخشی واکسن سینوفارم چقدر است؟

اثربخشی واکسن در دو پارامتر مهم تقسیم بندی می‌شود. ما اثربخشی واکسن سینوفارم را در این دو پارامتر بررسی خواهیم کرد.

  • اثربخشی واکسن در کاهش علائم ابتلا به ویروس کرونا- این پارامتر بیان می‌کند که پس از تزریق واکسن، اگر ویروس وارد بدن فرد شد، چه مقدار علائم بیماری کرونا را تجربه خواهد کرد؟ آیا علائم خفیف هستند یا شدید؟ در این پارامتر واکسن سینوفارم براساس آزمایشات بالینی، ۷۸ درصد موثر است. یعنی تا ۷۸ درصد امکان دارد که علائم را کاهش دهد.
  • اثربخشی واکسن در برابر بستری شدن در بیمارستان و احتمال مرگ بیمار- این پارامتر بیان می‌کند که افراد واکسینه شده ممکن است به بیماری کرونا مبتلا شوند و علائمی را تجربه کنند، اما چقدر در برابر بستری شدن در بیمارستان و فوت به علت کرونا، ایمن هستند؟ در این پارامتر و در آزمایش‌های بالینی، واکسن سینوفارم اثربخشی ۷۹ درصد را دریافت کرده است. پس از تولید واکسن و واکسینه شدن مردم جهان، اثربخشی واکسن سینوفارم در دنیای واقعی و غیرآزمایشگاهی نیز بررسی شد. ممکن است اعداد به دست آمده در واقعیت کمی با اعداد به دست آمده در آزمایش‌های بالینی تفاوت داشته باشند، اما اثربخشی کلی واکسن سینوفارم به طور میانگین ۷۸ درصد ارزیابی شده است.

اثربخشی سینوفارم

  • اثربخشی واکسن سینوفارم برای سالمندان چقدر است؟

واکسن سینوفارم برخی از تحقیقت سه فاز بالینی خود را در مجله‌های معتبر و جهانی چاپ کرده و به تایید بهداشت جهانی رسانده است، اما تحقیقات هنوز در حال انجام بوده و شواهد و مدارک علمی و دقیق در دست نیست.

یکی از این تحقیقات، اثربخشی واکسن سینوفارم روی افراد سالمند است. هنوز با اطمینان نمی‌توان گفت این واکسن بر روی سالمندان چه تاثیراتی دارد و چقدر موثر است.

  • آیا واکسن سینوفارم دارای تاییدیه از وزارت بهداشت جهانی است؟

واکسن سینوفام با منتشر کردن تحقیقات سه فاز بالینی در مقالات معتبر علمی، توانست تاییدیه اضطراری و اورژانسی سازمان بهداشت جهانی را دریافت کند و در حال حاضر دارای تاییدیه بهداشت جهانی است.

واکسن کرونا در ایران

عوارض واکسن سینوفارم

عوارض شایع واکسن سینوفارم، یکی از انواع واکسن کرونا در ایران عبارتند از:

  • سردرد
  • خستگی مفرط
  • درد، التهاب یا قرمزی جای واکسن
  • تب

عوارض شدید واکسن سینوفارم؛ البته این عوارض کمتر دیده شده‌اند.

  • حالت تهوع شدید
  • انسفالومیلیت حاد که یک اختلال عصبی نادر است
  • ترومبوز یا تشکیل لخته‌ی خون

عوارض واکسن سینوفارم برای افراد سالمند؛ گفتنی است در بین افراد ۶۵ به بالا، عوارض جدی و شدیدی مشاهده نشده است.

  • سردرد
  • سرگیجه
  • خستگی مفرط
  • حالت تهوع
  • تب
  • استفراغ
  • درماتیت آلرژیک

واکسن برکت ایرانی

واکسن برکت چه واکسنی است و چگونه ساخته شده است

یکی دیگر از واکسن‌های کرونا در ایران، واکسن برکت ساخت ایران است. تکنولوژی‌ای که در ساخت واکسن برکت استفاده شده، مشابه با واکسن سینوفارم است. واکسن برکت نیز از ویروس مرده یا غیرفعال استفاده می‌کند تا بدن را به ساخت پادتن علیه ویروس ساراس-کو-۲ تحریک کند.

این واکسن هنوز به طور کامل سه فاز بالینی و مطالعاتی را طی نکرده است، اما از سازمان غذا و داروی ایران مجوز اضطراری دریافت کرده است.

  • آیا واکسن برکت تاییدیه‌ بهداشت جهانی را دارد؟

واکسن برکت هنوز فاز سوم و آخر تحقیقات بالینی را به اتمام نرسانده است و هنوز شواهدی برای اثربخشی واکسن، ایمن بودن افراد واکسینه شده در برابر کرونا و عوارض آن، ارائه نداده است. تحقیقات و آزمایش‌های انجام گرفته روی این واکسن و مراحل ساخت و آماده‌سازی آن، در هیچ مجله یا مقاله‌ علمی و معتبری چاپ نشده و عمومی نشده است.

این واکسن به دلیل تحقیقات ناتمام و غیرقابل دسترس، هنوز مجوز بهداشت جهانی را دریافت نکرده است. هنوز شواهد علمی دقیقی برای پشتیبانی از ادعاهای افراد سازنده وجود ندارد. مسائلی هم که در این بخش مطرح می‌شوند، براساس گفته‌ تولیدکنندگان و پزشکان ایرانی سازنده‌ی این واکسن است. البته این واکسن تاییدیه‌ سازمان غذا و داروی ایران را دارد.

اثربخشی واکسن برکت

  • اثربخشی واکسن برکت چقدر است؟

همان‌طور که گفتیم این واکسن هنوز در فاز تحقیقاتی است و اطلاعات دقیق و صددرصدی از آن در دست نیست. اما دکتر اصغر عبدلی، متخصص ویروس شناسی پزشکی و یکی از نوآوران واکسن برکت بیان می‌کند که در فاز یک آزمایش بالینی، اثربخشی واکسن برکت، ۸۰ درصد و در فاز دوی بالینی، ۹۰ درصد بوده است. او معتقد است که اثربخشی واکسن در دنیای واقعی و روی افراد نیز در همین حدود قرار دارد.

 عوارض واکسن برکت

طبق گفته‌ دکتر عبدلی عوارض واکسن برکت شدید نبوده است و تنها عوارض زیر گزارش شده است:

  • درد در محل تزریق
  • احساس ضعف و بی‌حالی
  • درد عضلانی
  • سردرد

َشباهت انواع واکسن کرونا در ایران

شباهت‌ها و تفاوت‌های برکت و سینو فارم چیست

شباهت‌ها

  • هر دو از یک تکنولوژی در واکسن استفاده کرده‌اند و آن ویروس غیرفعال سارس-کو-۲ است.
  • هر دو در دو دوز و در بازو تزریق می‌شوند.
  • هردو در برابر بیماری کرونا، ایمنی افراد را بالاتر می‌برند.
  • در هر دو واکسن افراد ۱۸ به بالا می‌توانند آن‌ها را تزریق کنند.
  • هر دو واکسن برای مبارزه با بیماری کرونا و کاهش افراد مبتلا ساخته شده‌اند.

تفاوت‌ها

  • واکسن سینوفارم، چینی و واکسن برکت، ایرانی است.
  • واکسن سینوفارم دارای تاییدیه‌ بهداشت جهانی و برکت دارای تاییدیه‌ی سازمان غذا و داروی ایران است.
  • تحقیقات سه فاز مطالعات بالینی واکسن سینوفارم منتشر گشته و معتبر بوده‌اند، اما برکت هنوز تحقیقات خود را منتشر نکرده است.
  • بر اساس گفته‌های پزشکان ایرانی، ممکن است اثربخشی هر دو واکسن با هم تفاوت داشته باشد.

سینوفارم بزنیم یا برکت

واکسن سینوفارم بزنیم یا برکت

پاسخ دادن به این سوال بسته به شرایط افراد دارد. اگر بخواهیم به طور کلی بیان کنیم از بین انواع واکسن‌ کرونا در ایران، واکسن سینوفارم از سازمان بهداشت جهانی تاییدیه دریافت کرده و تحقیقات آن تا حدودی عمومی و معتبر است. این واکسن تحقیقات خود را درباره‌ سه فاز مطالعاتی و بالینی، میزان اثربخشی و عوارض جانبی منتشر کرده که دقیق و علمی هستند و می‌توان به آن‌ها اطمینان کرد.

البته این به معنای بد بودن، بی‌اثر بودن یا خطرناک بودن واکسن برکت نیست. فقط چون در قیاس انواع واکسن کرونا موجود در ایران این واکسن هنوز در حال تحقیقات و آزمایش‌های بالینی است و هیچکدام از مقالات آن منتشر نشده است، از نظر علمی قابل استناد نیست. قطعا واکسن برکت نیز از تکنولوژی پیشرفته، موثر و کارآمد بهره گرفته است، فقط باید تا گرفتن تاییدیه‌ جهانی و انتشار عمومی آن صبر کرد.

البته لازم به ذکر است که افراد در معرض خطر که فاکتورهای خطرزا را دارند، بهتر است در صورت امکان، واکسن برکت را دریافت کنند.

افراد مبتلا به بیماری‌های خاص، بیماری‌های خود ایمنی، افراد مبتلا به چاقی مفرط و افراد با سیستم ایمنی ضعیف، در صورت نداشتن انتخاب بین انواع واکسن‌ کرونا در ایران یا نبود واکسن دیگر، بهتر است واکسن برکت را تزریق کنند.

علاوه بر این، افرادی که بیش‌تر در معرض ویروس هستند مثل افرادی که در جاهای شلوغ، رفت‌وآمد می‌کنند و احتمال دارد بیشتر به ویروس کرونا مبتلا شوند، بهتر است در نبود واکسن دیگر، واکسن برکت را تزریق کنند.

سخن پایانی

واکسن برکت و واکسن سینوفارم، از انواع واکسن‌های کرونا در ایران هستند. در این مقاله سعی کردیم دقیق و علمی هر دو واکسن‌های کرونا را بررسی کنیم و شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را نسبت به یکدیگر بیان کردیم. در انتها، تزریق واکسن در همه‌گیری کرونا نه تنها یک وظیفه‌ی شخصی است، بلکه یک وظیفه‌ی ملی و انسانی است. با زدن هر مدل واکسن کرونا در ایران، هم ایمنی خودمان را در برابر کرونا افزایش می‌دهیم و هم باعث افزایش ایمنی جمعی می‌شویم. پس تا زمان دریافت واکسن، موارد بهداشتی را رعایت کنید، در جمع‌های شلوغ ظاهر نشوید و نکات بهداشتی را جدی بگیرید. پس از دریافت واکسن نیز ماسک بزنید و فاصله‌ اجتماعی را رعایت کنید تا زمانی که با زدن واکسن، بیشتر افراد جامعه در برابر این ویروس ایمن شوند و بتوانیم بالاخره به روزهای قبل از بیماری کرونا بازگردیم.

نظرات کاربران