search

یک روش جدید برای درمان ریزش مو

clock icon زمان خواندن ۴ دقیقه گلناز محمدپور چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۴:۵۸

یک روش جدید برای درمان ریزش مو
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

موی زیبا و پرپشت همواره از ارکان زیبایی ظاهری بوده و ریزش مو موجب کاهش اعتماد به نفس در خانم‌ها و آقایان می‌شود. از گذشته تا حال روش ‌های متعددی برای درمان ریزش مو به کار گرفته شده، از روش‌های سنتی و گیاهی تا روش‌های مدرن و با دخالت تکنولوژی پزشکی. پزشکان معمولا از این روش درمانی زمانی استفاده می‌کنند که ریزش مو ناشی در اثر آلوپسی آندروژنتیک- یک بیماری شایع که باعث کوچک شدن فولیکول‌های مو می‌شود- اتفاق می‌افتد. در مردان، به این طاسی الگوی مردانه ریزش مو گفته می‌شود. اگرچه PRP مو یک رویکرد نسبتا جدید است، اما شواهد علمی وجود دارد که نشان می‌دهد این روش می‌تواند رشد مو را تقویت کند.

در این مقاله، نحوه استفاده پزشکان از PRP برای درمان ریزش مو و آنچه محققان در مورد اثربخشی آن می‌گویند، شرح داده می‌شود.

آن‌چه در این مطلب خواهید خواند:

PRP چیست

مراحل انجام PRP

PRP چه مدت طول می‌کشد

اثرات جانبی PRP چیست

PRP چیست

 برای درک نحوه عملکرد PRP برای درمان ریزش مو، مهم است از نقشی که پلاکت‌ها در بهبودی ایفا می‌کنند، آگاهی داشته باشیم.

پلاکت‌ها به همراه گلبول‌های قرمز و سفید از اجزای خون هستند. هنگامی که فرد دچار بریدگی یا زخم شد، پلاکت‌ها به عنوان «اولین واکنش‌دهنده‌ها» در بدن، برای متوقف کردن خو‌ن‌ریزی و بهبودی زخم وارد عمل می‌شوند. همین امر باعث شد تا محققان فرضیه‌ای را به وجود آوردند که اگر بتوانند پلاکت‌های غلیظ را استخراج کرده و آن‌ها را به قسمت‌های آسیب دیده بدن تزریق کنند، می‌توانند بهبودی را تسریع بخشند.

برای تولید PRP، پزشک متخصص، نمونه خون را گرفته و آن را درون دستگاهی بنام سانتریفیوژ قرار می‌دهد. این دستگاه با سرعت زیاد می‌چرخد​​ و در نتیجه آن، اجزای خون را از هم جدا می‌شود. سپس پزشک متخصص پلاکت‌ها را برای تزریق استخراج می‌کند.

PRP چیست

PRP حاوی طیف وسیعی از فاکتورهای رشد و پروتئین‌هایی است که در ترمیم بافت اثر می‌گذارد. از آنجایی که برخی از انواع ریزش مو در نتیجه آسیب به فولیکول‌های مو رخ می‌دهد، محققان در ابتدا فرض کردند که PRP مو می‌تواند با برگرداندن فرآیندی که در آلوپسی آندروژنتیک رخ می‌دهد، به رشد مجدد مو کمک کند. از آن زمان، PRP به یک روش محبوب برای ترمیم رشد مو تبدیل شده است. پزشکان همچنین از PRP برای درمان آسیب‌دیدگی به تاندون‌ها، ماهیچه‌ها و رباط‌ها استفاده کردند، مانند مواردی که افراد در طول فعالیت‌های ورزشی متحمل می‌شوند. 

گاهی ممکن است ریزش مو در اثر عوارض جانبی مصرف برخی داروها باشد. در این صورت باید با پزشک خود درباره داروهای مصرفی مشورت کنید.

در سال ۲۰۱۹، تیمی از محققان، در یک بررسی منظم از تحقیقات، PRP را برای درمان ریزش مو انجام دادند و یافته‌های آن‌ها در ژورنال زیبایی جراحی پلاستیک به چاپ رسید. به گفته نویسندگان، اکثر مطالعات نشان داد که تزریق PRP باعث کاهش ریزش مو و افزایش قطر موها و تراکم رشد مو می‌شود. با وجود این، اذعان کردند که با توجه به عوامل محدود کننده تحقیق، اندازه‌های کوچک نمونه و کیفیت پائین تحقیق، این درمان بحث برانگیز است.

یک بررسی دیگر در سال ۲۰۱۹، یافته‌های ۱۹ تحقیق در مورد بررسی PRP را به عنوان درمانی برای ریزش مو مورد بررسی قرار داد. به گفته نویسندگان این بررسی، اکثر مطالعات گزارش دادند که درمان PRP منجر به رشد مجدد مو در افرادی می‌شود که به ریزش موی آندروژنیک (طاسی هورمون مردانه) و آلوپسی آره ‌آتا (طاسی منطقه‌ای) مبتلا هستند. 

نویسندگان یک بررسی اضافی مطالعات بالینی در یافته‌های خود، PRP را یک درمان «امیدوار کننده» برای ریزش مو می‌دانند. با این حال، این تیم خاطرنشان کرد، از آن‌جایی که محققان و کلینیک‌های مختلف از داروهای مختلف، فواصل جلسه و روش‌های تزریق برای اجرای PRP استفاده می‌کنند، اثرات آن ممکن است متفاوت باشد.

مراحل انجام پلاسمای غنی از پلاکت

 مراحل زیر نمونه‌ای از رویکرد رایج در تزریق PRP برای ریزش مو است:

  1. یک پزشک متخصص خون را از ورید بازو می‌گیرد.
  2. سپس، نمونه خون را در سانتریفیوژ قرار می‌دهد.
  3. سانتریفیوژ خون را می‌چرخاند ​​و اجزای آن را جدا می‌سازد.
  4. در نهایت، پزشک متخصص پلاکت‌ها را با استفاده از یک سرنگ استخراج  کرده و آن‌ها را در نواحی هدفمند پوست سر تزریق می‌کند.

کل مراحل ممکن است حدود یک ساعت طول بکشد و شاید چندین جلسه هم ضروری باشد. فرد پس از دریافت PRP درمانی معمولا می‌تواند بدون هیچ محدودیتی به فعالیت‌های عادی خود بازگردد.

PRP برای درمان ریزش مو

PRP چه مدت طول می‌کشد

 در PRP برای درمان ریزش مو شخص برای حفظ نتایج رشد مو، باید به مرور زمان چندین درمان PRP دریافت کند. در مورد داروهایی که پزشکان معمولا برای معالجه ریزش موی آندروژنیک، از قبیل ماینوکسیدیل-موضعی (Regaine) و فیناستراید خوراکی (Propecia) استفاده می‌کنند، نیز همین مساله صادق است. اینکه فرد در چه مدت باید PRP داشته باشد بسته به شرایط فرد و نتایج درمان اولیه آن‌ها متفاوت خواهد بود. پزشک ممکن است تزریقات مراقبتی را هر سه تا شش ماه یک بار، برای کنترل ریزش مو انجام دهد.

اثرات جانبی پلاسمای غنی از پلاکت چیست؟

 از آنجایی که محلول PRP از اجزای خون شخص به دست می‌آید، خطر حساسیت به خود محلول کم است. با وجود این، افرادی که برای درمان ریزش مو، PRP انجام می‌دهند، احتمالا عوارض جانبی زیر را تجربه میکنند:

  • درد خفیف در محل تزریق
  • حساسیت پوست سر
  • ورم
  • سردرد
  • خارش
  • خون‌ریزی موقتی در محل تزریق
نظرات کاربران