search

خواص کلم قمری چیست؟ بهترین روش برای مصرف آن کدام است؟

clock icon زمان خواندن ۹ دقیقه مهرداد توکلی سه‌شنبه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۲۲:۳۲

خواص کلم قمری چیست؟ بهترین روش برای مصرف آن کدام است؟
۵/ ۳.۶۰
امتیاز دهید
کهلرابی، قنبیط یا کلم سنگی نام‌های دیگر یکی از گیاهان از خانواده صیفی‌جات و سبزیجات است که در تعداد کمی از افراد جامعه آن را می‌شناسند و در غذاهای خود از آن استفاده می‌کنند. بله، منظور کلم قمری است، شاید بوی آن در هنگام طبخ دلیل عدم تمایل به مصرف آن باشد. اما کافیست از انواع خواص کلم قمری مطلع شوید تا به یکی از پایه‌های ثابت در آشپزی شما تبدیل شود و رسپی‌های مختلف را با آن امتحان کنید. در مطلب پیش رو می‌توانید در این باره بیشتر بخوانید.

ارزش غذایی

انرژی۳۶ کیلوکالری
کربوهیدرات۸ گرم
پروتئین۲ گرم
چربی کل۰ گرم
کلسترول۰ میلی گرم
فیبر خوراکی۵ گرم

فواید کلم قمری فقط مختص افراد خاصی نیست و توصیه می‌شود همه افراد یک خانواده از کودک تا سن بالا از آن استفاده کنند. اگر تاکنون این سبزی را مصرف نکرده‌اید و اطلاعات شما راجع به آن کم است، برای آشنایی بیشتر با این نوع کلم، بهترین روش‌ها برای طبخ آن و همچنین اطلاع از خواص کلم قمری آن ادامه این مطلب را از دست ندهید.

فهرست مطالب

کلم قمری چیست

کلم قمری چیست

همان‌گونه که از نام این ماده غذایی پیداست، لکم قمری از خانواده کلم‌ها محسوب شده و به طور گسترده در اروپا و آسیا کاشته و مصرف می‌شود. فصل رشد این گیاه ماه‌های آخر پاییز و در زمستان است. به دلیل خواص کلم قمری و کاربردهای فراوان که در آشپزی دارد، در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرده است.

کلم قمری که به آن شلغم آلمانی نیز گفته می‌شود، یک سبزی چلیپایی است. برعکس نامش یک گیاه ریشه‌ای و از خانواده شلغم نیست، بلکه از تیره گیاهان Brassica است و هم خانواده کلم بروکلی و گل کلم محسوب می‌شود. دارای ساقه و برگ‌های بلند است و یک پیاز گرد در انتهای آن وجود دارد که معمولا به رنگ‌های بنفش، سبز کمرنگ یا سفید است.

طعم و بافت این گیاه دقیقا مانند ساقه کلم بروکلی و کلم است، فقط کمی طعم قوی‌تر و شیرین‌تری دارد. از این ماده غذایی به طور گسترده‌ در سالادها و سوپ‌ها استفاده می‌شود، اما می‌توان آن را تفت داد و به همراه برنج مانند کلم پلوی شیرازی مصرف کرد. برگ‌ها و ساقه‌های آن کمی ترد است و تمام خواص کلم قمری را دارد، برای همین در طبخ غذا، به ویژه سوپ‌های متداول در آسیای شرقی از آنها نیز استفاده می‌شود.

خواص کلم قمری

مصرف کلم قمری چه فایده‌ای دارد

به طور خلاصه می‌توان گفت که خواص کلم قمری به دلیل مواد مغذی فراوان موجود در آن است و مصرف آن دارای فواید بسیاری است. فوایدی که با اطلاع از آنها دیگر به راحتی از کنار این ماده غذایی شگفت‌انگیز رد نخواهید شد و در سبد خرید شما حضور همیشگی خواهد داشت. این فواید عبارتند از:

  • این سبزی منبع عالی ویتامین ث است و به همین خاطر یک آنتی اکسیدان قوی است. این منبع غنی از آنتی‌اکسیدان، بدن شما را در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و در بهبود زخم، تولید کلاژن، جذب آهن و سلامت سیستم ایمنی نقش مهمی دارد.
  • علاوه بر این مورد، این نوع کلم سرشار از ویتامین ب۶ است که در سلامت سیستم ایمنی، متابولیسم پروتئین و تولید سلول‌های قرمز خون نقش مهمی برعهده دارد و این نکته را می‌توان مهمترین خواص کلم قمری دانست.
  • همچنین منبع خوبی از پتاسیم، یک ماده معدنی و الکترولیت است برای سلامت قلب و تعادل مایعات در بدن مهم است.
  • سرانجام اینکه، یک فنجان (۱۳۵ گرم) از آن، تقریبا ۱۷ درصد از فیبر مورد نیاز روزانه شما را تأمین می‌کند. فیبر در سلامتی بدن و بهبود دستگاه گوارش عملکرد موثری دارد. در این مطلب از وبسیات سبک زندگی می‌توانید درباره خواص فیبر برای بدن بیشتر بخوانید. اما به طور کلی، فیبر به سلامت روده و کنترل قند خون کمک می‌کند.

مصرف کلم قمری چه فایده‌ای دارد

بررسی خواص کلم قمری

خواص این ماده غذایی، فقط برای سن خاصی نیست و توصیه می‌شود تا در برنامه غذای هفتگی برای استفاده تمام افراد یک خانواده قرار بگیرد. در واقع فواید کلم قمری به دلیل مواد موجود در آن به حدی زیاد است که نمی‌توان بدن را از آن محروم کرد. این خواص را برای افراد مختلف و در شرایط خاص بررسی کرده‌ایم تا بدانید که در چه حد گسترده است.

خواص کلم قمری در بارداری و شیردهی

اختلالات گوارش در دوران بارداری و شیردهی یکی از مشکلات بانوان است که اغلب به شکل یبوست خود را نشان می‌دهد. یکی از فواید مهم مصرف کلم قمری تقویت سیستم گوارشی و روده است.

این ماده غذایی سرشار از فیبر است. در واقع، شما می‌توانید حدود ۱۷ درصد از فیبر مورد نیاز روزانه خود را از یک فنجان (۱۳۵ گرم) کلم سنگی تامین کنید. برای حل مشکلات گوارشی در دوران بارداری نیاز به گنجاندن فیبر محلول و غیر محلول در رژیم غذایی است. خوشبختانه  یکی از خواص کلم قمری هم برخورداری از هر دو نوع فیبر است.

از یک طرف فیبر محلول در آب به حفظ سطح قند خون و کلسترول کمک می‌کند. از طرف دیگر، فیبر نامحلول در روده شما تجزیه نمی‌شود، یبوست را برطرف کرده و حرکات منظم روده را تقویت می‌کند. علاوه بر این، فیبر منبع اصلی سوخت باکتری‌های سالم روده مانند بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیل است. این باکتری‌ها اسیدهای چرب کوتاه زنجیره‌ای تولید می‌کنند، که سلول‌های روده شما را تغذیه می‌کنند و حتی از احتمال ابتلا به چاقی که یکی از معضلات زنان در بارداری و شیردهی است، کم می‌کند. البته اگر جز آن دسته از افراد هستید که به کلم قمری حساسیت دارید، به هیج وجه آن را در دوران بارداری و شیردهی مصرف نکنید.

خواص کلم قمری در بارداری و شیردهی

خواص کلم قمری برای سرماخوردگی

فواید کلم قمری برای سرماخوردگی نیز قابل توجه است و باید به آن اشاره کرد. این ماده غذایی مفید حاوی مجموعه‌ای گسترده از آنتی اکسیدان‌ها مانند آنتوسیانین، ایزوتیوسیانات و گلوکوزینولات است. اینها ترکیبات گیاهی از سلولهای شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و سیستم ایمنی را در برابر ابتلا به هر نوع بیماری از جمله سرماخوردگی مقاوم می‌کنند.

علاوه بر این منبع غنی ویتامین ث نیز بوده و این ویتامین اثر معجزه‌آسایی در درمان سرماخوردگی دارد. برای همین توصیه می‌شود در صورت ابتلا به زکام یا سرماخوردگی در سوپی که در طول دوره درمان مصرف می‌کنید در کنار دیگر سبزیجات از کلم قمری هم استفاده کنید. همچنین می‌توان به صورت بخارپز نیز از آن استفاده کرد.

خواص کلم قمری برای دیابت

رژیم‌های غذایی حاوی سبزیجات غنی از آنتی‌اکسیدان با کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های متابولیکی و مرگ زودرس مرتبط هستند. یکی از مهمترین فواید کلم قمری نیز در همین رابطه است. در واقع مصرف این ماده غذایی مانند یک کنترلگر قند خون عمل می‌کند و آن را در سطح متعادل نگه می‌دارد.

شاید جالب باشد بدانید که نه تنها خواص کلم قمری برای پایین آوردن قند خون است بلکه چون نقش متعادل کننده این فاکتور را در بدن برعهده دارد؛ برای افرادی هم که مبتلا به  هیپوگلیسمی (قند خون پایین) هستند، مفید است. برای اطلاع بیشتر از رژیم غذایی دیابت، این مطلب را در وبسایت سبک زندگی بخوانید.

خواص کلم قمری برای دیابت

خواص کلم قمری برای تیروئید

ورم تیروئید یکی از مشکلاتی است که تعداد زیادی از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و بهترین درمان برای آن پرهیز از غذاها و سبزیجاتی است که این نوع ورم را تحریک می‌کند. گرچه خواص کلم قمری بسیار زیاد است و برای درمان بیماری‌های زیادی مصرف می‌شود اما جز آن دسته از مواد غذایی است که افراد دارای کم‌کاری تیروئید باید از مصرف آن خودداری کنند. با دنبال کردن این صفحه از وبسایت سبک زندگی می‌توانید پیرامون بیماری تیروئید مانند تیروئید کم کار و تیروئید پرکار، جراحی تیروئید، رژیم غذایی مناسب و تیروئید هاشیموتو و غیره اطلاعات جامعی به دست آورید. 

ماده مضر برای تیروئید گواتروژن نام دارد که در سبزیجات خانواده چلیپاییان چون گل کلم، کلم بروکلی و کلم قمری بیش از همه یافت می‌شود و تحریک کننده وضعیت تیروئید است. برای همین در صورتی که این مشکل را دارید کلم سنگی را از رژیم غذایی خود تا بهبودی کامل، حذف کنید. البته این توصیه برای مواقعی است که به ورم یا کم کاری تیروئید مبتلا هستید؛ در صورتی که فرد مبتلا به پرکاری تیروئید باشد برای کاهش فعالیت این غده مصرف کلم قمری بسیار توصیه می‌شود.

خواص کلم قمری برای سنگ کلیه

یکی از خواص کلم قمری برای بدن کاستن از میزان سنگ‌سازی کلیه و کمک به دفع آنهاست. کلم قمری با تحریک مجاری ادراری باعث می‌شود تا سنگ کلیه سریع‌تر دفع شود. همچنین در طب سنتی به کسانی که دارای کلیه سنگ‌ساز هستند، توصیه می‌شود که به صورت روزانه آب کلم قمری را گرفته و مصرف کنند تا مجاری ادراری و کلیوی پاک‌سازی شود.

حساسیت به کلم قمری

علی رغم اینکه خواص کلم قمری برای سلامت بسیار زیاد است، افرادی هستند که با مصرف این نوع کلم دچار حساسیت می‌شوند. این آلرژی نیز اغلب خود را به شکل التهاب، خارش و علائمی از این دست نشان می‌دهد. به همین خاطر توصیه می‌شود اگر برای اولین بار می‌خواهید کلم قمری مصرف کنید، مقدار کمی از آن را بخورید و در صورتی که بدن حساسیت نشان نداد آن را در رژیم غذایی خود جای دهید.

کلم قمری و سنگ کلیه

کلم قمری را چگونه مصرف کنیم

به طور معمول کلم قمری در ماه‌های سرد سال رشد می‌کند و در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شود. برای بهره بردن از تمام خواص کلم قمری، می‌توانید آن را خام خرد کرده یا در سالاد رنده کرده یا به عنوان یک میان وعده ترد با حمص میل کنید.

با این حال، ممکن است بخواهید پوست را بردارید، زیرا بعضی از افراد آن را بسیار سخت می‌دانند و قادر به جویدن کلم قمری با پوست نیستند. همچنین می‌توان آن را به روش‌های مختلف از جمله بخارپز یا گریل در کنار غذاهای پروتئینی چون استیک مرغ میل کرد.

همچنین برگ‌های آن را می‌توان به سالاد اضافه کرد، یا در سوپ استفاده کرد. علاوه بر این، خود کلم می‌تواند جایگزین سبزیجات ترد مانند کلم بروکلی، کلم، تربچه و سیب زمینی شود، در حالی که از برگ آن می‌توان به جای کلم پیچ، اسفناج یا سایر سبزیجات استفاده کرد.

گفتنی است یک فنجان کلم قمری دارای ۹۳ درصد از نیاز بدن به ویتامین ث،  ۱۲ درصد ویتامین ب۶، ۱۰ درصد پتاسیم، ۶ درصد منیزیم، ۸ درصد منگنز و ۵ درصد فولات است. مواد معدنی و ویتامین‌های که مصرف هر کدام تضمین کننده سلامت کلی بدن خواهد بود.

پرسش‌های رایج خواص کلم قمری

در ادامه به برخی از رایج‌ترین پرسش‌ها در مورد کلم قمری و نحوه استفاده از آن پاسخ داده‌ایم.

  • طبع کلم قمری سرد است یا گرم؟

کلم قمری در طب سنتی دارای طبع گرم و خشک است، برای آنکه بتوان از خواص کلم قمری برای بدن کاملا سود جست باید با مصلحی چون آویشن، پونه کوهی یا دارچین مصرف شود.

  • کلم قمری چه ویتامینی دارد؟

ویتامین ب۶ و ویتامین ث از مهمترین مواردی است که در کلم قمری وجود دارد و به همین خاطر هم فواید کلم قمری برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار قابل توجه است.

  • کلم قمری را چگونه مصرف کنیم؟

سه روش برای مصرف و بهره بردن از خواص کلم قمری وجود دارد. هم می‌توان آن را آبگیری کرد، هم به صورت خام در سالاد استفاده کرد و در روش سوم به صورت بخارپز یا سرخ شده در غذاها می‌توان استفاده کرد.

  • کلم قمری در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

دو مورد از غذاهای معروفی که کلم قمری در آن استفاده می‌شود کلم پلو و آش ماش و قمری است. اولی غذای سنتی شهر شیراز است که کلم را به صورت خلالی سرخ کرده و به آن آبغوره و آبلیمو می‌زنند، برنج را نیز با سبزی مخصوص آبکش کرده و بعد کلم سرخ شده و گوشت قلقلی سرخ شده را به آن افزوده و دم می‌کنند. ماش و قمری هم از غذاهای سنتی اصفهان است و به دلیل استفاده از ماش و سبزی آش در کنار این کلم می‌توان خواص کلم قمری را تکمیل کرده و در زمستان از آن استفاده کرد.

کلم قمری را چگونه مصرف کنیم؟

سخن پایانی

به صورت خلاصه باید گفت که این نوع کلم علاوه بر خوشمزه بودن و استفاده آسان در بسیاری از دستورالعمل‌ها طبخ غذا، دارای مواد مغذی فراوانی است که با تقویت وضعیت سلامت بدن مرتبط است. سرشار از فیبر است که برای داشتن روده سالم و هضم مناسب مهم است. به علاوه، بسیاری از مواد مغذی و ترکیبات موجود در آن از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان‌های خاص و التهاب‌ها را کاهش دهد. همین خواص کلم قمری کافی است تا از همین امروز به فکر استفاده بیشتر آن در غذاها باشید.

نظرات کاربران