search

روغنی که دوست سلامتی است

یازده خاصیت شگفت‌انگیز روغن زیتون

clock icon زمان خواندن ۴ دقیقه نیلوفر مغازه‌ای سه‌شنبه ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۵:۴۸

یازده خاصیت شگفت‌انگیز روغن زیتون
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

بارها در خصوص مزایای روغن زیتون اطلاع‌رسانی شده است اما همچنان بسیاری از خواص این روغن بی‌اطلاع هستند. در ادامه با 11 نمونه از مزایای استفاده از این روغن آشنا خواهید شد. لازم به ذکر است که نتایج مطرح شده براساس تحقیقات و مطالعات کارشناسان به دست آمده و مبنای علمی دارند.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

روغن زیتون سرشار از چربی‌های اشباع‌ نشده است

روغن زیتون از آنتی‌اکسیدان‌های بسیار زیادی برخوردار است

خواص ضد التهابی بسیار قوی روغن زیتون 

روغن زیتون می‌تواند در جلوگیری از بروز سکته مغزی موثر باشد 

روغن زیتون از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند

روغن زیتون موجب افزایش وزن و چاقی نمی‌شود 

روغن زیتون می‌تواند با بیماری آلزایمر مقابله کند 

روغن زیتون خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد 

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون از خواص ضد سرطانی برخوردارند

روغن زیتون می‌تواند به درمان روماتیسم مفصلی کمک کند

روغن زیتون از خواص ضد باکتری برخوردار است

نکاتی که باید در خرید روغن زیتون به آنها دقت کنید

سخن آخر

 

روغن زیتون سرشار از چربی‌های اشباع‌ نشده است

روغن زیتون یکی از چربی‌های طبیعی است که از میوه درخت زیتون استخراج می‌شود. حدود 14درصد از چربی‌های موجود در روغن زیتون از انواع اشباع شده و 11درصد از آن از اسیدهای چربی نظیر امگا-6 و امگا-3 تشکیل شده‌اند. با این حال، اصلی‌ترین اسید چرب موجود در روغن زیتون در واقع، نوعی چربی اشباع نشده است که با نام اولئیک اسید شناخته می‌شود. این ماده 73 درصد از کل این روغن طبیعی را به خود اختصاص می‌دهد.

روغن زیتون

مطالعات نشان می‌دهند که اولئیک اسید یک ماده ضدالتهابی قوی به‌شمار می‌رود که حتی ممکن است بر ژن‌های مرتبط با سرطان نیز تاثیر مثبتی داشته باشد. به علاوه، چربی‌های اشباع‌نشده در دمای بالا هم از خود مقاومت به خرج می‌دهند؛ به همین دلیل، روغن زیتون تصفیه‌نشده یکی از انتخاب‌های سالم و مناسب برای پخت‌و‌پز به شمار می‌رود.

روغن زیتون از آنتی‌اکسیدان‌های بسیار زیادی برخوردار است

روغن زیتون تصفیه‌نشده که در اصطلاح آن را فوق بکر می‌نامند، از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. جدای از اسیدهای چرب مفیدی که به آن‌ها پرداخته شد، این روغن مقادیر قابل توجهی ویتامین-ای و ویتامین-کا و همچنین، مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند را در خود دارد. آنتی‌اکسیدان‌های مذکور از نظر بیولوژیکی فعال بوده و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهند. به علاوه، این مواد توانایی آن را دارند که با التهاب مبارزه کرده و از اکسیداسیون کلسترول خون جلوگیری کنند. وجود هر دوی این مزایا در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی موثر است.

روغن زیتون از خواص ضد التهابی بسیار قوی برخوردار است

تصور می‌شود که التهابات مزمن در ایجاد بیماری‌هایی از قبیل، سرطان، امراض قلبی، سندروم متابولیک، دیابت نوع دوم، آلزایمر، آرتروز و حتی چاقی موثر باشد. روغن زیتون تصفیه‌نشده در کاهش التهاب موثر است. بنابراین، استفاده از آن می‌تواند برای سلامت انسان بسیار مفید باشد. خواص ضد التهابی روغن زیتون به واسطه وجود آنتی‌اکسیدان‌ها محقق می‌شود. اولئوکانتال (oleocanthal) یکی از مهم‌ترین مواد موجود در روغن زیتون است که مشابه ایبوبروفن و به عنوان یک داروی ضدالتهابی قوی عمل می‌کند.

برخی دانشمندان، تخمین می‌زنند که مقادیر اولئوکانتال موجود در 3.4 قاشق غذاخوری روغن زیتون تصفیه نشده (معادل پنجاه میلی‌لیتر) اثری مشابه با ده درصد دوز ایبوبروفن مصرفی توسط بزرگسالان را داراست.

به علاوه، تحقیقات نشان می‌دهند که اولئیک اسید یعنی یکی از اصلی‌ترین اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون قادر است سطح نشانگرهای التهابی مهمی از قبیل، پروتئین واکنشی سی (C-Reactive Protein) را،که عامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی است، به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین، برخی مطالعات نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون می‌توانند شماری از ژن‌ها و پروتئین‌های تحریک کننده التهاب را مهار کنند.

خواص روغن زیتون

روغن زیتون می‌تواند در جلوگیری از بروز سکته مغزی موثر باشد 

سکته مغزی از اختلال جریان خون در مغز یا به دلیل لخته‌شدن خون و در برخی موارد در اثر خون‌ریزی مغزی اتفاق می‌افتد. در کشورهای توسعه‌یافته، پس از بیماری‌های قلبی، سکته مغزی دومین دلیل شایع مرگ به شمار می‌رود. مطالعات بسیار زیادی درباره ارتباط میان روغن زیتون و کاهش خطر بروز سکته مغزی انجام گرفته‌اند. بررسی گسترده مطالعات انجام شده بر روی 841 هزار نفر نشان داده که روغن زیتون تنها منبع چربی‌های اشباع نشده‌ای به شمار می‌رود که با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و تقلیل احتمال برزو سکته مغزی در ارتباط است.

مطالعات دیگری که بر روی صد و چهل هزار نفر از شرکت کنندگان در این تحقیق انجام شده نشان می‌دهد که مصرف کنندگان روغن زیتون به مراتب کم‌تر از افرادی که از این روغن استفاده نمی‌کردند در معرض خطر سکته مغزی قرار داشتند.

روغن زیتون از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند

ابتلا به بیماری‌های قلبی یکی از شایع‌ترین دلایل مرگ در جهان به شمار می‌رود. مطالعات مشاهده‌ای انجام شده در طی چند دهه گذشته نشان می‌دهند که ساکنان کشورهای مدیترانه‌ای به مراتب کم‌تر از ساکنان سایر نقاط جهان در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند. این چنین نتایجی، انجام تحقیقات گسترده در زمینه رژیم مدیترانه‌ای را در پی داشته‌اند. اکنون مشخص شده است که پیروی از این رژیم غذایی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

روغن زیتون فوق‌بکر از جمله عناصر اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای به شمار می‌رود. این نوع روغن زیتون به روش‌های مختلفی از قلب محافظت کرده و از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند. مصرف روغن زیتون فوق بکر دارای فواید گوناگونی است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش التهاب
  • پیشگیری از اکسیداسیون کلسترول بد (LDL)
  • جلوگیری از تصلب شرائین یا گرفتگی رگ‌ها
  • جلوگیری از لخته شدن خون

نکته جالب توجه این است که استفاده از روغن زیتون در رژیم غذایی موجب کاهش فشار خون نیز می‌شود. بالا رفتن فشار خون یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در بروز بیماری‌های قلبی و مرگ زودهنگام به شمار می‌رود. در طی تحقیقاتی مشخص شد که مصرف روغن زیتون، نیاز به استفاده از داروی فشار خون را تا 48 درصد کاهش می‌دهد.

 

یکی دیگر از روغن‌های گیاهی سالم، روغن کانولا است که اگر می‌خواهید در مورد خواص آن بیشتر بدانید روی لینک زیر کلیک کنید:

خواص روغن کانولا چیست؟

 

نتایج حاصل از مطالعات گوناگون نشان داده‌اند که روغن زیتون تصفیه‌نشده و فوق بکر برای قلب انسان فواید بسیار زیادی را به دنبال دارد. اگر شما نیز در زمره مبتلایان به بیماری‌های قلبی بوده یا در زمینه این قبیل بیماری‌ها یا هر یک از عوامل خطرآفرین دیگر از سابقه خانوادگی برخوردار هستید، توصیه می‌کنیم مقادیر قابل توجهی از روغن زیتون تصفیه‌نشده را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

فواید روغن زیتون

روغن زیتون موجب افزایش وزن و چاقی نمی‌شود 

بدیهی است که مصرف بیش از اندازه چربی‌ها به افزایش وزن منجر می‌شود. با این حال، نتایج حاصل از مطالعات فراوان در زمینه رژیم غذایی مدیترانه‌ای و مصرف میزان قابل توجهی از روغن زیتون نشان می‌دهند که این امر، اثرات مطلوبی بر وزن انسان دارد.

تحقیقاتی که به مدت سی ماه بر روی بیش از هفت هزار نفر از دانشجویان اسپانیایی انجام شد، نشان داد که مصرف بالای روغن زیتون موجب افزایش وزن نخواهد شد. به علاوه، مطالعاتی که در طول سه سال بر روی 187 نفر از شرکت‌کنندگان در این تحقیقات به انجام رسید ثابت کرد که پیروی از رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون به بالارفتن سطح آنتی اکسیدان‌های خون و در پی آن با کاهش وزن ارتباط دارد.

روغن زیتون می‌تواند با بیماری آلزایمر مقابله کند 

آلزایمر یکی از شایع‌ترین انواع بیماری‌های عصبی موجود در جهان است. از اصلی‌ترین ویژگی‌های این بیماری می‌توان به ایجاد پلاک‌های آمیلوئیدی بتا در سلول‌های مغز اشاره کرد. مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها نشان داده است که یکی از مواد موجود در روغن زیتون می‌تواند به از بین بردن این قبیل پلاک‌ها کمک کند. علاوه بر این، مطالعه دیگری که بر روی انسان انجام گرفته حاکی از آن است که پیروی از رژیم مدیترانه‌ای سرشار از روغن زیتون عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. به خاطر داشته باشید که اطمینان از ارتباط مصرف روغن زیتون با بیماری آلزایمر همچنان مستلزم انجام تحقیقات بیش‌تر است.

روغن زیتون خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد 

به نظر می‌رسد که مصرف روغن زیتون در مقابله با بیماری دیابت نوع دوم و محافظت از بدن در برابر این بیماری موثر است. انجام مطالعات گوناگون فواید مصرف روغن زیتون و تاثیر و ارتباط آن با قند خون و حساسیت به انسولین را نشان داده است. به تازگی، انجام یک آزمایش بالینی تصادفی بر روی 418 فرد سالم اثرات محافظتی روغن زیتون را به اثبات رسانده است. در این مطالعه، پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از روغن زیتون خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را تا چهل درصد کاهش داده است.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون از خواص ضد سرطانی برخوردارند

سرطان از جمله شایع‌ترین دلایل مرگ در سر تا سر جهان به شمار می‌رود. ساکنان کشورهای مدیترانه‌ای به مراتب کم‌تر از ساکنان سایر نقاط دیگر جهان در معرض ابتلا به برخی از انواع سرطان قرار دارند. بسیاری از محققان بر این باورند که این امر حاصل مصرف مقادیر بالای روغن زیتون است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون قادر هستند که آثار مخرب اُکسایش حاصل از عملکرد رادیکال‌های آزاد را کاهش دهند. گمان می‌رود که این امر یکی از محرک‌های اصلی سرطان باشد.

آزمایش‌های متعدد در محیط کشت آزمایشگاهی نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در روغن زیتون می‌توانند با سلول‌های سرطانی مبارزه کنند. بدیهی است که اثبات تاثیر مصرف روغن زیتون بر کاهش خطر ابتلا به سرطان به انجام مطالعات بیش‌تری نیازمند است.

روغن زیتون می‌تواند به درمان روماتیسم مفصلی کمک کند

روماتیسم مفصلی (Rheumatoid Arthritis) یک بیماری خود‌ایمنی است که موجب تغییر شکل و درد مفاصل می‌شود. دلیل اصلی بروز این بیماری هنوز به طور کامل مشخص نیست؛ با این حال، این امر سیستم ایمنی بدن را درگیر کرده و آن را وادار می‌کند که به اشتباه به سلول‌های طبیعی بدن حمله کند. به نظر می‌رسد که مصرف مکمل‌های حاوی روغن زیتون به بهبود نشانگرهای التهابی و کاهش فشار اُکسایش در افراد مبتلا به بیماری روماتیسم مفصلی کمک می‌کند.

از قرار معلوم، روغن زیتون به طور مشخص در ترکیب با روغن ماهی موثرتر است. روغن ماهی خود از منابع اسیدهای چرب امگا-3 بوده و دارای خواص ضدالتهابی است. انجام یک مطالعه نشان داده که مصرف ترکیب روغن زیتون و روغن ماهی به طور واضحی قدرت دست‌ها و درد و خشکی صبحگاهی مفاصل افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی را بهبود می‌بخشد.

روغن زیتون از خواص ضد باکتری برخوردار است

روغن زیتون دارای مواد مغذی بی‌شماری است که در کاهش یا از بین بردن باکتری‌های مضر تاثیرگذار هستند. از جمله این باکتری‌های مضر می‌توان به هلیکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori) اشاره کرد. این باکتری در معده افراد زندگی کرده و ممکن است موجب بروز زخم یا سرطان معده شود. آزمایشات انجام شده در محیط کشت آزمایشگاهی نشان می‌دهند که روغن زیتون فوق بکر برای مقابله با هشت گونه از این باکتری توانایی دارد. سه گروه از باکتری‌های مذکور در برابر آنتی بیوتیک از خود مقاومت نشان می‌دهند. تحقیقات انجام شده بر روی انسان نیز نشان داده که مصرف روزانه سی گرم روغن زیتون فوق بکر می‌تواند عفونت ناشی از وجود هلیکوباکتر پیلوری را در ظرف مدت دو هفته و در ده تا چهل درصد از افراد مبتلا از بین ببرد.

تهیه روغن زیتون

نکاتی که باید در خرید روغن زیتون به آن ها دقت کنید

برای تهیه روغن زیتون مناسب، لازم است دقت کافی را به خرج دهید. روغن زیتون فوق بکر تعدادی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات بیولوژیکی فعال موجود در زیتون را در خود حفظ کرده است. به همین دلیل، انواع تصفیه‌نشده آن از انواع تصفیه‌شده سالم‌تر هستند. متاسفانه، اغلب روغن زیتون‌های موجود در بازار تقلبی بوده و بسیاری از آن‌ها با وجود دارا بودن برچسب «فوق بکر» با سایر روغن‌های تصفیه شده گیاهی ترکیب شده‌اند.

بنابراین، برای اطمینان از دریافت روغن زیتون تصفیه نشده واقعی بهتر است موارد مندرج بر روی برچسب‌ها را به دقت مطالعه کرده و از مواد تشکیل دهنده و اعتبار گواهی اصالت و کیفیت کالا مطمئن شوید.

سخن آخر

در نهایت، روغن زیتون فوق بکر و تصفیه‌نشده واقعی به واسطه دارای بودن آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند برای قلب، مغز، معده و مفاصل مفید بوده و از خواص بسیار زیادی برخوردار است. در حقیقت، این روغن را می‌توان سالم‌ترین نوع چربی موجود در روی کره زمین دانست.  

نظرات کاربران