search

خواص روغن بادام - آشنایی با فواید آن برای سلامتی و زیبایی

clock icon زمان خواندن ۱۲ دقیقه مهرداد توکلی شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۳۷

خواص روغن بادام - آشنایی با فواید آن برای سلامتی و زیبایی
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید
خواص روغن بادام برای سلامتی، پوست و مو و همچنین لاغری اهمیت فراوانی دارد و جایگزینی مناسبی به جای کرم‌های آرایشی گران‌قیمت است. بنابراین، به شما توصیه می‌کنیم به جای استفاده از محصولات شیمیایی، به دنبال روغن بادام طبیعی باشید و با استفاده از آن، از فواید روغن بادام بیشترین بهره را ببرید. در این مقاله درباره فواید روغن بادام شیرین و چگونگی استفاده از آن توضیح می‌دهیم. بنابراین، تا انتهای مطلب با ما باشید.

ارزش غذایی

انرژی۸۸۴ کیلوکالری
کربوهیدرات۰ گرم
پروتئین۰ گرم
چربی کل۱۰۰ گرم
کلسترول۰ میلی گرم
فیبر خوراکی۰ گرم

بادام یک ماده غذایی است که دارای خواص بالقوه سلامتی بسیاری است. روغنی که از این آجیل درختی خوشمزه حاصل می‌شود معمولا به‌عنوان یک ماده طبیعی در مراقبت از پوست و مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما افراد کمی از خواص روغن بادام مطلع هستند و نمی‌دانند چه تاثیر شگفت‌انگیزی بر سلامتی و زیبایی پوست و مو و همچنین سلامت عمومی بدن دارد. در این مقاله شما با فواید روغن بادام برای سلامتی آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید چگونه از آن به‌عنوان یک درمان زیبایی چندمنظوره و غیرشیمیایی استفاده کنید.

فهرست مطالب

روغن بادام چیست

بادام دانه‌های خوراکی درختی است که با نام درخت بادام شناخته می‌شود. اگرچه از بادام معمولا به‌عنوان یکی از مغزهای آجیل یاد می‌شود، اما در واقع دانه‌هایی است که در مرکز میوه بادام یافت می‌شود. مردم کشورهای اروپایی معتقدند میوه بادام شباهت زیادی به میوه هلو دارد.

بادام را می‌توان با انواع گوناگونی از مواد غذایی به مصرف رساند؛ بادام را می‌توان به‌صورت مغز بادام مصرف کرد، به‌صورت آرد تهیه کرد و حتی از آن، شیر غیر لبنی یعنی شیر بادام ساخت. بادام منبع بسیار غنی از چربی‌هاست، به همین دلیل می‌توان آن‌ها را به یک منبع کامل روغن نیز تبدیل کرد. در ادامه با انواع خواص روغن بادام آشنا می‌شوید.

روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین دارای تنوع بسیار بوده که کاربردهای متنوعی دارد، به‌طور معمول در تهیه غذاها و مواد آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در برخی موارد خاص خاصیت درمانی نیز دارد که اینگونه خواص روغن بادام نیز بسیار زیاد هستند.

روغن بادام شیرین دارای کدام مواد مغذی است

روغن بادام شیرین دارای مواد مغذی بسیار و غنی بوده که خواص روغن بادام نشات گرفته از همین مواد مغذی است. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • ویتامین آ: این نوع ویتامین توانایی تحریک سلول‌های پوستی را دارد و برای صاف کردن خطوط موجود روی پوست صورت نیز مفید است.
  • ویتامین ای: این ماده مغذی دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بوده و به همین دلیل از آسیب خوردن به سلول‌های پوستی در برابر نور خورشید کمک کرده و آسیب نور ماورا بنفش به پوست را نیز کاهش می‌دهد.
  • اسیدهای چرب امگا ۳: این مواد مغذی به جلوگیری از پیری زودرس کمک کرده و از آسیب‌های نور خورشید محافظت می‌کند.
  • روی: این ماده مغذی ضروری برای بهبود آکنه یا سایر زخم‌های صورت است. با وجود این، شایان ذکر است که روی به‌صورت خوراکی مصرف می‌شود. درنتیجه برای این منظور موثرتر است.
  • روغن بادام شیرین حاوی مقادیر زیادی از چربی‌های اشباع‌نشده است که برای سلامتی بسیار مفید هستند و همین امر موجب فواید روغن بادام برای سلامتی و زیبایی می‌شود.

خواص روغن بادام

با خواص روغن بادام شیرین برای سلامتی آشنا شوید

در حقیقت روغن بادام شیرین دارای طیف گسترده‌ای از مزایای بالقوه برای سلامتی است؛ ازجمله موجب کاهش خطر بیماری قلبی، کاهش فشارخون، کاهش وزن و کاهش سطح قند خون می‌شود. در ادامه بیشتر با این خواص روغن بادام آشنا می‌شوید.

  • کمک به سلامت قلب از اصلی‌ترین خواص روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین از ۷۰ درصد چربی اشباع نشده (غیر اشباع) تشکیل شده است. به همین دلیل در مورد تاثیرات آن بر سلامت قلب تحقیق شده است و این تحقیقات نشان داده‌اند که خواص روغن بادام در زمینه سلامت قلب بسیار قابل توجه است. این روغن که از چربی‌های غیراشباع حاصل می‌شود موجب افزایش سطح کلسترول خوب در بدن شده، کلسترول را از رگ‌ها دور کرده و به کبد منتقل می‌کند و در آنجا تجزیه و از بدن دفع می‌شود.

در یکی از تحقیقات، به افرادی کلسترول بالا داشتند یک رژیم غذایی غنی از روغن بادام دادند و سپس مورد آزمایش قرار گرفتند؛ در این آزمایش مشخص شد یکی از فواید روغن بادام شیرین این است که به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی کمک شایانی می‌کند. آزمایش‌ها نشان داد که سطح کلسترول بد و کلسترول کل را در بدن پایین می‌آورد و به طبع باعث کاهش فشارخون نیز می‌شود. 

  • خواص آنتی اکسیدانی، یکی دیگر از خواص روغن بادام

‌روغن بادام منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان قوی مانند ویتامین ای است. درواقع یک قاشق غذاخوری برابر ۱۵ میلی‌لیتر روغن بادام، ۲۶ درصد از مقدار توصیه‌شده روزانه از این نوع ویتامین را برای بدن تامین می‌کند.

  • روغن بادام برای کنترل قند خون مفید است

خواص روغن بادام شیرین

افزودن روغن بادام به رژیم غذایی به ثابت ماندن قند خون می‌تواند کمک کند. این روغن سرشار از روغن‌های غیراشباع است که تحقیقات نشان داده که در کاهش قند خون در بیماران دیابتی موثر است.
در یک مطالعه غیر رسمی خواص روغن بادام را روی افرادی که انسولین تزریق می‌کردند مورد آزمایش قرار دادند. شرکت‌کنندگانی که به رژیم غذایی خود روغن بادام اضافه کرده بودند قند خون پایین‌تری داشتند در مقایسه با افراد شرکت‌کننده‌ای که روغن بادام نخورده بودند. یکی از دلایل این امر را می‌توان پرانرژی بودن روغن بادام عنوان کرد. شرکت‌کنندگانی که روغن بادام مصرف کرده بودند احساس سیری بیشتری داشتند به همین دلیل در طول روز مواد غذایی کمتری استفاده می‌کردند.

  • موجب کاهش وزن می‌شود

یک رژیم غذایی غنی از چربی‌های سالم به کاهش وزن می‌تواند کمک کند، زیرا کمتر احساس گرسنگی می‌کنید و به همین دلیل در طول روز کمتر غذا می‌خورید.

خواص روغن بادام برای زیبایی و سلامت پوست و مو 

اگر با فواید روغن بادام برای زیبایی آشنا شوید به یک عنصر محبوب نزد شما تبدیل خواهد شد که همیشه از آن استفاده خواهید کرد. در ادامه با فواید روغن بادام شیرین برای پوست و موی سر آشنا می‌شوید.

فواید روغن بادام شیرین برای مو

روغن بادام حاوی انواع مواد سالم برای موها مانند اسیدهای چرب امگا و منیزیم است. فواید روغن بادام برای موی سر شامل تغذیه مناسب و بهبود آسیب‌دیدگی می‌شود. البته آرایشگرهای معروف به مشتری‌های خود که دارای موهای به‌اصطلاح وز هستند نیز توصیه می‌کنند از روغن بادام استفاده کنند تا موهایشان نرم و خوش‌حالت شوند. استفاده هفته‌ای یک‌بار روغن بادام به‌طور عمده موجب می‌شود که از ریزش موها جلوگیری شود و به رشد سریع آن‌ها نیز کمک کند.

برای اینکه خواص روغن بادام شیرین بر روی موهای شما اثر مناسب داشته باشد باید به‌درستی از آن استفاده کنید.

  • در مرحله اول: موهای خود را بشویید و سپس آن‌ها را شانه بزنید. روغن بادام به‌راحتی جذب موهای خیس می‌شود.
  • در مرحله دوم: حال می‌توانید روغن بادام را درون یک‌کاسه بریزید و به مدت ۵ تا ۲۰ ثانیه داخل مایکرو ویو قرار دهید تا گرم شود. حواستان باشد بیش‌ازحد گرما ندهید که موجب سوختگی مو و پوست سرتان شود و هم‌چنین خواصش را از دست ندهد. گرم کردن روغن بادام موجب نفوذ راحت‌تر آن به موهای شما می‌شود. البته می‌توانید از این مرحله صرف‌نظر کنید.
  • در مرحله سوم: حال مقدار کمی از روغن بادام را روی کف دست خود قرار دهید و آن را به پوست سر خود در اطراف ناحیه ریشه موها بمالید. به همین ترتیب تمام پوست سر خود را آغشته به روغن بادام کنید و ماساژ دهید.

ماساژ سر با روغن بادام

  • در مرحله چهارم: برای پخش روغن بادام بر روی کل موهای خود از یک شانه دانه پهن استفاده کنید. از ریشه تا نوک موهای خود را شانه کنید. اگر متوجه شدید که اندازه روغن بادام استفاده‌شده برای قسمت‌های پایینی شما کم است چند قطره دیگر روغن بادام به پایین موهای خود اضافه کنید و شانه زدن را ادامه دهید.

 شانه‌ زدن مو با روغن بادام

در مرحله پنجم: موهای خود را با یک کلاه دوش یا کلاه مخصوص رنگ بپوشانید و اجازه دهید خواص روغن بادام برای حدود یک ساعت به پوست و موهای شما جذب شود، اگر موهای بسیار خشکی دارید بگذارید یک‌شب باقی بماند.

 خواص روغن بادام برای مو

  • در مرحله ششم: حال موهای خود را با شامپو بشویید، آب‌کشی کنید.
  • در مرحله هفتم: موهای خود را خشک کنید، موهای نرم و چرمی احساس خوشایندی به شما می‌دهند.

شستشوی مو با روغن بادام
 برای اینکه خواص روغن بادام شیرین برای مو را ببینید، هفته‌ای یک‌بار این روش را انجام دهید تا هم از شر شوره سر و ریزش مو خلاص شوید و هم دارای موهایی نرم شوید.

خواص روغن بادام شیرین برای دور چشم

روغن بادام شیرین به دلیل ترکیبات که دارد در روشن شدن پوست بسیار مفید است. روغن بادام شیرین شامل ترکیباتی چون فیتواسترول، ویتامین ای و نیاسین‌آمید است که همگی این مواد در روشن شدن پوست معجزه می‌کنند. به همین دلیل از روغن بادام شیرین می‌توان برای روشن شدن تیرگی زیر چشم استفاده کرد. فیتوسترول‌های موجود در بادام شیرین به تحریک کلاژن‌ها کمک می‌کند و استفاده آن در زیر و اطراف چشم موجب می‌شود چروک‌های اطراف چشم کمرنگ‌تر شوند.

برای از بین بردن تیرگی دور چشم لازم نیست دستورهای عجیب با قیمت‌های نجومی را انجام دهید و نتیجه نگیرید. کافی است قبل از خواب یک تا دو قطره روغن بادام شیرین خالص را به‌آرامی زیر و اطراف چشم خود بزنید (تا زمانی که کاملا جذب شود).

اگر این کار را به‌طور مرتب، هر شب انجام دهید در عرض یک تا و هفته شاهد نتایج شگفت‌انگیز آن خواهید شد. این روش برای افرادی که زیاد با کامپیوتر کار می‌کنند و دور چشمشان حلقه تیره‌رنگی می‌افتد نیز بسیار مفید است.

خواص روغن بادام برای پوست و مو

خواص روغن بادام اصل برای پوست

با توجه به مواد مغذی که در روغن بادام وجود دارد و قبلا به آن‌ها اشاره شد، خواص روغن بادام شیرین برای پوست بسیار است. در ادامه درباره این خواص و طرز استفاده از روغن بادام شیرین برای پوست خواهیم گقت. 

  1. از جمله فواید روغن بادام شیرین برای پوست می‌توان به خاصت پاک کنندگی آن اشاره کرد. روغن بادام، پاک‌کننده آرایش قوی و درعین‌حال بی‌ضرر است. برای این نوع استفاده کافی است مقداری از روغن بادام اصل را به‌آرامی به مناطقی که می‌خواهید آرایش را پاک کنید، آغشته کنید، سپس از گلوله‌های پنبه‌ای آغشته با آب گرم روی صورت خود بمالید. خواهید دید مواد آرایشی به‌راحتی از روی پوست شما به پنبه منتقل می‌شوند. در نهایت صورت خود را بشویید.
  2. از دیگر خواص روغن بادام مرطوب‌کننده بودن آن است که در این امر نیز معجزه می‌کند. برای این کار، پوست خود را بشویید و سپس خشک کنید. حالا مقدار کمی –تقریبا به‌اندازه نصف یک سکه- از روغن بادام را به‌آرامی و با نوک انگشتان خود به پوست صورت خود بمالید تا جذب پوستتان شود.
  3. خواص روغن بادام برای درمان جوش صورت-. در بسیاری از کشورهای اروپایی از روغن بادام برای از بین بردن جوش و آکنه استفاده می‌کنند. نیاسین‌آمید و روی موجود در روغن بادام موجب از بین بردن جوش و آکنه می‌شود. از آنجا که این روغن به‌راحتی به پوست نفوذ می‌کند و ویتامین آ موجود در آن به پاک‌سازی آلودگی موجود بر روی پوست کمک کرده و این فرایند از بروز جوش‌های سرسیاه جلوگیری می‌کند. روش استفاده آن در این زمینه نیز مانند استفاده از روغن بادام به‌عنوان مرطوب‌کننده پوست است.
  4. خواص روغن بادام برای درمان اگزما. با توجه به ترکیباتی که روغن بادام دارد برای درمان اگزما نیز بسیار موثر است. مخصوصا که این روزها از مواد ضدعفونی‌کننده زیاد استفاده می‌کنید و گاهی مجبور هستید دستان خود را بسیار بشویید. همین دلایل موجب می‌شوند که پوست دستان شما قرمزرنگ شده و به اگزما تبدیل شوند. کافی است دستان خود را با روغن بادام شیرین آغشته کنید و آن‌قدر دستان خود را به یکدیگر مالش دهید تا روغن بادام جذب پوست دستان شما شود
  5. خواص روغن بادام برای درمان جای سوختگی. زمانی که جای سوختگی بر روی پوست شما می‌ماند کافی است روزی یک‌بار بر روی قسمتی از پوست خود که جای سوختگی مانده است مقداری روغن بادام شیرین بمالید. بعد از گذشت دو هفته متوجه تغییرات روی پوست خود خواهید شد. قبل از اینکه از روغن بادام استفاده کنید ابتدا پوست خود را با شستشو تمیز کنید.

با روغن بادام تلخ آشنا شوید و فواید آن را بشناسید

روغن بادام تلخ از درخت بادامی گرفته می‌شود که دارای شکوفه‌های صورتی‌رنگ است. این نوع روغن در صنعت عطر و اودکلن استفاده دارد. البته به مقدار خیلی کم برای طعم دهندگی نیز استفاده می‌شود. اگرچه فواید روغن بادام تلخ تا حدی شناخته شده است اما استفاده از این نوع روغن باید حواستان باشد چون استفاده بیش‌ازحد آن موجب مسمومیت می‌شود.

حساسیت به روغن بادام

در استفاده از روغن بادام، موارد کمی حساسیت گزارش شده است اما بااین‌حال بهتر است با آن آشنا شوید.

  •  حساسیت به روغن بادام تلخ

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، مقدار استفاده از بادام تلخ بسیار مهم است زیرا استفاده بیش از اندازه آن موجب مسمومیت می‌شود. حواستان باشد خواص روغن بادام شما را مبهوت خود نکند و بیش‌ازحد از آن استفاده نکنید.

  • حساسیت به روغن بادام شیرین

اگر به آجیل بادام حساسیت دارید احتمالا به روغن بادام نیز حساسیت خواهید داشت. اگر تا به حال از روغن بادام شیرین برای پوست خود استفاده نکرده‌اید، می‌توانید مقدار بسیار کمی از روغن بادام را بر روی بازوی خود بمالید. اگر قرمز نشد و خارش نداشتید به آن حساسیت ندارید.

چگونه روغن بادام خوب را تشخیص دهیم

راه تشخیص روغن بادام شیرین اصل این است که از جای مطمئن با برچسب‌های مطمئن خریداری شوند. روی برچسب شیشه روغن بادام را بخوانید. اگر روی برچسب نوشته بود با ویتامین ای اضافی، دلیل بر خوب بودن روغن بادام نیست، بلکه باید روی برچسب نوشته شده باشد: کاملا طبیعی!

یک روش دیگر تشخیص خوب بودن روغن بادام شیرین بوی معمولی آن است که نه بوی بد دارد و نه بوی خیلی خوب و مقداری بوی بادام می‌دهد اما روغن بادام تلخ بوی خیلی غلیظی از بادام را می‌دهد.

پرسش‌های رایج در مورد خواص روغن بادام

بادام تلخ

آیا می‌توان برای تقویت موها هر روز از روغن بادام استفاده کرد؟

برای استفاده روزانه فقط چند قطره بر روی سطح موهای خود بمالید تا حالتی نرم و ابریشمی بگیرند. اما درمان کامل که در متن آمده است فقط هفته‌ای یک‌بار انجام شود.

آیا روغن بادام شیرین خوراکی است؟

روغن بادام شیرین در دو نوع خوراکی و غیرخوراکی تولید می‌شوند شما می‌توانید با توجه به نوع استفاده خود، آن را تهیه کنید.

تفاوت روغن بادام شیرین و روغن بادام تلخ را چگونه بفهمم؟

روغن بادام شیرین معمولا بوی ملایمی دارد، اما روغن بادام تلخ بوی غلیظی از بادام می‌دهد.

آیا می‌شود در منطقه گرمسیری از این روغن بادام برای درمان ریزش مو استفاده کرد؟

در هر نوع منطقه آب و هوایی می‌توان از روغن بادام شیرین استفاده کرد و منعی ندارد.

سخن پایانی

خواص روغن بادام بسیار زیاد است و به همین دلیل در اروپا به روغن معجزه معروف است. این روغن علاوه بر خواص درمانی خوراکی، خواص درمانی و زیبایی برای پوست و مو دارد. روغن بادام شیرین می‌تواند به‌عنوان بخشی از روال زیبایی شما به‌طور مداوم استفاده شود و تاثیر فواید روغن بادام را با استفاده مداوم می‌توانید به وضوح ببینید.

نظرات کاربران