search

خواص شیر بادام؛ نوشیدنی مقوی برای گیاهخواران

clock icon زمان خواندن ۸ دقیقه تیم سلامت سه‌شنبه ۰۱ تیر ۱۴۰۰ ۱۸:۱۶

خواص شیر بادام؛ نوشیدنی مقوی برای گیاهخواران
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید
برخی از گیاهخواران از محصولات لبنی مانند شیر استفاده نمی‌کنند و به جایگزین‌هایی مانند شیر سویا و شیر بادام روی می‌آورند که اطلاع از خواص آن باعث می‌شود نگرانی از مصرف نکردن شیر گاو چندان جدی نباشد. شیر بادام از مخلوط کردن بادام و آب و جدا کردن تفاله بادام تهیه می‌شود. در این مطلب درباره خواص شیر بادام بیشتر می خوانید.

ارزش غذایی

انرژی۷۴ کیلوکالری
کربوهیدرات۱.۴ گرم
پروتئین۲.۷ گرم
چربی کل۶.۲ گرم
کلسترول۰ میلی گرم
فیبر خوراکی۱.۵ گرم

شیر بادام هرچند سرشار از مواد مغذی و سالم است، اما در مقایسه با خود بادام، آب کمتری دارد و میزان قابل توجهی فیبر از دست داده است. در حالی که، تاثیر آن بر روی سلامتی به طور مستقیم در مطالعات کنترل شده آزمایش نشده، اما برخی اجزای آن به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. این مقاله، مروری است بر خواص شیر بادام و فواید آن بر سلامتی عمومی بدن. اگر به هر دلیلی شیر گاو مصرف نمی‌کنید شیر بادام می‌تواند یک گزینه عالی باشد. مقاله زیر را بخوانید تا با دلیل این مدعا آشنا شوید.

فهرست مطالب

خواص شیر بادام

شیر بادام چیست

شیر بادام طعمی آجیلی و بافتی خامه‌ای دارد و شبیه به شیر معمولی است. به همین علت برای وگان‌ها، گیاه‌خواران و افرادی که قادر به هضم لبنیات نیستند و یا به محصولات لبنی حساسیت دارند بسیار مناسب خواهد بود. اگر پیدا کردن شیر بادام در فروشگاه‌ها برایتان سخت است می‌توانید آن را به سادگی در منزل درست کنید.

برای سلامتی‌تان بهتر است از شیر بادامی استفاده کنید که شکر افزوده نداشته باشد. بیشتر برندها آن را با ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها غنی می‌کنند. اگر لبنیات مصرف نمی‌کنید شاید به نفع‌تان باشد که از محصولاتی استفاده کنید که غنی از کلسیم هستند.

در مطالعات فواید بسیاری برای بادام ذکر شده، اما همه آن‌ها ممکن است درباره شیر بادام صدق نکند. به این دلیل که شیر بادام غلیظ است و معمولا از بادام بی‌پوست درست می‌شود، فیبر و آنتی‌اکسیدان خیلی کمتری نسبت به بادام دارد. 

شیر بادام با آب رقیق می‌شود و برخلاف بادام از مواد مغذی کمتری برخوردار است. تمرکز مواد مغذی در شیر بادام بستگی به تعداد بادام، میزان آب اضافه شده و ویتامین‌ها و مواد معدنی دارد که در تولید شیر استفاده شده است. برای مثال حدود ۷۲ بادام (حدود ۸۶ گرم) برای تولید یک لیوان شیر بادام خانگی استفاده می‌شود، در حالی که شیر بادام‌های موجود در بازار به طور کلی رقیق‌تر هستند. در این مطلب از وبسایت سبک زندگی می‌توانید درباره خواص بادام به طور مفصل بخوانید. 

فواید شیر بادام

 شیر بادام غنی‌شده در تحکیم استخوان‌ها موثر است. محصولات لبنیاتی مهم‌ترین منبع کلسیم هستند و در مقابل شیر بادام از این نظر بسیار ضعیف است. برای شبیه کردن شیر بادام از این نظر به شیر گاو، تولیدکنندگان معمولا آن را با کلسیم غنی می‌کنند. برای مثال یک فنجان از شیر بادام موجود در بازار می‌تواند ۴۵ تا ۵۰ درصد کلسیم داشته باشد، در حالی که کلسیم موجود در شیر گاو معمولا ۲۸ تا ۳۱ درصد است. بنابراین، شیر بادام غنی‌شده منبع فوق‌العاده‌ای از کلسیم برای کسانی است که نمی‌توانند محصولات لبنی استفاده کنند. کلسیم برای ساختن و تحکیم استخوان‌ها بسیار مهم است و دریافت کافی کلسیم خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. مطالعات مشاهداتی نشان می‌دهد مصرف منظم آجیل به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. بخشی از این نکته به دلیل دریافت میزان بالای ویتامین ای و چربی مفید آن‌هاست. شیر بادام از نظر وزنی یک درصد چربی دارد که حدود نود درصد آن را چربی غیراشباع شامل می‌شود. اسیداولئیک اصلی‌ترین اسید چرب موجود در روغن بادام است که تغییرات مفیدی در چربی خون ایجاد می کند. نتایج مطالعه روی افراد سالمند سالم نشان داد خوردن ۶۶ گرم بادام یا روغن بادام در روز، به مدت شش هفته، میزان کلسترول بد موسوم به LDL را تا شش درصد و تری گلیسیرید را تا ۱۴ درصد کاهش و در مقابل، میزان کلسترول خوب یا HDL را تا شش درصد افزایش می‌دهد. این تغییرات مفید در پروفایل چربی خون با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه است. با آنکه نزدیک به پنجاه درصد کالری در شیر بادام از چربی می‌آید، اما یک محصول کم‌چرب و سرشار از ویتامین ای بوده و بنابراین تاثیر زیادی بر چربی خون شما ندارد. ویتامین ای، از لیپیدها (لیپیدها از ترکیبات آلی و دارای هیدروکربن بوده و از مواد اصلی برای ساخت و کارکرد سلول‌های زنده به حسب می‌آیند) در برابر اکسید شدن محافظت می‌کند و با کاهش سطح کلسترول LDL اکسیدشده، بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. 

مصرف شیر بادام

 ویتامین دی بالایی دارد. بسیاری از افراد دچار کمبود ویتامین دی هستند. این کمبود ویتامین منجر به استخوان‌های شکننده، خستگی و ماهیچه‌های ضعیف می شود. در رژیم غذایی انسان‌ها منابع غنی ویتامین دی بسیار کم است. به همین دلیل یک استراترژی مشترک سلامت عمومی برای غنی‌سازی برخی مواد غذایی با ویتامین دی وجود دارد .و این امر، به ویژه در محصولات لبنی به کار می‌رود.

درست مثل شیر معمولی، شیر بادام نیز اغلب حاوی ویتامین دی افزودنی است. برای مثال یک فنجان شیر بادام و یک فنجان شیر گاو غنی‌شده با ویتامین، به یک میزان -۲۵ درصد- ویتامین دی دارند. این باعث می‌شود شیر بادام به منبع مغذی از ویتامین دی تبدیل شود که اگر به طور منظم استفاده شود کمبود این ویتامین را جبران می‌کند.

شیر بادام بهتر است یا شیر گاو

خواص شیر بادام، می‌تواند کیفیتی نزدیک به شیر گاو داشته باشد. شیر بادام فروشگاهی با ویتامین دی، کلسیم و پروتئین اضافه‌شده غنی می‌شود که خواص آن را به شیر معمولی نزدیک می‌کند. با این حال، شیر بادام به طور طبیعی ویتامین‌های زیادی مانند ویتامین ای دارد. جدول زیر، میزان مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین‌های موجود را در یک فنجان شیر گاو (کم‌چرب) و شیر بادام (موجود در بازار) مقایسه می‌کند.

ارزش غذایی شیر بادام و شیر گاو
  شیر بادام شیر گاو
کالری ۳۹ ۱۰۲
پروتئین ۱.۵۵ گرم ۸.۲۲ گرم
چربی ۲.۸۸ گرم ۲.۳۷ گرم
کربوهیدرات ۱.۵۲ گرم ۱۲.۱۸ گرم
ویتامین اي ۴۹ درصد ۰ درصد
ویتامین ب۱ ۱۱ درصد ۳ درصد
ویتامین ب۲ ۷ درصد ۲۷ درصد
منیزیم ۵ درصد ۸ دردصد

برخی از مواد معدنی در شیر بادام، مانند شیر گاو به خوبی جذب نمی‌شوند. به این دلیل که بادام حاوی فیتیک‌اسید که در جذب مواد معدنی، همچون آهن، روی و منیزیم اختلال ایجاد می‌کند. از آنجایی که شیر بادام بسیاری از مواد مغذی را ندارد جایگزین مناسبی برای نوزادان نیست.

کالری شیر بادام

اگرچه بادام چربی بادام پنجاه درصد است و کالری بالایی دارد، اما شیر بادام‌های موجود در بازار یک نوشیدنی کم‌کالری محسوب می‌شود. این یعنی که شما می‌توانید بدون نگرانی از اضافه‌وزن مقدار زیادی از آن را نوش‌جان کنید. تولیدکنندگان، شیر بادام را با آب رقیق می‌کنند تا درصد چربی آن برابر با شیر کم‌چرب -یک درصد- شود.

یک فنجان شیر بادام فقط ۳۹ کالری دارد و نصف میزان کالری موجود در شیر کم‌چرب است. با این حال همه شیر بادام‌ها شبیه به هم نیستند. شیر بادام خانگی یا از یک برند خاص ممکن است حاوی مقداری کالری بیشتری باشد که بستگی به میزان بادامی دارد که با آن شیر را درست کرده‌اند. به اضافه برخی از این محصولات شکر دارند و برای افرادی که نگران افزایش چربی دور شکم هستند توصیه نمی‌شود.

ایا شیر بادام قند دارد

بخش عظیمی از شیر بادام‌های موجود در بازار با شکر شیرین شده‌اند. شیر بادام بدون شکر حاوی کربوهیدرات پایینی است؛ در واقع در یک فنجان شیر بادام، تنها ۰.۶ درصد (معادل ۱.۵ گرم) کربوهیدرات وجود دارد. در مقابل این میزان در شیر گاو کم‌چرب پنج درصد است. باتوجه به میزان کربوهیدرات موجود در شیر و بادام، این نوشیدنی چربی و پروتئین بالایی دارد (البته به این معنا نیست که میزان چربی و پروتئین در شیر بادام بسیار بالاست، بلکه با توجه به میزان کم کربوهیدرات، از چربی و پروتيئن نسبتا خوبی برخوردار است. میزان کربوهیدرات موجود در یک فنجان شیر بادام برابر است با ۱.۵۲ گرم؛ میزان چربی برابر است با ۲.۸۸ گرم و پروتئین موجود، ۱.۵۵ گرم است) همین امر مانع از افزایش قند خون شده و به همین دلیل شیر بادام مناسب برای دیابتی‌ها است. همچنین افراد با رژیم کم کربوهیدارت نیز می‌توانند از خواص شیر بادام بهره‌مند شوند. 

شیر بادام؛ شیر مخصوص گیاهخواران 

شیر بادام، شیر گاو و یا تولیدات حیوانی ندارد و برای وگان‌ها و افرادی که به محصولات لبنی حساسیت دارند انتخاب بسیار ایده‌آلی است.

بسیاری از افراد دچار حساسیت به لاکتوز شیر هستند و نمی‌توانند آن را هضم کنند. لاکتوز هضم‌نشده به روده بزرگ منتقل می‌شود و در آنجا توسط باکتری‌های ساکن تخمیر شده و منجر به گاز بیش از حد، نفخ، اسهال و ناراحتی شکم می شود. شیر بادام هیچ لاکتوزی ندارد و برای کسانی که توانایی هضم لاکتوز را ندارد یک جایگزین عالی برای شیر است.

درست کردن شیربادام در خانه

طرز تهیه شیر بادام 

اگر به شیر بادام موجود در بازار دسترسی ندارید، درست کردن آن در خانه نیز کار بسیار آسانی است. همه آنچه نیاز دارید یک دستگاه مخلوط‌کن، آب و یک فنجان بادام است.

  1. ابتدا پوست بادام را بکنید.
  2. بادام‌ها را ۸ تا ۱۲ ساعت در آب خیس کنید تا پوست آن نرم شده و به راحتی جدا شوند.
  3. سپس بادام‌ها را در مخلوط‌کن ریخته و با چهار فنجان آب میکس کنید تا یک‌دست شود. سپس مایع مخلوط‌شده را صاف و تفاله بادام‌ها را خارج کنید. اکنون شیر بادام شما آماده است. 

شیر بادام را چگونه مصرف کنیم

درست مثل شیر معمولی موارد مصرف شیر بادام نیز متنوع است. در اینجا به چند ایده درباره مصرف آن به عنوان جایگزین شیر اشاره می‌کنیم. 

  •  به جای شیر معمولی آن را روی غلات صبحانه‌ بریزید.
  •  به چای یا قهوه اضافه کنید.
  •  در درست کردن اسموتی ها استفاده کنید.
  •  یک شیربرنج بدون لبنیات یا بستنی درست کنید.
  •  در سوپ، سس و سس سالاد استفاده کنید.
  •  در بسیاری از غذاهای پختنی به جای شیر استفاده کنید.

به دلیل وجود کلسیم اگزالات در شیر بادام، به خصوص شیری که به روش خانگی تهیه می‌شود، کسانی ‌که سنگ کلیه دارند نباید شیر بادام به میزان زیاد مصرف کنند. 

سخن پایانی 

این روزها افراد بسیاری به مصرف انواع شیرهای گیاهی از جمله شیر بادام و شیر سویا روی آورده‌اند. اما بهتر است قبل از انتخاب این نوع شیرها برای مصرف، با خواص آن آشنا شویم. در این مطلب درباره خواص شیر بادام نکات مهمی را گردآوری کردیم. 

نظرات کاربران