search

دندان قروچه در خواب - علت فشار دادن دندان ها در خواب چیست

clock icon زمان خواندن ۸ دقیقه آیدا کاربخش زاده شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۲۲:۴۶

دندان قروچه در خواب - علت فشار دادن دندان ها در خواب چیست
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

شاید شما هم مانند خیلی از افراد در جامعه در خواب دندان قروچه می کنید، ولی باید توجه کنید که این مشکل بیشتر در افراد در حالت خوابیده بروز می‌کند. زیرا در این حالت ارگان‌های بدن به وسیله ذهن انسان اختیار و عملکرد کافی برای جلوگیری از انجام آن را ندارند. برای شناخت بیشتر دندان قروچه در خواب و همچنین عوارض و راه‌های درمان آن بهتر است، این متن را تا انتها دنبال کنید. با مطالعه این متن شما به شناخت کاملی از ساییدن دندان‌ها در خواب و همچنین چگونگی راه‌های درمانی آن خواهید رسید.

فهرست مطالب 

دندان قروچه

دندان قروچه چیست

دندان قروچه به انگلیسی را براکسیسم  می‌گویند و به عمل غیر عادی نزدیک شدن دو فک (فک بالا و فک پایین) به هم و فشار دادن دندان‌ها بر روی هم بدون وجود چیزی در درون دهان گفته می‌شود.

در دندان قروچه در خواب دندان‌ها بدون انجام عمل جویدن بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند و با بروز فشار، حالت سایش و حرکت به طرفین (چپ، راست، بالا و پایین) را ایجاد می‌کنند.

دندان قروچه معمولا در کودکان به وجود می‌آید، ولی افراد بزرگسال زیادی نیز از ابتلا به آن شکایت دارند. آمار وزارت بهداشت جهانی، حکایت از این دارد که بیشترین امکان برای بروز اختلال دندان قروچه در زمان خواب رخ می‌دهد.

رفع این مشکل معمولا در خواب و با وجود کاهش کنترل مغز بر اعمال ارگان‌ها (جلوگیری از انجام دندان قروچه) بسیار دشوار می‌شود. از دندان قروچه نباید به راحتی و سادگی گذشت زیرا به مرور زمان عوارض ناخوشایندی را به وجود می‌آورد که در ادامه متن بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

علل

علت دندان قروچه در خواب چیست

علت اصلی دندان قروچه در خواب هنوز به طور قطع مشخص نشده است، ولی دانشمندان و پژوهشگران دلایلی را برای این مشکل بیان کردند که به آنها در ذیل اشاره خواهیم کرد.

دوران کودکی دوران بسیار مهم و حساسی است و برطرف ساختن مشکلات و بیماری‌های جسمی و روحی کودکان، نقش بسیار بزرگی در سلامتی دوران بزرگسالی آنها خواهد داشت. دندان قروچه کودکان نیز مانند سایر مشکلات آنها (با وجود شیوع فراوان در بین افراد کم سن و سال) باید تحت مراقبت و درمان قرار بگیرد. در این مطلب از وبسایت سبک زندگی درباره نتایج استرس بر سلامتی کودکان بیشتر بخوانید.

گفتنی است دندان قروچه در افراد بالای ۶۵ سال بسیار کمترشیوع می‌یابد.

 تحقیقات مشکلات عصبی و وجود ارتباط بین دستگاه اعصاب و دندان قروچه را اثبات کرده است. بسیاری از پزشکان عامل استرس و اضطراب را در شدت بیماری موثر می‌دانند. ناهماهنگی فک بالا و پایین، وجود جای خالی در ردیف بین دندان‌ها، وجود دندان اضافی، وجود بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون و هانتینگتون، مصرف الکل، آپنه خواب، خروپف کردن در خواب، استعمال دخانیات، مصرف داروهای خاص، گرفتگی عضلات در هنگام خواب و اختلال بیش فعالی از علل مهم بروز دندان قروچه در افراد محسوب می‌شوند.

عوارض

عوارض دندان قروچه

بروکسیم برای مدت طولانی ممکن است با این عوارض همراه شود؛

  • کم شدن شنوایی و آسیب به گوش
  • سردرد مزمن
  • زخم شدن لثه
  • از بین رفتن تاج دندان
  • آسیب جدی به دندان‌ها
  • درد در ناحیه فک
  • حساسیت دندان‌ها
  • گرفتگی و انقباض در ماهیچه‌های صورت
  • ایجاد سر و صدا بر اثر برخورد دندان‌ها بر روی هم

از بین بردن

درمان دندان قروچه بزرگسالان در خواب

برطرف ساختن دندان قروچه در خواب بستگی شدید به علت بروز آن دارد. برای مثال اگر فشار دادن دندان ها در خواب در اثر بروز استرس به وجود بیاید، باید در رفع مشکلات عصبی و کاهش اضطراب محیطی فرد بیمار تلاش کرد.

اگر دندان قروچه در خواب بر اثر وجود ناهماهنگی بین دو فک ایجاد شود، دندانپزشک سعی خواهد کرد این مشکل را با حرکت فک پایین و تنظیم درست آن بر روی فک بالا به خوبی برطرف کند.

نجویدن آدامس نیز در برطرف ساختن این مشکل بسیار موثر است، زیرا عضلات فک به حرکت کردن به سمت یکدیگر عادت کرده و در صورت نجویدن آدامس نیز به طور غیرارادی همین عمل را انجام می‌دهند.

عدم مصرف الکل و دخانیات نیز به نوبه خود نقش بسیار مهمی در از بین بردن این مشکل دارند. با این وجود راه‌های درمانی دیگری نظیر اسپلینت (Splint)، ارتودنسیت، گارد دهان و یا داروهایی رفع کننده دندان قروچه نیز وجود دارند، که به برطرف ساختن این عارضه کمک می‌کنند.

همانطور که پیش‌تر گفته شد، درمان دندان قروچه شبانه و به هنگام خواب به زمان بیشتر و درمان منسجم‌تری نیاز دارد، زیرا در دوران خواب انسان به صورت غیر ارادی و بدون کنترل از اعمال خود این کار را انجام می‌دهد.

کودک

همانطور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم، پیدا کردن راه درمان درست و اصولی دندان قروچه در خواب بستگی شدید به یافتن علت بروز آن دارد. برای مثال، بروز دندان قروچه بر اثر مصرف داروهای خاص که در این صورت باید درباره این عارضه با پزشک خود مشورت کرده و در صورت امکان دارویی مشابه و با عوارض کمتر را دریافت کنید. هم سطح کردن دندان‌ها با روکش و روش‌های درمانی نظیر گارد دهان نیز وجود دارند، که به بهبود این مشکل کمک بسیاری می‌کنند.

خواب

قرص برای درمان دندان قروچه

یکی از علل بروز فشار دادن فک در خواب را می‌توان، کمبود مواد مغذی و ویتامین‌های بدن دانست. از مهمترین ویتامین‌ها تاثیرگذار بر روی دندان قروچه می‌توان به منیزیم و کلسیم اشاره کرد. مصرف مکمل‌های کلسیم و منیزیم (حتما و تاکیدا باید تحت نظر پزشک باشد) می‌تواند تا حد زیادی در کاهش این مشکل موثر واقع شود.

درمان

محافظ دندان شبانه چیست

نایت گارد یا همان محافظ شبانه دندان، محافظ دهانی اختصاصی و یا آماده هستند که به کاهش عوارض دندان قروچه کمک بزرگی می‌کنند. نایت گارد باعث کاهش ساییدگی دندان‌ها، ترک خوردن آنها و همچنین مانع از عارضه انقباض در فک‌ها می‌شود.

محافظ دندان‌های آماده، اغلب قالب کاملی از دندان‌ها نیستند و به دلیل فری سایز بودن و حجیم بودن‌ آنها در بیشتر مواقع از دهان خارج می‌شوند. (روی ردیف دندان‌ها محکم نمی‌شوند). ولی دسترسی به آنها بسیار راحت بوده و قیمت مناسبی نیز دارند. در اکثر داروخانه‌های شبانه روزی می‌توان این نایت گارد‌ها را پیدا کرد.

نایت گاردهای دست‌ساز و اختصاصی توسط دندانپزشک برای هر فرد بسته به ترتیب دندان‌ها در دو جلسه تهیه می‌شود. در جلسه اول دندانپزشک دندان‌های شما را قالب‌گیری کرده و در جلسه دوم نایت گارد رو به شما تحویل می‌دهد.

باید قبل از استفاده از این محافظ بهداشت دهان را به خوبی رعایت کرده و مسواک بزنید تا حد امکان از صدمه دیدن این محافظ‌ها جلوگیری کنید. هنگام گذاشتن نایت‌ گارد نباید چیزی خورده شود.

عوارض استفاده از نایت گارد چیست

با وجود کم بودن عوارض نایت گاردها، ولی بهتر است از نایت گاردهای دست‌ساز و اختصاصی استفاده شود، زیرا نایت گاردهای فری سایز ممکن است به دندان‌های شما آسیب وارد کنند.

بهتر است برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها، هنگام استفاده از نایت گاردها در حفظ بهداشت دهان، دندان و این محافظ‌ها بسیار کوشا باشید. استفاده طولانی مدت از این نایت گاردها توصیه نمی‌شود.

محافظ

درمان خانگی دندان قروچه در خواب

بهترین روش درمان خانگی دندان قروچه شناخت علت بروز آن است، ولی با کاهش استرس محیطی و عوامل اضطراب‌زا، مصرف مواد غذایی مقوی و بهبود تغذیه، ورزش کردن، استفاده از دمنوش‌های گیاهی جهت آرامش‌بخشی، داشتن تایم خواب درست و منظم، انجام یوگا، کاهش مصرف مواد کافئین‌دار و ترک الکل و سیگار از مهمترین درمان‌های خانگی دندان قروچه به شمار می‌روند.

عوارض

دندان قروچه کودک در خواب

سن شروع دندان قروچه در کودکان متفاوت است و گاهی با بیرون زدگی اولین دندان‌ها بروز می‌کند. برخی از والدین از شروع دندان قروچه فرزندان خود بعد از درآمدن دندان آسیاب خبر می‌دهند. به هر حال بیشتر موارد دندان قروچه در کودکان تا سن ۶ الی ۷ سالگی از بین خواهد رفت.

دندان قروچه در کودکان نیز مانند بزرگسالان علل متفاوتی دارد. از مهمترین دلایل آن می‌توان به نامرتب بودن دندان‌ها، ناهماهنگی فک‌ها، استرس و اضطراب، درد ناشی از دندان درآوردن کودک، مشکل بیش فعالی، کمبود آب بدن، درد و عفونت در ناحیه گوش، مصرف داروهای خاص و وجود آلرژی اشاره کرد.

تشخیص صحیح علت دندان قروچه کودک برعهده والدین و پزشک متخصص اطفال است که با یافتن دلیل صحیح بروز این مشکل، می‌توان بهترین راه درمانی را برای آن پیشنهاد کرد. با همه این تفاسیر و با عوارضی که دندان قروچه می‌تواند به بار بیاورد، این مشکل به مرور و با رسیدن به سنین ۶ سالگی رو به کاهش می‌رود.

درمان

سخن پایانی

دندان قروچه در خواب نیز مانند سایر مشکلات غیر ارادی بدن بسیار مهم و اساسی است. این مشکل اغلب در کودکان و در زمان خواب بروز می‌کند. با این وجود می‌توان دندان قروچه را یک مشکل برای تمام سنین دانست. بسته به علت بروز، می‌توان راه‌های مختلفی را برای درمان فشار دادن دندان ها در خواب بیان کرد. بهترین روش برای کاهش این مشکل، بهبود شرایط زندگی و جلوگیری از تنش و اضطراب است.

نظرات کاربران