search

نکات ضروری در هنگام خرید ماهی سالمون

خواص ماهی سالمون

clock icon زمان خواندن ۴ دقیقه گلناز محمدپور شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ ۰۹:۵۴

خواص ماهی سالمون
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید
سالمون یک ماهی بسیار مغذی است که به روش‌های مختلفی می‌توان آن را پخت. برخلاف سایر انواع ماهی‌ها، این نوع ماهی حجم چربی بالایی دارد، اما نگران نباشید زیرا این چربی‌ها، چربی‌های اشباع‌ نشده است و برای قلب مفید به شمار می‌روند.

ارزش غذایی

انرژی185 کیلوکالری
کربوهیدرات0 گرم
پروتئین31.7 گرم
چربی کل5.5 گرم
کلسترول میلی گرم
فیبر خوراکی0 گرم

اگر جزو کسانی هستید که تاکنون ماهی سالمون مصرف نکرده‌اید باید گفت خودتان را از یک غذای سالم و مفید محروم ساخته‌اید. ماهی سالمون سرشار از مواد مغذی است و می‌تواند به سلامتی شما کمک کند. اگر به دلیل وجود جیوه در ماهی، از مصرف آن خودداری می کنید، بهتر است ماهی سالمون آزاد را بدون ترس از آلاینده‌های اضافی یا جیوه میل کنید. این ماهی از نظر مواد مغذی و همچنین اسیدهای چرب امگا-۳ بسیار با ارزش است. اسیدهای چرب امگا-۳ می‌توانند التهاب و همچنین خطر بیماری قلبی را کاهش دهند. اما این همه دانستنی‌ها در مورد ماهی سالمون نیست. در ادامه با ما همراه باشید تا حقایق دیگری درباره خواص این ماهی و انتخاب ماهی سالمون هنگام خرید با شما در میان بگذاریم.

شاید جالب باشد بدانید تریپتوفان (یک اسید آمینه که تشکیل دهنده بیشتر پروتئین هاست) موجود در سالمون به کاهش افسردگی کمک می‌کند. وجود منابغ غنی ویتامین- دی در ماهی سالمون خلق‌ و خوی را بهبود بخشیده، چشم‌ها را از تاری دید محافظت کرده و سلامت استخوان‌ها را افرایش می‌دهد. این ماهی را می‌توان به صورت تازه، منجمد و دودی خریداری کرد.

از آنجایی که کربوهیدرات ماهی سالمون صفر است، مصرف آن برای افراد دیابتی توصیه می‌شود. علاوه بر منبع غنی ویتامین- دی، این ماهی ویتامین ب- ۱۲، ویتامین- ب۶ ، نیاسین، سلنیوم و منیزیم فراوانی دارد. کنسرو سالمون نیز سرشار از کلسیم (به دلیل وجود استخوان‌های ماهی) است.

 

فواید ماهی سالمون برای سلامتی

سالمون منبع مهمی از چربی‌های امگاست که به مبارزه با التهاب و نیز سلامت سلول‌های بدن کمک می‌کند. انجمن قلب آمریکا می‌گوید: «خوردن ماهی دو بار در هفته راهکاری عالی برای بهبود سلامت قلب است». به نظر می‌رسد افرادی که به طور مرتب ماهی می‌خورند احتمالا به دلیل چربی‌های امگا- ۳ موجود در آن، از آسیب‌هایی که التهاب بدن را افزایش می‌دهند محافظت می‌شوند. التهاب پایه بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، برخی از انواع سرطان‌ها و آرتروز است. چربی‌های امگا- ۳ همچنین از لخته‌شدن خون، که باعث سکته مغزی می‌شود، جلوگیری می‌کند و مشکلات روان‌شناختی فرد مانند آلزایمر را کاهش می‌دهد.


ماهی سالمون آزاد بهتر است یا پرورشی؟

بحث‌های فراوانی درباره خوردن سالمون آزاد در مقابل سالمون پرورشی وجود دارد. بسیاری از مردم به دلایل مختلفی از مصرف سالمون پرورشی خودداری می‌کنند. اگرچه بسیاری از پرورش‌دهندگان ماهی برای پایداری بیشتر آن، اقداماتی انجام می‌دهند، اما خوردن ماهی پرورشی می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد. از جمله:

آلودگی

امروزه بخش عمده‌ای از ماهی سالمون مصرفی، پرورشی است. ماهی‌های پرورش‌یافته در مخازن یا محفظه‌هایی در اقیانوس پرورش داده می‌شوند. در مقابل، ماهی‌های آزاد را با استفاده از تور، دست، غواصان یا تله‌های طبیعی صید می‌کنند. به دلیل محبوبیت و تقاضای زیاد، افراد زیادی اقدام به پرورش ماهی سالمون می‌کنند. اما، چندین مطالعه مستقل با مطالعه روی ماهی پرورشی و ماهی آزاد دریافتند که غلظت بیفنیل پلی‌کلر شده یا (PCB) و سایر آلاینده‌ها در ماهی پرورشی حداکثر ۱۰ برابر بیشتر است. در مطالعات دیگری حتی مقادیر زیادی فلزات سنگین مانند سرب و كادمیوم در ماهی پرورشی یافته شد. این آلاینده‌ها به احتمال زیاد از طریق خوراک به ماهی می‌رسند و در روغن ماهی متمرکز می‌شوند. علاوه بر این، به برخی از ماهی‌های پرورشی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری و شپش ماهی، آنتی‌بیوتیک‌ها و برای ظاهر مناسب رنگ‌های مصنوعی داده می‌شود. از آنجایی که، ماهی‌های پرورشی در مجاورت نزدیک با یکدیگر بزرگ می‌شوند، بیشتر در معرض خطر بیماری و شپش ماهی هستند.

امگا- ۳

ماهی‌های پرورشی به دلیل نوع خوراکشان و عدم فعالیت، قند بیشتری دارند. اما بدین معنا نیست که مقدار و کیفیت امگا-۳ در این نوع ماهی نیز زیاد است. در واقع ماهی‌های پرورشی با قرص‌هایی حاوی سویا و گندم تغذیه می شوند و این درحالی‌است که، ماهی‌های آزاد از غذاهای غنی از امگا-۳ مانند پلانکتون تغذیه می‌کنند.

باوجود این هر دو ماهی سالمون، چه نوع پرورشی آن و چه نوع آزاد، نسبت به سایر ماهی‌های بزرگ مانند ماهی تن سطح جیوه کمتری دارند. همچنین از صید بی‌رویه ماهی، به ویژه ماهی سالمون آلاسکا جلوگیری می‌شود. درهمین حال، پرورشگاه‌های ماهی بیشتری راه‌اندازی می‌شوند که در آن از خوراندن آنتی‌بیوتیک و رنگ‌های مصنوعی به ماهی‌ها خودداری می‌شود.

انتخاب و نگهداری ماهی سالمون

سالمون را می‌توان تازه، منجمد، دودی یا به صورت کنسرو خریداری کرد.

سالمون تازه

تا حد امکان ماهی را به صورت تازه تهیه کنید. ماهی انتخاب کنید که رنگ چشم‌ها روشن و آبشش‌هایش قرمز یا صورتی روشن باشد. ماهی نباید بوی بدی داشته باشد، بلکه باید بویی شبیه به نسیم معطر اقیانوس شور بدهد. اگر ماهی را به صورت پاک‌شده یا استیک می‌خرید، به رنگ روشن و رگه‌هایی (هاله‌های) به رنگ قرمز، صورتی روشن یا قرمز مرجانی دقت کرده و بررسی کنید روی گوشت لکه‌های کبودی یا قهوه‌ای وجود نداشته باشد. همچنین خشک یا لزج بودن ماهی به معنای تازه نبودن آن است.

ماهی منجمد

ماهی منجمد می‌تواند به خوبی ماهی تازه باشد. روش‌های بسته‌بندی وکیوم کیفیت ماهی‌های منجمد را افزایش می‌دهد. ماهی منجمد را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

سالمون کنسرو شده

اغلب کنسروها از سالمون آزاد تهیه می‌شوند و تقریبا همیشه یکی از انواع سالمون صورتی هستند. کنسرو سالمون سرشار از کلسیم است، زیرا استخوان‌های خوردنی کوچکی در آن وجود دارد.

سالمون دودی  

ماهی دودی را نمک‌سود کرده و در جایی خشک نگه‌داری می‌کنند.

دستورالعمل‌ها و نکات آماده‌سازی ماهی سالمون

گوشت سالمون بافتی منسجم دارد و می‌توان به صورت گریل، پخته ،آب‌پز، کباب و یا سرخ‌شده تهیه کرد. برای جلوگیری از کالری و چربی اضافی، ماهی را با گیاهان، ادویه‌جات و لیمو، مزه‌دار کنید. ماهی سالمون را بهتر است به صورت ورقه برش‌زده و طبخ کنید و برای پخت هر ورقه (به ضخامت سه سانتی‌متر) حدود ده دقیقه (روی گریل، پنج دقیقه در هر طرف) زمان دهید. مراقب باشید که ماهی خشک نشود.

نظرات کاربران