search

فواید روغن نارگیل برای موی خشک و وز + طرز استفاده

clock icon زمان خواندن ۱۰ دقیقه مینا پوردانا دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ ۱۵:۰۱

فواید روغن نارگیل برای موی خشک و وز + طرز استفاده
۵/ ۴.۰۰
امتیاز دهید

خواص متعدد روغن نارگیل برای مو باعث محبوبیت آن در روتین‌های مراقبتی و تقویتی مو شده است. البته استفاده از این روغن خوشبو چیز جدیدی نیست و زنان هندی‌ موهای سالم و بلند خود را مدیون فواید روغن نارگیل می‌دانند. در این مطلب فواید استفاده از روغن نارگیل برای تقویت موی سر، درمان موخوره، خارش سر و موی وز را بررسی می‌کنیم. همچنین انواع روغن نارگیل و مشخصات روغن نارگیل اصل را به شما خواهیم گفت.

فهرست مطالب 

خاصیت روغن نارگیل برای مو

چرا روغن نارگیل برای مو خوب است

یکی از اجزای تشکیل‌دهنده ساختار مو، پروتئین است. وجود مقدار کافی پروتئین در ساختار مو تاثیر مستقیمی بر سلامت و زیبایی آن دارد. فعالیت‌های روزمره ما مانند شست‌و‌شو، شانه‌کردن، ابزارهای حرارتی مانند سشوار و اتوی مو و مواد شیمیایی مانند رنگ می‌توانند موجب ریزش و از دست‌دادن پروتئین در موهای ما شوند. بارزترین خاصیت روغن نارگیل برای مو جلوگیری از ریزش پروتئین آن است.

طی یک مطالعه محققان تاثیر روغن‌های مختلف بر حفظ پروتئین‌های مو را بررسی کردند. نتایج این تحقیق نشان داد که روغن نارگیل موثرترین روغن برای حفظ پروتئین موها بوده و توانایی منحصر به‌فردی برای نفوذ به ساقه آنها دارد. روغن نارگیل سرشار از نوعی چربی اشباع به نام «اسید لوریک» است که با محافظت از پروتئین مو به سلامت آن کمک می‌کند. روغن‌های دیگر می‌توانند ساقه را بپوشانند اما توانایی نفوذ به آن را ندارند.

یکی از اصلی‌ترین عوامل روزمره که موجب آسیب‌دیدن مو می‌شود، نفوذ بیش از اندازه آب به ساقه آن است. این کار باعث تورم ساختار مو و شکننده‌شدن آن می‌شود. استفاده از روغن نارگیل می‌تواند میزان جذب آب را کاهش دهد. 

روغن نارگیل برای موخوره

خواص روغن نارگیل برای موخوره و موهای آسیب‌ دیده

داشتن موهای بلند و سالم آرزوی هر کسی است، اما شوینده‌ها، آفتاب، سایش و آلودگی هوا سلامت موها را به چالش می‌کشند. اگر قصد بلندکردن موهایتان را دارید، می‌توانید روی خواص روغن نارگیل برای موی خود حساب کنید. به طور معمول پس از رسیدن اندازه مو به حد خاصی، ساقه مو از وسط می‌شکند یا پایین آنها دچار موخوره می‌شود. درمان موخوره با روغن نارگیل کار ساده‌ای است. برای این کار باید پیش از استحمام ساقه و انتهای موها را به روغن نارگیل آغشته کنید. 

شاید درباره فواید روغن نارگیل برای رشد سریع تر موها شنیده باشید. در واقع استفاده موضعی از روغن نارگیل به طور مستقیم بر سرعت رشد موها تاثیر ندارد. هنگامی که از روغن نارگیل استفاده می‌کنید، موی شما سالم و بی‌آسیب بلند می‌شود و نیاز کمتری به کوتاهی دارد. همچنین پایین موها کم حجم و به اصلاح «تُنُک» نشده و همین امر باعث می‌شود رشد مو بیشتر به نظر برسد. بهبود وضعیت پوست سر نیز می‌تواند روند رشد مو را تسریع کند.

فواید روغن نارگیل برای موهای خشک و وز

فواید روغن نارگیل برای موهای خشک و وز

یکی از دلایل خشک و شکننده‌ بودن موی سر، کمبود پروتئین است. افراد زیادی بدون اینکه مطلع باشند، دچار کمبود پروتئین در مو هستند. علاوه بر رعایت رژیم غذایی سالم صحیح، مراقبت از موها نیز می‌تواند به برطرف کردن این مشکل کمک کند. همانطور که در بالاتر گفته شد، موثرترین روغن برای حفظ پروتئين مو در برابر آسیب‌های روزمره، روغن نارگیل است. 

درمان خشکی و شوره سر با روغن نارگیل

درمان خشکی و شوره سر با روغن نارگیل

شواهدی وجود دارد که خواص روغن نارگیل برای درمان شوره سر را تایید می‌کند. ابتلا به قارچ پوستی یکی از دلایل ایجاد شوره سر محسوب می‌شود. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که روغن نارگیل دارای خواص آنتی باکتریال و ضد قارچ بوده و ماساژ سر با این روغن می‌تواند در درمان شوره موثر باشد.

روغن نارگیل همچنین خواص ضد التهابی دارد و تولید کلاژن را در ساختار مو و پوست سر تحریک می‌کند. بنابراین می‌تواند گفت روغن نارگیل تاثیر زیادی بر درمان شوره و خشکی پوست سر دارد. سالم‌بودن پوست سر، سلامت مو را در پی خواهد داشت، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که روغن نارگیل برای ریزش مو نیز مفید است.

روغن نارگیل برای محافظت از موی سر در برابر نور خورشید

خواص روغن نارگیل برای محافظت از موی سر در برابر نور خورشید

اشعه UV موجود در نور خورشید اثرات مخربی بر پوست و مو دارند. اغلب ما برای محافظت از پوست خود از محصولات ضد آفتاب استفاده می‌کنیم اما درباره موها اقدام خاصی انجام نمی‌دهیم. مطالعات نشان داده‌اند روغن نارگیل دارای ضریب محافظت (SPF) ۸ در برابر نور خورشید است. به این ترتیب در مواقعی که قرار است در معرض آفتاب باشید، می‌توانید از آن استفاده کنید. در این مطلب از وبسایت سبک زندگی می توانید درباره تاثیر تابش خورشید بر مو بیشتر بخوانید. 

پیشگیری از آسیب‌‌های حرارتی مو با خواص روغن نارگیل

پیشگیری از آسیب‌‌های حرارتی مو با خواص روغن نارگیل

اگر به خشک‌کردن موها با سشوار یا حالت‌دادن آنها با اتو و بابلیس عادت دارید، حتما متوجه خشکی و شکنندگی تدریجی موهایتان شده‌اید. پس از شست‌و‌شو و زمانی که موها هنوز مرطوب هستند، ساقه مو را به کمی روغن نارگیل آغشته کنید. این کار از آسیب‌‌دیدن موها با وسایل داغ تا حدی جلوگیری خواهد کرد.

انواع روغن نارگیل برای موی سر

انواع روغن نارگیل برای موی سر

به طور معمول روغن‌‌های نارگیل موجود در بازار به ۲ دسته بکر و تصفیه‌شده تقسیم می‌شوند. روغن‌های تصفیه‌شده در فرآیند تصفیه حرارت می‌بینند و بخش زیادی از خواص خود را از دست می‌دهند. برای استفاده از تمام خواص روغن نارگیل برای مو، باید از انواع بکر آن که با روش فشار سرد به دست آمده استفاده کنید.

روغن نارگیل در دمای بالای ۲۴ درجه سانتی‌گراد به حالت مایع درمی‌آید و بوی ملایمی شبیه به نارگیل تازه دارد. در صورت نگهداری روغن نارگیل در جایی با دمای کمتر از ۲۴ درجه سانتی‌گراد، این روغن سفت شده و به اصطلاح می‌بندد. رنگ روغن نارگیل در حالت جامد چیزی بین سفید و زرد و تقریبا عاجی رنگ است.

نحوه استفاده روغن نارگیل برای مو

طرز استفاده روغن نارگیل برای مو

  • محافظت موها در برابر شوینده‌ها

برای این کار ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پیش از حمام ساقه موهای خود را به روغن نارگیل آغشته کنید. این کار از آسیب‌دیدن موها در برابر شوینده و جذب آب بیش از حد جلوگیری خواهد کرد.

  • روغن نارگیل برای نرمی موها

پس از حمام و زمانی که موها به طور کامل خشک نشده‌اند، کمی از روغن نارگیل را به قسمت میانی و انتهای موها بزنید. همچنین می‌توانید چند قطره روغن نارگیل به ماسک موی پس از حمام خود اضافه کنید تا اثر نرم‌کنندگی آن را بیشتر کند.

  • ماسک تقویتی مو با روغن نارگیل

اگر روغن نارگیل شما بسته، حدود ۲ قاشق چای‌خوری از آن را در کاسه‌ای ریخته و برای ۲۰ ثانیه در ماکروویو قرار دهید. روغن را بین دست‌های خود ماساژ‌دهید تا گرم شود. با کمک نوک انگشتان روغن را به پوست سر ماساژ دهید و به آرامی تا انتهای ساقه را به آن آغشته کنید. اگر پوست سر شما چرب است از روغن نارگیل فقط برای ساقه استفاده کنید. موهای خود را جمع کنید و با یک حوله یا روسری بپوشانید. اجازه دهید روغن حداقل برای ۳۰ دقیقه (یا در طول شب) روی مو باقی بماند، سپس آن را با شامپوی  همیشگی خود بشویید.

  • روغن نارگیل برای موی وز

اگر موی شما پس از خشک‌شدن یا سشوار وز می‌شود، می‌توانید از روغن نارگیل کمک بگیرید. برای اینکار دستتان را به روغن نارگیل آغشته کرده و با حرکات ضربه‌ای و آرام روی موها بزنید. این کار را پیش از خشک‌شدن مو و زمانی که مرطوب است انجام دهید.

روش تهیه ۵ ماسک مو با روغن نارگیل

ماسک عسل و روغن نارگیل برای مو

  • ماسک عسل و روغن نارگیل برای مو

عسل حاوی مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ هایی است که برای سلامت پوست و مو مفید محسوب می‌شوند. ترکیب آن با روغن نارگیل می‌تواند ماسکی مناسب برای موهای خشک و آسیب‌دیده باشد. برای تهیه ماسک عسل و روغن نارگیل، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در یک ظرف کوچک بریزید. ظرف را روی حرارت کم قرار دهید و مواد را هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. دقت کنید که شعله باید کم باشد و مواد فقط تا حد ترکیب‌شدن گرم شوند.

موی خود را کمی مرطوب کنید و ماسک را پس از خنک‌شدن روی آنها بمالید. ۴۰ دقیقه صبر کنید تا مواد مغذی جذب ساقه مو شوند و سپس سرتان را با آب ولرم و شامپو بشویید. برای تاثیر بهتر حداقل ۲ باز در هفته از این ماسک استفاده کنید.

ماسک روغن نارگیل و آلوئه ورا برای مو 

  • ماسک روغن نارگیل و آلوئه ورا برای مو 

بیشتر ما کمابیش از خواص آلوئه ورا برای پوست مطلع هستیم، اما آیا از فواید آن برای مو خبر دارید؟ خواص آنتی‌باکتریال و ضد التهاب این ماده باعث سلامت موها می‌شود. ویتامین‌های آ، ای و سی موجود در ژل آلوئه ورا خارش و شوره سر را تسکین می‌دهند و ویتامین ب-۱۲ آن برای رشد مو مفید است.

برای تهیه ماسک روغن نارگیل و آلوئه ورا، آنها را به نسبت مساوی ترکیب کرده و موها را از ریشه تا ساقه به آنها آغشته کنید. ۱۵ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس موها را با آب و شامپو بشویید. برای نتیجه بهتر این ماسک را قبل از خواب استفاده کرده و برای یک شب روی مو باقی بگذارید.

ماسک روغن نارگیل و تخم مرغ 

  • ماسک روغن نارگیل و تخم مرغ 

این ماسک برای موهای نازک و شکننده مناسب است و آنها را تقویت می‌کند. چربی‌های مفید موجود در زرده تخم مرغ باعث براق‌شدن موی سر می‌شوند. برای تهیه این ماسک یک تخم مرغ را شکسته و زرده و سفیده را بزنید تا یک‌دست شوند. سپس یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ذوب‌شده را به آن اضافه کنید. موهای سرتان را با اسپری آب مرطوب کرده و به چند بخش تقسیم کنید. هر قسمت را به ماسک آغشته کرده و در آخر سرتان را با کلاه حمام بپوشانید.

پس از گذشت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه موهای خود را با آب خنک و شامپو بشویید. شست‌و‌شو با آب گرم باعث بستن ذرات تخم مرغ در بین موها می‌شود. این ماسک را هر ۲ هفته یکبار تکرار کنید.

ماسک روغن زیتون و روغن نارگیل

  • ماسک روغن زیتون و روغن نارگیل

ترکیب روغن نارگیل و روغن زیتون یک ماسک فوق‌العاده موثر برای درمان خشکی، خارش و التهاب سر به شما خواهد داد. اسیدهای چرب موجود در این روغن‌ها ساقه‌های آسیب دیده و کدر مو را تقویت می‌کنند. با توجه به اندازه موها، روغن نارگیل و روغن زیتون را با نسبت ۲ به ۱ ترکیب کنید. با نوک انگشتان دست ماسک را به کف سر و موهای خود بمالید و موها را درون کلاه حمام جمع کنید. ماسک را می‌توانید برای یک ساعت تا یک شب روی موها باقی بگذارید و سپس با آب و شامپو بشویید. هفته‌ای یکبار این کار را تکرار کنید.

ماسک روغن نارگیل و موز برای موهای وز

  • ماسک روغن نارگیل و موز برای موهای وز

موز داری پتاسیم ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند در رفع وزی و نرم‌کردن موها موثر باشد. یک موز رسیده را در مخلوط کن پوره کرده و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل به آن اضافه کنید. ترکیب را به موهای خود بمالید و برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باقی بگذارید، سپس موها را بشویید. این ماسک را می‌توانید ۱ یا ۲ بار در هفته استفاده کنید.

مضرات و عوارض روغن نارگیل برای مو

مضرات و عوارض روغن نارگیل برای مو

به طور کلی استفاده از روغن نارگیل برای موی سر، بی‌خطر محسوب می‌شود. با این حال استفاده زیاد این روغن می‌تواند منجر به تجمع چربی در پوست سر و کدرشدن موها شود. برای استفاده از خواص روغن نارگیل برای مو بهتر است با مقادیر کم شروع کنید. به این ترتیب تاثیر آن را بررسی کرده و از بی‌خطر بودن آن برای نوع مو و پوست سر خود مطمئن می‌شوید. اگر پوست سر شما به طور طبیعی چرب است یا موهای نازکی دارد، بهتر است از روغن نارگیل فقط برای ساقه و پایین موها استفاده کنید.

سخن پایانی 

در این مطلب درباره خواص روغن نارگیل برای مو نوشته‌ایم. نارگیل بوی خوشایندی دارد و استفاده از آن برای موها باعث نرمی و لطافت موهای‌تان می‌شود. اما در صورت داشتن پوست سر چرب، حتما به مقدار کم و برای ساقه موهای‌تان از آن استفاده کنید.

نظرات کاربران