search

لاغری با ورزش | معرفی حرکات ورزشی برای لاغری هر قسمت از بدن

clock icon زمان خواندن ۸ دقیقه غزاله ابوالفتحی دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۱۲

لاغری با ورزش | معرفی حرکات ورزشی برای لاغری هر قسمت از بدن
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

اگر می‌خواهید لاغر شوید احتمالا با سوالات زیادی مواجه خواهید شد؛ از جمله اینکه بهترین راه لاغری کدام است، ورزش بهتر است یا رژیم غذایی، کدام ورزش برای لاغری بهتر است و سوالاتی از این دست. ما در این مطلب پاسخ سوالات‌تان را می‌دهیم و به شما خواهیم گفت برای لاغری پایین تنه، سینه‌ها، بازوها، شکم و باسن کدام تمرینات موثر هستند.

فهرست مطالب 

چگونه لاغر شویم

چگونه لاغر شویم

فرمول لاغری و چاقی بسیار ساده است. ترازویی را تصور کنید که در ظرف سمت راستش مقدار کالری دریافتی و ظرف سمت چپ مقدار کالری سوخته شده شماست. وقتی شخصی لاغر می‌شود در واقع میزان ظرف سمت چپش سنگین‌تر شده است. یعنی میزان کالری سوزانده شده وی به نسبت میزان کالری دریافتی از قدرت بیشتری برخوردار بوده است. حال اگر شما ورزش کنید در واقع به قدرت ظرف سمت چپ اضافه می‌کنید و هر چقدر میزان کالری سوزانده شده بیشتر از کالری دریافتی از طریق غذا باشد، شما لاغرتر خواهید شد. به همین سادگی!

لاغری با ورزش بهتر است یا رژیم غذایی

لاغری با ورزش بهتر است یا رژیم غذایی

طبق تجربه، ترکیب تمرینات ورزشی به همراه یک برنامه غذایی سالم برای کاهش وزن بسیار تاثیرگذارتر ازینست ک تنها کالری دریافتی را محدود کنید. فواید ورزش فقط دستیابی به تناسب اندام نیست. ورزش کردن فشار و چربی خون را کاهش می‌دهد که این خود سبب پیشگیری از حمله قلبی می‌شود. احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌ها مانند سرطان روده و سینه را کاهش می‌دهد. از طرفی، افزایش حس اعتماد به نفس و سلامت روانی است که این خود باعث کاهش سطح اضطراب و افسردگی می‌شود. با ورزش کردن سوخت و ساز بدنتان افزایش پیدا می‌کند.

راهنمای آشپزی کتوژنیک

تعداد زیادی از افرادی که از اضافه‌وزن رنج می‌برند از تاثیر ورزش بر رژیم غذایی غافلند و ترجیح می‌دهند، فقط رژیم غذایی سختی را حداقل برای مدت زمانی تجربه کنند و فعالیت ورزشی نداشته باشند. به طور مثال، به سراغ رژیم‌های دیتاکس برای لاغری می‌روند تا در مدت کوتاهی بتوانند وزن از دست بدهند. اما این افراد متاسفانه نمی‌دانند که فواید ورزش، چیزی فراتر از کاهش وزن است. این فواید مختلف و قدرتمند برای بدن و مغز شما ضروری است.

پیشنهاد مطالعه: میل پرپ چیست 

اغلب افراد برای لاغری و رسیدن به تناسب اندام ورزش می‌کنند. جدا از دیگر فواید ورزش کردن اگر هدف شما صرفا تناسب اندام است، باید هدف واقعی خود را چربی سوزی در نظر بگیرید. اگر به راحتی و بدون ورزش کالری خود را برای کاهش وزن از دست می‌دهید، این را بدانید که احتمالا ماهیچه و چربی آنها را نیز از دست خواهید داد.

طبق تحقیقات تقریبا یک چهارم وزنی که افراد بدون ورزش و با رژیم از دست می‌دهند، ماهیچه است. هنگامی که شما فقط با انجام رژیم غذایی و محدود کردن کالری مصرفی خود وزن کم می‌کنید، بدن شما مجبور می‌شود منابع سوخت دیگری پیدا کند. و این به معنی سوزاندن پروتئین ماهیچه‌هاست! راه حل چیست؟

با داشتن یک برنامه ورزشی مناسب در کنار رژیم غذایی، شما می‌توانید، میزان از دست رفتن عضله را کاهش دهید. در واقع از بزرگترین تاثیر ورزش بر رژیم غذایی، تناسب اندام کلی و سلامت متابولیک است، نه صرفا لاغری.

بگذارید خیالتان را راحت کنیم، اگر می‌خواهید هنگام کاهش وزن شاهد از دست دادن ماهیچه نباشید و تنها چربی‌های اضافی از بین بروند باید لاغری با ورزش را انتخاب کنید. تمرینات کاردیو به شما در سوزاندن کالری و چربی بدن کمک می‌کنند.

چرا ورزش برای لاغری بهتر از رژیم است

چرا ورزش برای لاغری بهتر از رژیم است

متخصص فیزیولوژی ورزشی، تاد پارکرمی‌گوید: « ۷۵ الی ۸۰ درصد کاهش وزن وابسته به رژیم غذایی و تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد آن مبتنی بر ورزش کردن است».  به همین دلیل، توجه داشته باشید که در برنامه غذایی خود مقدار کمی کالری و مقدار بیشتر مواد مقوی دریافت کنید. البته اگر دنبال نتیجه گیری سریع هستید این روشی مناسبی نیست زیرا این روش به زمان بیشتری نیاز دارد تا تاثیرات طولانی مدت خودش را نشان دهد.

  • همه ما به دنبال یک راه میان‌بر برای لاغری هستیم. این راه میان‌بر چیست؟

روند و سرعت کاهش وزن در بدن هر شخص به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از آن‌ها متابولیسم است. ژنتیکی برخی از ما طوری است که می‌تواند کالری‌ها را همانند موتوری قدرتمند بسوزاند اما همه این طور نیستند. برخی از افراد برای دیدن همان تغییرات باید فعالیت‌های زمانبرتری را طی کنند. و نکته مهم دیگری که حتما بایستی به آن توجه کرد، میزان وزن اولیه شماست. در واقع هر چقدر وزنتان بالاتر باشد، سریع‌تر وزن کم می‌کنید. طبق تحقیقات انجام شده، علاوه بر موارد فوق، بهبود عادات خواب و کنترل سطح استرس نیز در کاهش وزن تاثیر گذار خواهد بود. هفت تا هشت ساعت خواب بدون وقفه در شب موضوعی کتمان نشدنی است.

  • پس تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که شما می‌توانید بدون تاثیر ورزش بر رژیم غذایی لاغری، وزنتان را کاهش دهید. اما سوال اینجا است که آیا انجام چنین کاری درست است؟

اگر بدون ورزش و تمرینات قدرتی، تصمیم به لاغری بگیریم باید منتظر کوچک شدن عضلات و ماهیچه‌هایمان نیز باشیم. پس از اتمام تمرینات ورزشی، برای به دست آوردن منابع انرژی، بدنتان از منابع انرژی موجود در عضلات استفاده خواهد کرد که این خود باعث کاهش حجم عضلات می‌شود. کاهش جرم ماهیچه‌ها به معنای کاهش قدرت است. به بیانی بهتر، اگر جرم عضلات شما کم شود در زمان بلند کردن کیف یا اسباب منزل متوجه ضعف جسمانی خواهید شد و اثر دیگر آن «کاهش متابولیسم بدن» است.

نکته دیگر این است که در مسیر کاهش وزن لازم نیست زمین و آسمان را جا به جا کنید. معادله کاهش وزن بسیار ساده است؛ هر زمانی که میزان کالری دریافتی شما از کالری سوزانده شده شما کمتر باشد، شما وزن کم خواهید کرد. فلمینگ می‌گوید: «اگر واقعا نمی‌توانید با ورزش کردن کنار بیاید، پس بهتر است برای بهره بردن از تاثیر ورزش بر رژیم غذایی، حداقل جنب و جوش‌هایتان را بیشتر کنید. مثلا می‌توانید به جای ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته، چندین مرتبه فعالیت سریع پنج تا ۱۵ دقیقه‌ای برای خودتان طراحی کنید. مثلا  پیاده‌روی با گام‌های سریع هنگام با تلفن صحبت کردن و یا بالا رفتن از پله‌ها به جای آسانسور برای نمونه می‌تواند جایگزین خوبی باشند.

بهترین ورزش برای لاغری کدامست

بهترین ورزش برای لاغری کدامست

یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها برای کاهش وزن، ورزش هوازی است که امروزه با عنوان کاردیو نیز شناخته می‌شود. فعالیت‌های کاردیو شامل پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و شناست. اگر تصمیم بر انجام ورزش هوازی دارید، بهتر است بدانید که این ورزش‌ها تأثیر عمده‌ای بر بیشتر شدن توده عضلانی شما ندارد و صرفا به چربی سوزی شما کمک می‌کند.

معرفی حرکات ورزشی برای لاغری هر بخش از بدن 

به طور کلی ورزش بر سوزاندن کالری و تحرک تمام بدن تاثیر می‌گذارد و نمی‌توان یک ورزش را با هدف لاغری تنها یک بخش از بدن انجام داد. 

ورزش برای لاغری غبغب و گردن

ورزش برای لاغری غبغب و گردن

داشتن غبغب اصلا خوشایند نیست اما بسیاری از ما به دلیل اضافه‌وزن یا پایین انداختن سر برای مدت طولانی با این مشکل مواجه خواهیم شد. برای از بین بردن غبغب بدون جراحی و روش‌های دیگر، کافی است ورزش‌هایی را که در این مطلب به شما گفته‌ایم به صورت روزانه انجام دهید و تاثیر مثبت آن را مشاهده کنید. 

ورزش برای لاغری شکم و پهلو

ورزش برای لاغری شکم و پهلو

تحرک کم، غذای سرشار از کربوهیدرات و چربی و ژنتیک از جمله عوامل جمع شد چربی در ناحیه شکم و پهلوها هستند. برای آب کردن چربی این نواحی پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر پیروی از یک رژیم غذایی صحیح و اصولی، ورزش را فراموش نکنید. حرکاتی که در این مطلب به شما گفته‌ایم، علاوه بر چربی‌سوزی، بر تقویت عضلات شکم و پهلو تاثیر می‌گذارند و از افتادن پوست این نواحی پس از لاغری تا حدی پیشگیری می‌کنند.

ورزش برای لاغر کردن ران 

ورزش برای لاغر کردن ران 

داشتن اضافه وزن در ران در هر دو جنس دیده می‌شود اما به دلیل وجود هورمون استروژن در بدن زنان، نرخ این نوع چاقی در آنها بیشتر است. اگر قصد لاغر کردن ران‌ها را دارید، انجام دادن این تمرینات را به شما توصیه می‌کنیم.

ورزش برای لاغری باسن

ورزش برای لاغری باسن

گرچه داشتن پایین تنه برجسته در سال‌های اخیر به یک معیار زیبایی اندام تبدیل شده، اما افراد زیادی هم می‌خواهند از شر چربی‌های اضافه این بخش از بدنشان راحت شوند. ورزش‌هایی که در این مطلب معرفی شده علاوه بر چربی سوزی و لاغری باسن، عضلات این ناحیه را تقویت کرده و فرم بهتری به بدن شما خواهند داد.

ورزش برای لاغری شکم کودک

ورزش برای لاغری شکم کودک

اگر کودکی دارید که از اضافه وزن رنج می‌برد، پیش از هر اقدامی برای لاغری او، حتما با یک متخصص مشورت کنید. به کار بردن توصیه‌های لاغری بزرگسالان برای کودکان می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری بر رشد و سلامت روان آنها داشته باشد. با این حال می‌توانید برای لاغری و کاهش وزن کودکان، افزایش تحرک و ورزش را در برنامه روزانه آنها قرار دهید. در این مطلب چند حرکت ورزشی مفید برای لاغری کودکان به شما گفته‌ایم.

سخن پایانی 

در این مقاله درباره تاثیر ورزش بر روند تاثیر لاغری و کاهش وزن صحبت کردیم. اگر در یک جمله بخواهم کلید موفقیت اندام زیبا را برایتان شرح دهم فقط به دو مورد اکتفا می‌کنم؛ رژیم غذایی سالم و انجام تمرینات قدرتی و کاردیو به صورت منظم در هفته. شک نکنید که هیچ انسانی در جهان نیست که با داشتن و تداوم سبک زندگی سالم، به تناسب اندام نرسد.

نظرات کاربران