search

میل پرپ چیست و چگونه آن را انجام دهیم

clock icon زمان خواندن ۶ دقیقه مینا پوردانا دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ۱۸:۱۲

میل پرپ چیست و چگونه آن را انجام دهیم
۵/ ۳.۳۳
امتیاز دهید

داشتن غذای آماده و نیمه‌آماده در فریزر به ویژه برای زندگی‌های پرمشغله امروز خیلی کمک‌کننده است. شاید فکر کنید غذای فریزری خواص تغذیه‌ای خود را از دست داده؛ اما خیالتان راحت باشد، غذای سالم فریز شده همچنان خواص تغذیه‌ای بیشتری از فست‌فود و انتخاب‌های عجله‌ای هنگام گرسنگی دارد. در سال‌های اخیر «میل پرپ» یا همان آماده کردن غذا از قبل به روشی محبوب برای تغذیه سالم تبدیل شده است. این کار بسیار ساده است اما برای داشتن غذاهای کامل و حفظ خواص آن باید نکاتی را رعایت کنید. در این مطلب به شما می‌گوییم میل پرپ چیست و چطور باید انجام شود.

فهرست مطالب

میل پرپ چیست

میل پرپ چیست

میل پرپ به معنای آماده‌سازی غذا از قبل است که معمولا برای یک بازه زمانی (مثلا برای یک هفته) انجام می‌شود. در میل پرپ شما یک غذای کامل یا بخش‌های تشکیل‌دهنده آن را می‌پزید و برای میل‌کردن در زمانی دیگر آماده می‌کنید. غذاها بعد از پختن، بسته‌بندی می‌شوند و تا زمان مصرف در یخچال یا فریزر نگهداری می‌شوند. شما می‌توانید این کار را برای روز بعد، هفته بعد یا حتی زمانی بیشتر انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه: ۴ راه حل ساده برای خروج از استپ وزنی

فواید میل پرپ کدامند

فواید میل پرپ کدامند

دلایل زیادی وجود دارد که شما را به میل پرپ ترغیب و تشویق کند. زمانی که از مردم انگلستان پرسیدند چرا به میل پرپ کردن علاقه دارند،‌ «صرفه جویی در زمان» و «داشتن غذای سالم‌تر» در اکثر پاسخ‌ها مشترک بودند. برخی فواید میل پرپ را برای شما شرح می‌دهیم.

صرفه‌جویی در زمان

خیلی اوقات به دلیل نداشتن زمان کافی برای آشپزی، از پختن غذای خانگی صرف نظر می‌کنیم. این موضوع به ویژه درمورد انواع خورشت که زمان بیشتری برای جا افتادن نیاز دارند،‌ صدق می‌کند. اینجاست که میل پرپ کردن بسیار به کمک‌تان می‌آید. دو یا سه نوع خورشت را در روزی که فرصت کافی دارید بپزید و با توجه به تعداد نفرات خانواده آن را به چند وعده تقسیم کنید. 

کنترل کیفیت

زمانی که غذا را برای هر وعده در یک ظرف بسته‌بندی می‌کنید، نسبت پروتئین، چربی و کربوهیدرات آن را بهتر متوجه می شوید. از طرفی می‌دانید چه مقدار سبزیجات برای هر وعده در نظر گرفته‌اید یا چند وعده در هفته برنج خورده‌اید. این کار باعث می‌شود کمیت و کیفیت غذای خود را کنترل کرده و اصلاح کنید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

آماده‌کردن غذای یک هفته نیاز به خرید عمده‌تری دارد و این موضوع به صرفه‌جویی در برخی هزینه‌ها کمک می‌کند. برای مثال شما برای خرید مواد اولیه غذاهای یک هفته به بازار تره‌بار یا سوپرمارکت‌ها بزرگتر می‌روید که قیمت‌های مناسب‌تری دارند. همچنین دورریز مواد غذایی در این روش کمتر می‌شود. شما مواد اولیه باقی‌مانده از یک غذا را در غذای دیگر به کار ببرید یا برای هفته‌های دیگر بسته‌بندی کنید.

کاهش استرس

اگر مسئولیت پخت غذا با شماست، احتمالا همیشه نگران برنامه‌ریزی برای وعده‌های بعدی هستید. وقتی خسته از محل کار یا خرید به خانه برمی‌گردید، تازه نوبت آن است که در آشپزخانه و پای اجاق گاز بایستید و غذا درست کنید. میل پرپ و داشتن غذای فریزری خیال‌تان را از راحت می‌کند که غذای آماده در خانه دارید که در کمترین زمان آماده خوردن است.

خرید ظروف فریزری برای میل‌پرپ

انواع روش میل پرپ

انواع روش میل پرپ

پخت غذا در مقدار زیاد

یک روش آسان برای داشتن غذای آماده فریزری این است که یک غذا را به مقدار زیاد و برای چند وعده بپزید. سپس آن را فریز کنید یا برای وعده‌های نزدیک مانند روز بعد، در یخچال نگه‌دارید. برای مثال می‌توانید در روز تعطیل خود ۳ نوع خورشت یا خوراک آماده کنید و به تعداد وعده‌های هفته تقسیم کنید. سپس در هر روز کافی‌ست برنج را بپزید یا خوراک را به همراه نان میل کنید. این روش برای مایه ماکارونی یا مایه پلوهای مخلوط نیز قابل اجراست. به این ترتیب فقط لازمست برنج یا ماکارونی را آبکش کرده و با مایه از قبل آماده‌شده مخلوط کنید.

انواع روش میل پرپ

وعده‌های غذایی تکی

تفاوت این روش با روش قبلی اینست که یک غذای تشکیل‌شده از چند بخش را آماده کرده و در اندازه‌های یک‌نفره بسته‌بندی می‌کنید. برای مثال ظرف غذای میل پرپ شده می‌تواند شامل سینه مرغ و سبزیجات پخته‌شده، کمی برنج یا پاستا و یک چاشنی مانند سس باشد. این مدل برای ناهار مدرسه یا محل کار مناسب است و کمک می‌کند علاوه بر رعایت تنوع در غذاها، یک وعده‌ی خانگی و سالم داشته باشید.

میل پرپ مختص شام و ناهار نیست. وعده‌های تک نفره صبحانه را از شب قبل یا آخر هفته آماده کنید و با خود به محل کار یا تحصیل ببرید. با این روش می‌توانید به جای ترکیب چای و کیک، یک صبحانه واقعی با ارزش غذایی کافی نوش جان کنید.  

انواع روش میل پرپ

مواد آماده برای طبخ

این کار را بدون آنکه بدانیم بارها انجام داده‌ایم؛ بادمجان سرخ‌کرده منجمد، مخلوط سبزیجات سوپی منجمد یا همان سبزی قرمه‌ای که الان در فریزرتان جاخوش کرده نمونه‌هایی از این روش هستند. البته فراموش نکنید که یکی از مهمترین اهداف میل‌ پرپ، تغذیه سالم است. بنابراین به جای سرخ‌کردن مواردی مانند بادمجان و کدو بهتر است آنها را کباب کنید. سبزیجات مختلف را خرد کرده و بسته‌بندی کنید، حبوبات را خیس کنید و بپزید، گوشت و مرغ را مزه‌دار کنید. به این ترتیب وقتی زمان کمی برای آشپزی دارید گزینه‌های متنوع و مغذی برای پخت پیش رویتان خواهد بود که زمان زیادی از شما نمی‌گیرند.

پیشنهاد مطالعه: معرفی حرکات ورزشی برای لاغری هر قسمت از بدن

چطور تنوع غذایی را رعایت کنیم

نکاتی که در تهیه غذای فریزری باید رعایت کنید

تشخیص اینکه چند وعده غذایی درست کنید و در هر وعده غذایی چه چیزی بگنجانید، گاهی اوقات ممکن است مشکل باشد. بهترین راه برای برنامه‌ریزی از قبل این است که ابتدا تصمیم بگیرید که کدام وعده‌های غذایی را می‌خواهید تمرکز کنید و کدام روش آماده‌سازی غذا با سبک زندگی شما مطابقت دارد.

سپس، تقویم خود را بررسی کنید تا در مورد تعداد صبحانه، ناهار و شامی که برای هفته آینده نیاز دارید تصمیم بگیرید. همچنین، به یاد داشته باشید زمان‌هایی را که احتمالا بیرون غذا می خورید، در نظر بگیرید.

هنگام انتخاب وعده های غذایی برای تهیه، بهتر است با تعداد محدودی از دستور العمل هایی که قبلاً می دانید شروع کنید. این انتقال شما به برنامه ریزی وعده های غذایی را آسان می کند. با این حال، مهم است که از انتخاب تنها یک دستور غذا برای کل هفته خودداری کنید. این عدم تنوع می تواند منجر به کسالت شود و مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین نمی‌کند.

در عوض، سعی کنید غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی سبزیجات مختلف و غذاهای غنی از پروتئین، و همچنین کربوهیدرات‌های پیچیده متنوع باشد.

سخن آخر

میل پرپ و تهیه غذای فریزری برای افرادی که می‌خواهند زمان کمتری را در آشپزخانه بگذرانند یک گزینه عالی است. با خواندن این مقاله می‌توانید روشی را پیدا کنید که برای شما مناسب بوده با سبک زندگی‌تان منطبق باشد.

    نظرات کاربران