search

ارزش روزانه غذایی (DV) - درصد ارزش روزانه مواد غذایی به چه معناست

clock icon زمان خواندن ۶ دقیقه محمدمهدی غیاثوند شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ۲۰:۵۵

ارزش روزانه غذایی (DV) - درصد ارزش روزانه مواد غذایی به چه معناست
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

 پیروی از سبک زندگی سالم با رژیم غذایی سالم، بهترین راه ممکن برای رسیدن به سلامتی، تناسب اندام و لاغری است. اما چه چیزی تعیین می‌کند که یک رژیم غذایی سالم است یا نه؟ از کجا بفهمیم مواد غذایی توصیه شده در رژیمی که انتخاب کرده‌ایم به کاهش وزن ما کمک می‌کند یا نه؟ پاسخ‌های مختلفی برای پرسش‌های بالا وجود دارد اما یکی از در دسترس‌ترین ابزارهای سنجش سلامت غذایی که می‌خوریم جدول ارزش غذایی است که بر روی محصولات موجود در فروشگاه‌ها وجود دارد. جدول ارزش غذایی اطلاعات زیادی درون خود جای داده که هر یک از آن‌ها دارای معنی و مفهوم خاصی هستند. در این مقاله قصد داریم درباره ارزش روزانه غذایی (DV) صحبت کنیم.

فهرست مطالب

ارزش روزانه غذایی

ارزش روزانه غذایی چیست

ارزش روزانه غذایی ( Daily Value) که در جدول ارزش غذایی به اختصار DV نوشته می‌شود معیاری است که نشان می‌دهد یک وعده از ماده غذایی مورد نظر چه میزان از نیاز روزانه شما به مواد مغذی، چربی، کربوهیدارت و پروتئین را تامین می‌کند. در این مطلب از وبسایت سبک زندگی می‌توانید درباره جدول ارزش غذایی بیشتر بخوانید. 

ارزش روزانه (DV) بر اساس درصد سنجیده می‌شود. به عنوان مثال میزان روزانه نیاز به آهن در یک فرد بالغ بالای ۲۰ سال  ۱۸ تا ۱۹ میلی گرم است. حال ماده غذایی را مصرف می‌کنید که در جدول ارزش غذایی آن نوشته شده حاوی ۲ میلی گرم آهن است. مطابق تعریف ارزش روزانه ( DV ) این ماده غذایی ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما به آهن را تامین کرده است و مابقی ۹۰ درصد نیاز خود را باید در وعده‌های دیگر به بدن خود برسانید.

یکی از کاربردهای اصلی درصد ارزش روزانه غذایی (DV٪)  تعیین کردن میزان غنی بودن یک محصول از نظر یک ماده مغذی خاص است. به صورت کلی DV٪ با عدد ۵ یا کمتر بیانگر کم بودن میزان ماده مغذی خاص در آن محصول و DV٪ با عدد ۲۰ یا بیشتر نشان دهنده غنی بودن آن محصول از ماده مغذی مورد نظر است.

تغییرات ارزش روزانه غذایی

تغییرات ارزش روزانه غذایی

بر اساس تحقیقات جدید و تغییرات که رژیم‌های غذایی معمول به مرور زمان دچار آن می‌شوند ممکن است DV به روز شده متفاوت از گذشته باشند. در نتیجه چنین تغییراتی ممکن است نیاز به مصرف بیشتر یا کمتر از یک ماده غذایی، نوشیدنی یا مکمل خاص داشته باشید. به عنوان مثال ارزش روزانه برای چربی از ۶۵ گرم به ۷۸ گرم تغییر کرد که این بدین معنی است که یک ماده غذایی با ۳۶ گرم چربی که قبلا ۵۵ درصد از نیاز روزانه را تامین می‌کرده در حال حاضر تنها ۴۶ درصد از نیاز روزانه را مهیا خواهد کرد.

این مسئله برای مواد مغذی نیز صادق است. به عنوان مثال DV سدیم از ۲۴۰۰ میلی گرم در روز به ۲۳۰۰ میلی گرم به روز شده است. این بدین معنی است که یک وعده غذایی حاوی ۱۰۶۰ میلی گرم سدیم که ۴۴ درصد از نیاز روزانه را تامین می‌کرده اکنون ۴۶ درصد از نیاز ما را فراهم می‌کند. برای اطلاع از تغییرات ارزش غذایی روزانه با متخصص تغذیه در ارتباط باشید.

کدام مواد مغذی باید در جدول غذایی ذکر شوند

کدام مواد مغذی باید در جدول غذایی ذکر شوند

به طور کلی برچسب مواد غذایی باید اطلاعات لازم درباره چربی کل، چربی اشباع، چربی ترانس، کلسترول، سدیم، کربوهیدرات کل، فیبر غذایی، انواع قند، قندهای اضافه شده، پروتئین و برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در محصول را به خریدار ارائه کند. اطلاعات مربوط به مواد مغذی شامل ویتامین دی، ویتامین ث، چربی، چربی‌های اشباع و ترانس، کربوهیدرات، فیبر، کلسیم، آهن و پتاسیم باید در این جدول ذکر شوند. ذکر اطلاعات مربوط به سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در محصول به صورت اختیاری توسط تولید کننده انجام می‌گیرد.

سعی کنید محصول انتخابی شما از نظر فیبر غذایی، ویتامین دی، کلسیم، آهن و پتاسیم غنی بوده و دارای چربی اشباع، سدیم و قندهای اضافه شده پایین باشد.

نحوه محاسبه ارزش روزانه غذایی

نحوه محاسبه ارزش روزانه غذایی

همانطور که در مثال‌ بخش‌های قبل توضیح دادیم ارزش روزانه بر مبنای درصد است که نشان می‌دهد وعده غذایی مورد نظر حاوی چند درصد از نیاز ۱۰۰ درصدی روزانه شما به یک ماده مغذی خاص است. برای محاسبه درصد ارزش روزانه (DV) برای یک ماده مغذی می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

DV٪= غذایی وعده یک در موجود مغذی ماده مقدارمغذی ماده نیاز مورد روزانه مقدار×۱۰۰

توجه داشته باشید که استاندارد در محاسبه ارزش روزانه میلی گرم و میکرو گرم است. همچنین اعداد موجود در جداول مقدار مورد نیاز روزانه یک ماده مغذی بر اساس واحد‌های استاندارد وزنی و حجمی تدوین شده است. در صورتی که واحد جدول غذایی محصول مورد استفاده شما چیز دیگری باشد باید آن‌ها را به مقادیر استاندارد تبدیل کنید. برای این منظور می‌توانید از متخصص تغذیه کمک بگیرید.

مقدار روزانه مورد نیاز مواد مغذی

مقدار روزانه مورد نیاز مواد مغذی

در این بخش یک راهنمای مفید برای تمام مواد مغذی با مقادیر مورد نیاز روزانه آورده شده است. همانطور که پیشتر نیز توضیح دادیم برخی از مقادیر مورد نیاز روزانه برای مواد مغذی در طول زمان و بر اساس تحقیقات جدید دستخوش تغییراتی شده‌اند. اطلاعات ارائه شده در این بخش بر اساس آخرین جداول تدوین شده توسط وزارت بهداشت آمریکا (FDA) در سال ۲۰۲۰ است.

 

مقدار روزانه مورد نیاز مواد مغذی

ارزش روزانه غذایی افزایش یافته

ماده مغذی

مقدار مورد نیاز روزانه اصلی

مقدار مورد نیاز روزانه به روز شده

کلسیم

۱۰۰۰ میلی گرم

۱۳۰۰ میلی گرم

فیبر غذایی

۲۵ گرم

۲۸ گرم

چربی

۶۵ گرم

۷۸ گرم

منیزم

۴۰۰ میلی گرم

۴۲۰ میلی گرم

منگنز

۲ میلی گرم

۲٫۳ میلی گرم

فسفر

۱۰۰۰ میلی گرم

۱۲۵۰ میلی گرم

پتاسیم

۳۵۰۰ میلی گرم

۴۷۰۰ میلی گرم

ویتامین C

۶۰ میلی گرم

۹۰ میلی گرم

ویتامین D

۴۰۰ UI

۲۰ میکرو گرم

ویتامین K

 ۸۰ میکرو گرم

۱۲۰ میکرو گرم

 

مقدار روزانه مورد نیاز مواد مغذی

ارزش روزانه غذایی کاهش یافته

ما ده مغذی

مقدار مورد نیاز روزانه اصلی

مقدار مورد نیاز روزانه به روز شده

کروم

۱۲۰میکرو گرم

۳۵ میکرو گرم

مس

۲ میکروگرم

۱ میکرو گرم

نیاسین

۲۰ میلی گرم

۱۶ میلی گرم

ریبوفلاوین

۱٫۷ میلی گرم

۱٫۳ میلی گرم

سلنیوم

۷۰ میکرو گرم

۵۵ میکرو گرم

سدیم

۲۴۰۰ میلی گرم

۲۳۰۰ میلی گرم

تیامین

۱٫۵ میلی گرم

۱٫۲ میلی گرم

کربوهیدارت کل

۳۰۰ گرم

۲۷۵ گرم

ویتامین B۶

۲ میلی گرم

۱٫۷ میلی گرم

ویتامین B۱۲

۶ میکرو گرم

۲٫۴ میکرو گرم

روی

۱۵ میلی گرم

۱۱ میلی گرم

مقدار روزانه مورد نیاز مواد مغذی

ارزش روزانه غذایی بدون تغییر

ماده مغذی

مقدار مورد نیاز روزانه اصلی

مقدار مورد نیاز روزانه به روز شده

کلسترول

۳۰۰ میلی گرم

۳۰۰ میلی گرم

ید

۱۵۰ میکرو گرم

۱۵۰ میکرو گرم

آهن

۱۸ میلی گرم

۱۸ میلی گرم

پروتئین

۵۰ گرم

۵۰ گرم

چربی‌های اشباع شده

۲۰ گرم

۲۰ گرم

سخن پایانی

ارزش روزانه غذایی (DV) نشان می‌دهد که چه مقدار ماده مغذی در یک وعده غذایی به یک رژیم غذایی روزانه کمک می کند. ارزش غذایی روزانه به شما کمک می‌کند تا بدانید که یک وعده غذایی دارای مقدار زیادی ماده مغذی است یا کم. شناخت این مفهوم به شما کمک می‌ند تا ماده غذایی سالمی را انتخاب کنید تا سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سلامتی را بهبود بخشد. 

نظرات کاربران