search

نکاتی خواندنی پیرامون خواص سفیده تخم مرغ

clock icon زمان خواندن ۱۰ دقیقه ارمغان میرزایی چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۲۳:۴۲

نکاتی خواندنی پیرامون خواص سفیده تخم مرغ
۵/ ۴.۱۳
امتیاز دهید
تخم مرغ، این ماده­ غذایی کوچک، ممکن است در ظاهر معمولی و بی‌­اهمیت باشد، اما در باطن دارای فواید و خواص بسیاری است. این تخم مرغ بیضی شکل به صورت باور نکردنی مغذی است و میزان پروتئین و ویتامین­‌های موجود در آن شگفت­‌انگیز است. تخم مرغ کامل از دو قسمت به نام‌­های زرده و سفیده تشکیل شده است که هر کدام از این قسمت­‌ها خواص و فواید خود را دارند. اما امروز می‌خواهیم درباره­ خواص سفیده تخم مرغ با شما صحبت کنیم. در جدول ارزش غذایی زیر نیز می‌توانید با خواص سفیده تخم مرغ در ۱۰۰ گرم آشنا شوید.

ارزش غذایی

انرژی۵۲ کیلوکالری
کربوهیدرات۰.۷۳ گرم
پروتئین۱۰.۹۰ گرم
چربی کل۰.۱۷ گرم
کلسترول۰ میلی گرم
فیبر خوراکی۰ گرم

اگر به دستورهای غذایی نگاهی بی‌اندازیم متوجه می‌­شویم تخم مرغ از ترکیبات مهم بیشتر مواد غذایی است. از تخم مرغ پخته گرفته تا املت‌­های متنوع، انواع کیک‌‌ها، شیرینی­‌ها و سالادها همه از تخم مرغ تشکیل شده­‌اند. پس لازم است ما نیز اطلاعات خود را درباره این ماده شگفت‌­انگیز افزایش دهیم و با آگاهی از این پس از تخم مرغ در غذاها استفاده کنیم. سفیده تخم مرغ دارای خواص متعدد بسیاری است و خوردن آن می‌­تواند به دلیل داشتن پروتئین زیاد، بسیار مفید باشد. خاصیت اصلی سفیده تخم مرغ در این است که با وجود داشتن پروتئین بالا از مقدار کلسترول و چربی کم یا ناچیزی برخوردار است و برای بیماران مبتلا به گرفتگی عروق قلبی و افرادی که سعی در لاغری دارند، بسیار مفید است. در این متن نگاهی به خواص سفیده تخم مرغ برای لاغری و سلامتی پوست و مو خواهیم انداخت و از عوارض آن نیز صحبت خواهیم کرد؛ پس تا انتها با ما همراه باشید. 

فواید تخم مرغ

فهرست مطالب

سفیده تخم مرغ چیست

سفیده تخم مرغ چیست

سفیده تخم مرغ در حقیقت قسمتی از تخم مرغ است که مواد غذایی مورد نیاز جنین درون تخم را تامین کرده و از جوجه درون تخم در برابر باکتری و بیماری­‌ها تا زمان تولد محافظت می‌کند. این قسمت تخم مرغ به دلیل اینکه غذای جنین مرغ را تامین می­‌کند، سرشار از مواد مغذی است. در این مطلب از وبسایت سبک زندگی می‌توانید درباره خواص تخم مرغ کامل بخوانید. 

ارزش غذایی سفیده تخم مرغ

ارزش غذایی سفیده تخم مرغ

سفیده­ تخم مرغ از غذاهای کم کالری و کم چربی است. این ماده غذایی دارای ۴ گرم پروتئین، ۵۵ میلی گرم سدیم و تنها ۱۷ کالری است. سفیده یک تخم مرغ متوسط، به تنهایی حاوی مواد مغذی مثل ۱.۳ میکرو گرم فولات، ۶۶ میکرو گرم سلنیوم، ۲.۳ میلی گرم کلسیم، ۳.۶ میلی گرم منیزیم، ۴.۹ میلی گرم فسفر و ۵۳.۸ میلی گرم پتاسیم است.

خواص سفیده تخم مرغ

خواص سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ سرشار از ویتامین­‌های مورد نیاز بدن و مواد معدنی ضروری است. هر کدام از این ویتامین­‌ها، خواص متفاوتی دارند و در سلامتی بدن نقش مهمی ایفا می­‌کنند. فواید سفیده تخم مرغ ریشه در این مواد مغذی دارد. در این قسمت به مواد مغذی موجود در سفیده و خواصی که دارند اشاره خواهیم کرد. 

پروتئین سفیده تخم مرغ

پروتئین در رشد، حفظ سلامتی و ترمیم بافت­‌های آسیب دیده نقش دارد. همچنین بدن برای تولید هورمون‌­ها، آنزیم­‌ها و پادتن‌­ها به پروتئین احتیاج دارد. مقدار پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ به راستی حیرت انگیز است و سفیده تخم مرغ به عنوان یکی از غذاهای سرشار از پروتئین شناخته می­‌شود.

چربی کم و کلسترول صفر

در گذشته تخم مرغ به دلیل داشتن کلسترول خوب و چربی­‌های سالم انتخاب سالمی بود، اما بعدها دانشمندان به تاثیرات کلسترول بد و چربی­‌ها بر عروق قلبی و رابطه آن با سکته پی بردند.

بیش­تر چربی تخم مرغ و البته تمام کلسترول آن به علت وجود زرده تخم مرغ است. سفیده تخم مرغ بدون هیچ گونه کلسترول و دارای چربی ناچیز، به عنوان ماده غذایی سالم شناخته می­‌شود.

عده‌­ای از افراد به دلیل داشتن مشکلات قلبی و عروقی تنها سفیده تخم مرغ را مصرف می­‌کنند. البته اکنون تحقیقات جدید ثابت می­‌کنند، افزایش کلسترول خون ارتباط بسیار کمی با خوردن زرده تخم مرغ دارد. در حقیقت زرده تخم مرغ باعث افزایش کلسترول خون نمی‌­شود و فواید بسیاری دارد. زرده تخم مرغ تنها در بعضی از افراد می‌­تواند سطح کلسترول خون را افزایش دهد.

با این­حال اگر فکر می‌­کنید خوردن زرده تخم مرغ یا تخم مرغ کامل باعث افزایش چربی و کلسترول شما می­‌شود، می‌­توانید سفیده تخم مرغ را جایگزین آن­ها کنید.

مواد مغذی موجود در سفیده تخم مرغ

  • پتاسیم: یک سفیده تخم مرغ دارای ۵۴ میلی گرم پتاسیم است. گفته می­‌شود پتاسیم در سلامت قلب، استخوان و سلامت کلی سلول‌­ها و اعضای بدن نقش به سزایی ایفا می­‌کند. بسیاری از تحقیقات نشان می‌­دهند، پتاسیم با گشاد کردن یا بازکردن عروق قلبی، فشار خون را کاهش می‌­دهد. یکی از تحقیقات صورت گرفته در این زمینه بیان می­‌کند که مصرف روزانه ۴۰۶۹ میلی گرم پتاسیم خطر بیماری­‌های قلبی را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌­دهد. یکی دیگر از خواص اعجاب آور سفیده تخم مرغ، وجود دو ماده­ پتاسیم و سدیم در آن است. این دو ماده­ معدنی تشکیل ماده­ای الکتروشیمیایی می­‌دهند که به انتقال پیام عصبی، تقویت ماهیچه‌­ها، بهبود عملکرد قلب و انتقال مواد مغذی به سلول­‌ها کمک می­‌کند.
  • ریبوفلاوین: سفیده تخم مرغ منبع بسیاری خوبی برای تامین ویتامین ب۶ یا ریبوفلاوین است. ۶۲ درصد ریبوفلاوین موجود در تخم مرغ در سفیده آن است. این ویتامین به تجزیه انرژی موجود در کربوهیدرات‌­ها مرتبط است و به متابولیسم و ساختن گلبول­‌های قرمز کمک می­‌کند. همچنین ریبوفلاوین موجود در سفیده تخم مرغ دارای خاصیت آنتی اکسیدان است و از آزاد سازی و تجزیه رادیکال­‌های آزاد جلوگیری می‌کند. این رادیکال­‌های آزاد سبب آسیب سلول­‌ها یا از بین رفتن آن­ها می­‌شوند. کمبود ریبوفلاوین در برنامه غذایی روزانه خطر ابتلا به بیماری­‌های قلبی و سرطان را افزایش می‌­دهد و می‌­تواند به کم خونی منجر شود. بنابراین می‌­توانید با مصرف سفیده تخم مرغ از بروز این مشکلات جلوگیری کنید و از خواص متعدد آن بهره مند شوید.
  • فشار خون: یکی دیگر از خواص سفیده تخم مرغ، خاصیت کاهش فشار خون است. در تحقیقات صورت گرفته، دانشمندان به این نتیجه رسیده­‌‌‌اند که برخی مواد موجود در سفیده تخم مرغ مثل بعضی از پروتئین­‌‌ها و آنزیم­‌های آن می‌­توانند در کاهش قشار خون موثر باشند. حتی عده­ای از دانشمندان معتقدند سفیده تخم مرغ همانند دوز کمی از داروهای کاهش فشار خون عمل کرده و می­‌تواند سبب کاهش فشار خون شود.

خاصیت سفیده­ تخم مرغ برای لاغری

خاصیت سفیده­ تخم مرغ برای لاغری چیست

سفیده تخم مرغ بر خلاف زرده، کلسترول و چربی ندارد و از کالری کمی برخوردار است. در نتیجه یکی از غذاهای مناسب برای افرادی است که سعی در کاهش وزن دارند. خواص سفیده تخم مرغ برای لاغری نیز به همین علت است.

خوردن تخم مرغ کامل که شامل خوردن زرده و سفیده آن می‌­شود، ممکن است به علت کلسترول و چربی بالای زرده کالری زیادی داشته باشد. در نتیجه بهتر است از سفیده به جای تخم مرغ کامل در رژیم غذایی لاغری استفاده شود.

همچنین یکی دیگر از دلایلی که می‌­توان برای خواص سفیده تخم مرغ برای لاغری ذکر کرد، داشتن ویتامین و مواد معدنی است. ویتامین­‌ها و مواد معدنی موجود در سفیده تخم مرغ برای بدن لازم و ضروری هستند و سلامتی ما را تامین می­‌کنند. در نتیجه با مصرف روزانه سفیده تخم مرغ می‌­توانیم به این منبع سرشار از ویتامین و مواد معدنی دست یابیم.

یکی دیگر از خواص سفیده تخم مرغ برای لاغری این است که پروتئین موجود در سفیده باعث می­‌شود افراد احساس سیری کنند و مدت طولانی‌­تری با انرژی باقی بمانند. همچنین مصرف پروتئین موجود در سفیده همراه با انجام ورزش­‌‌های قدرتی باعث جایگزینی چربی با عضله و عضله سازی می­‌شود.

خواص سفیده تخم مرغ برای پوست

خواص سفیده تخم مرغ برای پوست چیست

وقتی از ماسک صورت سفیده تخم مرغ روی صورت خود استفاده می­‌کنید، خواص متعدد سفیده تخم مرغ را از نزدیک تجربه می­‌کنید. ماسک­‌های صورت تهیه شده از سفیده تخم مرغ خواص بسیاری دارند که در این قسمت به آن­ها خواهیم پرداخت.

  • ماسک‌­های سفیده تخم مرغ برای تمام انواع پوست از چرب تا خشک گرفته، مناسب هستند. این ماسک‌­ها باعث می­‌شوند منافذ پوست تنگ‌­تر شده تا از ورود باکتری‌­ها و مواد آلوده به سطح پوست جلوگیری شود.
  • سفیده تخم مرغ به کمک پوست­‌های چرب می­‌آید و مانع از بروز آکنه و جوش از جمله جوش‌­های سر سیاه می­‌شود.
  • همچنین یکی دیگر از خواص سفیده تخم مرغ برای پوست، ایجاد یک لایه محافظتی در برابر اشعه­‌های خطرناک خورشید است. این لایه محافظتی از سوختگی بر اثر نور آفتاب و پیری پوست بر اثر تابش اشعه فرابنفش جلوگیری می‌کند.
  • آنزیم‌­های موجود در سفیده تخم مرغ با عوامل آکنه و باکتری­‌هایی که باعث آن می­‌شوند، مبارزه می­‌کنند. همچنین پروتئینی که در سفیده تخم مرغ یافت می‌­شود، باعث ترمیم و رشد بافت‌­های پوست می‌شود. وجود پروتئین در سفیده تخم مرغ، سلامت و درخشندگی پوست شما را تضمین می‌­کند.
  • پتاسیم، ریبوفلاوین، کلاژن و منیزیم موجود در سفیده تخم مرغ فواید بسیاری برای پوست دارند. پتاسیم پوست شما را مرطوب کرده، رطوبت آن را نگه می‌­دارد و مانع از خشکی آن می­‌شود. ریبوفلاوین رادیکال­‌های آزاد را از بین می­‌برد. کلوژن در کاهش التهابات و پر کردن خطوط صورت نقش دارد و منیزیم ظاهری جوان­تر به پوست شما اعطا می­‌کند و مانع از پیری زودرس پوست می‌­شود.

خواص سفیده تخم مرغ برای مو

خواص سفیده تخم مرغ برای مو کدام است

سفیده تخم مرغ به دلیل داشتن آنزیم‌­هایی که باکتری‌­ها را از بین می­‌برند، در پاکسازی پوست سر و افزایش سلامتی آن موثر است. همچنین سفیده تخم مرغ می‌تواند چربی پوست سر را کنترل کند و باعث حفظ تعادل آن شود. یکی از علت­‌های مهم بروز شوره سر نیز همین برهم خوردن تعادل چربی آن است. با زیاد یا کم شدن چربی پوست سر محیط برای رشد و تکثیر قارچ‌­ها فراهم می­‌شود. این قارچ­‌ها باعث شوره سر می­‌شوند.

افرادی که موهای چرب دارند، بهتر است از ماسک سفیده تخم مرغ برای مو استفاده کنند. سفیده تخم مرغ چربی را کاهش داده و پوست سر را پاکسازی می­‌کند.

همچنین سفیده تخم مرغ باعث رشد بهتر و ضخیم‌­تر موها می‌­شود. دلیل آن هم بسیار ساده است؛ وجود پروتئین.

بیشتر ماهیچه‌­ها و عضلات بدن ما از پروتئین ساخته شده­‌اند. همچنین پروتئین‌­ها در ساخت ناخن، مو و پوست ما نقش حیاتی دارند. می‌­توان گفت تمام بدن ما از پروتئین تشکیل شده است. پروتئین در بدن ما به آمینو اسید تبدیل می‌­شود. مو و فولیکول‌­های آن نیز از یک نوع آمینو اسید به نام کراتین تشکیل شده‌­اند، در نتیجه رشد و رویش موهای ما به پروتئین وابسته است.

مصرف سفیده تخم مرغ به مقدار کافی می‌­تواند پروتئین مورد نیاز موهای ما را تامین کند و سبب رشد و سلامتی آن­ها شود.

مضرات سفیده تخم مرغ

مضرات سفیده تخم مرغ چیست

روزانه بسیاری از افراد از سفیده تخم مرغ استفاده می­‌کنند و خطری آن­ها را تهدید نمی‌­کند. اما بعضی از افراد با شرایط خاص هستند که ممکن است مصرف سفیده تخم مرغ برای آن­ها خطرناک باشد. پس اگر دارای شرایط زیر هستید، از مصرف سفیده تخم مرغ بپرهیزید یا با پزشک خود مشورت کنید.

حساسیت: بعضی از افراد به پروتئین آلبومین در سفیده تخم مرغ حساسیت دارند و خوردن سفیده تخم مرغ می­‌تواند باعث بروز علائم حساسیت شود. این علائم شامل خارش، تورم، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، خس­خس سینه، سرفه و عطسه می­‌شوند. در موارد نادر سفیده تخم مرغ می‌تواند باعث بروز ناشنه‌هایی مانند تنفس سخت، کاهش فشار خون، تورم در ناحیه گلو و دهان و از دست دادن هوشیاری شود.

مسمومیت غذایی: سفیده تخم مرغ خام حاوی باکتری سالمونلا است. باکتری سالمونلا خطرناک است و خوردن آن مسمومیت غذایی ایجاد می‌­کند. اگر مقدار این باکتری در بدن زیاد شود، مرگ فرد را به همراه دارد. باکتری سالمونلا با حرارت از بین می‌­رود. در نتیجه توصیه می­‌شود قبل از مصرف سفیده تخم مرغ، آن را خوب بپزید و از خام خوردن آن دوری کنید.

کمبود بیوتین: کمبود بیوتین یا ویتامین ب۷ در بدن منجر به بیماری‌های پوستی مثل درماتیت سبورئیک می‌­شود و با ریزش و از دست رفتن مو همراه است. کمبود این ویتامین عوارض جدی دیگری نیز به همراه دارد. گفته می­‌شود آویدین، یک نوع پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ، باعث از بین رفتن و کاهش سطح بیوتین می­‌شود و خطر کمبود آن را افزایش می‌­دهد.

سخن پایانی

سفیده تخم مرغ به تنهایی حاوی مقادیر زیادی پروتئین و مواد معدنی است که برای سلامتی حیاتی هستند. خواص سفیده تخم مرغ بسیار است اما یکی از مهم‌ترین آن­ها داشتن کالری کم است. شاید سفیده تخم مرغ باعث بروز حساسیت در بعضی از افرا شود یا در بعضی از شرایط خطر آفرین باشد، اما فواید آن به قدری زیاد است که می­‌توان از مضرات آن چشم پوشید. البته این بدین معنی نیست که به مضرات آن بی‌­توجه باشیم، بلکه باید آن را در حد تعادل مصرف کنیم تا بتوانیم از خواص آن استفاده و از مضرات آن دوری کنیم.

نظرات کاربران