search

خواص بادمجان، گیاهی خوشمزه و دوست‌داشتنی

clock icon زمان خواندن ۴ دقیقه مهتاب خلیف پور یک‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹ ۲۱:۵۵

خواص بادمجان، گیاهی خوشمزه و دوست‌داشتنی
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید
حتما شنیده‌اید که برخی از افراد می‌گویند «هر غذایی که بادمجان داشته باشد، دوست دارم». بادمجان از غذاهای پرطرفداری است که در آشپزی ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد. برای اینکه درباره خواص بادمجان بیشتر بدانید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

ارزش غذایی

انرژی24 کیلوکالری
کربوهیدرات5.7 گرم
پروتئین1 گرم
چربی کل0.19 گرم
کلسترول0 میلی گرم
فیبر خوراکی3.40 گرم

اگر به دنبال غذاهای رژیمی هستید و اگر می‌خواهید غذایی فوق‌العاده و خوشمزه تهیه کنید، از بادمجان غافل نشوید. خواص بادمجان، محبوبیت این ماده غذایی را دوچندان می‌کند. این مطلب را بخوانید تا درباره خواص بادمجان بیشتر بدانید و نکات مهم درباره خرید بادمجان را به خاطر بسپارید. 

آنچه در این مطلب می خوانید:

خواص بادمجان 

خرید و نگهداری بادمجان

سرو و پخت بادمجان

بادمجان یک گیاه بسیار کم‌کالری است که به عنوان یک خوراکی سالم معرفی می‌شود. از نظر گیاه شناسی، بادمجان به خانواده سولاناسه تعلق دارد. این گیاه به صورت بومی در شبه قاره هند رشد کرده و نیز در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری به عنوان یک گیاه محبوب شناخته می‌شود.

انواع مختلفی از بادمجان در سراسر جهان رشد می‌کند که با توجه به نوع، اندازه، شکل و رنگ دسته بندی‌های متفاوتی دارند. اما از نظر ظاهر بادمجان به دو دسته گسترده تقسیم می‌شوند: 

  • بیضی‌شکل
  • نازک و کشیده

این گیاه در مدت زمان کمی به سرعت رشد می‌کند و در ابتدا میوه‌‌ای به رنگ روشن دارد. پوست میوه، صاف و براق و محتوای آن دارای رنگی سفید و خمیر مانند با تعداد زیادی دانه‌ کوچک و نرم است. این میوه‌ها در مدت زمان کوتاهی رسیده خواهند شد.

خواص بادمجان

خواص بادمجان 

  •  بادمجان بسیار کم‌کالری است، چربی کم و فیبر زیادی دارد. صد گرم بادمجان ۲۴ کالری داشته و تقریبا نه درصد از فیبر ضروری بدن را در طول روز تامین می‌کند. 
  •  مطالعاتی که در «انستیتو زیست‌شناسی دانشگاه ایالتی سائوپائولو برزیل» انجام شد، نشان داده است که مواد شیمیایی موجود در بادمجان در کنترل‌کردن کلسترول بالای خون نقش موثری دارد.
  •  پوست انواع بنفش‌رنگ بادمجان دارای مقادیر قابل توجهی فیتوکمیکال فلانوئید فنولیک به نام آنتوسیانین‌ است، که نوعی آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود. این آنتی‌اکسیدان مزایای زیادی دارد و در پیشگیری از سرطان، پیری، التهاب و بیماری‌های عصبی موثر است.
  •  مقدار آنتی‌اکسیدان اندازه‌گیری شده از نظر جذب رادیکال اکسیژن، در بادمجان‌ ۹۹۳ میکرومول در صد‌ گرم است. بادمجان یکی از مواد غذایی با سطح قند پایین محسوب می‌شوند.
  •  بادمجان دارای مقادیر زیادی از ویتامین‌های ضروری گروه ب مانند ویتامین ب۵، ویتامین ب۶، ویتامین ب۱ و ویتامین ب۳ است. این ویتامین‌ها برای بدن ضروری بوده و باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن شوند تا به سوخت‌وساز پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها کمک کنند.
  •  علاوه بر موارد گفته شده، بادمجان منبع با ارزشی از مواد معدنی مانند منگنز، مس، آهن و پتاسیم است. منگنز به علت دارا بودن آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز، یک آنتی‌اکسیدان قوی به شمار می‌آید. پتاسیم نیز یک الکترولیت مهم درون سلولی است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

فواید بادمجان

خرید و نگهداری بادمجان

بادمجان‌ در تمام فصل‌ها در بازار موجود است. بادمجان‌هایی با ظاهر سالم، براق و روشن و همچنین سنگین و سفت انتخاب خوبی برای خرید هستند. از خریدن بادمجان‌های کج‌شده، با چین و چروک، دارای تورفتگی و بریدگی خودداری کنید. بادمجان‌هایی با این مشخصات عموما کهنه هستند و مزه تلخی دارند. بعد از خریداری می‌توان آن‌ها را به مدت یک یا دو روز در محیط خنک قرار داد، اما قرار دادن بادمجان‌ها در یخچال و یا فریزر که دارای رطوبت نسبی بالا هستند، ایده‌آل‌ترین شرایط برای نگهداری است. 

انواع غذا با بادمجان

سرو و پخت بادمجان

قبل از استفاده، بادمجان‌ها را با آب سرد بشورید و انتهای ساقه را با استفاده از یک چاقو نوک تیز ببرید. روی آن یک قاشق نمک یا آب نمک ریخته تا هرگونه تلخی احتمالی از بین برود. تمامی قسمت‌های بادمجان از جمله، پوست، گوشت و دانه‌های ریز درون آن خوراکی هستند. 

 در اینجا به بعضی نکات ارائه و سرو کردن این غذا می‌پردازیم:

  • برش‌های بادمجان سرخ‌شده، به طور کلی می‌تواند در کنار سالادها و پیش غذاها استفاده شود. 
  • بادمجان‌ها در جنوب آسیا به طور گسترده‌ای مصرف می‌شوند و در تهیه غذاهای هندی کاربرد فراوانی دارد. می‌توان بادمجان را به روش سرخ‌شده، کبابی، پخته‌شده و یا آب‌پز مصرف کرد.
  • در جنوب هندوستان، بادمجان را به صورت مکعبی خرد کرده و در کاری و چانتی (نوعی ترشی تند هندی) غوطه‌ور می‌کنند. سپس، بادمجان‌ها را سرخ کرده در کنار برنج، سرو می‌کنند. 
  • در اروپای جنوبی، ترکیه و خاورمیانه، بادمجان عضو جدایی ناپذیر رژیم غذایی مردم است و در دستورالعمل‌های آشپزی خود، از بادمجان زیاد استفاده می‌کنند؛ به طور مثال موساکا (بادمجان با گوشت چرخ‌کرده و پنیر پیتزا)، باباغانوش (پوره بادمجان) و امام بایلدی. 
  • همچنین ترشی بادمجان یک چاشنی بسیار خوشمزه است.

شما هم می‌توانید برای پختن غذایی خوشمزه با استفاده از بادمجان، طرز تهیه کالزونه سبزیجات و بادمجان کبابی و کاری گوجه‌ فرنگی را بخوانید.

بادمجان در رژیم غذایی

بادمجان حاوی مقدار کمی نیکوتین است (۰.۰۱ میلی‌گرم در صد گرم). این مقدار ناچیز ضرری نداشته و بنابراین شما می‌توانید بدون هیچ دغدغه‌ای از خوردن این گیاه خوشمزه لذت ببرید.

 

نظرات کاربران