search

برای داشتن پوستی سالم و نرم چه غذاهایی بخوریم؟

clock icon زمان خواندن ۴ دقیقه بهنام جعفرزاده دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۷:۰۸

برای داشتن پوستی سالم و نرم چه غذاهایی بخوریم؟
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

برای داشتن پوست سالم و شاداب، انجام مراقبت‌های روزانه کافی نیست؛ اگر به سلامت پوست خود اهمیت می‌دهید، باید در کنار مراقبت‌های روزانه و استفاده از کرم‌ها و سرم‌های مناسب پوست، رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. برای داشتن پوستی زیبا، رعایت رژیم غذایی مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در ادامه چند نمونه از این موارد را مرور می‌کنیم.

آن‌چه در این مطلب خواهید خواند:

نوشیدن آب و سلامت پوست

تاثیر سلنیوم در سلامت پوست شما

آنتی‌اکسیدان‌ برای داشتن سلول‌های سالم

ویتامین آ برای ترمیم پوست

ویتامین ث برای محافظت از پوست در مقابل خورشید

ویتامین ای تقویت‌کننده سلامت پوست

چربی‌های سالم و درخشش پوست

یک فنجان سرشار از آنتی‌اکسیدان

نوشیدن آب و سلامت پوست

نوشیدن آب یکی از بهترین اقدامات در جهت حفظ سلامت پوست است. این کار پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد و باعث می‌شود خطوط و چین و چروک‌های ظریف کمتر به چشم بیایند. همچنین به سلول‌ها کمک می‌کند تا مواد مغذی را جذب و سموم را دفع کنند. نوشیدن آب با بهبود جریان خون، موجب درخشش پوست می‌شود. توصیه رایج این است که روزانه هشت لیوان آب بنوشید، اما ممکن است دقیقا به این مقدار نیاز نداشته باشید. آب موجود در میوه‌ها، سبزیجات، آب میوه و شیر نیز بخشی از نیاز روزانه بدن‌ به آب را تامین می‌کند.

تاثیر سلنیوم در سلامت پوست شما

این ماده معدنی ممکن است به محافظت از پوست‌ در برابر سلول‌هایی که رادیکال‌های آزاد را جمع می‌کنند، کمک کند. رادیکال‌های آزاد باعث بروز علائم پیری مانند چین و چروک و خشکی پوست، آسیب به بافت و احتمالا برخی بیماری‌ها می‌شوند. سلنیوم همچنین ممکن است به جلوگیری از سرطان پوست کمک کند. می‌توانید این ماده معدنی را با خوردن بادام برزیلی، قارچ، میگو، گوشت گوسفند و ماهی‌هایی مانند اسنپر (سرخوماهیان)، ماهی کاد یا ماهی‌روغن، هالیبوت (لوزی‌ماهی)، تُن و سالمون تامین کنید. گوشت گاو پخته شده، بوقلمون سفید، صدف، ساردین، خرچنگ و ماکارونی گندم سبوس‌دار نیز دارای سلنیوم هستند.

شادابی پوست با سلنیوم

آنتی‌اکسیدان‌ برای داشتن سلول‌های سالم

آنتی‌اکسیدان‌ها برای کند‌شدن و جلوگیری از آسیب‌رسانی رادیکال‌های آزاد از اهمیت بالایی برخوردارند. آنتی‌اکسیدان‌ها در انواع غذاها به ویژه میوه‌ها و سبزیجات رنگی مانند انواع توت‌ها، گوجه‌فرنگی، زردآلو، چغندر، کدو، اسفناج، سیب‌زمینی شیرین، نارنگی، فلفل و لوبیا وجود دارند.

بدن شما یک آنتی‌اکسیدان کلیدی به نام کوآنزیم Q10 می‌سازد، اما تولید آن با افزایش سن کاهش می‌یابد. این آنزیم در ایجاد انرژی و کمک به عملکرد سلوله‌ای شما نقش دارد. کوآنزیم Q10 را می‌توانید با مصرف ماهی‌هایی مانند قزل‌آلا و تن، گوشت پرندگان، جگر و غلات کامل تامین کنید.

گفتنی است، محصولات پوستی‌ که کوآنزیم Q10 دارد، ممکن است به کمتر شدن چین و چروک و سایر علائم پیری کمک کند.

ویتامین آ برای ترمیم پوست

هیچ‌کسی دوست ندارد پوستی خشک و پوسته پوسته داشته باشد. بنابراین، پرتقال، هویج یا یک تکه طالبی بخورید که سرشار از ویتامین آ هستند. همچنین می‌توانید این ویتامین را با مصرف سبزیجات برگ‌دار، تخم مرغ و غذاهای لبنی کم‌چرب تامین کنید. هنگامی که از یک محصول پوستی با ویتامین آ استفاده می‌کنید، ممکن است چین و چروک و لکه‌های قهوه‌ای پوست‌ کمتر به چشم بیایند. آن دسته از محصولاتی که به نام رتینوئیدها شناخته می‌شوند، درمان‌های متداولی برای آکنه و مشکلات پوستی دیگر هستند.

ویتامین ث برای محافظت از پوست در مقابل خورشید

خورشید به پوست آسیب می‌رساند، اما ویتامین ث می‌تواند به شما در حفاظت از پوست کمک کند. همچنین این ویتامین در از بین‌بردن آسیب‌هایی که نور خورشید به کلاژن و الاستین پوست وارد می‌کند – موادی که موجب محکم شدن پوست می‌شوند- موثر است. ویتامین ث مورد نیاز بدن را می‌توانید از فلفل دلمه‌ای قرمز، مرکبات، پاپایا، کیوی، کلم بروکلی، سبزیجات و کلم بروکسل تامین کنید.

سلامت پوست با ویتامین سی

ویتامین ای تقویت‌کننده سلامت پوست

یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌ها که می‌تواند پوست شما را از آسیب آفتاب و التهاب نجات دهد، ویتامین ای است. می‌توانید این ویتامین مورد نیاز بدن را با مصرف روغن‌های گیاهی، آجیل، دانه‌ها، زیتون، اسفناج، مارچوبه و سبزیجات برگ‌دار تامین کنید.

چربی‌های سالم و درخشش پوست

امگا ۳ و امگا ۶ چربی‌های مفیدی هستند که به شما در ایجاد چربی طبیعی پوست کمک کرده و از خشک‌شدن و ایجاد لکه‌های پوستی جلوگیری می‌کنند. وجود این اسیدهای چرب ضروری باعث می‌شوند پوست شما نرم‌تر و جوان‌تر به نظر برسد و می‌توانید آن‌ها را از روغن‌های زیتون و کانولا، دانه‌های کتان، گردو و ماهی‌های آب سرد مانند سالمون، ساردین و ماکرل دریافت کنید.

در همین حال، برخی چربی‌ها بیش از یک اسیدهای چرب ضروری هستند. روغن‌های با کیفیت بالا مانند روغن زیتونِ خالص و روغن‌های گرفته‌شده با روش پرس سرد نسبت به بسیاری از انواع دیگر، فرآوری ساده‌تری دارند. این روغن‌ها ممکن است مواد مغذی مفید بیشتری برای پوست‌ داشته باشند و باعث شادابی پوست و حفظ سلامت و زیبایی آن شود.

پوست سالم

یک فنجان سرشار از آنتی‌اکسیدان

چای سبز ممکن است نزدیک‌ترین چیز به یک معجون جادویی باشد که می‌توانید برای پوست‌ پیدا کنید. این ماده به توقف التهاب کمک می‌کند، باعث کند‌شدن آسیب‌رسانی به دی‌.ان‌.ای می‌شود و حتی می‌تواند به جلوگیری از آفتاب سوختگی کمک کند. شما می‌توانید خواص چای سبز را در بسیاری از لوازم آرایشی پیدا کنید. اما چرا مستقیما به سراغ منبع آن نروید؟ پس چای سبز بنوشید!

نظرات کاربران