search

آشنایی با خواص گوشت بوقلمون برای لاغری و سلامت بدن

clock icon زمان خواندن ۹ دقیقه مهرداد توکلی دوشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۲۲:۲۹

آشنایی با خواص گوشت بوقلمون برای لاغری و سلامت بدن
۵/ ۴.۰۰
امتیاز دهید
بوقلمون، یک پرنده بزرگ بومی قاره آمریکا است. این پرندگان عموما به دلیل استفاده از گوشتشان به صورت پرورشی تکثیر و نگهداری می‌شوند. از آنجا که بوقلمون دارای میوگلوبین کمی است (پروتئینی که به گوشت قرمز رنگ می‌بخشد)، در گروه «گوشت سفید» طبقه‌بندی می‌شود. مصرف گوشت این پرنده درصد بالایی از سبد خرید خانوارها را در سالهای اخیر به خود اختصاص داده، مهمترین دلیل این امر خواص گوشت بوقلمون برای لاغری و البته کالری گوشت بوقلمون به میزان اندک است.

ارزش غذایی

انرژی۱۷۷ کیلوکالری
کربوهیدرات۰ گرم
پروتئین۲۳.۷ گرم
چربی کل۸.۴ گرم
کلسترول۰.۰۹ میلی گرم
فیبر خوراکی۰ گرم

گوشت بوقلمون منبع بزرگی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. با این حال، مواد غذایی فرآوری شده از بوقلمون مانند ژامبون می‌تواند سرشار از قند، چربی‌های ناسالم و سدیم باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که به جای غذاهای آماده که با این گوشت تهیه می‌شود، خود فرد در خانه برای طبخ غذا با گوشت بوقلمون دست به کار شود. اگر شما هم جز افرادی هستید که متخصص تغذیه، به دلیل خواص گوشت بوقلمون برای لاغری این فرآورده پروتئینی را در رژیم شما گنجانده، بهتر است ادامه مطلب بخوانید تا درباره خواص گوشت بوقلمون برای لاغری، مزایای مصرف، کالری گوشت بوقلمون و نحوه طبخ درست آن بیشتر بدانید. 

فهرست مطالب

کالری گوشت بوقلمون چقدر

خواص گوشت بوقلمون برای لاغری و سلامت عمومی بدن

به همان میزان که اطلاع از کالری گوشت بوقلمون برای رژیم بسیار مهم است، آگاهی از ارزش غذایی و خواص گوشت بوقلمون برای لاغری نیز دارای اهمیت است. در ادادمه مطلب می‌توانید درباره خواص گوشت بوقلمون، میزان پروتئین و کالری موجود در آن و همچنین ارزش غذایی گوشت بوقلمون بیشتر بدانید.  

در رژیم غذایی بسیاری از افراد، مصرف گوشت به دلایل متعدد از جمله کالری و چربی بالا محدود می‌شود. اما شاید تعجب کنید که به دلیل خواص گوشت بوقلمون برای لاغری و تناسب اندام، این فرآورده پروتئینی در اغلب رژیم‌های غذایی حضور دارد.  

بوقلمون از نظر تغذیه‌ای و از نظر طعم و مزه شبیه مرغ است، اما دارای طعم قوی‌تر و بافت خشک‌تری است. بالا بودن پروتئین بوقلمون به ویژه در ران و سینه و در مقابل آن میزان کم کالری گوشت بوقلمون، باعث می‌شود فرد سریع‌تر سیر شده و دست از غذا بکشد. در طول روز و حین فعالیت نیز کمتر حس گرسنگی به او دست بدهد. در این مطلب از وبسایت سبک زندگی می‌توانید درباره کالری مرغ بیشتر بخوانید.

علاوه بر اینکه خواص گوشت بوقلمون برای لاغری بسیار زیاد است، مصرف این ماده غذایی مزایای فراوانی هم برای سلامتی عمومی بدن به همراه دارد، به ویژه هنگامی که به عنوان جایگزین گوشت قرمز استفاده می‌شود. برخی از این فواید عبارتند از:

  • عضله را تقویت می‌کند

 سارکوپنی یا از بین رفتن عضلات، معمولا منجر به ضعف عمومی در سالمندان می‌شود. به همین دلیل دریافت پروتئین کافی در هر وعده غذایی برای افراد مسن و در جهت حفظ توده عضلانی و قوای جسمی ضروری است.

گوشت بوقلمون به عنوان یک منبع کامل پروتئین می‌تواند به کاهش این بیماری کمک کند. علاوه بر خواص گوشت بوقلمون برای لاغری و تناسب اندام، سالمندان می‌توانند با مصرف این گوشت سه بار از تحلیل عضلات خود جلوگیری کنند.

  • شیوع دیورتیکولیت را کاهش می‌دهد

 دیورتیکولیت، التهاب دردناک روده بزرگ است. عادات غذایی که خطر ابتلا به دیورتیکولیت را افزایش می‌دهند شامل مصرف گوشت قرمز و چربی گوشت می‌شود. با این حال مصرف فیبر و گوشت سفید کاهش دهنده خطر ابتلا به این بیماری است. در واقع می‌توان گفت چاقی یکی از دلایل شکل‌گیری این نوع التهاب در روده است. پس در کنار اینکه خواص گوشت بوقلمون برای لاغری دارای اهمیتی زیادی در رژیم‌های غذایی است، مصرف آن خود به خود از این بیماری نیز جلوگیری می‌کند.

  • خواص ضد سرطانی دارد

گوشت بوقلمون منبع بسیار خوبی از ماده معدنی کمیاب سلنیوم است که یک ماده اساسی مورد نیاز برای متابولیسم و فعالیت تیروئید و تقویت سیستم ایمنی بدن است. مطالعات علمی نشان داده که مصرف سلنیوم می‌تواند بروز سرطان را کاهش دهد.

خواص گوشت بوقلمون

  • از کم خونی جلوگیری می‌کند

بسیاری از افراد به دلیل عدم مصرف گوشت قرمز و مواد غذایی دارای آهن دچار کم خونی می‌شوند. یکی از مهمترین خواص گوشت بوقلمون برای لاغری این است که فرد با حفظ رژیم خود می‌تواند منبع غنی از آهن را دریافت کند که مانع کم خونی به خصوص کم خونی مینور می‌شود.

  • باعث سلامت قلب می‌شود

گوشت‌های قرمز به ویژه گوشت گوسفند در رژیم‌های غذایی مناسب برای قلب در لیست سیاه قرار گرفته‌اند زیرا مقدار زیادی چربی اشباع شده دارند و سطح کلسترول خون را افزایش می‌دهند. در کنار موارد متعدد ازخواص گوشت بوقلمون برای لاغری که ذکر شد، مصرف آن به دلیل چربی بلکه برای حفظ سلامت قلب نیز مهم است. همچنین سرشار از اسید آمینه آرژنین است. آرژنین به باز و شل نگه داشتن عروق قلب کمک می‌کند.

  • ضد افسردگی و ضد استرس است

در کنار تمام این نکات اگر با گرفتن رژیم غذایی دچار افسردگی با استرس می‌شوید، بهتر است از مهمترین خواص گوشت بوقلمون برای لاغری غافل نشوید؛ این خاصیت چیزی جز ضد افسردگی بودن این ماده غذایی نیست، زیرا باعث ترشح سروتونین در بدن می‌شود که احساس شادی در شما ایجاد می‌کند. در این صفحه از وبسایت سبک زندگی می‌توانید مطالب متعددی را پیرامون انواع افسردگی و راه‌های درمان آن، به طور مفصل بخوانید. 

در نهایت لازم به ذکر است، یکی از مواردی که باعث می‌‌شود این ماده غذایی تمام این مزایا را در کنار هم برای لاغری داشته باشد، کم بودن کالری گوشت بوقلمون است که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.

کالری گوشت بوقلمون چقدر است

کالری گوشت بوقلمون چقدر است

کالری شماری یکی از نکات مهمی است که در رژیم‌های غذایی توجه ویژه‌ای به آن می‌شود. برای آنکه بتوان از تمام خواص گوشت بوقلمون برای لاغری بهره برد، بهتر است که با میزان کالری گوشت بوقلمون در قسمت‌های مختلف اعم از کالری ران بوقلمون و کالری سینه بوقلمون آشنا شد.

مواد مغذی موجود در بوقلمون به برش گوشت آن بستگی دارد. به عنوان مثال، گوشت تیره که در عضلات فعال مانند پا یا ران وجود دارد، دارای چربی و کالری بیشتری نسبت به گوشت سینه است، در حالی که گوشت سفید حاوی پروتئین بیشتری است.

علاوه بر این، پوست بوقلمون چربی زیادی دارد. این بدان معنی است که برش‌هایی که روی آن پوست قرار دارد کالری و چربی بیشتری، نسبت به برش‌های بدون پوست دارند. با این وجود اختلاف این دو قسمت در کالری و چربی زیاد نیست.

خواص گوشت بوقلمون

عوامل موثر در کاهش یا افزایش کالری گوشت بوقلمون

مقدار کالری ران بوقلمون و کالری سینه بوقلمون که در بالا ذکر شد برای گوشت خام بود. در کنار آن روش طبخ در کم یا زیاد شدن این مقادیر از کالری گوشت بوقلمون بسیار موثر است. برای همین توصیه می‌شود که اگر تمایل دارید از تمام خواص گوشت بوقلمون برای لاغری بهره ببرید، از روش‌هایی چون گریل کردن یا بخارپز کردن استفاده کنید. قطعا سرخ کردن و تفت دادن این ماده غذایی متناسب با نوع روغن استفاده شده، به میزان کالری و چربی آن اضافه خواهد کرد.

میزان پروتئین بوقلمون

در کنار کالری یکی از موارد مهمی که باعث اثربخشی خواص گوشت بوقلمون برای لاغری شده، میزان پروتئین بخش‌های مختلف آن است، به این خاطر که پروتئین ماده اساسی برای بافت‌ها بدن از جمله عضله‌هاست و مانند چربی نیست که بافتی مضر و بد شکل ایجاد کند.

در واقع پروتئین از خاصیت سیر کنندگی فوق العاده‌ای برخوردار است و برای همین در رژیم لاغری جایگاه ویژه‌ای دارد. در بخش‌های تیره رنگ گوشت بوقلمون به ازای هر ۱۰۰ میزان پروتئین ۲۸.۶ گرم و در بخش‌های سفید گوشت، ۲۹.۹ گرم است.

علاوه بر پروتئین، گوشت بوقلمون دارای مقدار قابل توجهی ویتامین ب۶ و نیاسین است که برای تولید انرژی در بدن ضروری هستند. نیاسین نیز خود به تنهایی برای تبدیل پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌های بدن به انرژی قابل استفاده مهم است.

کالری گوشت بوقلمون

مضرات گوشت بوقلمون

با آنکه خواص گوشت بوقلمون برای لاغری بسیار زیاد است و در بهبود سلامت کلی بدن اثر چشمگیری دارد، اما نباید فراموش کرد که مصرف آن برای عده‌ای ممکن است خطرناک باشد. این دسته از افراد عبارتند از:

  • افراد مبتلا به نقرس باید در مصرف آن احتیاط کنند؛ زیرا دارای میزان قابل توجهی اسید آمینه پورین است که این بیماری را تشدید می‌کند.
  • گوشت بوقلمون دارای میزان قابل توجهی اگزالات است. این ماده برای افرادی که کلیه‌ سنگ ساز دارند، مضر است.
  • میزان سدیم بالایی دارد و به همین خاطر اگر به خاطر بیماری از مصرف سدیم منع شده‌اید، بهتر است از خوردن گوشت بوقلمون نیز خودداری کنید.

بهترین روش طبخ بوقلمون

انتخاب گوشت بوقلمون تازه به جای گوشت یخ‌زده یا بیکن بوقلمون راهی مطمئن برای دریافت تمام مواد مغذی و بهره‌مندی از همه خواص گوشت بوقلمون برای لاغری است. بهترین روش طبخ بوقلمون این است که به صورت آب‌پز یا بخارپز به عنوان بخشی از یک وعده غذایی گرم یا به صورت گریل در یک سالاد میل شود. از آنجایی که خود گوشت بوقلمون فیبر ندارد سبزیجات سالاد مکمل خوبی برای این گوشت رژیمی هستند.

بهترین روش طبخ بوقلمون

افزودن ادویه و آبلیموی تازه نیز در هنگام پخت بوی بد آن را از بین می‌برد. برای این کار می‌توانید از برگ بو، کمی زنجبیل، فلفل تازه و چوب دارچین استفاده کنید. در صورتی هم که آبلیمو یا آبغوره به گوشت بوقلمون اضافه می‌کنید، بهتر است که در نیم ساعت انتهایی پخت باشد و آنقدر نباشد که گوشت طعم ترشی بگیرد.

اگر از علاقه‌مندان به غذاهای فست‌فودی هستید، ولی به دنبال نوع رژیمی و خانگی آن می‌گردید، کالری گوشت بوقلمون چرخ شده بسیار پایین است و می‌توانید به شکل همبرگر از آن استفاده کنید.

  • روش نگهداری و استفاده از گوشت بوقلمون برای پخت و پز

بهتر است تکه‌های بوقلمون منجمد را مستقیما برای پخت و پز استفاده نکرد، زیرا بسیاری از خواص گوشت بوقلمون برای لاغری از دست می‌رود. البته باید در دمای یخچال اجازه دهید تا یخ آن ذوب شود و بعد بپزید. بوقلمون‌های یخ‌زده را می‌توان به مدت نامحدود در فریزر نگهداری کرد، اما بهتر است این زمان بیش از یکسال نشود تا خاصیت خود را از دست ندهد.

علاوه بر این موارد برای حفظ خواص گوشت بوقلمون برای باید با دمای ۱۶۵ درجه فارنهایت پخته شود. بوقلمون پخته شده باید طی ۱-۲ ساعت پس از پخت در یخچال قرار گیرد و در مدت ۳-۴ روز مورد استفاده قرار گیرد. مانده غذایی که با بوقلمون طبخ شده و در فریزر قرار دارد نیز باید در مدت ۲ تا ۶ ماه مصرف شود.

روش نگهداری و استفاده از گوشت بوقلمون

پرسش‌های متدوال پیرامون خواص گوشت بوقلمون برای لاغری

  • طبع گوشت بوقلمون چیست؟

بوقلمون دارای طبعی گرم و تر است و به همین خاطر در طب سنتی هم از خواص گوشت بوقلمون برای لاغری بسیار یاد شده است. توصیه می‌شود به عنوان مصلح به همراه آن سماق و سبزیجاتی چون گشنیز مصرف شود.

  • آیا به بوقلمون هم هورمون تزریق می‌شود؟

به طور کلی این شایعه که به بوقلمون هورمون تزریق می‌کنند، قابل قبول نیست زیرا هرمون‌ها گرانقیمت بوده و استفاده از آنها صرفه اقتصادی ندارد.

  • مرغ بهتر است یا بوقلمون؟

به طور کلی تفاوت خاصی بین این دو وجود ندارد و همانگونه که خواص گوشت بوقلمون برای لاغری بسیار زیاد است، مرغ نیز جایگاه خاصی در رژیم لاغری دارد. اما تنها دلیلی که باعث گرایش بیشتر افراد به گوشت بوقلمون نسبت به مرغ شده، این است که در پرورش مرغ از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند که ممکن است اثر خود را در گوشت باقی بگذارد.

طبع گوشت بوقلمون

سخن پایانی

با توجه به تمام مواردی که ذکر شد، گوشت بوقلمون می‌تواند جایگاه مناسبی در سبد خرید خانوار به خود اختصاص دهد. نه تنها خواص گوشت بوقلمون برای لاغری دارای اهمیت است؛ بلکه سرشار از مواد مغذی مختلفی است که به شما در داشتن یک زندگی سالم کمک خواهد کرد. با مصرف گوشت بوقلمون بدن به یک منبع غنی از مواد ضروری دست پیدا می‌کند، این امر برای کودکان و افراد مسن دارای اهمیت بیشتری است. پایین بودن کالری گوشت بوقلمون هم امتیاز ویژه دیگر این ماده غذایی به شمار می‌رود. به همین خاطر است که مشاوران تغذیه و افراد خبره در طب سنتی این گوشت را جایگزین عالی گوشت قرمز معرفی می‌کنند.

نظرات کاربران