search

پیشگیری از کرونا هنگام خروج از منزل - آشنایی با دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا

clock icon زمان خواندن ۱۶ دقیقه مهرداد توکلی سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ ۲۱:۵۹

پیشگیری از کرونا هنگام خروج از منزل - آشنایی با دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

این روزها، بسیاری از اماکن تفریحی و عمومی به خاطر پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل هستند. مسافرت به مناطق دیگر، به خصوص مناطق ساحلی توصیه نمی‌شود و قرنطینه خانگی راهی کلیدی برای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا به حساب می‌آید. با وجود تغییراتی که به خاطر شیوع کرونا به وجود آمده، همچنان راه‌های زیادی برای تفریح و فعالیت بیرون از منزل وجود دارد. شما می‌توانید از خانه بیرون بروید، اما بهتر است با در نظر داشتن روش‌های پیشگیری از کرونا هنگام خروج از منزل که در این مطلب گردآوری شده‌اند، مراقب سلامتی خود و اعضای خانواده خود باشید. اگر شاغل هستید و ناچارید در محل کار حاضر شوید، به نکات مراقبتی مقابله با کرونا در محیط کار توجه کنید. 

فهرست مطالب

پیشگیری از کرونا خازج از منزل

فاصله گذاری اجتماعی برای پیشگیری از کرونا هنگام خروج از منزل

ویروس کرونا از شخص به شخص و به وسیله ذرات تنفسی معلق در هوا هنگام صحبت، عطسه و یا سرفه کردن منتقل می‌شود. هنگامی که در فضای داخلی با فرد دیگری باشید احتمال انتقال این ذرات در صورت بیماری فرد بسیار بیشتر است. چرا که در منزل هوای بیشتر بین شما به اشتراک جریان دارد. تهویه هوای ضعیف در خانه می‌تواند باعث شود ویروس کرونا مدت بیشتری در فضا باقی بماند. به این ترتیب خطر بالقوه‌ آلودگی شما هنگام معاشرت با دیگران در منزل بسیار بیشتر است.

هنگامی که بیرون از منزل هستید هوای تازه مدام جریان پیدا کرده و این ذرات معلق را با خود می‌برد. برای همین در فضای بیرونی، با رعایت نکات پیشگیری از کرونا هنگام خروج از منزل کمتر این ذرات معلق را تنفس می‌کنید و به این ترتیب با حضور و معاشرت در فضای باز کمتر در معرض آلودگی کرونا قرار می‌گیرید. به هر ترتیب بهتر است هنگام خروج از منزل به پروتکل‌های بهداشتی و اصول فاصله‌گذاری اجتماعی که در این مطلب معرفی می‌شود توجه داشته باشید.

فاصله ‌گذاری اجتماعی چیست و چرا اهمیت دارد

فاصله‌ گذاری اجتماعی که به آن «فاصله‌گذاری فیزیکی» هم می‌گویند به معنای حفظ فاصله امن بین خود و فرد افراد دیگر در اجتماع است. برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی، در حین ارتباط یا مکالمه با افرادی که همراه شما و در خانه شما زندگی نمی‌کنند حداقل باید دو متر فاصله را حفظ کنید. از فاصله‌گذاری اجتماعی باید در کنار فعالیت‌های پیشگیرانه روزانه دیگر استفاده کرد تا احتمال شیوع کرونا کاهش پیدا کند.

فعالیت‌های پیشگیرانه مهمی که باید به آنها توجه کرد شستشوی دست‌ها با آب و صابون به مدت حداقل بیست ثانیه، استفاده از ماسک هنگام ملاقات یا قرار گرفتن کنار دیگران، استفاده از دستکش و اجتناب از لمس صورت با دست‌های نشسته است.

مقابله با کرونا

نکات فاصله ‌گذاری اجتماعی برای پیشگیری از کرونا هنگام خروج از منزل

هنگامی که به مکان‌های عمومی می‌روید مهم است که فاصله حداقل دو متری را با افراد دیگر حفظ کرده و یک ماسک بپوشید تا مانع شیوع کووید-۱۹ یا کرونا شوید. برای پیشگیری از کرونا هنگام خروج از منزل بهتر است به نکات فاصله ‌گذاری اجتماعی که در ادامه می‌آید توجه داشته باشید.

  • قبل از بیرون رفتن از توصیه‌های بهداشتی آگاه شوید. پیش از خروج از منزل، برای مثال هنگامی که قصد مسافرت دارید به وضع بهداشتی مقصد اطلاع پیدا کنید. توصیه‌های مقامات بهداشتی محلی را جدی گرفته و از رفتن به مناطقی که توصیه نمی‌شود اجتناب کنید. همچنین، پوشیدن ماسک و دستکش و در صورت امکان تلق‌های پلاستیکی یا عینک را فراموش نکنید.
  • برای استفاده از وسایل نقلیه آماده باشید. هنگامی که قصد استفاده از وسایل نقلیه به هر شکلی را دارید به فاصله‌گذاری اجتماعی توجه کنید. هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی حداقل دو متر از مسافران دیگر فاصله بگیرید. در مترو و اتوبوس به دلیل ازدحام و شلوغی بدون ماسک به هیچ‌عنوان سوار نشوید. بهتر است ماسکی را انتخاب کنید که تا حد امکان از شما در برابر ویروس محافظت کند. 
  • هنگام استفاده از تاکسی یا وسایل نقلیه شخصی در صندلی عقب و تا جای ممکن دور از راننده بنشینید. تاکسی‌های عمومی و مسافربری‌های شخصی معمولا سه نفر مسافر سوار می‌کنند. تا جایی‌که امکان دارد از سوار شدن در این تاکسی‌ها خودداری کنید و اگر مسیر طولانی نیست پیاده بروید. چنانچه ناچار به سوار شدن در این تاکسی‌ها هستید، تا حد امکان از مسافر و راننده فاصله گرفته و اطمینان حاصل کنید که تمامی مسافران و راننده از ماسک استفاده می‌کنند. تا پیش از شستن دست‌ها از تماس دستان با صورت و موها خودداری کرده و در اولین فرصت بی‌درنگ دستتان را ضدعفونی کنید و یا با آب و صابون بشویید. 
  • هنگام استفاده از تاکسی‌های خصوصی، تاکسی‌های بی‌سیم و تاکسی‌های اینترنتی مانند تپسی و اسنپ از پرداخت نقدی خودداری کنید و بیشترین فاصله را با راننده داشته باشید. پیش از سوار شدن ماسک داشته باشید و مطمئن شوید که راننده نیز از ماسک مناسب استفاده می‌کند. هنگام پیاده شدن از این تاکسی‌ها نیز بدون لمس صورت و موها، دستان را ضدعفونی کرده و سپس با آب و صابون بشویید. 
  • هنگام خرید تماس خود را محدود کنید. فقط برای خرید مواد غذایی ضروری و لازم به فروشگاه‌ها مراجعه کنید. هنگام خرید و در صف صندوق فروشگاه، فاصله دو متری خود را با سایرین حفظ کنید. در صورت امکان خریدهای منزل را به صورت آنلاین یا تلفنی سفارش بدهید تا تماس شما با دیگران به حداقل برسد. موقع تحویل گرفتن کالا نیز ضمن پوشیدن ماسک به فاصله‌گذاری اجتماعی توجه کنید و فاصله دو متری با تحویل دهنده را رعایت کنید. تا حد امکان سعی کنید از پرداخت نقدی بپرهیزید.

انتقال ویروس کرونا از راه چشم

یکی از راه‌های مهم ورود ویروس کرونا به بدن، از طریق چشم است که معمولا نادیده گرفته می‌شود. ویروس ممکن است از طریق قطرات تنفسی فرد آلوده یا تماس دست آلوده به ویروس وارد بدن شود. از این رو، هنگام خروج از منزل، حتما چشم‌های خود را با عینک مناسب یا شیلد پلاستیکی بپوشانید. به خصوص هنگام رفتن به بانک‌ها یا مراکز درمانی از این نکته غافل نشوید. 

پیشگیری از کرونا هنگام خروج از منزل و ملاقات با سایرین

  • فعالیت‌های اجتماعی ایمن را انتخاب کنید. این امکان وجود دارد که با استفاده از زنگ زدن، ویدیو چت، یا ارتباط از طریق شبکه‌های اجتماعی با افرادی که در منزل شما زندگی نمی‌کنند ارتباط اجتماعی خود را حفظ کنید. بهتر است تا جایی که امکان دارد از ملاقات حضوری با افراد بپرهیزید. 
  • در دورهمی و رویدادها، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید. ایمن‌ترین کار دور ماندن از مکان‌های شلوغ و جاهایی است که امکان حفظ فاصله دو متری با دیگران سخت باشد. با این حال در صورت قرار گرفتن در یک محیط شلوغ سعی کنید فاصله دو متری خود با دیگران را حفظ کرده و از یک ماسک استفاده کنید. ماسک به خصوص زمانی که حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی سخت می‌شود کارایی دارد.
  • هنگام فعالیت در فضای باز، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید. می‌توانید در فضاهای بیرونی که امکان فاصله‌گذاری اجتماعی با دیگران وجود دارد با همراهتان قدم بزنید یا در ساعات مناسبی از روز برای دویدین و دوچرخه سواری برنامه‌ریزی کنید. 

روش‌های کم خطر برای تحرک و فعالیت بیشتر

در ارتباط نزدیک قرار گرفتن با افرادی که همراه شما زندگی نمی‌کنند خطر قرارگیری شما با فرد آلوده را افزایش می‌دهد. به همین دلیل هر نوع فعالیتی که در کل به شما اجازه بدهد فاصله دو متری خود از دیگران را حفظ کنید فعالیتی کم خطر محسوب می‌شود. به این ترتیب با انجام فعالیت‌های کم خطر می‌توانید از پیشگیری از کرونا هنگام خروج از منزل مطمئن شوید. فعالیت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید نزدیک خانه انجام دهید. از رفتن به پارک مورد علاقه گرفته تا وقت گذراندن در محل از این جمله هستند. با انجام این فعالیت‌های کم خطر می‌توانید در دوران شیوع کرونا فعال باقی بمانید:

  •  پیاده‌روی، دویدن، پرسه زدن
  •  دوچرخه سواری و اسکیت
  • ماهیگیری، قایقرانی و شنا
  • کلاس‌های تناسب اندام که در فضای باز و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شوند

از پیاده‌روهای شلوغ و مسیرهای باریک دوری کرده و مسیرهایی را انتخاب کنید که حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی در آنها راحت باشد. هر جا که نمی‌توانید فاصله یک متری خود با دیگران را حفظ کنید حتما از یک ماسک استفاده کنید. هنگام انجام فعالیت‌هایی که ممکن است ماسک در آنها خیس شود، مثل شنا یا قایقرانی بهتر است ماسک استفاده نکنید.

پیشگیری از کرونا هنگام خروج از منزل و انجام فعالیت‌های اجتماعی 

فعالیت‌هایی وجود دارند که انجام آنها خطر کمتری برای شما به همراه دارد. در همین حال، برخی از فعالیت‌ها ریسک بالایی دارند و انجام آنها توصیه نمی‌شود. چه این فعالیت‌ها کم خطر باشند چه پرخطر، رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای هر کدام ضروری است. 

  • فعالیت‌های اجتماعی کم خطر در دوران کرونا

بسیاری از فعالیت‌های بیرونی دیگر نیز وجود دارند که آنها نیز انتخاب‌های خوبی هستند. برخی از این فعالیت‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پیک‌نیک: غذای خود را از خانه بسته‌بندی کنید یا از رستوران به صورت بیرون‌بر تحویل گرفته و از آن در پارک مورد علاقه خود لذت ببرید.
  • بازار تره‌بار: هنگام مراجعه به بازار تره‌بار ماسک زده و فاصله دو متری با دیگران را حفظ کنید. سعی کنید ساعت‌هایی به بازار تره‌بار بروید که خلوت‌تر هستند. 
  • دور همی با دوستان: در دور همی‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی با دیگران را حفظ کرده و از دست دادن و بغل کردن خودداری کنید. فعالیت‌هایی را ترتیب بدهید که نیاز به ارتباط نزدیک نداشته باشند. همچنین ژل و محلول ضد عفونی کننده همراه داشته باشید و به دیگران بدهید.
  • سینمای مخصوص خودروها: همه گیری کرونا باعث بازگشت سینماهای روباز مخصوص خودروها در سراسر جهان شده است. با رفتن به این نوع سینماها می‌توانید از فیلم دیدن لذت ببرید و به قدر کافی هم فاصله‌گذاری اجتماعی داشته باشید.

فاصله گذاری اجتماعی

  • فعالیت‌های بیرونی با خطر کم یا متوسط در دوران کرونا

بسیاری از فعالیت‌های بیرونی محبوب هستند که بسته به نحوه انجام و رعایت پروتکل بهداشتی کرونا در خروج از منزل می‌توان به انجام آنها مبادرت ورزید. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رستوران‌های دارای فضای باز: غذا خوردن در رستوران‌هایی که فضای باز دارند و میزها با فاصله مناسبی در آن چیده شده باشند ایمن‌تر از رستوران‌های داخلی است. هنگامی که در رستوران هستید، اما چیزی نمی‌خورید یا نمی‌نوشید، بهتر است از یک ماسک استفاده کنید.
  • کمپ زدن: اگر فقط با افرادی که با آنها زندگی می‌کنید در تماس باشید، کمپ زدن هم یک فعالیت کم خطر محسوب می‌شود. اگر با افرادی که با آنها زندگی نمی‌کنید کمپ زدید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده و از به اشتراک گذاشتن ابزار، غذا و نوشیدنی با یکدیگر خودداری کنید. در کوله خود صابون، ضد عفونی کننده دست و وسایلی برای تمیزی و آلودگی‌زدایی داشته باشید.
  • استخرهای شنا و مناطق ساحلی: استخرهای شنا و مناطق ساحلی از فعالیت‌های کم‌خطر محسوب می‌شوند تا زمانی که با فاصله از دیگران قرار بگیرید. به نظر می‌رسد تماس نزدیک با دیگران است  که این فعالیت‌ها را پر خطر می‌کند، نه قرار گرفتن در آب. اما، اگر به ساحل بروید و در ارتباط نزدیک با دیگران قرار بگیرید خطر بیشتری متوجه شما خواهد بود. به نظر می‌رسد آب نقشی در انتقال ویروس کرونا به افراد نداشته باشد.
  • کباب کردن و بیرون غذا بردن: دور همی خود را کوچک نگه داشته و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید. بهتر است فعالیت‌هایی ترتیب بدهید که نیاز به ارتباط نزدیک نداشته باشند. همچنین، بهتر است هر کس غذای خودش را بیاورد تا به پیشگیری از کرونا هنگام خروج از منزل کمک شود. وقتی غذا و نوشیدنی نمی‌خورید از ماسک استفاده کنید.
  • ورزش و رویدادهای ورزشی: ورزش‌های با ارتباط نزدیک مثل کشتی یا بسکتبال خطر آلودگی به کرونا را افزایش می‌دهند. ورزش‌های با فاصله مانند تنیس و آنهایی که امکان حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی را می‌دهند ایمن‌تر هستند.

پیشگیری از کرونا

  • فعالیت‌های بیرونی با خطر زیاد یا پرخطر در دوران کرونا

در ارتباط نزدیک قرار گرفتن افراد زیاد باعث می‌شود خطر شیوع و آلودگی به کرونا افزایش پیدا کند. دستورالعمل بهداشتی برای مقابله با کرونا مثال‌های زیر را از فعالیت‌های پر خطر می‌داند.

  • دور همی‌های بزرگ: قرار گرفتن در دور همی‌های بزرگ که در آنها امکان فاصله‌گذاری دو متری با دیگران سخت باشد خطر آلودگی به کرونا را افزایش می‌دهد. مجالس عروسی، ضیافت‌های بزرگ و مجالس ترحیم و عزاداری در این دسته قرار می‌گیرند.
  • فعالیت‌های کمپی تابستانی: کمپ‌ها در صورتی که افراد از یک محل زندگی نباشند فضاهای پر خطری محسوب می‌شوند. با استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تا حدی می‌توان بر این خطرات کنترل داشت.
  • محل‌های بازی: تعداد بی‌شمار سطح‌هایی که افراد در محل‌های بازی لمس کرده‌اند، آنها را تبدیل به محل‌های پر خطر می‌کند. این محل‌های بازی می‌تواند برای کودکان خطرناک باشد. بهتر است کودکانتان را در خانه سرگرم کرده و تا حد امکان از بردن آنها به مراکز بازی خودداری کنید. فراموش نکنیم که کودکان مانند بزرگسالان نمی‌توانند به پروتکل‌های بهداشتی پایبند بمانند. از این رو، مراقبت از آنها نیز از وظایف مهم ما محسوب می‌شود. اگر نمی‌دانید با چه بازی و سرگرمی کوکانتان را در خانه سرگرم کنید، خواندن مطلب بازی کودکانه در خانه را در وبسایت سبک زندگی بخوانید. اما اگر با کودکانتان به محل‌های بازی رفتید، مراقب فاصله گذاری اجتماعی باشید و حتما پس از بازی دست‌های کودکان را با آب و صابون بشویید.

انواع ماسک را بشناسیم

کاربرد اصلی و هدف ماسک جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به دیگران است. طبق تحقیقات متخصصان بسیاری از کسانی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند نشانه‌های بیماری را ندارند. این افراد با انتقال ذرات تنفسی معلق به هوا باعث آلودگی افراد دیگر می‌شوند. به همین دلیل استفاده از ماسک امکان آلوده‌کردن ناخواسته دیگران و کمک به گسترش شیوع کرونا را کاهش می‌دهد. ماسک به عنوان یک مانع ساده در مقابل گسترش شیوع کرونا عمل می‌کند.

ماسک با جلوگیری از انتقال ذرات تنفسی معلق به هوا هنگام حرف زدن، عطسه کردن، سرفه یا بالا بردن صدا مانع انتقال ویروس کرونا می‌شود. بیماری کووید-۱۹ از طریق انتقال ذرات تنفسی معلق بیمار به فرد سالم و هنگام ارتباط نزدیک‌تر از دو متر منتقل می‌شود. برای همین زدن ماسک در فضاهایی که افراد نمی‌توانند فاصله‌گذاری اجتماعی را انجام دهند ضروری است.

تاثبر ماسک در کاهش انتقال کرونا

  • انواع ماسک

چه نوع ماسکی بهتر می‌تواند مانع انتقال ویروس کرونا شود؟ این پرسشی است که بسیاری از افراد آن را مطرح می‌کنند. ماسک‌های در دسترس به صورت کلی به دو دسته ماسک‌های پارچه‌ای و ماسک‌های پزشکی تقسیم می‌شود. ماسک‌های پارچه‌ای می‌توانند به صورت یک یا چند لایه ساخته شده و مورد استفاده قرار بگیرند. ماسک‌های پزشکی شامل انواع N95، KN95 و ماسک‌های جراحی می‌شود.

  • انواع ماسک پزشکی برای پیشگیری از کرونا هنگام خروج از منزل

ماسک N95: این ماسک‌ها طوری طراحی شده‌اند که به خوبی بینی و دهان شما را پوشش دهند. هنگامی که این ماسک‌ها به درستی پوشیده شوند می‌توانند تا ۹۵ درصد مانع انتقال ذرات معلق شوند. یکی از دلایل تاثیر ماسک N95 این است که از لایه‌های مختلفی از فیبرهای پلی‌پروپیلن در ساخت آنها استفاده می‌شود. به این ترتیب با استفاده از قدرت الکتریسیته ساکن این ماسک‌ها می‌توانند از حرکت ذرات ورودی و خروجی جلوگیری کنند.

ماسکKN95: این ماسک‌ها مطابق دستورالعمل مقامات چینی ساخته می‌شود و برای جلوگیری از انتقال حداقل ۹۵ درصد آلودگی هوا طراحی شده‌اند. به هر ترتیب آزمایشاتی روی این ماسک‌ها صورت گرفته و حتی مشخص شده که بسیاری از این ماسک‌ها تقلبی هستند. در حالی که بعضی از نمونه‌های تقلبی می‌توانند مانع انتقال ذرات معلق شوند، بسیاری از آنها کیفیت بسیار بدی دارند. اگر یک ماسک KN95 دارید احتمال دارد که کمتر از چیزی که فکر می‌کنید از شما محافظت کند.

ماسک‌های جراحی: ماسک‌های جراحی پوشش‌های نه چندان محکمی هستند که دهان و بینی را می‌پوشانند. هدف اصلی آن محافظت افراد دیگر از کسی است که آن را پوشیده و تا حد زیادی می‌تواند مانع انتقال ذرات تنفسی معلق درشت در هوا شوند. بسته به کیفیت مواد مورد استفاده و موارد استفاده، ماسک‌های جراحی می‌توانند ۳۰ درصد تا ۸۰ درصد از ذرات معلق را پوشش بدهند. به هر ترتیب ماسک‌های جراحی می‌توانند گزینه مناسبی برای پیشگیری از کرونا هنگام خروج از منزل باشند.

  • آیا ماسک پارچه‌ای برای مقابله با کرونا موثر است؟

هدف از ماسک پارچه‌ای ممانعت از انتقال ذرات تنفسی معلق در حین حرف زدن با دیگران و عطسه و سرفه است. ماسک‌های پارچه‌ای هنگامی که به صورت گسترده مورد استفاده افراد قرار بگیرند می‌توانند مانع گسترش شیوع کرونا شوند. کشورهایی که در مراحل اولیه شیوع کرونا پوشیدن ماسک را اجباری کرده و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده‌اند نتایج بهتری در مقابله با شیوع کرونا گرفته‌اند.

در حالی که ماسک‌های جراحی یا ماسک‌های N95 ممکن است با کمبود عرضه مواجه شده و فقط برای کادر درمانی ذخیره شوند، ماسک‌های پارچه‌ای به وفور در دسترس قرار داشته و امکان ساخت آنها نیز وجود دارد. ماسک‌های پارچه‌ای را می‌توان از مواد معمول، مثل ملحفه‌های کتانی با چندین لایه پارچه تهیه کرد. دستورالعمل‌های ساخت آنها را می‌توان آنلاین به دست آورد. 

انواع ماسک

  • چطور از ماسک پارچه‌ای استفاده کنیم؟

کارشناسان به عموم افراد توصیه می‌کنند که هنگام ملاقات با افرادی جز اعضای خانواده‌شان از ماسک استفاده کنند. همچنین استفاده از ماسک در اماکن عمومی که امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در آنها وجود ندارد توصیه می‌شود.
توصیه‌های بهداشتی هنگام استفاده و برداشتن ماسک پارچه‌ای شامل موارد زیر است:

  • قبل از ماسک زدن و بعد از اینکه ماسک را برداشتید دست‌های خود را شسته یا ضد عفونی کنید.
  • ماسک را روی دهان و بینی خود قرار دهید.
  • آن را به پشت سر خود یا دور گوش‌ها گره زده و مطمئن شوید که محکم است.
  • به ماسک وقتی آن را پوشیده‌اید دست نزنید.
  • اگر اتفاقی به ماسک دست زدید، دست خود را شسته یا ضد عفونی کنید.
  • بدون دست زدن به جلوی ماسک آن را در بیاورید.
  • مرتب ماسک خود را با آب و صابون یا با ماشین لباسشویی شستشو دهید. مشکلی ندارد با لباس‌های دیگر آن را در ماشین لباسشویی بیاندازید.

طرز تهیه ماسک پارچه‌ای بدون دوخت در منزل

برای ساختن یک ماسک پارچه‌ای خانگی نیازی به هیچ تجهیزات و وسایل خاصی ندارید. مواد لازم برای این کار یک تکه پارچه حدود ۵۰ در ۵۰ سانتی‌متری، گیره مو و قیچی است. می‌توانید برای این کار از یک روسری، دستمال سر، و یا تی‌شرت کهنه استفاده کنید. مواردی که باید به آنها توجه داشت:

  • محکم و در عین حال راحت باشد و روی بینی و دهان شما را به خوبی بپوشاند.
  • با گره یا حلقه دور گوش محکم شود.
  • شامل چند لایه پارچه شود.
  • بدون سختی امکان نفس کشیدن بدهد.
  • بدون آسیب یا تغییر شکل بتواند شسته و خشک شود.

تهیه مایع ضد عفونی کننده در منزل

برای رعایت پروتکل بهداشتی کرونا در خروج از منزل داشتن مایع ضد عفونی کننده ضروری است. در صورتی که به مایع ضد عفونی کننده دسترسی ندارید، برای پیشگیری از کرونا هنگام خروج از منزل خودتان می‌توانید به سادگی آن را در منزل تولید کنید. برای این کار نیاز به موارد زیر دارید:

  • الکل ایزوپروپیل یا الکل اتانول (حاوی ۹۹ درصد الکل)
  • ژل آلوورا
  • یک روغن گیاهی مثل روغن درخت چای یا روغن اسطوخدوس؛ می‌توانید از آبلیمو هم به جای آن استفاده کنید

نکته مهم برای موثر بودن مایع ضد عفونی کننده ترکیب درست مواد است. برای این کار باید از دو سهم الکل در برابر یک سهم ژل آلوورا استفاده شود. با استفاده از این روش به یک مایع ضد عفونی کننده با ۶۰ درصد الکل دست پیدا می‌کنید که برای مقابله با کرونا کارایی دارد.

چه ماسکی برای کرونا بهتر است؟

هدف از ماسک ممانعت از بیمار شدن کسی که آن را می‌پوشد نیست، بلکه هدف جلوگیری از انتقال بیماری توسط کسی است که آن را می‌پوشد. ماسک‌هایی که حاوی چند لایه پوششی هستند بهترین کارکرد را دارند. در صورتی که امکان دسترسی به ماسک‌‌های پزشکی نداشته باشید می‌توانید از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کرده و یا خودتان ماسک درست کنید.

آیا ماسک پارچه‌ای برای مقابله با کرونا موثر است؟

بله، ماسک پارچه‌ای که با استفاده از چند لایه پارچه کتان ساخته شده باشد به خوبی مانع انتقال ذرات تنفسی به محیط می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود روند گسترش شیوع کرونا متوقف و قطع شود.

آیا ماسک N95 قابل شستشو است؟

ماسک‌های N95 با استفاده از چندین لایه فیبر تولید می‌شوند که بهجذب ذرات معلق کمک قابل توجهی می‌کند. ماسک N95 قابل شستشو است و برای این کار می‌توانید از آب و صابون و یا ماشین لباسشویی استفاده کنید. انداختن ماسک با لباس‌های دیگر در ماشین لباسشویی خطری ندارد و باعث آلوده شدن لباس‌های دیگر شما نمی‌شود.

پرسش‌های رایج

میزان محافظت انواع ماسک

چه کسانی باید ماسک بزنند؟

کارشناسان بهداشت به تمام افرادی که قصد حضور در اماکن عمومی و محل‌های رفت و آمد دارند توصیه می‌کند از ماسک استفاده کنند. استفاده از ماسک به خصوص در محل‌هایی که امکان فاصله‌گذاری اجتماعی کافی وجود ندارد، برای تمامی افراد ضروری است. 

سخن پایانی

در این مطلب به نکات مهم در رابطه با پیشگیری از کرونا هنگام خروج از منزل پرداختیم. یکی از دغدغه‌های مهم در این رابطه، ضرورت به بیرون رفتن و قرارگیری در هوای آزاد است. همان طور که دیدیم مزایای بیرون رفتن از منزل و فعالیت‌های بیرونی و اجتماعی بیشتر از معایب آنها، حتی در زمان کرونا است. با این حال برای مقابله با کرونا رعایت برخی از عوامل پیشگیری ضروری است. از جمله این موارد فاصله ‌گذاری اجتماعی است که مطابق آن باید فاصله دو متری خود را با دیگرانی که با آنها زندگی نمی‌کنید حفظ کنید. همچنین استفاده از ماسک در شرایطی که امکان حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد ضروری است. نکته مهم در استفاده از ماسک این است که پارچه فیلتر آن از چندین لایه ساخته شده باشد. با استفاده از یک ماسک چند لایه می‌توان مانع انتقال ذرات تنفسی معلق به دیگران شد. انتقال ذرات تنفسی، همان عاملی است که باعث انتقال ویروس کرونا در بین افراد می‌شود. به غیر از ماسک، شستشوی مرتب دست‌ها و در صورت بیرون از منزل بودن، استفاده از مایع ضد عفونی‌کننده نقش موثری در مقابله با کرونا دارد.

نظرات کاربران