search

ویتامین‌ و مکمل‌ دارویی برای ریزش مو که باید بشناسید

clock icon زمان خواندن ۱۰ دقیقه مهرداد توکلی سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ۲۲:۴۸

ویتامین‌ و مکمل‌ دارویی برای ریزش مو که باید بشناسید
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

برخی از این ویتامین‌های مورد نیاز بدن عبارتند از ویتامین‌های گروه ب، ویتامین آ، ویتامین ث و ویتامین دی، املاح معدنی مثل آهن و روی که هر یک از آنها تاثیر شگرفی روی رشد موی شما دارد و سرعت ریزش مو شما را به شدت کاهش می‌دهد. در ادامه این مطلب با معرفی چند مکمل دارویی برای ریزش مو و روش مصرف آنها به شما کمک می‌کنیم که روند ریزش موی خود را متوقف کنید. البته این نکته هم قابل ذکر است که ریزش چند عدد مو در روز کاملا طبیعی است و نباید باعث نگرانی شما شود. در آخرین آزمایشات انجام شده توسط متخصصین پوست و مو، ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ شاخه مو در طول روز مقدار طبیعی ریزش مو است.

فهرست مطالب 

درمان ریزش مو و ویتامین‌های لازم رشد مو

یکی از اصول مهم برای داشتن سبک زندگی سالم توجه به مواد غذایی است که مصرف می‌کنید، این مواد غذایی شامل تغذیه سالم و مصرف مکمل‌ها می‌شود. همانطور که در بالا اشاره کردیم ویتامین‌هایی برای رشد و جلوگیری از ریزش مو مهم هستند البته در این میان کمبود برخی ویتامین‌ها بیشتر باعث ریزش مو می‌شود. در ادامه مولتی ویتامین‌های رشد مو و بهترین مکمل دارویی برای ریزش مو را معرفی خواهیم کرد و درباره آن‌ها به طور کامل توضیح خواهیم داد.

مکمل دارویی برای ریزش مو و ویتامین‌های لازم رشد مو

یکی از این ویتامین‌ها، ویتامین آ است که تمام اعضای بدن برای رشد به آن احتیاج دارند. مو هم یکی از اعضای بدن است که سریع‌ترین سرعت رشد را در میان سایر اعضا دارد؛ از همین رو کمبود این ویتامین باعث کاهش سرعت رشد مو می‌شود و روی سرعت ریزش مو کاملا تاثیرگذار است.

یکی دیگر از مهم‌ترین ویتامین‌ها‌، ویتامین ب است که جزو شناخته شده‌ترین ویتامین‌های رشد مو به شمار می‌رود.

دیگر ویتامینی که برای بدن بسیار مورد نیاز است ویتامین ث است که همگی درباره اهمیت آن برای بدن انسان مطالب مختلفی را شنیده‌ایم. ویتامین ث باعث تولید پروتئین کلاژن در بدن می‌شود که یکی از اصلی‌ترین پروتئین‌های مورد نیاز‌ مو برای رشد است. همچنین ویتامین ث باعث جذب آهن می‌شود که یکی از مهم‌ترین املاح معدنی برای رشد مو به شمار می‌رود.

آهن باعث می‌شود که گلبول‌های قرمز اکسیژن بیشتری را به سلول‌های بدن برسانند. فلفل و مرکبات به طور طبیعی سرشار از ویتامین ث هستند که با مصرف آنها در برنامه غذایی روزانه خود می‌توانید کمبود این ویتامین را جبران کنید. در این مطلب از وبسیات سبک زندگی می‌توانید درباره خواص ویتامین ث برای پوست و مو بیشتر بخوانید. 

ویتامین ث برای درمان ریزش مو

کمبود ویتامین دی و ریزش مو

یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هایی که کمبود ان باعث ریزش مو می‌شود ویتامین دی است. این ویتامین مهم باعث ایجاد حفره‌های جدید روی سطح پوست سر می‌شود که در منابع علمی به این حفره‌ها فولیکول نام دارند و مو از داخل آنها رشد می‌کند.

با افزایش تعداد فولیکول روی پوست سر رشد مو نیز افزایش خواهد داشت. طبق اخرین تحقیقات بیشتر افراد دچار کمبود ویتامین دی هستند و باید کمبود این ویتامین را در بدن خود جبران کنند. اگر بدن مستقیم در معرض آفتاب قرار بگیرد ویتامین دی تولید می‌کند؛ همچنین ماهی و قارچ‌ منابعی سرشار از ویتامین دی هستند.

معرفی انواع مکمل‌ دارویی برای ریزش مو

اگر شما به داروخانه‌های سراسر کشور مراجعه کنید می‌بینید که مکمل‌ها و مولتی ویتامین مو با برند‌ها و ترکیبات مختلف موجود هستند. این مکمل‌ها به صورت شربت، قرص‌های جوشان و در انواع قرص‌ها موجود هستند که ما در ادامه برخی از محبوب‌ترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

تغذیه سالم و قرار دادن میوه و سبزیجات در رژیم غذایی یکی از بهترین راه‌های تامین ویتامین و املاح مورد نیاز بدن به شمار می‌رود؛ البته اگر شما نمی‌توانید تمام ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود را در برنامه غذایی روزانه خود تامین کنید، می‌توانید از مولتی ویتامین یا مکمل‌های دارویی برای ریزش مو استفاده کنید. 

دقت کنید که مصرف بی رویه مولتی ویتامین‌های ریزش مو میتواند اثر مخربی برای سایر اعضای بدن داشته باشد. برای مثال قرص ویتامین دی با دستور پزشک برای افرادی که دارای کمبود این ویتامین هستند به صورت ۱۵ یا ۳۰ روز یک قرص تجویز می‌شود؛ حال اگر فردی خودسرانه به صورت روزانه یک یا چند عدد قرص ویتامین دی را مصرف کند آسیب جبران ناپذیری به بدن خود وارد می‌کند و در مواردی دیده شده که افراد  دچار نقص و از کار افتادگی کلیه نیز شده‌اند.

مکمل دارویی برای ریزش مو

انواع مکمل دارویی برای ریزش مو

در داروخانه‌ها و بازار کشور مکمل دارویی برای ریزش مو به وفور دیده می‌شود که هریک روش مصرف خاص خود را دارد. در ادامه این مقاله ما به معرفی چند مکمل دارویی برای ریزش مو مانند قرص زینک پلاس، قرص بیوتین و چند مکمل و قرص محبوب و معروف می‌پردازیم که برای افزایش رشد و کاهش ریزش مو به مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما با مصرف این قرص‌ها می‌توانید کمبود ویتامین بدن خود را جبران کنید.

بهترین قرص ویتامین برای رشد مو

در دریای قرص‌های مکمل دارویی برای ریزش مو و انواع مولتی ویتامین‌های رشد مو که در بازار دیده می‌شود. خیلی سخت است که لقب بهترین را به یکی از آنها نسبت دهیم. با توجه به ویتامین‌های مختلفی که برای رشد مو مورد نیاز است. ما قصد داریم تا چند تا از بهترین‌های آنها را به شما معرفی کنیم تا با مصرف این قرص‌ها به رشد موی خود کمک کنید.

  • اهمیت زینک یا زینک پلاس برای مو

قرص زینک پلاس یکی از معروف‌ترین قرص‌های موجود در بازار است که برای درمان و جلوگیری از ریزش مو استفاده می‌شود. این قرص حاوی ویتامین‌های گروه ب بوده و دارای ماده معدنی روی است.

روی پس از آهن مهم‌ترین و فراوان‌ترین املاح معدنی بدن است. آنزیم‌های زیادی در بدن هستند که در سوخت و ساز پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها نقش دارند و فلز روی در فعالیت این آنزیم‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند. قرص زینک پلاس علاوه بر افزایش رشد مو به شما برای داشتن پوستی سالم نیز کمک می‌کند.

قرص زینک پلاس دارای ویتامین ب و به خصوص ب۷ (بیوتین) است که یکی از مهم ویتامین‌ها مورد نیاز بدن برای رشد و کاهش ریزش مو به شمار می‌رود. تولید شدن این قرص توسط شرکت‍‌های مختلف نشان از اهمیت آن دارد.

بهترین قرص ویتامین برای رشد مو

  • قرص پرفکت پلاتینیوم

هر ویتامین یا املاح معدنی که بدن شما برای رشد مو نیاز دارد در ترکیب این قرص قرار گرفته است. با مصرف این قرص قطعا شاهد تاثیر مثبت آن روی موهای خود خواهید بود. این قرص دارای سیلینیوم و زینک است که باعث نرم شدن موها می‌شود و از خشکی و شکنندگی موها نیز جلوگیری می‌کند.

مس نیز در ترکیبات این قرص قرار گرفته است. مس در موهای شما نقش مهمی ایفا می‌کند که شاید تا امروز نمی‌دانستید؛ چون مس یکی از موادی است که از سفید شدن موهای شما جلوگیری می‌کند. این قرص علاوه بر مواردی که گفته شد باعث ایجاد کلاژن می‌شود، تولید کلاژن همانطور که باعث رشد و بهبود مو‌های شما می‌شود، به پوست شما استحکام می‌بخشد و کمک می‌کند تا پوستی صاف و شفاف داشته باشید.

  • قرص هیر ویت

با مصرف یک عدد قرص هیر ویت به همراه صبحانه، از تاثیر بی‌نظیر این قرص روی موهای خود شگفت زده خواهید شد. این قرص یک از پر مصرف‌ترین قرص‌های موجود در بازار است که به عنوان مکمل دارویی برای ریزش مو به کار می‌رود.

این قرص با افزایش تعداد فولیکول‌های مو باعث قطع ریزش موهای شما خواهد شد. اگر شما کمبود ویتامین را دلیل ریزش موهای خود می‌دانید با مصرف این قرص تمام ویتامین مورد نظر بدن خود را تامین می‌کنید و می‌توانید از درخشندگی موهای خود لذت ببرید.

  • قرص فولیکوژن

بدن شما علاوه بر ویتامین‌ها و املاح معدنی به آمینو اسید‌ها هم برای رشد و جلوگیری از ریزش موها احتیاج دارد. دو آمینو اسید خیلی مهم، ال سیستین و ال متیونین هستند که به رشد مو وقطع ریزش موی شما کمک می‌کنند.

قرص ال متیونین برای مو یک منبع سرشار از گوگرد است و آنتی اکسیدان هم به شمار می‌آید. ال سیستین نیز یکی از ‌آمینو اسید‌های غیر ضروری است که برای درمان نازکی و ریزش مو به کار می‌رود و باعث قطع ریزش مو شما می‌شود. با مصرف این قرص مکمل دارویی برای ریزش مو و تامین ویتامین‌های مورد نیاز و این دو آمینواسید بسیار مهم بیشتر به قطع ریزش موهای خود نزدیک خواهید شد.

قرص فولیکوژن

  • قرص اکولایف

اگر موهای خشک و شکننده دارید یا ناخن شما به سادگی می‌شکند، اکولایف داروی شماست. اکولایف یکی دیگر از محبوب‌ترین قرص‌های دارویی برای قطع ریزش مو است که تمامی ویتامین‌ها، املاح معدنی و آمینواسید‌های مورد نیاز بدن شما را برای رشد و تقویت موهایتان را در خود جای داده است.

همینطور در این ترکیب این قرص یک نوع جلبک دریایی نیز قرار گرفته است که اسپیرولینا نام دارد. اسپیرولینا علاوه بر تاثیر خود بر روی رشد موهای شما، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما نیز می‌شود.

تاثیر قرص بیوتین برای ریزش مو

یکی دیگر از پرکاربردترین قرص‌هایی که دربازار به عنوان درمان ریزش مو میتوان یافت، قرص بیوتین است. قرص بیوتین همان ویتامین ب۷ است که جزوگروه ویتامین ب محسوب می‌شود. این ویتامین در دسته ویتامین‌های محلول درآب به شمار می‌رود و در مرحله دریافت انرژی از غذا نقش بسیار مهمی دارد.

کمبود این ویتامین که در افراد سیگاری بیشتر به چشم می‌‌خورد باعث نازک شدن مو و کاهش فولیکول‌های مو می‌شود. با جبران کمبود این ویتامین، تعداد فولیکول‌ها بیشتر شده و با افزایش ضخامت مو طراوت و شادابی به موهای شما باز می‌گردد.

بهترین مولتی ویتامین برای رشد مو

با توجه به مواردی که تا این قسمت از مطلب مطالعه کردید، تنها یک سری از ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند که روی رشد مو تاثیر می‌گذارند. شما با مراجعه به داروخانه می‌توانید نوعی از مکمل دارویی برای ریزش مو را انتخاب کنید که تمامی ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز برای جلوگیری از ریزش مو را در ترکیب خود داشته باشد. در این صورت می‌توان گفت که بهترین مولتی ویتامین برای رشد مو را انتخاب کرده‌اید.

انواع مکمل‌ دارویی برای ریزش مو

میزان مصرف مکمل دارویی برای ریزش مو

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که قرص و مکمل‌ دارویی برای ریزش مو که ما به شما معرفی کردیم را چگونه مصرف کنید. برای یافتن پاسخ این سوال بهتر است ابتدا به یک پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

پزشک پس از گرفتن آزمایشات مناسب از شما خواهد فهمید که بدن شما بیشتر دچار کمبود کدام نوع ویتامین است و بر این اساس مقدار مولتی ویتامین برای رشد مو که باید مصرف کنید را به شما اعلام می‌کند.

البته از آنجایی که بیشتر مولتی ویتامین‌های رشد مو به صورت عمومی مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد روی بسته‌بندی و دفترچه راهنمای تمامی مولتی ویتامین‌های رشد مو طریقه مصرف نوشته شده است.

قبل از مصرف مکمل دارویی برای ریزش مو حتما دفترچه راهنما داخل جعبه را مطالعه کنید تا از عوارض احتمالی مصرف مولتی ویتامین خود آگاه شوید.

میزان مصرف مکمل دارویی برای ریزش مو

سخن پایانی

کمبود ویتامین و املاح معدنی مورد نیاز بدن گرچه یکی از شایع‌ترین علت‌های ریزش مو است و بیشتر مردم برای درمان از مکمل دارویی برای ریزش مو استفاده می‌کنند، اما تنها دلیل ریزش مو نیست. علت و شدت ریزش مو در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد؛ پس باید برای درمان و قبل از آزمون و خطا راه‌حل‌های مختلف، ابتدا به پزشک مراجعه کنید. همانطور که کمبود ویتامین می‌تواند مشکلات زیادی را برای بدن ایجاد کند، زیاده‌روی در مصرف مولتی ویتامین‌های ریزش مو نیز می‌تواند برای فرد مشکلات مختلفی را ایجاد کند. برای مثال مصرف بی رویه ویتامین آ که یک ویتامین محلول در چربی است می‌تواند شما را دچار مسمومیت غذایی کند یا مصرف بی‌اندازه ویتامین ب۶ ممکن است در دراز مدت برای سیستم عصبی شما مشکل ایجاد کند. دقت کنید که مولتی ویتامین برای درمان ریزش مو یا مکمل دارویی برای ریزش مو را مانند داروها از داروخانه‌های معتبر کشور تهیه کنید. همیشه سعی کنید از مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های استاندارد استفاده کنید و مطمئن شوید مولتی ویتامینی که مصرف می‌کنید، مورد تایید نهادهای پزشکی باشد.

نظرات کاربران