search

طرز تهیه قارنی یاریخ: بادمجان شکم پر ترکی

clock icon زمان خواندن ۲ دقیقه مینا پوردانا یک‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۱۴

طرز تهیه قارنی یاریخ: بادمجان شکم پر ترکی
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید
اگر به دنبال یک غذای خوشمزه با گوشت چرخ کرده و بادمجان هستید پیشنهاد ما قارنی یاریخ یا بادمجان شکم پر ترکی است. این غذا در ایران، ترکیه و بسیاری از کشورهای مدیترانه پخته می‌شود. «قارنی یاریخ» در زبان ترکی به معنای «شکم پاره» است و به شکاف میان بادمجان اشاره دارد. می‌توانید طرز تهیه قارنی یاریخ را در ادامه این مطلب بخوانید و این غذای سالم و خوشمزه را امتحان کنید.

ارزش غذایی

انرژی656.64 کیلوکالری
کربوهیدرات34.19 گرم
پروتئین31.73 گرم
چربی کل45.52 گرم
کلسترول0.105 میلی گرم
فیبر خوراکی13.96 گرم
preparation time icon

زمان آماده سازی

15 دقیقه

cooking time icon

زمان پخت

60 دقیقه

serve icon

تعداد سرو

2 نفر

مواد لازم

بادمجان - بزرگ2 عدد
گوشت گوساله - چرخ‌کرده300 گرم
گوجه‌فرنگی 200 گرم
پیاز سفید - نگینی خرد شده1 عدد
سیر - ریز خرد شده2 حبه
روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری
آب 200 میلی‌لیتر
نمک 0.5 قاشق چای‌خوری
پاپریکا 1 قاشق چای‌خوری
فلفل چیلی - ساییده شده0.5 قاشق چای‌خوری
زیره 0.5 قاشق چای‌خوری
تخم گشنیز 1 قاشق چای‌خوری
رب گوجه‌فرنگی 4 قاشق چای‌خوری
فلفل قرمز برای تزیین
فلفل سبز تند برای تزیین

برای تهیه بادمجان شکم پاره بهتر است از بادمجان دلمه‌ای استفاده کنید تا فضای کافی برای ریختن مواد گوشتی داشته باشید. پاپریکا، فلفل، تخم گشنیز و زیره به کار رفته در سس گوشت این غذا عطری اشتها برانگیز به آن می‌بخشند. اگر در رژیم گیاهخواری هستید می‌توانید به جای گوشت چرخ‌کرده از مخلوط سویا و قارچ استفاده کنید تا بادمجان شکم پر گیاهی بسیار خوشمزه داشته باشید.

طرز تهیه قارنی یاریخ

طرز تهیه قارنی یاریخ

  1. دمای فر را روی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. بادمجان‌ها را بشویید و پوست آن را یک راه در میان بگیرید. سپس روی آنها را به روغن زیتون و نمک آغشته کرده و یک برش طولی عمیق در بادمجان‌ها ایجاد کنید. بادمجان‌ها را درون ظرفی مناسب فر چیده و برای ۳۰ دقیقه، تا زمانی که رنگشان طلایی - قهوه‌ای شود در فر قرار دهید.
  2. روغن زیتون را در تابه‌ای ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید. پیاز نگینی‌شده را به روغن اضافه کنید و اجازه دهید برای ۲ تا ۳ دقیقه سبک و شیشه‌ای شوند. سپس سیر را اضافه کنید و برای ۳۰ ثانیه دیگر تفت دهید. گوشت را اضافه کنید و تفت دهید تا گلوله‌های آن باز شوند. پس از ۵ دقیقه ادویه‌ها، نیمی از رب گوجه، جعفری و گوجه خردشده را نیز در تابه بریزید. حرارت را کمتر کنید تا مواد برای ۵ دقیقه دیگر بپزند.
  3. در یک قابلمه کوچک بقیه رب گوجه‌فرنگی را با یک لیوان (۲۰۰ میلی‌لیتر) آب مخلوط کنید و آن را روی حرارت به جوش بیاورید. با پشت چنگال کمی شکاف روی بادمجان‌ها را عمیق کنید تا فضای کافی برای مواد گوشتی ایجاد شود. سپس درون بادمجان‌ها را با مواد گوشتی پر کنید. 
  4. فلفل‌های سبز و قرمز نواری‌شده را روی بادمجان‌ها را بچینید. سسی را دور بادمجان‌ها بریزید و ظرف را برای ۱۵ دقیقه دیگر به فر بازگردانید تا بادمجان‌‌ها سس‌پز شوند. بادمجان شکم پر را به همراه نان یا برنج سرو و نوش جان کنید.
نظرات کاربران