search

۶ نکته مهم درباره خواص رازیانه برای زنان

clock icon زمان خواندن ۹ دقیقه ساینا یعسوبی سه‌شنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۱۰

۶ نکته مهم درباره خواص رازیانه برای زنان
۵/ ۳.۴۷
امتیاز دهید
رازیانه از قدیم الایام برای درمان انواع بیماری‌‏ها، خصوصا بیماری‏‌های گوارشی مورد استفاده طبیبان قرار می‏‌گرفته و خواص و فواید آن از گذشته بر همگان واضح بوده است. اما آنچه که شاید برای برخی غافلگیر کننده باشد، دانستن خواص رازیانه برای زنان، دختران و مادران است! با توجه به شواهد و تحقیقات انجام شده، مصرف رازیانه فواید بسیاری برای زنان به همراه خواهد داشت. در ادامه مطلب به بررسی فواید رازیانه برای زنان می‌‏پردازیم، پس با ما همراه باشید!

ارزش غذایی

انرژی۲۷ کیلوکالری
کربوهیدرات۶ گرم
پروتئین۱ گرم
چربی کل۰ گرم
کلسترول۰ میلی گرم
فیبر خوراکی۳ گرم

رازیانه گیاهی پایا و خوش عطر با پیازی سفید رنگ، ساقه‏‌هایی بلند و سبز رنگ و گل‌هایی زرد رنگ است. این گیاه بومی نواحی اطراف دریای مدیترانه است، اما امروزه در سراسر جهان یافت می‏‌شود. تمام قسمت‏‌های رازیانه، از جمله پیاز، ساقه، برگ و دانه‏‌های آن خوراکی هستند و در زندگی روزانه ما کاربرد دارند. از دانه‏‌های خشک شده رازیانه عموما در آشپزی و از روغن آن به صورت موضعی استفاده می‏‌شود، اما دانه و روغن این گیاه شگفت‏‌انگیز در تهیه داروهای گیاهی نیز کاربرد دارند. از دانه و روغن رازیانه در تهیه خوراکی‏‌ها و نوشیدنی‏‌های کارخانه‌‏ای نیز به عنوان طعم دهنده استفاده می‏‌شود. اما آنچه در این مقاله به دنبال آن هستیم، بررسی خواص رازیانه برای زنان است. اگر می‌خواهید بدانید که خاصیت رازیانه برای زنان چیست این مطلب را تا انتها بخوانید تا با فواید رازیانه برای زنان بیشتر آشنا شوید. 

فهرست مطالب 

فواید دانه رازیانه

خواص درمانی رازیانه برای خانمها

دانه رازیانه به علت شامل شدن عناصر غذایی گیاهی خاص و آنتی‌‏اکسیدان ‏های قوی (که قوی‏‌ترین آنها آنتول است) دانه‌‏ای بسیار مقوی است. علاوه بر این، دیگر مواد مغذی موجود در دانه رازیانه فواید بسیاری را برای سلامت بدن، به خصوص بدن زنان به همراه خواهد داشت. براساس داده‌‏های تغذیه ملی دپارتمان کشاورزی آمریکا (USDA) ویتامین و مواد مغذی یک سهم دانه رازیانه (۸۷ گرم) به صورت زیر است:

ویتامین و مواد مغذی یک سهم دانه رازیانه (۸۷ گرم)
ماده مغذی مقدار در هر سهم  (میلی‌گرم)  درصد ارزش روزانه (Daily Value) 
کلسیم ۴۲.۶ ۴ درصد
آهن ۰.۶ ۴ درصد
منیزیم ۱۴.۸ ۴ درصد
فسفر ۴۳.۵ ۴ درصد
پتاسیم ۳۶۰  ۱۰ درصد
سدیم ۴۵.۲ ۲ درصد
روی  ۲.۵ ۱ درصد
مس ۰.۲ ۳ درصد
منگنز ۰.۱ ۸ درصد
سلنیم ۰.۶ ۱ درصد
ویتامین آ ۱۱۷ واحد ۲ درصد
فولات ۲۳.۵ میکروگرم ۶ درصد

تمام این مواد مغذی موجود در رازیانه، فواید بسیاری برای سلامت افراد، به خصوص زنان به همراه دارد. در ادامه مطلب به خواص رازیانه برای زنان دقیق‌تر می‌‏پردازیم.

خاصیت رازیانه برای زنان چیست

به طور کلی، مصرف خوراکی رازیانه فواید بسیاری از جمله بهبود مشکلات گوارشی همچون سوزش معده، گاز روده، نفخ، بی‏‌اشتهایی، خواص ضد سرطانی، بهبود آسم و دیگر بیماری‌‏های ریوی، کمک به رفع بوی بد دهان، کاهش قند و کلسترول خون، بهبود خواب شبانه، تنظیم فشار خون، کمک به سلامت پوست و مو و کاهش وزن را به همراه خواهد داشت.

به علاوه گفته می‌شود که استفاده موضعی از روغن رازیانه می‏‌تواند در جلوگیری از آفتاب سوختگی کمک موثر باشد. علاوه بر این موارد، رازیانه خواصی دارد که مختص زنان است. برای جزئیات دقیق‌تر درباره  فواید رازیانه برای زنان این موارد را به خاطر بسپارید. 

مصرف رازیانه در دوران قاعدگی

  • مصرف رازیانه در دوران قاعدگی. قاعدگی دردناک و طاقت ‏فرسا بخشی از زندگی بسیاری از زنان است. بسیاری برای تسکین دردشان انواع قرص‌ها را مصرف می‌کنند. این درحالیست که، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد زنان حتی با مصرف داروهای شیمیایی نیز دردشان تسکین نمی‏‌یابد. از همین رو، بسیاری به دنبال راه‏‌های دیگری برای بهبود این درد هستند. رازیانه، یکی از مواد جایگزین مواد شیمیایی بود که ثابت کرد توانایی بهبود درد دوران قاعدگی را دارد. تحقیق انجام شده بروی ۸۰ زن توسط دانشگاه آزاد تویسرکان ثابت کرده است که مصرف دانه رازیانه به کاهش دردهای قاعدگی و همچنین مدت آن کمک به سزایی می‏‌کند. گفته می‏‌شود رازیانه مانع انقباض رحم شده و در نتیجه درد قاعدگی را تسکین می‌‏بخشد. ممانعت از انقباض دیواره رحم، می‌تواند یکی از خواص رازیانه برای رحم زنان باشد. درنتیجه، کاهش درد و مدت دوران قاعدگی از فواید رازیانه برای زنان و دختران است.

پیشنهاد مطالعه: رژیم غذایی عادت ماهیانه 

خواص رازیانه در افزایش شیر مادر

  • افزایش شیر مادران از دیگر خواص رازیانه برای زنان است. همانگونه که گفته شد، دانه‏‌های رازیانه حاوی آنتول هستند. برخی بر این باورند که آنتول از خواص هورمون استروژن (هورمون زنانه) تقلید کرده و باعث افزایش تولید شیر در مادران شیرده می‏‌شود که تحقیقات دیانتول و فوتوآنتول موجود در آنتول را عامل این اتفاق می‌داند. علاوه بر افزایش شیردهی، مصرف رازیانه باعث بالا رفتن سطح پرولاکتین خون می‌‏شود؛ هورمونی که به بدن دستور تولید شیر می‌‏دهد. البته، حائز اهمیت است که بدانید بعضی تحقیقات هیچ تغییراتی بر میزان شیردهی توسط مصرف رازیانه گزارش نکرده‌‏اند و حتی بعضی شواهد به وزن ناکافی نوزادانی اشاره کرده‌‏اند که مادرانشان برای تقویت شیردهی از دمنوش‌‏های رازیانه استفاده کرده‌‏اند. از همین رو، توصیه می‏‌شود قبل از مصرف رازیانه در دوران شیردهی با پزشک متخصص خود مشورت کنید. در این مطلب می‌توانید درباره تغذیه با شیر مادر نکات مهمی را بخوانید. 
  • خواص رازیانه برای زنان یائسه. عصاره رازیانه دارای خواص استروژنی است که به متعادل‏ سازی دستگاه تناسلی زنانه کمک می‏‌کند. تحقیقات ثابت کرده است مصرف عصاره رازیانه در بهبود علائم یائسگی همچون ناهماهنگی‌‏های ایجاد شده در دستگاه تناسلی، گر گرفتگی، خارش و خشکی واژن و همچنین اختلالات خواب موثر است. در نتیجه، کاهش علائم یائسگی از دیگر فواید رازیانه برای زنان محسوب می‌شود. 

خاصیت رازیانه برای حالت تهوع زنان باردار

  • خاصیت رازیانه برای زنان باردار. بهبود استفراغ و حالت تهوع صبحگاهی مادران باردار از دیگر خواص رازیانه برای زنان است. رازیانه به بهبود ناآرامی‌‏های گوارشی کمک به سزایی می‏‌کند، از همین رو به مادران باردار توصیه می‌‏شود برای تسکین معده ‏درد صبحگاهی خود، دمنوش رازیانه بنوشند و یا دانه‏‌های رازیانه بجوند. رازیانه در بهبود حالت تهوع و همچنین نفخ روده نیز موثر است.
  • رازیانه دارای خواص استروژنی است؛ از این رو، با تقویت و افزایش باروری می‌‏تواند از دیگر فواید رازیانه برای زنان باشد. البته در این زمینه باید تحقیقات بیشتری انجام بپذیرد. 

تاثیرات رازیانه در کاهش موهای زائد

  • تحقیقات ثابت کرده است استفاده موضعی از روغن رازیانه در کاهش موهای زائد در بانوان نیز موثر است. در نتیجه کمک به رفع موهای زائد نیز می‌تواند از خواص روغن رازیانه برای زنان محسوب شود.

نحوه تهیه و مصرف رازیانه چیست

همانگونه که در ابتدای مطلب گفته شد، تمامی قسمت‏‌های رازیانه اعم از پیاز، ساقه، برگ‌‏ها و دانه‏‌های آن خوراکی و قابل مصرف است و می‌‏توان از انواع قسمت‏‌های گیاه رازیانه به عنوان ادویه، به صورت خام، خشک شده، پخته شده، کبابی و رنده شده در غذا استفاده کرد.

استفاده از رازیانه در غذا

پیاز ترد و شیرین این گیاه را می‌‏توان به آسودگی به انواع غذاها افزود و از طعم دلچسب آن لذت برد. هنگام خرید پیاز رازیانه، پیازهای لهیده یا لکه‌‏دار را کنار گذاشته و پیازهای سفید یا سبز کم‏رنگ را انتخاب کنید. ساقه‏‌های رازیانه باید سبز، و برگ‌های آن صاف و پرتراکم باشند. اگر رازیانه جوانه زده باشد، بیش از حد رسیده و زودتر خراب می‌‏شود. پیاز رازیانه در یخچال تا ۴ روز تازه خواهد ماند، اما از آنجایی که با گذر زمان طعم خود را از دست می‌‏دهد، بهتر است هر چه سریع‌تر مصرف شود.

اگر می‌خواهید از خواص دانه رازیانه برای زنان بهره‌مند شوید، هم می‌‏توانید آن را به تنهایی بجوید، هم به صورت ادویه در غذاها استفاده کنید. به علاوه، اگر به دمنوش‌‏های گیاهی علاقه‌‏مند هستید، دم‏‌کرده رازیانه هم راه مناسبی برای مصرف دانه‌‏های رازیانه است.

خواص رازیانه دم کرده نیز بی‌شمار است و تاثیراتی همچون همچون کاهش احتمال ایجاد لخته خون و همچنین خواص ضد باکتریال، ضد قارچ، ضد التهاب و ضد سرطان را برای سلامت بدن به همراه خواهد داشت اما علاوه بر خواص درمانی‏‌اش، طعم دلنشینی نیز دارد.

تاثیرات رازیانه در شیرمادر نیز اثبات شده است. مطالعات نشان می‌دهد که افزایش شیر مادر از جمله خواص رازیانه برای زنان شیرده محسوب می‌شود. 

خواص روغن رازیانه

استفاده موضعی از روغن رازیانه نیز خالی از لطف نیست. ماساژ دادن روغن رازیانه روی شکم از مشکلات گوارشی جلوگیری کرده و همچنین در جلوگیری از ابتلا به بیماری کزاز، بهبود جای بخیه سزارین و همچنین زخم‌‏های جدی موثر واقع می‏‌شود. استفاده موضعی از روغن رازیانه می‌‏تواند از آفتاب سوختگی نیز جلوگیری کرده و در رفع موهای زائد موثر باشد.

عرق رازیانه نیز روش مناسبی برای بهره‌‏مندی از خواص رازیانه، به خصوص برای زنان است؛ اما از آنجایی که شامل مقداری زیادی هورمون می‌‏شود، بهتر است که در مصرف آن احتیاط کنید. 

آیا مصرف رازیانه برای زنان ضرر دارد

همانگونه‏ که گفته شد، خواص رازیانه برای زنان بسیار است و مصرف آن می‌‏تواند فواید بسیاری را برای زنان به همراه داشته باشد، اما مانند دیگر مواد دارویی، زیاده روی در مصرف آن ممکن است دردسرساز شود. به همین دلیل، باید قبل از مصرف آن، به خصوص در دوران‏ حساسی همچون بارداری و شیردهی، با پزشک خود مشورت کنید.

خواص استروژنی رازیانه همانگونه که می‌‏تواند برای دوران قاعدگی مفید باشد، ممکن است برای زنان باردار دردسر ایجاد کند. بهتر است زنان باردار به جای استفاده از منابع غنی‌‏تر رازیانه همچون عرق و مکمل‌‏های آن، از دانه‏‌های رازیانه استفاده کنند.

درست است که مصرف رازیانه به افزایش شیر مادر کمک می‏‌کند، اما همانگونه که گفته شد، امکان آن وجود دارد که مصرف رازیانه برای بعضی زنان شیرده خطرناک باشد. تا به حال دو مادر شیرده اعلام کرده‌‏اند که شیردهی به نوزادانشان پس از مصرف دمنوشی که در آن رازیانه داشته است، باعث صدمه دیدن سیستم ایمنی نوزادان شده است؛ از این رو قبل از مصرف رازیانه در این دوران با پزشک خود مشورت کنید.

علاوه بر مادران باردار و شیرده، زنانی که به کرفس یا هویج حساسیت دارند نیز به احتمال زیاد به رازیانه حساسیت خواهند داشت (چه به صورت مصرف خوراکی و چه به صورت مصرف موضعی). از همین رو بهتر است که از مصرف آن خودداری و یا در مصرف آن احتیاط کنند.

عواملی همچون مصرف بتابلاکرها (داروهای مسدودکننده گیرنده آدرنرژیک بتا)، بیماری‏‌های قلبی و همچنین مصرف داروهای ضد اضطراب باعث افزایش سطح پتاسیم خون می‏‌شوند. از آنجایی که کلیه‏‌های آسیب دیده توانایی جذب پتاسیم اضافی از خون را ندارند، مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم همچون رازیانه می‌‏تواند برای افرادی که کلیه‌‏های آسیب دیده دارند و شامل موارد بالا نیز می‌‏شوند خطرناک باشد. به همین علت باید در مصرف چنین مواد غذایی مراعات شود.

در نهایت، از آنجایی که ممکن است رازیانه نقش استروژن را بازی کند، زنانی که مبتلا به بیماری‏‌هایی هستند که در برخورد با استروژن وخیم‌‏تر می‌‏شوند، باید از مصرف رازیانه خودداری کنند. بیماری‌‏های هورمونی همچون سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخم‏دان، کیست آندومتریوز و همچنین فیبروم رحم (تومور خوش‏ خیم عضله صاف رحم) مثال‏‌هایی از این نوع بیماری‌‏ها هستند.

فوایید رازیانه برای زنان

سخن پایانی

رازیانه، این گیاه شگفت‌‏انگیز، علاوه بر خواص و فواید بی‌‏نظیری که برای تمامی افراد به همراه دارد، به درمان مشکلات و بهبود دردهای دوران قاعدگی یا یائسگی زنان نیز کمک بسیاری می‏‌کند. این خواص رازیانه برای زنان است که آن را تا این حد منحصر به فرد کرده است. اما در نظر داشته باشید که تمام این فواید رازیانه برای زنان، می‏‌تواند بهایی نیز داشته باشد. بنابراین، از مصرف بی‌‌‏رویه رازیانه خودداری کرده و در دوران بارداری یا شیردهی، درباره مصرف رازیانه با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

نظرات کاربران