search

بهترین زمان غذا خوردن برای لاغری

clock icon زمان خواندن ۴ دقیقه مهتاب خلیف پور پنج‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ ۲۳:۵۶

بهترین زمان غذا خوردن برای لاغری
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

آیا برای شما هم پیش آمده گاهی صبحانه نخورید و به جای آن ساعت ده ناهار میل کنید؟ یا تمام روز هیچ غذایی نخورید و گرسنگی خود را با شامی چرب و سنگین جبران کنید؟ «آدرا ویلسون»، متخصص تغذیه در مرکز بهداشت و درمان متابولیک و کاهش وزن جراحی، می‌گوید: «مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از پرخوری، برنامه‌ریزی مناسب برای زمان غذا خوردن است». با خواندن این مطلب بهترین زمان غذا خوردن را بدانید، زیرا رعایت فواصل زمانی بین وعده‌های غذایی به مدیریت گرسنگی و وزنتان کمک می‌کند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

بهترین زمان خوردن صبحانه

ساعت مناسب خوردن ناهار

زمان مناسب خوردن شام

در صورت گرسنه نبودن چه باید بکنید

اگر وقت بهترین غذا خوردن را نمی‌دانید

 

بهترین زمان خوردن صبحانه

بهترین زمان خوردن صبحانه

بدیهی است که معمولا شب تا صبح چیزی میل نمی‌کنید، زیرا خواب هستید. از این رو، خوردن صبحانه برای شما حکم روزه شکستن دارد. چگونگی تغذیه شما در صبحانه، تعیین‌کننده کیفیت روز شماست؛ هنگام صبح، معده شما مانند یک مخزن خالی است که بهتر است آن را با مواد غذایی طبیعی پر کنید تا دیرتر احساس گرسنگی کنید. برای آنکه وعده صبحانه خود را مدیریت کنید، هر روز ساعت معینی -بین ساعت شش تا نه- از خواب بیدار شده و در زمان مشخصی صبحانه بخورید.

مهم است بدانید که صبح خود را به چه مواد غذایی آغاز کنید. برای آشنایی با انواع مواد غذایی سالم برای صبحانه، خواند مطلب صبحانه سالم، شروعی سالم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بهترین ساعت خوردن ناهار

 زمان مناسب صرف نهار حدود چهار تا پنج ساعت بعد از صبحانه است. به عنوان مثال، اگر ساعت هفت صبح صبحانه خوردید، بین ساعت یازده صبح تا دو بعد از ظهر نهار میل کنید. چنانچه، نمی‌توانید تا ساعت دو بعدازظهر نهار بخورید، بین دو وعده صبحانه تا نهار، میان‌وعده میل کنید تا از گرسنگی بیش از حد جلوگیری شود.

میان‌وعده‌های حاوی پروتئین و کربوهیدرات بهترین انتخاب هستند. به اندازه یک قوطی کبریت پنیر کم‌چرب، یک عدد سیب، دو فنجان سبزیجات طبیعی یا یک‌چهارم فنجان حمص یک میان وعده مناسب محسوب می‌شوند. 

بهترین زمان خوردن نهار

زمان مناسب خوردن شام

بسیاری از افراد در وعده شام غذای بیشتری میل می‌کنند، احتمالا به این دلیل که در طول روز بیشتر گرسنه می‌مانند. در وعده شام ​​بهتر است همان برنامه وعده‌های غذایی قبلی خود را دنبال کنید، تا مطمئن شوید که بیشتر از یک وقفه چهار تا پنج ساعته بین نهار و شام وجود ندارد. برخی از افراد باید بین نهار و شام یک میان‌وعده میل کنند، زیرا خوردن شام در ساعت پنج یا شش بعد از ظهر همیشه امکان‌پذیر نیست.

به میزان پروتئین دریافتی بدنتان توجه کنید تا رژیم غذایی سالمی داشته باشید. اگر گیاهخوار هستید و نمی‌دانید برای تامین پروتئین مورد نیاز بدنتان چه چیزهایی بخورید، می‌توانید از مطلب ۱۰ ماده غذایی برای تامین پروتئین رژیم گیاهخواری کمک بگیرید.

 مدیریت وعده شام

در صورت گرسنه نبودن چه باید بکنید

گاهی افراد بهترین زمان غذا خوردن را می‌دانند اما در آن ساعت، به خصوص برای وعده صبحانه گرسنه نیستند. اگر اشتهایی به خوردن صبحانه ندارید به این دلیل است که بدن شما عادت کرده است که صبح‌ها، سیگنال‌های گرسنگی را به مغز ارسال نکند. اما اگر صبحانه خوردن را شروع کنید، خواهید دید که نشانه‌های گرسنگی شما برمی‌گردد. به خاطر داشته باشید که بدن شما در صبح نیاز به انرژی دارد، بنابراین بر همین اساس نیاز آن را تامین کنید.

صبحانه می‌تواند به اندازه یک شیک پروتئینی، تخم مرغ‌ پخته‌شده با میوه یا نان تست، غلات سبوس‌دار با کره بادام‌زمینی و یا کره بادام ساده باشد. سعی کنید هنگام صبح پروتئین بیشتری مصرف کنید تا شما را برای مدت زمان بیشتری سیر نگه دارد.

بهترین زمان غذاخوردن

اگر وقت بهترین غذا خوردن را نمی‌دانید

صرف غذا با عجله یا غذا خوردن هنگام کار، اشتباهی معمول است، اما متاسفانه افراد بسیاری صبحانه خود را با عجله زیادی می‌خورند. برای غذا خوردن خود وقت بگذارید؛ زیرا تنها در این صورت است که غذای شما بهتر هضم می‌شود. این نکته را رعایت کنید تا ضمن لذت بردن از وعده‌های غذایی‌، سلامت عمومی شما نیز بهبود یابد.

تا حد امکان یک برنامه غذایی منظم داشته باشید تا بدن بداند چه موقع به خوردن صبحانه، نهار و شام نیاز دارد. اگر برنامه غذایی روزانه شما هر روز تغییر کند، نمی‌توانید زمان درست غذا خوردن را رعایت کنید. در این مواقع میان ‌وعده‌ سالمی میل کنید تا احساس گرسنگی موجب ولع شما برای انتخاب غذاهای ناسالم نشود. اگر بعدازظهر یا شب‌ها مشغول به کار هستید، به همان قانون اولیه غذاخوردن پایبند باشید؛ فاصله چهار تا پنج ساعته بین وعده‌های غذایی.

نظرات کاربران