search

انواع سر درد به شما چه می گویند؟

clock icon زمان خواندن ۱۴ دقیقه ساینا یعسوبی سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۴۰

انواع سر درد به شما چه می گویند؟
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

بسیاری از ما با انواع سر درد ها از قبیل درد ضربان‌دار، ناراحت کننده و عذاب‌آور آشنا هستیم. سازمان بهداشت جهانی خاطر نشان می‌کند که تقریبا هرکس هر از گاهی دچار سردرد می‌شود. اگرچه سر درد را می‌توان به عنوان درد در هر منطقه از سر تعریف کرد، اما علت به وجود آمدن، مدت زمان و فشار آن بسته به نوع سر درد می‌تواند متفاوت باشد. در این مطلب درباره انواع سردرد بیشتر بخوانید.

فهرست مطالب

انواع سر درد

به طور کلی سردرد به بروز هرگونه درد در هر ناحیه‌ای از سر گفته می‌شود و معمولا خطری ندارند. اما در بعضی موارد برای سردرد نیاز به مراجعه به پزشک داریم. اگر در کنار سردرد خود یکی از موارد زیر را دارید فورا به پزشک اطلاع دهید:

  • گرفتگی گردن
  • بدترین سردردی که تاکنون داشته‌اید
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • لکنت زبان
  • تب ۳۸ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر
  • فلج شدن در هر قسمت از بدن یا از دست دادن بینایی

اگر سردرد شما همراه با علائم بالا نیست در ادامه این مقاله تشخیص نوع سردرد و درمان آن را بخوانید.

 انواع سر درد اولیه

سردردهای اولیه هنگامی بروز می‌کنند که درد در سر شما ایجاد شود. به بیان دیگر علت سردرد به خاطر علل دیگری مانند آلرژی نیست. این سردرد‌ها می‌توانند اتفاقی یا مزمن باشند:

  • سردرد‌های اتفاقی: این نوع سردرد‌ها ممکن است هر چند وقت یک بار یا حتی فقط یکبار رخ دهند. همچنین می‌توانند از نیم ساعت تا چند ساعت دوام بیاورند.
  • سردرد‌های مزمنی: این نوع سردرد‌ها متداوم‌تر از سردرد‌های اتفاقی هستند و بیشتر روزهای ماه اتفاق می‌افتند و می‌توانند تا چند روز ادامه داشته باشند.

سردرد تنشی

 مدت‌ها اعتقاد بر این بوده است که سر درد‌های تنشی ناشی از تنش در ماهیچه‌های اطراف گردن و سر است. به عنوان مثال مدت‌ها بود که عنوان می‌شد که علت اصلی سردردهای تنشی، فشردن بیش از حد دندان است که باعث انقباض عضله گیجگاهی می‌شود. اما تحقیقات اخیر نشان داده است که بسیاری از بیماران مبتلا به سر درد تنشی به هیچ‌وجه فشار زیادی در عضلات خود ندارند ، بنابراین این نظریه اکنون رد شده است. 

نظریه دیگری که به نظر می‌رسد از اعتبار بیشتری برخوردار است این ایده است که سر درد نوع تنشی ممکن است به خاطر بد عمل کردن ناحیه‌ای از مغز، که وظیفه‌ حس کردن و کنترل درد را دارد، باشد. این تئوری بیان می‌کند که به دلیل عملکرد اشتباه مغز در انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین، مغز سیگنال‌های معمولی عضلات را به عنوان درد ( به دلیل وجود سردرد) اشتباه تعبیر می‌کند.
دلایل متنوعی وجود دارد که می‌تواند این نوع سردرد‌ها را به وجود آورد. از جمله این علل موارد زیر است:

  • استرس
  • کمبود خواب
  • خستگی چشم
  • ترک کافئین
  • وعده‌های غذایی نامنظم

بنابراین اگر شما فرد مبتلا به سردرد‌های تنشی اتفاقی یا مزمن هستید، باید علت ایجاد آن را قبل از اقدام به درمان بدانید. به عنوان مثال ، بسیاری از زنان قبل از شروع قاعدگی دچار سردردهای تنشی می‌شوند.
همچنین صداهای بلند یا چراغ‌های روشن و چشمک‌زن می‌توانند باعث ایجاد سردرد در برخی افراد شوند، بنابراین هیچ راهی برای لیست کردن همه‌‌‌ دلایل احتمالی سردردهای تنشی وجود ندارد، زیرا این دلایل در هر فرد متفاوت است. 
اما مسکن‌های بدون نسخه (OTC) در بعضی از مواقع می‌توانند درد ناشی از سردرد‌های تنشی را کاهش دهند.

 انواع سردرد اولیه

از جمله این مسکن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سردرد‌های خوشه‌ای

سردرد‌های خوشه‌ای با درد شدید و تیر کشیدن سر مشخص می‌شوند و همزمان در اطراف یا پشت یک چشم یا در یک طرف از صورت اتفاق می‌افتند. در بعضی از مواقع ممکن است در ناحیه‌ایی که سردرد دارید، تورم، گرگرفتگی، عرق کردن و قرمز شدن رخ دهد. گرفتگی بینی و قرمز شدن چشم نیز اغلب در همان ناحیه از‌ درد مشاهده می‌شود.

سر درد‌های خوشه‌ای پشت سر هم اتفاق می‌افتند. هر سردرد به طور تکی پانزده دقیقه تا سه ساعت طول می‌کشد. بیشتر افراد معمولا هر روز در همان زمان یک تا چهار سردرد خوشه‌ای را تجربه می‌کنند و پس از برطرف شدن یک سردرد، سردرد دیگری به سرعت شروع می‌شود.

سردرد‌های خوشه‌ای بیشتر در فصول بهار و پاییز رایج هستند. همچنین امکان ابتلا به این سردرد‌ها در مردان سه برابر بیشتر از زنان است. دکترها دلیل به وجود آمدن سردرد‌های خوشه‌ای را نمی‌دانند، ولی راه‌هایی برای درمان آن پیشنهاد می‌کنند. پزشک شما ممکن است برای تسکین درد، اکسیژن درمانی یا بی‌حسی موضعی را توصیه کند.

میگرن

درد میگرن یک ضربان شدید از عمق سر است و می‌تواند روزها ادامه داشته باشد. این نوع سردرد توانایی شما را در انجام کارهای روزمره بسیار محدود می‌کند. سردرد میگرنی، سردرد نبض‌دار و معمولا یک طرفه است. افرادی که سر درد میگرنی دارند اغلب به نور و صدا حساس هستند. حالت تهوع و استفراغ نیز معمولا در این افراد رخ می‌دهد.
برخی از میگرن‌ها با اختلالات بینایی همراه است. تقریبا از هر پنج نفر یک نفر این علائم را قبل از شروع سردرد تجربه می‌کند.
حملات میگرن ممکن است ارثی باشد، یا ممکن است به خاطر شرایط سیستم عصبی رخ دهد. زنان سه برابر بیشتر از مردان در معرض میگرن هستند. همچنین افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، امکان ابتلا به سردرد میگرنی را بیشتر از دیگران دارند.
برخی از عوامل محیطی مانند اختلال در خواب، کمبود آب بدن، وعده‌های غذایی نامناسب، نوسانات هورمون‌ها و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی از عوامل شایع میگرن هستند.
اگر مسکن‌های بدون نسخه (OTC) درد ناشی از سردرد میگرنی شما را کاهش ندادند، ممکن است پزشکتان داروی تریپتان تجویز کند. تریپتان‌ها داروهایی هستند که التهاب را کاهش می‌دهند و جریان خون را در مغز شما به گردش در می‌آورند. تریپتان‌ها به صورت اسپری بینی، قرص و تزریق هستند.
اگر سردرد‌هایی را تجربه می‌کنید که شما را چهار روز از کارهای روزانه‌ی خود عقب می‌اندازد یا حداقل شش بار در ماه این نوع سردرد را دارید، در مورد مصرف داروی روزانه برای جلوگیری از سردرد‌های میگرنی با پزشک خود صحبت کنید.

 انواع سر دردها
تحقیقات نشان می‌دهد فقط ۳ تا ۱۳ درصد مبتلایان به میگرن داروی پیشگیرانه مصرف می‌کنند، در حالی که تا ۳۸ درصد در واقع به آن نیاز دارند. جلوگیری از سردرد‌های میگرنی با مصرف دارو‌های روزانه، کیفیت زندگی را بسیار بهبود می‌بخشد. از جمله این دارو‌های روزانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پروپرانولول 
  •  متوپرولول 
  • توپیرامات
  • آمیتریپتیلین

برای مقابله با انواع سر درد های میگرنی، درمان دارویی تنها راه حل نیست. در این مطلب از وبسیات سبک زندگی می‌توانید درباره ۱۰ روش طبیعی و موثر برای کاهش علائم سر دردهای میگرنی بیشتر بخوانید. 

انواع سر درد ثانویه

سردرد‌های ثانویه، نشان دهنده‌ اتفاقاتی است که در بدن شما رخ می‌دهد. اگر علت اصلی سردرد ثانویه شما ادامه‌دار باشد، ممکن است مزمن شود. در همین حال، با درمان علت اصلی سردرد، ممکن است انواع سر درد های ثانویه، به ندرت رخ دهند.

آلرژی یا سردردهای سینوسی

سردرد گاهی اوقات در اثر واکنش آلرژیک اتفاق می‌افتد. درد ناشی از این سردردها اغلب در ناحیه سینوس و جلوی سر شما متمرکز می‌شود. 
سردردهای میگرنی معمولا به عنوان سر دردهای سینوسی تشخیص داده نمی‌شوند. اما در واقعیت ۹۰ درصد سردرد‌های سینوسی، میگرن هستند. افرادی که به آلرژی فصلی مزمن یا سینوزیت مبتلا هستند، در معرض ابتلا به این نوع سردردها قرار دارند.
سردرد‌های سینوسی با نازک شدن مخاط جمع شده درمان می‌شوند. اسپری‌های استروئیدی بینی و آنتی‌هیستامین‌ها مانند ستیریزین ممکن است در این امر کمک کنند.
سردرد سینوسی همچنین می‌تواند نشان دهنده‌ عفونت سینوسی باشد. در این موارد، پزشک ممکن است برای از بین بردن عفونت و تسکین سر درد آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

سردرد‌های هورمونی

زنان معمولا سردردهایی را تجربه می‌کنند که با نوسانات هورمونی مرتبط است. قاعدگی، قرص‌های جلوگیری از بارداری و بارداری، همگی بر میزان استروژن زنان تاثیر می‌گذارند که می‌توانند باعث سردرد شوند. انواع سر درد هایی که با چرخه قاعدگی مرتبط هستند به عنوان میگرن قاعدگی نیز شناخته می‌شوند. این سر دردها می‌توانند درست قبل، همزمان یا بلافاصله بعد از قاعدگی و یا در حین تخمک‌گذاری رخ دهند. با رعایت رژیم غذایی سالم در دوران قاعدگی می‌توانید تا حد زیادی با سردردهای هورمونی مقابله کنید.
مسکن‌های بدون نسخه OTC مانند ناپروکسن یا داروهای تجویزی مانند فرواتریپان می‌توانند به کاهش این نوع سردردها کمک کنند. تخمین زده شده است که حدود ۶۰ درصد از زنان مبتلا به میگرن، میگرن قاعدگی را نیز تجربه می‌کنند، بنابراین داروهای جایگزین ممکن است در کاهش سردردهای کلی در ماه نقش داشته باشند.
تکنیک‌های آرام سازی، یوگا، طب سوزنی و رژیم غذایی اصلاح شده می‌توانند از بروز سردردهای میگرنی جلوگیری کنند.

سردردهای کافئین

کافئین بر جریان خون در مغز شما تاثیر می‌گذارد و خوردن بیش از حد کافئین و یا ترک ناگهانی آن باعث سردرد می‌شود. افرادی که میگرن مکرر دارند به دلیل استفاده از کافئین بیشتر در معرض سردرد قرار می‌گیرند. البته هرکسی که مصرف کافئین را کاهش دهد این نوع سردرد را تجربه نخواهد کرد. نگه داشتن میزان کافئین در یک سطح ثابت یا ترک کامل آن می‌تواند از بروز این سردردها جلوگیری کند.

انواع سر درد ثانویه

سردردهای فشار خون بالا

فشار خون بالا می‌تواند شما را دچار سردرد کند و این نوع سردرد نشانه یک وضعیت اضطراری است. زمانی که فشارخون شما به مرز خطر می‌رسد، این نوع سردردها اتفاق می‌افتند. سردرد فشار خون معمولا در دو طرف سر شما ایجاد می‌شود و به طور معمول با هر فعالیتی بدتر می‌شود. همچنین ممکن است تغییراتی در بینایی، بی‌حسی، خون دماغ، درد قفسه سینه یا تنگی نفس ایجاد کند.
اگر فکر می کنید سردرد فشار خون بالا را تجربه می کنید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.
سردردهای فشار خون بالا معمولا بلافاصله پس از کنترل فشار خون از بین می‌روند. تا زمانی که فشار خون بالا کنترل شود، این نوع سردردها نباید مجددا بروز کنند.

سردردهای پس از سانحه

سردردهای پس از سانحه می‌توانند پس از هر نوع آسیب به سر ایجاد شوند. این سردردها مانند سردردهای میگرنی یا تنشی احساس می‌شوند و معمولا ۶ تا ۱۲ ماه پس از بروز آسیب ادامه می‌یابند. سردردهای پس از سانحه می‌توانند به سردردهای مزمن تبدیل شوند. 
تریپتان‌ها، سوماتریپتان و آمی‌تریپتیلین اغلب برای کنترل درد ناشی از سردردهای پس از سانحه تجویز می‌شوند.

در صورت بروز چه نوع سر دردی باید به پزشک مراجعه کرد

در بیشتر موارد سردردها طی ۴۸ ساعت از بین می‌روند. اگر سردرد شما بیشتر از دو روز طول کشید و شدت درد آن افزایش پیدا کرد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.
اگر بیشتر از ۱۵ روز در ماه دچار سردرد می‌شوید، ممکن است دچار سردرد مزمن شده باشید، شما باید به پزشک خود مراجعه کنید تا بفهمید چه مشکلی وجود دارد ، حتی اگر می‌توانید درد را با آسپیرین یا ایبوپروفن کنترل کنید.
سردرد می‌تواند نشان دهنده‌ بیماری‌های جدی‌تری باشد و برخی از آنها نیاز به درمانی فراتر از داروهای بدون نسخه OTC و داروهای خانگی دارند. درمان درد ناشی از سردرد به علت اصلی آن بستگی دارد. شاید لازم باشد به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است چندین آزمایش و اسکن را برای کمک به تشخیص علت انجام دهد از جمله:

  • معاینه چشم
  • امتحان گوش
  • آزمایش خون
  • آزمایش مایع نخاعی
  • سی تی اسکن
  • اسکن MRI
  • آزمایش امواج مغزی

انواع سردرد های خطرناک چه نشانه‌هایی دارند

از جمله انواع سر درد ها می‌توان به سر دردهای خطرناک شاره کرد که در صورت بروز باید به پزشک مراجعه کنید. این سردردها با نشانه‌ای زیر همراه می‌شوند. 

  • درد ناگهانی، سردرد بسیار شدید
  • تب بالاتر از ۱۰۲ تا ۱۰۴ درجه فارنهایت
  • تهوع و استفراغ
  • خون دماغ
  • غش کردن
  • سرگیجه یا از دست دادن تعادل
  • فشار در پشت سر 
  • دردی که شما را از خواب بیدار می‌کند
  • دردی که با تغییر موقعیت بدتر می‌شود
  • دید یا هاله‌های مضاعف یا تار دیدن
  • سوزن سوزن شدن صورت
  • مشکل در درک گفتار
  • ضعف در یک طرف بدن شما
  • گفتار مبهم 
  • مشکل در راه رفتن
  • مشکلات شنوایی
  • درد عضله یا مفصل
  • دردی که پس از سرفه، عطسه یا هر نوع فعالیتی شروع می‌شود
  • درد مداوم در همان ناحیه سر 
  • تشنج
  • عرق شبانه
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • تورم صورت یا سر
  • برجستگی یا آسیب‌دیدگی روی سر 

انواع سر درد های میگرنی

انواع سر درد با حالت تهوع

ممکن است این پرسش برای تان پیش آید که چه عواملی باعث سردرد همراه با حالت تهوع می‌شود؟ برخی از انواع سردرد با حالت تهوع همراه است. میگرن شایع‌ترین علت سردرد همراه با حالت تهوع است. طبق گزارش‌های انجام شده در سال ۲۰۱۳ بیش از ۶۰ درصد افراد مبتلا به میگرن حالت تهوع و استفراغ داشته‌اند. با این حال جامعه پزشکی هنوز مطمئن نیست که چرا میگرن حالت تهوع ایجاد می‌کند. یک توضیح این است که میگرن روی عصب‌ها تاثیر می‌گذارد که این عصب‌ها بخشی از مغز را که مرتبط با حالت تهوع است را کنترل می‌کنند.
نظریه دیگر مربوط به سروتونین است. سروتونین ماده شیمیایی مغز است که بر موارد زیر تاثیر می‌گذارد:

  • حالت تهوع
  • رفتار اجتماعی
  • اشتها، میل
  • گوارش
  •  حافظه
  • میل جنسی

طبق یک تحقیق در سال۲۰۱۲، در بعضی از افراد مبتلا به میگرن سطح سروتونین کاهش پیدا می‌کند که ممکن است منجر به حالت تهوع شود.

انواع سر درد کرونا 

سر درد یکی از علائم بالقوه کروناست. کووید ۱۹ یک بیماری تنفسی است که می‌تواند ریه‌های شما را تحت تاثیر قرار دهد. علت آن ویروس کروناست که در اصطلاح بالینی آن را SARS-CoV-2 می‌نامند. چندین علامت برای عفونت کووید ۱۹ شناسایی شده که یکی از این علائم سردرد است. اینکه در چه زمانی از عفونت رخ می‌دهد هنوز به طور قطعی مشخص نیست، اما تا به امروز منابع معتبر، سردرد را هم در اوایل و هم در اواخر عفونت گزارش می‌دهند.

سردرد همچنین می‌تواند از علائم کرونا، در افراد مبتلا به میگرن باشد. در این موارد سردرد قبل از بروز علائم عفونت کووید ۱۹ مانند تب و سرفه گزارش شده است و با گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها مطابقت دارد:

  • گزارش سازمان بهداشت جهانی که بیش از ۵۵۰۰۰ مورد تایید شده کووید ۱۹ را بررسی کرده، در ۱۳.۶ درصد از افراد بروز انواع سر درد را گزارش داده است.
  • گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در مورد افراد مبتلا به کووید ۱۹ می‌گوید که سردرد در ۹.۱۶ تا ۲۱.۳ درصد از مواقع گزارش شده است که میزان دقیق آن، بستگی به سن فرد دارد. همچنین مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها آزمایش کرده است که سردرد یکی از علائم شایع کرونا در افراد زیر ۶۵ سال است.

سر درد ناشی از کرونا

سردرد کرونا چگونه است

در حال حاضر مشخصات دقیق سردرد کرونا به خوبی تعریف نشده است. این می‌تواند تشخیص سر درد کرونا را از انواع دیگر سر درد ها دشوار کند.
گزارش‌ها سر درد ناشی از کووید ۱۹  را در موارد زیر توصیف کرده‌اند:

  • از شدت متوسط تا شدید است.
  • احساس فشار شدید در سر
  • در دو طرف سر شما اتفاق می‌افتد 
  • وقتی خم شوید ممکن است درد ناشی از سردردتان بدتر شود

سردرد کرونا چه تفاوتی با میگرن دارد

برای افرادی که دچار حملات میگرن هستند، سر درد کرونا نیز متوسط تا شدید توصیف شده است. با این حال برخلاف میگرن، سردرد ناشی از کرونا به دلیل حساسیت به نور و صدا نیست. مانند سایر بیماری‌های ویروسی، سر درد کرونا ممکن است همراه با تب رخ دهد. تب با میگرن و همچنین انواع دیگر سردرد ها مثل سردردهای تنشی یا خوشه‌ای غیر معمول است.
اگر سردرد دارید و نگران مبتلا شدن به کووید ۱۹ هستید، دمای بدن خود را با طب سنج اندازه‌گیری کرده و علائم همراه با آن را ارزیابی کنید. اگر تب یا سایر علائم کرونا را دارید، آزمایش ویروس کرونا را انجام دهید.

چه روش‌هایی به درمان سردرد ناشی از کرونا کمک می‌کند

اگر به دلیل کرونا سردرد دارید، مراحلی وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید تا درد خود را تسکین دهید. برای مثال:

  • از داروهای بدون نسخه  (OTC) استفاده کنید. مصرف داروی ضد درد OTC مانند استامینوفن، آسپرین یا ایبوپروفن ممکن است به تسکین درد و کاهش تب‌تان کمک کند.
  • از کمپرس سرد استفاده کنید. استفاده از کمپرس سرد روی پیشانی می‌تواند به تسکین سردردتان کمک کند. در صورت تب می‌تواند به شما در خنک ماندن بدنتان نیز کمک کند.
  • ماساژ ملایم را امتحان کنید. ماساژ آرام در اطراف پیشانی یا شقیقه در هنگام سردرد ممکن است به کاهش علائم شما کمک کند.
  • استراحت کنید. اگر درد سردردتان شدید است سعی کنید کمی دراز بکشید و چشمان خود را ببندید.

سردرد کرونا

از آنجایی که بیشتر نشانه‌های ابتلا به کرونا خفیف است، در برخی افراد این بیماری می‌تواند به یک بیماری بسیار شدیدتر تبدیل شود. این اتفاق معمولا ۵ تا ۸ روز پس از بروز علائم رخ می‌دهد.
علائم مختلفی وجود دارد که هشدار دهنده‌ بیماری شدید کووید ۱۹ است. اگر هر یک از علائم ذکر شده در زیر را مشاهده کردید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • تنفس دشوار
  • درد یا فشار در قفسه سینه
  • لب ، صورت یا ناخن هایتان که به رنگ آبی دیده می شوند
  • سرگیجه
  • مشکل بیدار ماندن یا مشکل بیدار شدن

درمان انواع سر درد با ۱۲ راه‌حل غیر دارویی 

برای مقابله با انواع سردردها نیازی به مصرف داروها نیست، بلکه می‌توانید با اقدامات زیر، درد سر را درمان کنید یا کاهش دهید. این راه کارها عبارتند از: 

  1. آب بیشتر بنوشید و بدن را هیدراته نگه دارید.
  2. از قرص منیزیم استفاده کنید
  3. خواب کافی داشته باشید
  4. از غذاهای حاوی هیستامین زیاد خودداری کنید
  5. از روغن‌های حاوی اسانس استفاده کنید
  6.  از ویتامین‌های ب کمپلکس استفاده کنید
  7. از کمپرس سرد استفاده کنید
  8.  چای یا قهوه بنوشید
  9. طب سوزنی را امتحان کنید
  10. از داروهای گیاهی استفاده کنید
  11. ورزش کنید
  12. ورزش یوگا را در برنامه‌ خود قرار دهید.

درمان سر درد با یوگا

سخن پایانی 

سردرد، تنها یک بیماری نیست، بلکه ممکن است هشداری از وجود بیماری دیگری باشد. به همین دلیل در صورت ابتلا به انواع سر درد، حتما به دنبال تشخیص علل سردرد و درمان آن باشید. به خصوص در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، ممکن است سردردها نشانه‌ای از ابتلا به این بیماری باشند. سردرد یکی از علائم بالقوه کروناست. سردرد کرونا هم در مراحل اولیه و هم در مراحل بعدی بیماری دیده شده است که گاهی اوقات همراه با تب رخ می‌دهد. این سردرد به عنوان یک سردرد ضربان‌دار توصیف شده است که شدت آن متوسط تا شدید است و اغلب در دو طرف سر تاثیر می‌گذارد. اگر به انواع سر درد مبتلا شدید و مشکوک به ابتلا به کرونا هستید، خود را در خانه منزوی کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

نظرات کاربران