search

۱۵ ایده کاربردی برای بازی های ورزشی کودکان در خانه

clock icon زمان خواندن ۱۲ دقیقه تیم سلامت سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ۲۱:۲۱

۱۵ ایده کاربردی برای بازی های ورزشی کودکان در خانه
۵/ ۳.۲۶
امتیاز دهید

پرداختن به فعالیت‌های ورزشی کودکان و تخلیه انرژی آنها، تاثیرات مثبتی در بهبود عملکرد تحصیلی، تناسب اندام و سلامت روانی کودکان دارد و همچنین عادت به سبک زندگی سالم را از سنین پایین در آن‌ها نهادینه می‌سازد. البته فراموش نکنید که شما نباید از کودکان انتظار داشته باشید این مسائل را درک کنند، بلکه وظیفه شماست تا با خلاقیت خود و ترکیب ورزش و بازی این خاصیت را در آنها تقویت کنید. ورزش و بازی کودکان می‌تواند تاثیر مهمی در رشد و سلامت کودک و همچنین شناخت استعدادهای او داشته باشد. در دوران همه گیری ویروس کرونا که امکان ورزش و بازی کودکان خارج از خانه به شدت محدود است، بازی‌های ورزشی در خانه می‌تواند تاثیر مهمی داتشه باشد. در مطلب پیش رو، می‌توانید با بازی های ورزشی کودکان چه در خانه چه خارج از منزل آشنا شوید. 

فهرست مطالب 

ورزش های خارج از خانه

اهمیت بازی و ورزش کودکان

بدون شک، کودکان نیاز دارند تا با بازی و سرگرمی انرژی خود را تخلیه کنند. اهمیت بازی و ورزش کودکان تنها محدود به این نکته نیست؛ کودک از طریق بازی و سرگرمی قواعد بازی را می‌آموزد، با دیگران تعامل دارد و از این طریق مهارت اجتماعی‌اش تقویت می‌شود. همچنین خلاقیت، از طریق بازی‌های کودکانه کسب می‌شود.

برخی از بازی‌های کودکانه که بازی- ورزشی هستند، می‌توانند به کودک کمک کند تا علاقه خود به ورزش را کشف کرده و در آن مسیر قدم بگذارد. تحقیقات نشان می‌دهند که بازی‌ های ورزشی کودکان، به خصوص ورزش کودکان دبستانی، این امکان را فراهم می‌کند تا کودک ضمن تقویت قدرت تخیل، مهارت و قدرت جسمی، شناختی و عاطفی، از خلاقیت خود استفاده کند. اهمیت بازی و ورزش کودکان به این دلیل است که این بازی‌ها برای رشد سالم مغز اهمیت بسیاری دارند. از طریق بازی است که کودکان در سنین بسیار پایین در دنیای اطراف خود تعامل پیدا می‌کنند. 

فراموش نکنید که استفاده از بازی‌های کامپیوتری، ممکن است نه تنها این فواید را نداشته باشد، بلکه وابستگی کودک به تلفن همراه را بیشتر کند. به در این مطلب از وبسایت سبک زندگی می‌توانید درباره مضرات استفاده از تلفن همراه برای کودکان بیشتر بخوانید. این در حالیست که، در شرایط همه گیری ویروس کرونا و سبک زندگی کرونایی، کلاس‌های درس به صورت آنلاین برگزار می‌شود و تحصیل کودک در منزل، با استفاده از کامپیوتر و موبایل شایع شده است. نشستن طولانی مدت کودک پشت کامپیوتر و افزایش وابستگی کودک به تلفن‌های همراه، ممکن است تحرک را از کودکان دور کند و همین امر نگرانی والدین را افزایش می‌دهد.

فراموش نکنید که بازی و ورزش باعث می‌شود کودک تحرک داشته باشد که یکی از راه‌های موثر برای مقابله با چاقی کودک است. در واقع لاغر شدن کودک با بازی و ورزش، از جمله مهم‌ترین واهکارها برای لاغر شدن فرزندتان است. به دلیل اهمیت این موضوع در مطلب دیگری از وبسایت سبک زندگی درباره درمان چاقی کودک با ورزش به طور مفصل نوشته‌ایم، اما در این مطلب می‌خواهیم نمونه‌هایی از بازی های ورزشی کودکان را برای‌تان شرح بدهیم.

نکاتی که باید در برنامه بازی های ورزشی کودکان به آن‌ها توجه کنید

قبل از انتخاب ورزش کودکان دبستانی بهتر است نکاتی را مدنظر داشته باشید تا بازی های ورزشی کودکان به یک برنامه ثابت تبدیل شود. از این رو، بازی و ورزش را از یکدیگر تفکیک نکنید. اگر می‌خواهید برنامه بازی های ورزشی کودکان با موفقیت اجرا شود به نکات زیر دقت کنید.

  • ورزش را به سرگرمی تبدیل کنید

پیش از آغاز، برنامه را به گونه‌ای تنظیم کنید که سرگرم‌کننده و لذت‌بخش باشد. برای این کار بهتر است ورزش خانوادگی را به جای یک کار روزمره و اجباری، به صورت یک کار سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز معرفی کنید. به طور مثال وقتی یکی از والدین به باشگاه یا استخر می‌رود، کودکان را به همراه خود ببرد تا در بخش مخصوص کودکان سرگرم شوند.

بازی‌ های ورزشی کودکان

  • برای نتیجه بهتر، برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی را فراموش نکنید. داشتن یک برنامه ورزشی منظم، راهی برای نهادینه کردن روش زندگی سالم در خانواده است.
اگر به صورت منظم ورزش نکنید (مثلا یک ماه با خانواده ورزش کنید و ماه دیگر آن را انجام ندهید)، افراد خانواده سخت‌تر به برنامه ورزشی عادت خواهند کرد. اما اگر به طور منظم و چندبار در هفته ورزش کنید این برنامه توسط خانواده شما، به عنوان روتین ورزشی پذیرفته می‌شود.

  • در برنامه‌ریزی منعطف باشید

بهترین فعالیت فیزیکی برای کودکان، فعالیتی است که آمیخته‌ای از ورزش و سرگرمی بوده و به طور منظم انجام شود. ممکن است در این برنامه تغییراتی ایجاد شود و کودکان بخواهند فعالیت‌ها و یا ورزش‌های دیگری را امتحان کنند.

نگران نباشید و سختگیری نکنید؛ هدف شما باید این باشد که علاوه بر پایبندی به این سبک زندگی، در تمامی جنبه‌ها موفق شوید. بنابراین، اگر خواسته آنها درست و هدفمند است، ایرادی ندارد که برنامه خود را تغییر داده و آنها را همراهی کنید.

در ادامه، ایده‌هایی برای فعالیت بدنی و بازی‌های ورزشی کودکان به شما پیشنهاد می‌شود که می‌توانید هم در خانه و هم بیرون از منزل به همراه فرزندانتان انجام دهید.

بازی های ورزشی کودکان در خانه

فعالیت‌ بدنی و ورزش کودکان در منزل، این امکان را به شما می‌دهد تا کودکان را در روزهای همه گیری ویروس کرونا -که ترجیح می‌دهید بچه‌ها در خانه بمانند- داخل منزل سرگرم کنیم. در ادامه، تمرینات متنوع‌تری را برای بازی ورزشی در خانه به شما خواهیم آموخت. 

هر هفته‌ سه روز و هر بار حداقل به مدت‌نیم ساعت برای بازی با کودکان خود وقت‌ بگذارید و‌ این زمان‌ را به بخشی از عادت روزمره خود تبدیل کنید. مثلا بعد از مدرسه یا بعد از ناهار با بچه‌های کوچک‌تر قایم موشک و با بچه‌های بزرگ‌تر فوتبال بازی کنید.‌ 

  • یوگا

با یوگا و انجام تمرینات کششی اصولی، بدن خود را تقویت کنید. یوگا از جمله ورزش‌هایی است که می‌توانید به صورت گروهی با کودکان انجام دهید. چنانچه از یوگا چیزی نمی‌دانید و از طرفی فرصت و یا امکان رفتن به سالن‌های ورزشی را ندارید، از آموزش‌های آنلاین موجود در اینترنت کمک بگیرید یا با دنبال کردن این صفحه از وبسایت سبک زندگی با انواع تمرین های یوگا آشنا شوید. انجام یوگا در آرامش، افزایش تمرکز و بهبود سلامت جسمی شما و کودکانتان موثر است.

ورزش کودکان دبستانی

  • پیلاتس

پیلاتس با اعمال فشار ملایم بر عضلات، آنها را تقویت می‌کند. همچنین راهی مناسب برای تناسب اندام تمامی اعضای خانواده است، به خصوص اگر اعضای خانواده برای شرکت در ورزش‌های سنگین و شدید محدودیت داشته باشند.

  • پیدا کن و انجام بده

در این بازی، یکی از والدین بیست تمرین ورزشی را روی تکه‌های کاغذ کوچک می‌نویسد. سپس آنها را در نقاط مختلف خانه پنهان کرده و از کودک می‌خواهد آن‌ها را پیدا کند. برای خلاقیت بیشتر می‌توانید با ایجاد صدا، کودک را راهنمایی کنید؛ مثلا روی میز ضربه بزنید و هر زمان که کودک به برگه‌ای نزدیک شد، شدت ضربه را افزایش دهید. پس از پیدا کردن هر برگه‌، نام تمرین ورزشی را بخوانید و همه اعضای خانواده آن حرکت ورزشی را انجام دهند.

ترکیب رقص با بازی های ورزشی کودکان علاوه بر افزایش کالری‌سوزی، شور و نشاط مضاعفی به آن‌ها می‌بخشد. برای این کار می‌توانید نرمش‌های ایروبیک را با پخش آهنگ ورزش کودکان به صورت رقص انجام دهید.

رقص و بازی های ورزشی کودکان

می‌توانید هم‌زمان با تمیز کردن خانه با کودکان خود برقصید و آواز بخوانید!

هنگام انجام دادن کارهای خانه، موسیقی دلخواه خود را پخش کرده و از اعضای خانواده بخواهید در انجام کارهای خانه به شما کمک کنند. به خصوص کودکان دوست دارند برای انجام کارها از آنها کمک بخواهید. مثلا با کمک یکدیگر اسباب‌بازی‌ها را جمع کنید و در زمان انجام این کارها برقصید. فرزندان بزرگ‌تر نیز می‌توانند با گردگیری و مرتب کردن تخت خوابشان به شما کمک کنند. 

  •  حلقه کمر 

حلقه پلاستیکی در اواخر دهه پنجاه به یک اسباب‌بازی معروف تبدیل شد و هنوز هم برای خانواده‌ها بسیار سرگرم‌کننده است. با حلقه زدن می‌توانید بیش از پانصد کالری در ساعت بسوزانید. حلقه‌ها در اندازه‌ و وزن‌های مختلفی موجود هستند و تمامی سنین می‌توانند از آن استفاده کنند.

بدیهی است، حلقه‌های بزرگ و سنگین‌ برای شما و انواع سبک و کوچک آن برای کودکانتان مناسب‌تر هستند. این بازی را می‌توان در خانه و یا خارج از خانه انجام داد.

بازی های ورزشی کودکان

  • ورزش در زمان پخش پیام‌های بازرگانی

زمان پخش پیام‌های بازرگانی، تمرینات ورزشی را با هم ترکیب کرده و نام‌های خلاقانه برای آن انتخاب کنید. مثلا می‌توانید اسکات، بشین پاشو و شنای سوئدی را با هم ترکیب کنید و تا زمانی که سریال یا فیلم شروع شود، آن تمرین را انجام دهید. به این ترتیب به تعداد دفعات تکرار پیام‌های بازرگانی، تمرین خواهید کرد.

«پیتر کوفیساس»، فیزیکدانی در نیویورک می‌گوید که من به دخترهای چهار و بیست ساله‌ام می‌گویم: «شاهزاده خانم‌ها وقت بشین پاشو رسیده است، یا می‌گویم زمان آن است که ماهیچه‌های خود را قوی کنید». شما می‌توانید یکی از اعضای خانواده را به عنوان مربی انتخاب کنید تا بقیه اعضای خانواده را تشویق کند. برای جذابیت بیشتر، مربی را به صورت دوره‌ای عوض کنید. 

  •  طناب زدن

همه اعضای خانواده می‌توانند این تمرین را انجام دهند، اما معمولا بچه‌ها به علت داشتن وزن کمتر، مهارت بیشتری در این کار دارند. اگر بیشتر از یک نفر هستید، می‌توانید طناب زدن را با انواع بازی‌ های ورزشی کودکان ترکیب کنید (مانند طناب‌کشی یا بازی شمع-گل-پروانه که هم خارج از خانه می‌توان انجام داد و هم از جمله بازی های ورزشی در خانه است.).

 این ورزش‌ها را می‌توانید داخل یا خارج منزل انجام دهید، اما اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، بهتر است برای رعایت حال همسایگان، در حیاط خانه به این فعالیت بپردازید.

نکته اساسی این‌ است که فرزندان خود را به ورزش و تحرک تشویق کنید و برای انجام فعالیت های بدنی زمان بگذارید. برای شروع می‌توانید‌ تلویزیون را خاموش‌ کرده و یک فعالیت‌های رقابتی یا غیر رقابتی برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. کودکان با انجام این فعالیت‌ها می‌توانند ورزش مورد علاقه خود را پیدا کنند و ادامه دهند. 

بازی های ورزشی کودکان در خانه

ورزش و بازی کودکان خارج از خانه

معمولا با تعطیلی مدارس، والدین به دنبال راهی برای سرگرم‌ کردن فرزندان خود هستند. بازی های ورزشی برای کودکان، به خصوص در فضای باز، همیشه مورد استقبال کودکان قرار می‌گیرد و به آنها فرصت لذت بردن و کشف شگفتی‌های طبیعت در هوای تازه را می‌دهد.

با افزایش بازی‌های رایانه‌ای و وسایل الکترونیکی، والدین وظیفه دارند به کودکان در ماجراجویی و کشف و شناخت طبیعت کمک کنند. سعی کنید در این ماجراجویی‌ها فرصت ریسک کردن را به فرزندان خود را بدهید. اگر در محله امنی زندگی می‌کنید، به کودکان خود اجازه دهید تا تحت نظارت شما، بیرون از منزل دوچرخه سواری یا اسکیت سواری کنند.

همچنین اگر خانواده شما به ورزش‌هایی مثل والیبال، تنیس و بدمینتون علاقه دارند، می‌توانید آنها را در لیست بازی های ورزشی کودکان قرار دهید.طب انجام این ورزش‌ها می‌تواند کودکان را برای فعالیت‌های ورزشی بیشتر ترغیب کنند. 

برای انجام بازی های ورزشی کودکان خارج از منزل در روزهای گرم تابستان، همراه داشتن بطری آب و استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

  • کمپ خانوادگی 

هر یک از اعضای خانواده روی یک برگه پنج فعالیت مورد علاقه خود را بنویسد، برای مثال حرکت پروانه، ایروبیک، حرکات کششی و هر فعالیتی که همه خانواده قادر به انجام آن باشند. در نهایت در یک خانواده چهار نفری شما بیست فعالیت مختلف دارید. حالا هربار که با خانواده برای پیاده‌روی یا دویدن از خانه بیرون می‌روید، بعد از هر شصت ثانیه یکی از فعالیت‌ها را به مدت سی ثانیه انجام دهید. در نهایت شما مجموعا بیست دقیقه ورزش کرده‌اید.

برای انجام دادن این فعالیت‌ها در خانه، یک شب در هفته را به آن اختصاص دهید. مثلا چهارشنبه شب‌ها روی تعدادی کاغذ نام یک تمرین را نوشته و از هریک از اعضای خانواده بخواهید یکی را انتخاب کند. سپس همگی تمرین مورد نظر را انجام دهید. این بازی را تا تمام شدن کارت‌ها می‌توان ادامه داد.

  • پیاده‌روی‌های خانوادگی 

 پیاده‌روی فعالیتی است نه تنها در گروه بازی های ورزشی کودکان قرار می‌گیرد، بلکه تمامی اعضای خانواده می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند. اگر در نزدیکی یک فضای سبز زندگی می‌کنید یا امکان رفتن به پارک برای شما فراهم است، پیشنهاد می‌کنیم با خانواده خود در آن‌جا قدم زده و از فواید پیاده‌روی در طبیعت بهره‌مند شوید.

بازی های ورزشی کودکان خارج از خانه

به جای تماشای تلویزیون، قبل یا بعد از شام با خانواده به پیاده‌روی بروید. همچنین می‌توانید با استفاده از گام‌شمار یا برنامه‌های کنترل سلامت در گوشی‌های هوشمند، تعداد قدم‌های روزانه خود را شمرده و نتیجه روزانه را ثبت کنید. روند پیشرفت خود را جلوی چشم قرار داده (مثلا روی در یخچال بچسبانید) تا انگیزه شما را برای وفاداری به ورزش تقویت کند.

«لیزا جانسن»، مربی پیلاتس در بروکلین به همراه همسر و کودک سه ساله‌ خود «الکس» عصرها قدم می‌زنند. لیزا برای اینکه به جذابیت پیاده‌روی اضافه کند، می‌گوید: «من برای افزایش جذابیت، پیاده‌روی را به ورزش یا سرگرمی تبدیل می‌کنم. به این صورت که، مثلا در هنگام انجام پیاده‌روی با فرزندم، به دنبال گربه‌هایی که پشت پنجره می‌نشینند می‌گردیم یا مقابل پله‌‌ برخی از خانه‌ها چند پرش درجا انجام می‌دهیم». شما نیز می‌توانید هنگام انجام پیاده‌روی، به دنبال گربه‌های سیاه رنگ در خیابان باشید یا تعداد درختان مسیر را بشمارید. همچنین می‌توانید با کشیدن یک خط در حیاط خانه یا جلوی در آپارتمان، برای پیاده‌روی خود مسابقه برگزار کنید. 

حداقل هر آخر هفته برنامه‌ای برای فعالیت ورزشی با خانواده‌ داشته باشید. مثلا کودکان را به‌ پارک برده یا با نوجوانان به طبیعت‌گردی بروید. 

  • گردش 

 پارک‌های زیادی وجود دارند که در مجاورت کوه‌ها قرار گرفته‌اند. با رفتن به این پارک‌ها یا پارک‌های جنگلی، می‌توان ضمن لذت بردن از مناظر زیبا، پیاده‌روی کنید و ضربان قلب را بالا ببرید. گردش کردن از روش‌های بسیار خوب و کم هزینه برای فعالیت‌های خانوادگی است.

  • دوچرخه سواری و اسکیت بورد

آیا شما هم در انباری خود اسکیت یا اسکوتری دارید که مدت‌هاست از آن استفاده نکرده‌اید؟ آیا دوچرخه‌ای دارید که سال‌هاست به دلایل مختلف خاک می‌خورد؟ اکنون وقت آن رسیده است که آنها را از انباری درآورده و دستی به سر و رویشان بکشید. استفاده از اسکوتر می‌تواند با بالابردن ضربان قلب حال شما را عوض کرده و اسکیت سواری نیز سیصد کالری در ساعت برای شما می‌سوزاند.

دقت داشته باشید که خیابان‌های شلوغ مکان‌های مناسبی برای انجام این ورزش‌ها نیستند، بنابراین مراقب باشید تا کودکانتان در این خیابان‌ها دوچرخه‌سواری نکنند. همچنین، اگر به دلیل آلودگی هوای شهر ترجیح می‌دهید از انجام این ورزش‌ها دوری کنید، استفاده از ساعات اولیه صبح که میزان آلودگی کمتر است می‌تواند تا حدودی راهگشا باشد (این راهکار برای روزهای آلودگی شدید و وارونگی هوا صدق نمی‌کند). 

  • بازی‌های خارج از خانه 

اگرچه بازی‌های محلی در عصر دیجیتال کم‌رنگ شده‌اند، اما هنوز هم برای کودکان جذاب هستند. خانواده خود‌ را با یک رقابت دوستانه به چالش بکشید و مانند روزهای خوش گذشته ازبازی های ورزشی کودکان لذت ببرید. وسطی، گل‌کوچیک، استپ‌هوایی، لِیْ‌لِیْ و هفت‌سنگ از بهترین بازی‌ های ورزشی برای کودکان محسوب می‌شوند که به امکانات خاصی نیاز ندارند.

جنگیدن با تفنگ آب‌پاش، از بازی‌های محبوبی است که در روزهای گرم می‌توانید با اعضای خانواده خود انجام دهید. برای ایجاد هیجان بیشتر به دو یا چند گروه تقسیم شده و با پناه گرفتن پشت درختان و دیوارها، باهم مبارزه کنید. بهتر است برای انجام این بازی لباس راحت و نخی بر تن داشته باشید که با خیس‌شدن حرکات شما را محدود نکنند.

سخن پایانی 

کودکان عاشق بازی و سرگرمی هستند و چه بهتر که شما نیز بتوانید آنها را در این مسیر همراهی کنید. انجام بازی های ورزشی کودکان و همراه شدن با آنها نه تنها سبک زندگی سالم را در کودکان تقویت می‌کند، بلکه می‌تواند گامی موثر در شناخت کودکان و برقراری ارتباط با آنها باشد. همچنین، به شما نیز کمک می‌کند تا برای انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزش کردن انگیزه داشته باشید. 

نظرات کاربران

Yousef

چهارشنبه ۰۹ تیر ۱۴۰۰

خیلی خوبه ممنون

آنا

چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹

پس ورزشش کو؟؟

لیلا

سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹

خیلیییییییییی خوبه بابا

لیلا

سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹

خیلیییییییییی خوبه بابا

شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

🤨