search

قرص استامینوفن کدئین - آشنایی با انواع استامینوفن کدئین

clock icon زمان خواندن ۷ دقیقه محمدمهدی غیاثوند جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ ۱۴:۲۰

قرص استامینوفن کدئین - آشنایی با انواع استامینوفن کدئین
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

مسکن‌ها دسته‌ای از داروهای بسیار پر کاربرد هستند که برای کاهش و کنترل درد از آن‌ها استفاده می‌شود. مسکن‌ها با اثر گذاری بر سیستم عصبی باعث کاهش درد می‌شوند. یکی از پرکاربردترین مسکن‌ها قرص استامینوفن کدئین است. استامینوفن علاوه بر مسکن بودن، ضد تب نیر است. در این مقاله درباره این قرص پر‌کاربرد، نحوه مصرف، تداخل دارویی با سایر داروها و عوارض صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب 

قرص استامینوفن کدئین چیست

قرص استامینوفن کدئین چیست

استامینوفن یک داروی مسکن است که برای درمان دردهای خفیف تا متوسط  و کاهش تب از آن استفاده می‌شود. بیماری‌ها و مشکلات رایجی که برای درمان و بهبود علائم آن‌ها از استامینوفن استفاده می‌شود شامل سردرد، دردهای دوره قاعدگی، دندان درد، کمر درد، دردهای عضلانی، گلو درد، آرتروز، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و تب هستند.

علاوه بر کاربرد مصرف مستقیم استامینوفن در از کاهش و بهبود علائم و عوارض بیماری‌های مختلف از این دارو در ساخت بسیاری دیگر از داروی ترکیبی نیز استفاده می‌شود.

شکل‌های مختلف استامینوفن

داروی استامینوفن دارای اشکال محتلفی است که هر کدام مکانیسم اثر خاصی دارد. بسته به بیماری و مشکل بیمار، پزشک نوعی را تجویز خواهد کرد که سریع‌تر بیماری را درمان کنید.

شیاف استامینوفن

  • شیاف استامینوفن: این شکل از استامینوفن برای درمان دردهای عضلانی و استخوانی، کمردرد و سردرد کاربرد دارد. همچنین برای از بین بردن سریع تب می‌توان از شیاف استامینوفن استفاده کرد.

استامینوفن خوراکی

  • استامینوفن خوراکی: حالت خوراکی استامینوفن به صورت قرص و شربت است. قرص استامینوفن در دوزهای مختلف ۳۲۵ و ۵۰۰ میلی گرم وجود دارد که ممکن است دارای کدئین باشند.

استامینوفن تزریقی

  • استامینوفن تزریقی: برای درمان دردهای خفیف تا متوسط مثل سردرد، دندان درد، میگرن، دردهای عصبی و  تب در بیماری‌های عفونی و التهابی می‌توان از نوع تزریقی این دارو استفاده کرد.

نحوه مصرف قرص استامینوفن کدئین

نحوه مصرف قرص استامینوفن کدئین

استامینوفن کدئین یک قرص خوراکی است. درون بسته بندی قرص یک برگه وجود دارد که اطلاعات مربوط به مصرف به طور کامل بر روی آن نوشته شده است. برندها و اشکال مختلفی از قرص استامینوفن در دسترس است. این قرص در دوزهای مختلف موجود است و باید بسته به بیماری و نسخه تجویز شده توسط پزشک آن را مصرف کنید.

اگر می‌خواهید به کودک خود استامینوفن بدهید حتما از محصول مخصوص کودکان استفاده کنید. سعی کنید در چنین مواردی حتما دوز مناسب را از پزشک بپرسید با این حال اگر به او دسترسی نداشتید، با توجه به سن و وزن کودک می‌توان دوز مناسب را تشخیص داد.

قرص‌های خوراکی دارای دو حالت مصرف جویدنی و بلعیدنی هستند. قرص‌های بلعیدنی را نباید جوید. اگر آن را بجوید تمام دارو به صورت یکجا آزاد شده و خطر عوارض جانبی افزایش می‌یابد.

قرص استامینفن را نصف نکنید. زیرا ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. تنها قرص‌هایی قابلیت تقسیم شدن دارند که دارای خط باشند.

داروهای مسکن در صورت استفاده در مراحل ابتدایی بروز علائم بیماری و درد بهترین نتایج را دارند. هرچه درد و مشکلات شما بدتر شده و رو به افزایش بگذارد اثر استفاده از داروی مسکن کاهش خواهد یافت.

اگر از استامینوفن کدئین به منظور از بین بردن تب استفاده می‌کنید به خاطر داشته باشید که بیش از ۳ روز آن را مصرف نکنید، مگر در مواردی که توسط پزشک تجویز شده باشد. در این مطلب از وبسایت سبک زندگی درباره تب در بزرگسالان بیشتر بخوانید. 

بزرگسالان بیش از ۱۰ روز و کودکان بیش از ۵ روز متوالی نباید استامینوفن مصرف نمایند مگر در مواردی که پزشک دستور داده باشد. در صورت بروز علائمی مانند گلودرد، تب شدید، سردرد، حالت تهوع و استفراغ در کودک پس از مصرف استامینوفن سریعا به پزشک مراجعه کنید.

مصرف استامینوفن برای زنان باردار و شیرده

مصرف استامینوفن برای زنان باردار و شیرده

به طور کلی مصرف استامینوفن برای زنان باردار خطری ندارد، اما باید توجه داشته باشید که بازه مصرف از اهمیت برخوردار است. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف استامینوفن در دوران بارداری  تحت نظر پزشک و برای مدت زمان کوتاه بدون مشکل است. نتایج این تحقیقات نشان داده که مصرف طولانی مدت استامینوفن در این دوران خطر ابتلا به اوتیسم و ADHA را افزایش می‌دهد.

به دلیل اینکه استامینوفن امکان انتقال از طریق شیر مادر به کودک را دارد باید برای مصرف این دارو در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. از مصرف خودسرانه استامینوفن و هر گونه مسکن در این دوران خودداری کنید چرا که ممکن است به کودک آسیب وارد کند. 

کودکان نیز باید دوز مشخصی از استامینوفن را دریافت کنند که در این مطلب از وبسایت سبک زندگی می‌توانید با راهنمای جامعه مصرف انواع استامینوفن برای کودکان بیشتر بخوانید.  

عوارض مصرف قرص استامینوفن کدئین

عوارض مصرف قرص استامینوفن کدئین

قرص استامینوفن کدئین معمولا عوارض جدی نداشته و واکنش آلرژیک بسیار جدی به آن نادر است. با این وجود در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش و تورم در نواحی مانند صورت، زبان و گلو، سرگیجه شدید مشکلات تنفسی فورا باید به پزشک مراجعه کنید.

با این حال با توجه به اینکه این قرص به صورت بدون نسخه در تمام داروخانه‌ها عرضه می‌شود باید از خطرات زیادی‌ روی در مصرف آن آگاه باشید.

عوارض مصرف قرص استامینوفن کدئین

مصرف بیش از حد قرص استامینوفن کدئین می‌تواند به کبد آسیب رسانده و حتی منجر به مرگ شود. اگر بیماری کبدی شدید دارید، نباید از این دارو استفاده کنید. بزرگسالان و نوجوانان که حداقل ۵۰ کیلو گرم وزن دارند نباید بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم در یک وعده و بیش از ۴۰۰۰ میلی گرم در ۲۴ ساعت مصرف کنند. همچنین کودکان کمتر از ۱۲ سال نباید بیش از ۵ دوز در ۲۴ ساعت مصرف کنند.

همانطور که پیشتر توضیح دادیم از استامینوفن در ساخت برخی از داروهای ترکیبی استفاده می‌شود. از مصرف چنین داروهایی همراه با استامینوفن خودداری کنید چرا که ممکن است موجب مصرف بیش از حد مجاز در روز شود.

حالت تهوع، درد در قسمت فوقانی معده، خارش، از دست دادن اشتها، ادرار تیره و مدفوع به رنگ زرد از نشانه‌های بروز مشکل پس از مصرف قرص استامینوفن کدئین است که باید برای رفع آن به پزشک مراجعه کنید.

تداخل قرص استامینوفن کدئین با سایر داروها

کتوکونازول دارویی است که ممکن است با استامینوفن تداخل دارویی داشته باشد. همچنین این دارو ممکن است در برخی آزمایشات تداخل ایجاد کند و احتمال خطا در نتایج را بالا ببرد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و پزشکان درباره استفاده شما از این دارو مطلع باشند.

پرسش‌های رایج 

تداخل قرص استامینوفن کدئین با سایر داروها

اگر مصرف یک دوز قرص استامینوفن کدئین را فراموش کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

برای حداکثر اثر گذاری باید استامینوفن کدئین را طبق برنامه مصرف کنید. در صورت فراموشی به محض یادآوری قرص را مصرف کنید. اگر زمان یادآوری مصرف به دوز بعدی نزدیک باشد از مصرف دوز فراموش شده، خودداری کنید.

آیا قرص استامینوفن خواب آور است؟

استامینوفن یک داروی مسکن و آرامبخش است و ممکن است پس از مصرف در فرد ایجاد احساس گیجی و خواب آلودگی نماید. پس از مصرف چنین داروهایی نباید فعالیتی مانند رانندگی که نیاز به دقت بالایی دارند انجام دهید.

آیا مصرف همزمان قطره و شیاف استامینوفن ضرر دارد؟

مصرف همزمان قطره و شیاف استامینوفن ممکن است سبب دریافت بیش از حد مجاز این دارو شود که این موضوع خطرناک است. برای استفاده همزمان از دو حالت استامینوفن حتما مطابق دستور پزشک عمل نمایید.

استامینوفن کدئین چقدر در بدن می‌ماند؟

به طور معمول استامینوفن نیمه عمر ۲٫۵ تا ۳ ساعت در بدن دارد و می‌تواند به مدت ۴ تا ۶ نیز در بدن به فعالیت خود ادامه دهد. اثرات استامینوفن کدئین تا ۳ روز پس از مصرف همچنان در ادرار ظاهر می‌شود.

سخن پایانی 

قرص استامینفن کدئین در دوزهای مختلف وجود دارد و به روش‌های مختلفی مصرف می‌شود. معمولا این قرص را برای درمان سردرد و پایین آوردن تب کودکان و بزرگسالان تجویز می‌کنند. مصرف استامینفن معمولا عوارض جدی‌ به همراه ندارد، اما در صورت مشاهده هرگونه آلرژی یا سردرد و تهوع به پزشک مراجعه کنید. 

 

نظرات کاربران

سوسن

جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹

آیا قرص استامینوفن کدئین برای سرماخوردگی هم مفیده؟