search

طرز تهیه ادویه گرام ماسالا (گراماسالا) هندی در خانه

clock icon زمان خواندن ۲ دقیقه مینا پوردانا یک‌شنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۱۰

طرز تهیه ادویه گرام ماسالا (گراماسالا) هندی در خانه
۵/ ۳.۵۰
امتیاز دهید
شاید در دستورهای آشپزی نام ادویه گراماسالا به گوشتان خورده باشد، اما ندانید چیست و چه عطر و بویی دارد. این ادویه هندی از ترکیب چند ادویه دیگر درست می‌شود. ما طرز تهیه ادویه گرام ماسالا، کاربرد و موارد مصرف آن را به شما می‌گوییم.

ارزش غذایی

انرژی کیلوکالری
کربوهیدرات گرم
پروتئین گرم
چربی کل گرم
کلسترول میلی گرم
فیبر خوراکی گرم
preparation time icon

زمان آماده سازی

10 دقیقه

cooking time icon

زمان پخت

5 دقیقه

serve icon

تعداد سرو

نفر

مواد لازم

تخم گشنیز 4 قاشق غذاخوری
دانه زیره 4 قاشق چای‌خوری
دانه رازیانه 1 قاشق چای‌خوری
دانه فلفل سیاه 1 قاشق چای‌خوری
دانه هل سبز 1 قاشق چای‌خوری
دانه هل سیاه 0.5 قاشق چای‌خوری
چوب دارچین 1 تکه
بادیان ختایی 2 عدد
میخک 8 دانه
جوز هندی - ساییده شده0.5 قاشق چای‌خوری
برگ بو - خشک شده2 عدد

گرام ماسالا چیست

عبارت گرام ماسالا به معنای ادویه‌های گرم است و از ترکیب چند ادویه با طبع گرم درست می‌شود. گرام ماسالا در آشپزی کشورهای هند، سریلانکا، پاکستان، افغانستان، نپال و بنگلادش به کار می‌رود. البته اصالت این ادویه را به هند شمالی مربوط می‌دانند. ترکیب این ادویه‌جات در مناطق مختلف تفاوت‌های اندکی دارد، اما به طور معمول هل سبز و سیاه، جوز هندی، دارچین، میخک، بادیان ختایی، تخم گشنیز، دانه رازیانه، فلفل سیاه و زیره از ترکیبات ثابت گرام ماسالا هستند.

موارد مصرف ادویه گرام ماسالا

موارد مصرف گرام ماسالا

گرام ماسالا ادویه‌ای پرکاربرد است و شما می‌توانید از آن برای خوشمزه‌کردن انواع غذاهای گیاهی و گوشتی کمک بگیرید. هندی‌ها نیز از این ادویه در خوراک‌های گوشتی مانند تیکا ماسالا،  چیکن جالفرزی و انواع خورش کاری استفاده می‌کنند. این ادویه عطر قوی و طعم فوق‌العاده‌ای دارد و برای حفظ عطرش، معمولا در دقایق پایانی به غذا اضافه می‌شود.

طرز تهیه ادویه گرام ماسالا

طرز تهیه ادویه گرام ماسالا

  1. یک تابه با قطر ۳۰ سانتی‌متر را روی شعله متوسط قرار دهید تا گرم شود. ادویه‌ها را در تابه بریزید و ۲ دقیقه آنها را هم بزنید تا به داغ شده و به اصطلاح بوداده شوند. سپس آنها را در یک کاسه بریزید و صبر کنید تا خنک شوند. 
  2. ادویه‌ها را در آسیاب بریزید و کاملا آسیاب کنید. در صورت نیاز آسیاب را خاموش کنید و مواد درون آن را هم بزنید، سپس مجددا آسیاب کنید تا تمام مواد به صورت یکدست پودر و نرم شوند. اگر حجم مخزن آسیاب‌تان کوچک است، ادویه‌ها را به ۲ یا چند بخش تقسیم کنید.
  3. در آخر همه مواد را یکبار دیگر هم بزنید و در یک ظرف دردار بریزید. بهترین زمان برای استفاده از ادویه گرام ماسالا تا ۶ ماه پس از درست‌کردن آن است. 
    نظرات کاربران