search

ماسک ها و درمان های خانگی برای جلوگیری از سفید شدن مو

clock icon زمان خواندن ۱۴ دقیقه تینا نفری سه‌شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۰۳

ماسک ها و درمان های خانگی برای جلوگیری از سفید شدن مو
۵/ ۴.۸۳
امتیاز دهید

سفیدشدن مو‌ها با بالا رفتن سن امری طبیعی است؛ اما پیدا شدن سر و کله موهای سفید در اوایل دهه سوم یا حتی دهه دوم زندگی می‌تواند ناامید کننده باشد. خاکستری و به تدریج سفید شدن مو‌ها در اثر از بین رفتن رنگدانه ها رخ می‌دهد. هنگامی که کاهش قابل توجهی در تعداد رنگدانه‌ها به وجود می‌آید، مو‌ها خاکستری و با از بین رفتن تمام رنگدانه‌ها، مو‌ها سفید می‌شوند. هنوز علت دقیق این پدیده کشف نشده است؛ اما در این مقاله ما تعدادی از روش‌های جلوگیری از سفید شدن مو را بررسی می‌کنیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

#چه عواملی باعث سفید شدن مو می‌شوند

برای جلوگیری از سفید شدن مو چه باید کرد

روش‌های طبیعی جلوگیری از سفید شدن مو

سایر راهکارها برای جلوگیری از سفید شدن مو

آیا سفید شدن موها قابل برگشت است

چه عواملی باعث سفید شدن مو می‌شوند

رشد مو هنگامی اتفاق می‌افتد که سلول‌های پیر به دلیل تولید سلول‌های جدید توسط فولیکول‌های مو بیرون رانده می‌شوند. این اتفاق در سه مرحله رشد (آناژن)، توقف (کاتاژن) و استراحت (تلوژن) رخ می‌دهد. در فاز «استراحت مو» یا استراحت سلول‌های ساقه (تلوژن)، موهای شما به پایان عمر خود می‌رسند و می‌افتند و تار موی جدیدی در آنجا رشد می‌کند. عامل رنگ موها ملانین است که توسط ملانوسیت‌ها تشکیل می‌شود. تولید رنگدانه در مو، بر خلاف پوست، مداوم نیست و به طور فعال در مرحله آناژن اتفاق می‌افتد. این پروسه در مرحله کاتاژن کاهش یافته و در مرحله تلوژن دیگر وجود ندارد. با افزایش سن، میزان رنگدانه‌ای که به هر رشته مو تزریق می‌شود کاهش می‌یابد و همین امر علت خاکستری و در نهایت سفید شدن موهاست.

شروع زودهنگام بروز مو‌های خاکستری به یکی از دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

ژنتیک

دکتر هریش کومار می‌گوید ژن‌ها تعیین می‌کنند در چه سنی موها رنگدانه خود را از دست بدهند. برای برخی افراد، این اتفاق حتی ممکن است قبل از بیست سالگی بیفتد و برای برخی دیگر، اولین تار‌های سفید در سن بالاتری مشاهده شوند.

کمبود ملانین

در بیشتر موارد، کمبود ملانین عامل اصلی سفید شدن موهاست. تولید ملانین به تغذیه مناسب و دریافت پروتئین کافی بستگی دارد و کمبود این مواد مغذی باعث می‌شود میزانِ ملانین، از حد قابل قبول پایین‌تر بیاید.

هورمون‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد عدم تعادل در هورمون‌ها می‌تواند باعث ایجاد یا افزایش خاکستری‌شدن زودهنگام موها شود. اگر بیش از اندازه موهای خاکستری دارید و حدس می‌زنید که به دلیل عدم تعادل هورمونی باشد،  با پزشک مشورت کنید.

شرایط ویژه پزشکی

برخی از بیماری‌های خاص می‌توانند دلیل شروع از بین‌رفتن رنگدانه در موها باشند. خاکستری‌شدن زودهنگام مو (PGH) همچنین توسط بیماری‌های خودایمنی مانند ویتیلیگو یا پیسی، کم‌خونی پرنیشیوز، بیماری‌های تیروئید و سندروم پیری زودرس ایجاد می‌شود.

کمبود ویتامین و مواد معدنی

کمبود آهن، ویتامین دی، اسید فولیک، ویتامین ب۱۲ و سلنیوم نیز ممکن است باعث سفید شدن فولیکول‌های مو شود. کمبود ویتامین ب۱۲ و فولیک اسید با سطوح پایین‌تر بیوتین، در افرادی یا سفیدی زودهنگام مو، مشاهده می‌شود. 

استرس

استرس روانی و عاطفی نیز در اینجا نقش دارد. مطالعات نشان داده‌اند که بار اکسیداتیو ناشی از استرس روانی می‌تواند باعث آغاز زودهنگام خاکستری شدن موها شود. 

مواد شیمیایی

گاهی اوقات، استفاده از محصولات شیمیایی مانند شامپوها، صابون‌ها و رنگ مو ممکن است به طور مستقیم باعث بروز این مشکل شود. البته این مساله می‌تواند ناشی از برخی عفونت‌‌های آلرژیک نیز باشد.

استرس اکسیداتیو

استرس اکسیداتیو ممکن است باعث خاکستری‌شدن زودهنگام مو شود. این بیماری به دلیل تولید بیش از حد اکسیدان‌ها در بدن ایجاد می‌شود که تحت تاثیر عوامل بیرونی مانند اشعه ماورابنفش (UV)، آلودگی، عوامل عاطفی یا علل التهابی قرار دارد.

سیگار کشیدن

مطالعات نشان داده است که سیگار کشیدن یکی از بزرگ‌ترین عوامل منجر به خاکستری‌شدن زودهنگام مو است. سیگار کشیدن باعث می‌شود گونه‌های اکسیژن فعال به ملانوسیت‌های فولیکول مو آسیب برسانند و در نتیجه  منجر به خاکستری شدن موها شود.

هیدروژن پراکسید

فولیکول‌های مو مقادیر کمی پراکسید هیدروژن تولید می‌کنند که اضافه آن در ساقه مو انباشته می‌شود. این ماده رنگ مو را سفید کرده و باعث تغییر رنگ آن به خاکستری و در نهایت سفید خواهد شد. از بین بردن این ترکیب می‌تواند به موهای شما کمک کند رنگ طبیعی خود را بازیابند.

خواندن این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد: هفت ماسک موی خانگی برای انواع مو

جلوگیری از سفیدی مو

برای جلوگیری از سفید شدن مو چه باید کرد

پرسش در این باره که آیا خاکستری شدن موها قابل برگشت است و یا می‌توان به سیاه‌ شدن موهای سفید کمک کرد، تا حد زیادی به علت اولیه آن بستگی دارد. اگر ژنتیک عامل این اتفاق باشد کار چندان زیادی نمی‌توان انجام داد. اگر علت سفیدی مو مشکلی در سلامت شما باشد، باید با یک پزشک مشورت کنید تا بهترین راه‌ حل را به شما بگوید . با رفع مشکل ممکن است رنگدانه به موهای شما بازگردد؛ البته در این مورد تضمین قطعی وجود ندارد.

پیگمنتاسیون مجدد گاهی اوقات پس از هورمون ‌درمانی امکان‌پذیر است. مصرف تزریقی یا خوراکی ویتامین ب۱۲ راه دیگری است که برای بهبود رنگدانه‌ها پیشنهاد می‌شود. شما همچنین می‌توانید روش‌های طبیعی درمانی زیر را امتحان کنید و بیاموزید که چگونه موهای سفید را کاهش دهید.

روش‌های طبیعی جلوگیری از سفید شدن مو

انگور فرنگی هندی و روغن نارگیل

انگور فرنگی هندی (آملا) دارای ذخایر غنی ویتامین ث است. این ماده یک آنتی‌اکسیدان بوده و فواید ضد پیری دارد و رنگدانه موجود در فولیکول‌های موی شما را احیا می‌کند. روغن نارگیل نیز در ساقه مو نفوذ کرده و دفع پروتئین را کاهش می‌دهد که باعث بهبود سلامت موها می‌شود. 

مواد لازم:

  • سه تا پنج عدد انگور فرنگی هندی
  • یک فنجان روغن نارگیل

روش تهیه
ابتدا سه تا چهار انگور فرنگی هندی را با یک فنجان روغن نارگیل بجوشانید تا یک محلول روغنی ایجاد شود. روغن را در ظرفی بریزید و برای هربار استفاده دو قاشق غذاخوری از آن بردارید. روغن را روی پوست سر خود ماساژ داده و و تا انتهای ساقه موهای خود ادامه دهید. بعد از حدود ۱۵ دقیقه ماساژ، اجازه دهید روغن برای سی دقیقه دیگر یا به مدت یک شب روی سر شما بماند. در نهایت، با یک شامپوی بدون سولفات ملایم موهای خود را شسته و با یک نرم‌کننده کار را تمام کنید. این روغن را دو تا چهار مرتبه در هفته استفاده کنید. 

چای سیاه

چای سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند از آسیب رادیکال‌های آزاد به موها و در نتیجه‌ آن، از خاکستری‌شدن زودرس موها جلوگیری کنند. چای سیاه باعث تیره‌شدن موهای شما می‌شود و  آن‌ها را نرم و لطیف می‌کند .همچنین، در کاهش استرس موثر است. همانطور که گفته شد، استرس، کاتالیزوری برای خاکستری‌شدن زودرس رنگ موهاست.

مواد لازم

  • دو  قاشق غذاخوری چای سیاه
  • یک فنجان آب

روش تهیه
ابتدا دو قاشق غذاخوری چای‌سیاه را در یک فنجان آب بجوشانید تا خوب دم بکشد، سپس اجازه دهید سرد شود. چای را صاف کرده و محلول به دست آمده را بر پوست و موی خود بمالید. پوست سر را برای چند دقیقه ماساژ داده و یک ساعت صبر کنید. برای شست‌وشو از یک شامپوی ملایم عاری از سولفات و نرم‌کننده استفاده کنید. موهای خود را هفته‌ای دو تا سه بار با این محلول ماساژ دهید.  

برگ‌های کاری و روغن نارگیل

به طور متداول از برگ‌های کاری برای حفظ و نگهداری رنگ طبیعی موها و جلوگیری از سفید شدن مو استفاده می‌شود. روغن نارگیل می‌تواند در فولیکول‌های مو نفوذ کرده و موها را از ریشه تغذیه و رشد مو را تقویت کند. 

مواد لازم

  • یک مشت برگ کاری
  • سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل

روش تهیه

یک مشت برگ کاری را با سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل بجوشانید تا یک محلول روغنی به دست آید و اجازه دهید تا خنک شود. سپس روغن را صاف کرده و آن را روی پوست سر ماساژ و تا انتهای طول موهای خود ادامه دهید. بعد از پانزده دقیقه ماساژ،  برای سی دقیقه دیگر یا به مدت یک شب صبر و برای شست‌وشو از شامپوی بدون سولفات ملایم و نرم کننده استفاده کنید. دو تا سه با در هفته باید از این روغن استفاده کرد. 

 آب لیمو و روغن نارگیل

لیمو حاوی ویتامین ث، یک آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از آسیب‌ دیدن مو جلوگیری کند. با این حال، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند آب‌ لیمو می‌تواند رنگ مو را به حالت اول برگرداند. روغن نارگیل موهای شما را تغذیه کرده و رشد مو را تقویت می‌کند

مواد لازم

  • دو قاشق چای‌خوری آب‌لیمو
  • دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل

روش تهیه
دو قاشق مرباخوری آب‌لیمو را درون دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل ریخته و مخلوط را برای چند ثانیه روی حرارت بگذارید تا کمی گرم شود. این مخلوط را روی پوست سر خود ماساژ داده و تا نوک موهایتان ادامه دهید. اجازه دهید حدود سی دقیقه روی سر و موها بماند و سپس با یک شامپوی بدون سولفات ملایم موهای خود را شسته و از نرم‌کننده استفاده کنید. در هفته دوبار از این محلول استفاده شود. 

روغن کرچک با روغن نارگیل

روغن کرچک گردش خون را در فولیکول‌ها افزایش می‌دهد. این ماده حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا ۶ بوده که باعث تقویت سلامت مو و تیرگی مو می‌شود.

مواد لازم

  • یک قاشق غذاخوری روغن کرچک
  • دو  قاشق غذاخوری روغن نارگیل

درمان سفیدی مو

روش تهیه
یک قاشق غذاخوری روغن کرچک را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب و مخلوط را برای چند دقیقه گرم کنید. این مخلوط روغن را روی پوست سر خود ماساژ داده و آن را تا نوک موهایتان ادامه دهید. بعد از حدود ۱۵ دقیقه ماساژ، اجازه دهید برای سی دقیقه دیگر روی سر بماند. سپس با یک شامپوی بدون سولفات ملایم موهای خود را بشویید و نرم‌کننده بزنید. دو تا سه با در هفته از این روغن استفاده شود. 

تخم شنبلیله

شنبلیله سرشار از ویتامین‌های ب و ساپونین‌هاست که از ریزش مو جلوگیری می‌کند. به طور متداول از این گیاه برای حفظ رنگ طبیعی مو، جلوگیری از شوره سر و حفظ حالت ابریشمی مو استفاده می‌شود. 

مواد لازم

  • دو قاشق غذاخوری تخم شنبلیله
  •  یک چهارم فنجان آب

روش تهیه
دو قاشق غذاخوری تخم شنبلیله را در یک‌چهارم فنجان آب به مدت یک شب خیس کنید. صبح روز بعد دانه‌ها را با مقداری آب بکوبید تا خمیری نرم و یکدست حاصل شود. خمیر حاصله را روی مو و پوست سر خود بمالید و ۴۵ دقیقه به آن زمان دهید. سپس با شامپوی بدون سولفات و نرم‌کننده بشویید. این ماسک خانگی را یک تا دوبار در هفته استفاده کنید. 

بخوانید: چگونه ریزش مو را کنترل کنیم

آب پیاز و روغن زیتون

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد کاتالاز موجود در آب پیاز به کاهش هیدروژن پراکسید مو و پوست سر شما کمک کرده و در نتیجه در بازگشت رنگ طبیعی موهای خاکستری و بهبود سلامت موها موثر است. اگرچه کمی بوی پیاز روی موها باقی‌ می‌ماند. از سوی دیگر، روغن زیتون یک نرم‌کننده است و موهای شما را نرم و لطیف می‌سازد.

مواد لازم

  • یک عدد پیاز متوسط
  •  یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
  •  پارچه تنظیف

روش تهیه
یک پیاز متوسط را در قطعات کوچک خردکرده و آن را با یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون در مخلوط‌کن بریزید. با استفاده از یک پارچه تنظیف آن را صاف کنید. سپس آب پیاز را روی پوست سر خود بمالید و حدود ده دقیقه ماساژ دهید. پس از مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه با شامپوی ملایم بدون سولفات و نرم‌کننده بشویید و برای دوبار در هفته از آن استفاده کنید. 

 حنا و قهوه

حنا به علت وجود ماده لاوسون در ترکیبات آن رنگ‌های غنی مایل به قرمز به موهای شما اضافه کرده و به پوشاندن ظاهر موهای سفید کمک می‌کند. قهوه یکی دیگر از ترکیبات رنگ‌دهنده محبوب مو است که می‌تواند یک رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای تا مشکی مایل به قهوه‌ای به موهای شما بدهد. اطمینان حاصل کنید که از پودر حنای خالص و طبیعی استفاده کنید زیرا برخی از پودرها حاوی مواد شیمیایی هستند.

مواد لازم

  • پنج  قاشق غذاخوری پودر حنا
  • یک قاشق غذاخوری قهوه
  • یک فنجان آب

روش تهیه
قهوه را دم کنید و سپس  پودر حنا را اضافه کرده و مرتب هم بزنید تا حنا کاملا حل شود (گلوله گلوله نشود). محلول  را روی سر خود بمالید و بعد از سه تا چهار ساعت با آب گرم و یک شامپوی بدون سولفات ملایم بشویید. هر سه هفته یکبار می‌توانید از این ماسک خانگی استفاده کنید. 

برگ مریم‌گلی

برگ مریم‌گلی به حفظ رنگ موها و همچنین جلوگیری از خاکستری‌شدن آن، و حتی در بعضی موارد برگرداندن رنگدانه به موهای سفید کمک می‌کند. 

مواد لازم

  •  یک مشت برگ مریم‌گلی
  • آب
  • بطری اسپری‌دار

روش تهیه
یک مشت برگ مریم‌گلی را در آب بجوشانید تا خوب دم بکشد و پس از سرد شدن محلول را در بطری اسپری‌دار ریخته و روی موهای خود اسپری کنید. پس از دو ساعت با شامپوی ملایم و نرم‌کننده بشویید. این محلول را می‌توانید دو تا سه بار در هفته استفاده کنید. 

گیاه لوفا و روغن نارگیل

لوفا به بازگرداندن رنگ طبیعی مو کمک کرده و از خاکستری شدن زودرس مو جلوگیری کند. روغن نارگیل نیز در تقویت ساقه مو موثر است.

مواد لازم

  •  یک دوم فنجان لوفا خرد و خشک‌شده
  • یک فنجان روغن نارگیل

روش تهیه
در یک ظرف شیشه‌ای در بسته،  نصف فنجان لوفا خرد و خشک‌شده و یک فنجان روغن نارگیل ریخته و به مدت حدود سه تا چهار روز خیس کنید. بعد از گذشت چهار روز، حدود دو قاشق غذاخوری از روغن را بردارید و آن را حرارت بگدارید تا کمی گرم شود. سپس به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست سر تا نوک موها ماساژ داده و بعد از سی دقیقه با شامپوی ملایم بدون سولفات و یک نرم‌کننده بشویید. این روغن را دو تا سه بار در هفته استفاده کنید. 

روغن دانه کنجد و روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از پر نفوذترین روغن‌های مو با منبع غنی از اسیدهای چرب است که به بهتر شدن حالت موها کمک کرده و در ترکیب با روغن دانه کنجد، به تقویت فعالیت ملانوسیت کمک می‌کند. همچنین با استفاده منظم از روغن دانه کنجد رنگ موهای شما به مرور تیره می‌شود.

مواد لازم 

  • دو قاشق غذاخوری روغن دانه کنجد 
  • دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • حوله گرم

روش تهیه
دو قاشق غذاخوری از هر دو روغن دانه کنجد و روغن نارگیل را با هم ترکیب کرده و مخلوط را روی حرارت قرار دهید تا کمی گرم شود. سپس روغن به دست آمده را برای ۱۵ دقیقه ماساژ داده و برای سی دقیقه میان حوله گرم بپیچید. سپس با شامپوی ملایم بدون سولفات و نرم‌کننده، موهای خود را بشویید. این روغن را دو تا سه بار در هفته استفاده کنید. 

آملا یا انگور فرنگی هندی و گل ختمی

این ماسک به استحکام و تغذیه فولیکول‌های مو جهت حفظ سلامتی پوست سر و رشد سالم مو کمک می‌کند. گل ختمی در جلوگیری از خاکستری شدن زودرس موها موثر بوده و آن‌ها نرم و لطیف می‌کند.

مواد لازم

  • سه قاشق غذاخوری از برگ‌ و گل گیاه ختمی 
  • سه قاشق غذاخوری پودر انگور فرنگی (آملا)
  • آب

روش تهیه
خمیر گل ختمی و آب را با پودر آملا مخلوط کنید تا خمیر یکدستی حاصل شود. می‌توانید برای یکدست شدن بیشتر خمیر، کمی آب به اضافه کنید. مخلوط را روی پوست سر خود قرار داده و تا نوک موهای خود ادامه دهید. پس از ۴۵ دقیقه با شامپوی ملایم بدون سولفات و نرم‌کننده مو بشویید. این ماسک را دوبار در هفته استفاده کنید. 

راه‌های تقویت مو به روش طبیعی را در  19 داروی گیاهی برای رشد مو بخوانید.

سایر راهکارها برای جلوگیری از سفید شدن مو

علاوه بر راهکارهای ذکر شده در بالا، می توانید این نکات را برای کاهش موهای خاکستری نیز امتحان کنید.

مصرف ویتامین ب۱۲ را افزایش دهید

 کمبود ویتامین ب۱۲  ممکن است دلیل سفیدی موی شما باشد. اگر این مساله علت سفیدی موهای شماست، برگشت فرآیند خاکستری شدن موها می‌تواند به‌ آسانی و راحتی با مصرف مقادیر کافی از این ویتامین اتفاق بیافتد. کمبود ویتامین ب۱۲ باعث کم‌خونی بدخیم (پرنیشیوز) می‌شود که از دست دادن رنگدانه‌های مو از علائم این بیماری است. با حفظ یک رژیم غذایی متعادل که مقادیر مناسبی ویتامین به شما می‌دهد، می‌توان این وضعیت را برطرف کرد.

 ویتامین ب۵ مصرف کنید

ویتامین ب۵، به جلوگیری از شروع زودرس خاکستری شدن موها و بازگرداندن رنگ طبیعی به آن‌ها کمک می‌کند. همچنین به رشد موها کمک کرده و رطوبت مناسبی به آن می‌دهد. این ویتامین خاصیت ضد التهابی دارد. اگر به دلیل کمبود ویتامین ب۵ موهایتان خاکستری شد باید غذاهای سرشار از ویتامین ب۵ مانند قارچ، جگر گاو، تخم مرغ، غلات کامل، کلم بروکلی و تخمه آفتابگردان مصرف کنید. 

علت سفید شدن مو

آزمایش تیرويد را فراموش نکنید

غده تیروئید روی تمام عملکردهای حیاتی بدن تاثیر دارد و هیپوتیروئیدیسم یا کم‌کاری تیروئید می‌تواند منجر به سفیدی زودرس موها شود. لازم است سطح ترشح غده تیروئید را بررسی کنید تا در صورت از بین رفتن رنگدانه در موهایتان از علت آن آگاهی داشته باشید. کم‌کاری تیروئید یک بیماری مزمن جدی بوده که ممکن است به مکمل هورمونی نیاز داشته باشد. بنابراین، برخی از غذاها می‌توانند در عملکرد غده تیروئید شما اختلال ایجاد کنند. برای کنترل سطح تیروئید، رژیم غذایی‌ خود را کنترل کنید. 

سیگار نکشید

سبک زندگی شما تاثیر زیادی در سلامتی و رنگ موها دارد. استعمال سیگار بر روی بدن شما اثرات نامطلوبی گذاشته و ممکن است باعث سفیدشدن موها شود. نتایج یک مطالعه نشان داد که افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری به احتمال بیشتری در معرض سفیدی زودهنگام قرار می‌گیرند. 

به نیاز روزانه بدن به آنتی‌اکسیدان‌ توجه کنید

رژیم غذایی شما می‌تواند به جلوگیری از بروز موهای سفید کمک کند. فقط کافی است مطمئن شوید که به اندازه کافی از مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان مصرف می‌کنید.

از موهای خود در برابر اشعه ماورابنفش محافظت کنید

یکی از عوامل بیرونی استرس اکسیداتیو پرتوهای ماورا بنفش است که منجر به خاکستری شدن زودرس موها می‌شود. در هنگام بیرون ‌رفتن در هوای آفتابی حتما با یک شال یا کلاه از موهای خود محافظت کنید. تعداد زیادی از محصولات محافظت دربرابر گرما وجود دارند که از فولیکول‌های مو در مقابل اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کنند.

مصرف غذاهایی که برای کاهش موهای سفید مفید هستند

اگر به دلیل کمبود ویتامین ب۱۲ موهایتان خاکستری شد، باید غذاهای دریایی، تخم مرغ و گوشت بیشتری از جمله گوشت گاو و گوسفند مصرف کنید. محصولات لبنی مانند شیر و پنیر نیز منابع خوبی هستند. کسانی که رژیم غذایی گیاهی یا وگان دارند، می‌توانند پس از مشورت با پزشک، مکمل یا مواد غذایی غنی‌شده با ویتامین ب۱۲ را انتخاب کنند. 

همچنین، غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند انواع توت‌ها، انگور، سبزیجات با برگ سبز و چای سبز مصرف کنید. در اینجا لیستی از غذاهایی وجود دارد که می‌توانند به رشد مو کمک کرده و خاکستری شدن زودرس مو را به تاخیر بیندازد: 

  •  انواع توت‌ها: این میوه‌ها سرشار از ویتامین ث هستند.
  • جگر: با کم‌خونی و کمبود آهن مبارزه می‌ند.
  • هویج: سرشار از ویتامین آ است.
  • برگ کاری: سرشار از ویتامین‌های ب و مواد معدنی مانند سلنیوم، ید، روی و آهن است.
  • اسفناج: در تولید ملانین کمک می‌کند.
  • تخم مرغ: سرشار از ویتامین ب۱۲ است. 
  • لوبیا: منبع غنی پروتئین است.
  • تخمه آفتابگردان: سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است.
  • گردو: منبع غنی از مس است  که به تولید ملانین کمک می‌کند.

آیا سفید شدن موها قابل برگشت است

مطالعه‌ای روی موش‌ها در سال ۲۰۱۶، مسیر مولکولی را که بازگشت رنگدانه به موهای سیاه را کنترل می‌کند مورد بررسی قرار داد. در این مطالعه، موش‌ها رشد ملانوسیت‌ها را که ملانین پوست و مو را تشکیل می‌دهند، نشان دادند. این کشف نشان می‌دهد که ایجاد دارو یا روش درمانی دیگری که این مسیرها را مورد هدف قرار می‌دهد، می‌تواند به بازگرداندن مقداری رنگ به موهای خاکستری شده کمک کند. با تشخیص صحیح و درمان، می‌توان فرایند خاکستری شدن موها را معکوس و موهای سفید را سیاه کرد. اما اگر مشکل ژنتیکی یا وابسته به سن باشد، معکوس‌کردن این روند بعید است. با این وجود، ممکن است بتوان سرعت این روند را با یک رژیم غذایی متعادل و یک رژیم مراقبت از مو کند کرد.

طبیعی است که موهای شما رنگدانه خود را از دست بدهند، این که می‌خواهید آن را رنگ کنید یا نه، انتخاب شماست. استفاده مداوم از این روش‌های درمانی می‌تواند به کند شدن و معکوس شدن ریزش مو و خاکستری‌شدن مو کمک کند. این روش‌ها ممکن است به تدریج تاثیر خود را نشان دهند، اما باید صبور باشید. 

نظرات کاربران