search

طرز تهیه سس فلفل تایلندی (سیراچا) در خانه

clock icon زمان خواندن ۲ دقیقه مینا پوردانا سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ ۰۴:۲۷

طرز تهیه سس فلفل تایلندی (سیراچا) در خانه
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید
سس فلفل تایلندی مانند بقیه غذاهای این کشور حسابی تند و تیز است. اگر از خوردن غذاها و چاشنی‌های تند لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم سس سیراچا را حتما امتحان کنید. ما طرز تهیه سس فلفل تایلندی را با تمام نکات آن به شما می‌گوییم.

ارزش غذایی

انرژی289 کیلوکالری
کربوهیدرات64 گرم
پروتئین9 گرم
چربی کل0 گرم
کلسترول0 میلی گرم
فیبر خوراکی6 گرم
preparation time icon

زمان آماده سازی

10 دقیقه

cooking time icon

زمان پخت

20 دقیقه

serve icon

تعداد سرو

نفر

مواد لازم

فلفل چیلی 900 گرم
آب 0.25 پیمانه
نمک دریایی 3 قاشق غذاخوری
سیر 4 حبه
شکر قهوه‌ای 3 قاشق غذاخوری
شکر ریزدانه 1 قاشق چای‌خوری
سرکه سیب 1 پیمانه

سس فلفل تایلندی یا همان سیراچا نام خود را از شهری که برای اولین بار در آن درست شده، «Sri Racha»، گرفته است. این سس تند در تایلند با فلفل چیلی تایلندی درست می‌شود. اما شما می‌توانید برای تهیه آن از انواع چیلی قرمز یا فلفل هالوپینو قرمز هم استفاده کنید. در حالت اصلی برای تهیه سس فلفل تایلندی باید فلفل را تخمیر کرد. این دستور نیز به همین شیوه تنظیم شده است.

اما شما می‌توانید این سس را از فلفل تخمیر تازه نیز تهیه کنید. کافی است فلفل‌ها را ریز و ساطوری کنید و با مواد دیگر برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بپزید و از صافی رد کنید. به همین سادگی سس تند شما آماده است. 

طرز تهیه سس فلفل تند سیراچا

طرز تهیه سس فلفل سیراچا

  1. فلفل‌ها را در غذاساز بریزید تا کاملا خرد شوند. اگر غذاساز ندارید می‌توانید آنها را با چاقوی آشپزخانه کاملا ریز کنید. البته برای این کار دستکش بپوشید تا پوست شما آسیب نبیند. فلفل خردشده را در یک شیشه بریزید. حدود ۳ سانتی‌متر از بالای شیشه باید خالی باشد زیرا حجم فلفل‌ها هنگام تخمیر بیشتر می‌شود. آب و نمک را مخلوط کرده و در شیشه بریزید تا روی فلفل‌ها را بگیرد. فلفل‌ها را کمی فشار دهید تا همگی زیر آب بروند، در غیر اینصورت ممکن است خراب شوند.
  2. شیشه را برای یک تا دو هفته در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید تا فلفل‌ها تخمیر شوند. در این مدت گاهی در شیشه را یک دور بپیچانید تا گاز حاصل از تخمیر خارج شود. پس از گذشت این زمان، تخمیر کم شده و آب نمک رنگ کدری پیدا می‌کند.
  3. فلفل تخمیرشده را به همراه آب نمک، سیر، شکر قهوه‌ای، شکر ریزدانه و سرکه در قابلمه‌ای بریزید و روی شعله زیاد قرار دهید. پس از جوش آمدن، حرارت را کم کنید تا برای ۵ تا ۱۰ دقیقه به آرامی بجوشد و غلیظ شود.
  4. سپس آن را از روی شعله بردارید، صبر کنید خنک شود و بعد در غذاساز یا مخلوط‌کن بریزید. مخلوط را هم بزنید تا کاملا ترکیب و یکدست شود. سس به دست آمده را از یک صافی توری رد کنید و در شیشه بریزید. سس اضافی را در یخچال نگه‌داری کنید.
نظرات کاربران