search

طرز تهیه رنگینک رولتی؛ یک دسر خوشمزه با خرما برای ماه رمضان

clock icon زمان خواندن ۲ دقیقه مینا پوردانا سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ ۰۲:۲۵

طرز تهیه رنگینک رولتی؛ یک دسر خوشمزه با خرما برای ماه رمضان
۵/ ۳.۰۰
امتیاز دهید
رنگینک یک دسر خرمایی رایج در جنوب کشور است. البته در شهرهای دیگر هم این دسر با خرما را برای سفره افطار ماه رمضان تهیه می‌کنند. رنگینک را می‌توانید به صورت ساده، قالبی و رولتی آماده کرد. در این مطلب طرز تهیه رنگینک رولتی را به شما می‌گوییم.

ارزش غذایی

انرژی848.87 کیلوکالری
کربوهیدرات98.64 گرم
پروتئین10.68 گرم
چربی کل49.58 گرم
کلسترول- میلی گرم
فیبر خوراکی5.97 گرم
preparation time icon

زمان آماده سازی

20 دقیقه

cooking time icon

زمان پخت

20 دقیقه

serve icon

تعداد سرو

8 نفر

مواد لازم

خرما 500 گرم
آرد 500 گرم
روغن مایع 300 گرم
هل - ساییده شده0.5 قاشق غذاخوری
دارچین 1 قاشق غذاخوری
گردو 130 گرم

رنگینک یکی از آسان‌ترین دسر های خرمایی است و خواص بسیاری نیز دارد. وجود خرما، گردو، هل و دارچین که همگی طبعی گرم دارند، باعث شده خوردن رنگینک برای افطار مورد استقبال قرار بگیرد. قند طبیعی خرما به سرعت جذب خون می‌شود و انرژی مضاعفی به فرد می‌بخشد. بهتر است به جای روغن از کره یا روغن حیوانی استفاده کنید تا نتیجه‌ای سالم‌تر داشته باشید.

روشی که در ادامه می‌خوانید برای تهیه رنگینک رولتی است، اما می‌توانید با همین مواد رنگینک ساده هم درست کنید. کافی است نیمی از مخلوط آرد و روغن را در ظرفی ریخته و صاف کنید. سپس یک لایه خرما و گردو و نیم دیگر آرد و روغن را روی آن بریزید و با پشت قاشق فشار دهید تا صاف شود. برای سرو رنگینک ساده می‌توانید با چاقو آن را به شکل مربع یا لوزی ببرید.

طرز تهیه رنگینک رولتی برای افطار

طرز تهیه رنگینک رولتی

  1. خرما را بشویید و اجازه دهید آب آن کاملا برود و خشک شود. سپس پوست و هسته خرماها را جدا کنید.
  2. تابه‌ای را روی شعله متوسط قرار دهید و وقتی کاملا گرم شد آرد الک‌شده را در آن بریزید. حرارت را کم کنید و با یک قاشق چوبی آرد را مرتبا هم بزنید. با تفت‌دادن آرد خامی آن گرفته شده و رنگ آن طلایی می‌شود. در این مرحله نباید از هم‌زدن دست بکشید زیرا آرد به سرعت می‌سوزد. 
  3. وقتی آرد به رنگ طلایی درآمد، روغن را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا آرد و روغن مخلوط شوند. یک دقیقه دیگر تفت‌دادن را ادامه دهید و سپس تابه را از روی شعله بردارید. زمانی که مخلوط آرد و روغن از حرارت افتاد و خنک شد، دارچین و هل کوبیده را به آن اضافه کنید و هم بزنید.
  4. خمیر را روی کاغذ روغنی باز کنید، در میان یک ردیف خرمای بازشده بچینید. در وسط خرماها نیز یک ردیف مغز گردو قرار دهید. حالا ردیف دوم خرما را روی ردیف اول بچینید، طوری که بین دولایه خرما یک لایه گردو قرار داشته باشد.
  5. به کمک کاغذ روغنی خمیر را از اطراف به وسط رول کنید. کاغذ روغنی را دور رول خمیر بپیچید و آن را برای یک تا دو ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. 
  6. پس از گذشت این مدت، رولت را از میان کاغذ روغنی درآورید و روی آن را با پودر پسته یا نارگیل تزئین کنید. سپس رنگینک رولتی را با چاقو حلقه حلقه کرده و در ظرف سرو بچینید.

 

نظرات کاربران