search

خواص روغن نارگیل برای پوست صورت؛ از شایعه تا حقیقت

clock icon زمان خواندن ۶ دقیقه مینا پوردانا چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۲۱:۲۸

خواص روغن نارگیل برای پوست صورت؛ از شایعه تا حقیقت
۵/ ۴.۱۷
امتیاز دهید

هنگامی که برای داشتن پوستی سالم و درخشان به دنبال راه حلی طبیعی باشیم، روغن نارگیل یکی از بدیهی‌ترین انتخاب‌هاست. در گذشته که تنوع محصولات مراقبت پوست کمتر بود، افراد از خواص روغن نارگیل برای پوست صورت و بدن کمک می‌گرفتند. امروزه نیز افراد زیادی ترجیح می‌دهند برای محافظت و تقویت پوست خود به سراغ محصولات و روغن‌های طبیعی، بروند. در این مطلب قصد داریم تاثیر و فواید روغن نارگیل را برای پوست خشک، چروک صورت، سیاهی دور چشم، جای جوش و سفیدشدن پوست بررسی کنیم.

فهرست مطالب

تاثیر روغن نارگیل بر پوست صورت 

تاثیر روغن نارگیل بر پوست صورت 

روغن نارگیل سرشار از چربی گیاهی است و می‌تواند در حفظ رطوبت پوست بسیار موثر باشد. این روغن در رفع مشکلات التهابی پوست نیز موفق عمل می‌کند. به طور خلاصه فواید روغن نارگیل برای پوست شامل این موارد هستند:

  • مرطوب کردن پوست به ویژه در افراد مبتلا به اگزما
  • کاهش التهابات ناشی از اشعه UVB خورشید
  • افزایش سرعت بهبود زخم‌ها
  • خواص ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس

نتایج مطالعات نشان می‌دهند که یکی از فایده‌های روغن نارگیل، بهبود و جلوگیری از بثورات پوستی مانند درماتیت آتوپیک است. این روغن عملکرد سد دفاعی پوست را تقویت می‌کند و التهاب ناشی از اشعه UVB را کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از خواص این روغن برای پوست، ضد باکتری بودن آن است. برخی اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل مانند اسید لوریک، از رشد میکروارگانیسم‌های مضر جلوگیری می‌کنند. 

خواص روغن نارگیل برای چروک و تیرگی دور چشم

خواص روغن نارگیل برای چروک و تیرگی دور چشم

با بالارفتن سن پوست صورت و بدن نازکتر می‌شوند، نازک‌شدن پوست صورت باعث نمایان‌شدن رگ‌ها شده و یک حلقه تیره دور چشم ایجاد می‌کند. البته تیرگی دور چشم دلایل مختلفی دارد از جمله: کم‌ خوابی، کم‌آبی بدن، آلرژی و مصرف برخی داروها. خواص روغن نارگیل می‌تواند برای رفع سیاهی دور چشم مفید باشد. این روغن با کمک به حذف سلول‌های مرده پوست و جایگزین‌شدن آنها با سلول‌های جدید به ضخیم‌شدن آن کمک می‌کند.

خواص ضد التهابی روغن نارگیل در کاهش پف زیر چشم نیز موثر هستند. برای استفاده از روغن نارگیل برای دور چشم ابتدا صورت خود را با شوینده مناسب بشویید، سپس مقدار کمی روغن را با نوک انگشت زیر چشم‌ها بمالید. مراقب باشید تا روغن داخل چشم‌ها نرود. با نوک انگشت دور چشم را ماساژ دهید تا روغن کاملا جذب پوست شود. اگر تیرگی دور چشم پس از ۲ هفته کمتر نشد به پزشک مراجعه کنید تا دلایل احتمالی این مشکل را بررسی کند.

روغن نارگیل برای چروک صورت

روغن نارگیل برای چروک صورت

گفته‌های زیادی درباره فایده روغن نارگیل برای کمرنگ‌شدن و رفع چروک‌های صورت وجود دارد. با این وجود هنوز مطالعات علمی کافی مبنی بر تاثیر این روغن بر چین و چروک‌های پوست انجام نشده است.

کلاژن عاملی است که باعث حفظ حالت ارتجاعی و سفتی پوست می‌شود. اجزای این ماده در روغن نارگیل وجود دارند و دلیل ادعاهای مفید بودن روغن نارگیل برای جوانسازی و رفع چروک‌ها می‌تواند همین موضوع باشد. نکته مهم این است که استفاده از روغن نارگیل را نمی‌توان یک درمان دانست. شما می‌توانید در کنار دیگر روش‌های مراقبتی روزی دوبار مقدار کمی روغن نارگیل را به صورت خود بمالید.

درمان آکنه و جای جوش

درمان آکنه و جای جوش

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد اسید لوریک می‌تواند پروپیونی باکتریوم آکنه، که باکتری ایجادکننده آکنه‌های التهابی است، را از بین ببرد. البته این آزمایشات در سطح آزمایشگاهی بوده‌اند. به همین دلیل برای استفاده از روغن نارگیل به صورت موضعی برای درمان آکنه، لازم است تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

از روغن نارگیل برای کمرنگ‌ کردن جای جوش و زخم نیز استفاده می‌شود. خواص آنتی‌باکتریال روغن نارگیل از عفونت زخم‌ها جلوگیری می‌کند و رطوبت‌رسانی آن اثر زخم و جوش را از بین می‌برد.

سفید کردن پوست و از بین بردن لکه‌ها

سفید کردن پوست و از بین بردن لکه‌ها

بسیاری از بلاگرهای زیبایی بر روشن و سفید شدن پوست با این روغن تاکید دارند. اما آيا روغن نارگیل پوست را سفید می‌کند؟ روغن نارگیل می‌تواند بر روشن‌شدن پوست و کمرنگ‌شدن لکه‌های تیره تاثیر مثبتی داشته باشد. برای سفیدشدن پوست با روغن نارگیل، ۲ قاشق غذاخوری از آن را با ۲ قاشق چای‌خوری عسل و نصف قاشق چای‌خوری آب لیموی تازه مخلوط کنید. یک لایه ضخیم از این ماسک را روی صورت قرار دهید. پس از ۱۵ دقیقه پوست خود را با آب خنک و شوینده مخصوص صورت بشویید.

روغن نارگیل برای پوست خشک

روغن نارگیل برای پوست خشک

علاوه بر خواص آنتی باکتریال و ضد التهاب، روغن نارگیل می‌تواند در رطوبت‌رسانی به پوست خشک مفید باشد. این روغن به طور قابل‌ توجهی پوست را نرم و هیدراته می‌کند. در مطالعه‌ای تاثیر روغن نارگیل و روغن زیتون بر ۵۲ فرد بزرگسال مبتلا به اگزما مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بیا‌نگر آن بود که استفاده از روغن نارگیل، علاوه بر کمک به بهبود اگزما خشکی پوست را کاهش می‌دهد.

این روغن شدت اگزما را تا ۶۸ درصد بهبود می‌بخشد. هیدراته نگه‌داشتن پوست می‌تواند به حفظ عملکرد آن به عنوان مانعی برای جلوگیری از باکتری‌ها، بهبود زخم‌ها و حفظ یکپارچگی پوست کمک کند.

روش استفاده از روغن نارگیل برای صورت

روش استفاده از روغن نارگیل برای صورت

یکی از روش‌های استفاده از فواید روغن نارگیل این است که آن را به صورت خود مالیده و اجازه دهید شب تا صبح روی پوست باقی بماند. برای اینکار موهای خود را با یک تل پارچه‌ای جمع کنید تا چرب نشوند. حدود یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را کف دستتان ماساژ دهید تا نرم شود. دست‌ها را به آرامی روی صورت و در صورت تمایل گردنتان بمالید. با یک دستمال کاغذی روغن اضافه را پاک کنید و اجازه دهید لایه باقی‌مانده تا صبح بماند. از ورود روغن نارگیل به درون چشم‌ها جلوگیری کنید. اگر پوست چرب یا مستعد جوشی دارید، روغن نارگیل را فقط روی نواحی خشک استفاده بمالید.

مضرات روغن نارگیل برای پوست 

مضرات روغن نارگیل برای پوست 

با وجود تمامی فواید روغن نارگیل، ممکن است استفاده از روغن نارگیل برای همه ایده‌آل نباشد. استفاده از روغن نارگیل برای پوست چرب می‌تواند موجب مسدودشدن منافذ پوست و ایجاد جوش‌های سرسیاه شود. همچنین برخی از افراد مبتلا به آکنه هم ممکن است به درمان با روغن نارگیل واکنش منفی نشان دهند.

بهترین راه برای تشخیص این که از این روغن استفاده کنید یا نه، آزمون و خطاست. ابتدا مقدار کمی از روغن را برای ناحیه کوچکی از پوست داخل آرنج خود به کار ببرید. پس از گذشت ۴۸ ساعت اگر واکنش منفی مشاهده نشد، می‌توانید آن را مورد استفاده قرار دهید. 

سخن پایانی 

روغن نارگیل یکی از محبوب‌ترین روغن‌های گیاهی است. علاوه بر پخت و پز، خواص روغن نارگیبل برای پوست و مو ثابت شده است. استفاده از روغن نارگیل می‌تواند باعث لطافت و درخشندگی پوست صورت شود. اما پیش از آن بهتر است مطمئن شوید که به روغن نارگیل حساسیت ندارید. 

نظرات کاربران