search

پنج راه برای کمک به کودکان برای کشف استعدادهایشان

clock icon زمان خواندن ۴ دقیقه مریم نخعی پنج‌شنبه ۰۷ فروردین ۱۳۹۹ ۱۲:۵۳

پنج راه برای کمک به کودکان برای کشف استعدادهایشان
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

پسرم "ایان" اخیرا برنامه جدیدی به نام گوگل اسکچ‌آپ (Google Sketch Up) پیدا کرده است. دانلود این برنامه رایگان است و امکان یادگیری چگونگی طراحی تصاویر سه بعدی خانه‌ها و ساختمان‌ها را فراهم می‌کند. ایان از چند سال پیش اشتیاق خاصی به خانه‌ پیدا کرد و حدود یک سال است که نقشه‌هایی با ابعاد دقیق برای خانه‌ها ترسیم می‌کند.

بعد از اینکه گوگل اسکچ‌آپ (Google Sketch Up) را دانلود کردیم، چند آموزش اولیه را با هم مشاهده کردیم تا او [پسرم] بتواند برخی اصول اولیه برنامه را بیاموزد. به او گفتم که تمرین کند و طراحی اولین خانه‌اش را به من نشان دهد. نمی‌توانم هیجان او را هنگام اتمام اولین خانه‌اش برای شما توصیف کنم. او به آغوش من پرید و به گرمی مرا بغل کرد. به آنچه انجام داده بود، خیلی افتخار می‌کرد.

کشف استعدادها و علاقه‌ برای نوجوانان همیشه آسان نیست. در اینجا پنج روش برای کمک به ساده‌تر کردن این فرآیند ارائه شده است.

آن‌چه در این مطلب خواهید خواند:

#فرزندان خود را در معرض فعالیت های مختلف قرار دهید

#با دنیای فرزند خود همراه باشید

#استعدادها و علایق فرزندتان را تشویق کنید

#نترسید که فرزند شما دست از کاری بکشد

#بگذارید فرزند شما رهبری کند

 

فرزندان خود را در معرض فعالیت های مختلف قرار دهید

 فرزندان خود را به چیزهایی که برایتان آشنا و در دسترس است، محدود نکنید. اگر در سنین رشد اهل ورزش بوده‌اید، طبیعی است که فرزندانتان را نیز با ورزش پیوند دهید، اما ممکن است آن‌ها علاقه‌ یا استعداد ورزشی نداشته باشند. سایر فعالیت‌ها را نیز امتحان کنید. برای فعالیت‌های دیگری که ممکن است در دسترس باشند، در انجمن محلی خود جست‌وجو کنید. ذهن خود و فرزندتان را به روی فرصت‌های متنوع پیش‌رو باز کنید. والدین جکی ایوانکو [خواننده‌ای که در سن ده سالگی پس از شرکت در برنامه تلویزیونی استعدادهای درخشان آمریکا شهرت یافت] هرگز تصور نمی‌کردند که او خواننده‌‌ای بااستعداد اپرا باشد تا زمانی که او را به دیدن شبح اپرا [نمایشنامه‌ای معروف برگرفته از کتابی به همین اسم] (Phantom of Opera) بردند. اشتیاق آمیخته با استعداد شگفت‌انگیز او به آواز خواندن، با دیدن یک تئاتر شروع شد.

کودکان با استعداد

با دنیای فرزند خود همراه باشید

به آنچه فرزندانتان در مورد علایقشان به شما می‌گویند -حتی اگر علاقه‌ای به آن ندارید - گوش دهید. کودکان بی‌وقفه در مورد آنچه مورد علاقه آن‌هاست صحبت خواهند کرد. در مورد چیزهایی که فرزندانتان دوست ندارند هم به آن‌ها گوش دهید. اگر می‌گویند ورزش یا موسیقی را دوست ندارند، اطلاعات ارزشمندی درباره‌ خودشان به شما داده‌اند. آن‌ها به نکات ظریفی در صحبت‌های خود اشاره خواهند کرد. مثلا کودکی که از تمرین موسیقی متنفر است، احتمالا علاقه‌ی چندانی به نواختن ساز ندارد.

پسرم، "کای" از تمرین ساکسیفون متنفر بود و در نهایت نواختن آن را متوقف کرد. اما او عاشق موسیقی است. امروز او علاقه به موسیقی را با استفاده از دی‌جی‌اینگ DJing ابراز می کند. او یک دستکاه میکس (ترکیب) صدا دارد و ساعت ها به میکس آهنگ و نواختن موسیقی می‌پردازد. لازم نیست بخواهید که این کار را انجام دهد. او این کار را انجام می‌دهد چرا که آن را دوست دارد.

 

استعدادها و علایق فرزندتان را تشویق کنید

من داستان‌های بسیار از والدینی شنید‌ه‌ام که رویاهای کودک‌شان را سرکوب می‌کنند، چرا که آن‌ را مناسب رشد و ترقی نمی‌دانند. کسی نباشید که رویاها و علایق فرزندش را نابود می‌کند.

حتی اگر علایق‌شان بسیار غیرواقع‌گرایانه به نظر می‌رسد، بگذارید رویایشان را دنبال کنند. شما نمی‌دانید که خدا آن‌ها را در چه مسیری قرار خواهد داد. پسر بزرگتر من، کای سال‌ها در پی آن بود که بازیکن حرفه‌ای بیس‌بال شود. او با استعداد بود اما به اندازه کافی استعداد نداشت. ما به تشویق او ادامه دادیم، اما سرانجام خود او متوجه شد که رویایش محقق نمی‌شود.

او هنوز علاقه‌مند به ورزش است و می‌خواهد جراح ارتوپدی شود. باید منتظر باشیم و ببینیم که دست تقدیر الهی او را به کدام مسیر خواهد کشاند.

 

نترسید که فرزند شما دست از کاری بکشد

کودک شما ممکن است مدتی فعالیت‌های مختلف را امتحان کند و سپس متوجه شود که آن‌ها را دوست ندارد. حتی اگر کودک‌تان در فعالیتی سرآمد باشد، اشکالی ندارد که اجازه دهید دست از آن فعالیت بکشد. مگر اینکه متوجه عادت شروع و رها کردن مدام شوید، گاهی لازم است که کارهای مختلف را امتحان کنید و متوجه شوید که شما برای آن ساخته نشده‌اید.

به فرزند خود بگویید که باید یک فعالیت یا یک ترم را به اتمام برساند و بعد از آن می‌تواند انصراف دهد. این به فرزندان شما نشان می‌دهد که باید متعهد باشند و پول را هدر ندهند. فعالیت را بدون سوال و اعمال فشار به پایان برسانید و سپس از آن گذر کنید.

فرزندان باهوش

بگذارید فرزند شما رهبری کند

دادن سررشته‌ کار به فرزندتان برای انتخاب علایق و استعدادهایش، همیشه ایده‌ خوبی است. نقش شما این است که مربی یا راهنمای او باشید. شما می‌توانید بسته به آنچه از فرزندتان میبینید و می‌شنوید، پیشنهادات خود را ارائه دهید. می‌توانید استعدادها و علایق او را تشویق کرده و کودک خود را در معرض فعالیت‌های مختلف قرار دهید. با این حال، این خود کودک است که انتخاب می‌کند که آیا می‌خواهد به مدت طولانی فعالیتی را ادامه دهد یا نه.

هر یک از فرزندان شما فردی منحصربه فرد است که خداوند او را در نهایت کمال خلق کرده است. فرزندان شما واجد استعدادها و علایق خاص خودشان هستند که رشد کرده و در نهایت چیزی را برای این دنیا به ارمغان می‌آورند. خوشحالی فرزند شما و زندگی هدفمند و موفق او تنها زمانی تحقق می‌یابد که هویت منحصر به فرد خود را پیدا کند.

برای ما والدین، این خود نوعی استعداد است که به فرزندانمان کمک کنیم تا استعدادها و علایق خود را پیدا کنند.

 

نوشته: Lori Radun

نویسنده کتاب: «زندگی ممتاز: زندگی سالم و متعادل برای مادران شلوغ»

نظرات کاربران