search

روش صحیح مراقبت از پوست در پاییز

clock icon زمان خواندن ۵ دقیقه تیم سلامت جمعه ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ ۲۰:۰۶

روش صحیح مراقبت از پوست در پاییز
۵/ ۴.۶۷
امتیاز دهید

بیشتر ما پوسته‌پوسته‌ شدن پوست دست و صورت، ترک خوردن پوست لب و خشک‌شدن دردناک پوست را در این زمان از سال تجربه می‌کنیم. این اتفاق به ویژه برای افرادی با پوست‌های حساس یا مبتلا به اگزما و پسوریازیس شدیدتر است. به همین دلیل باید مراقبت از پوست در پاییز را جدی بگیریم و به پوستمان در پشت سر گذاشتن این تغییرات کمک کنیم.

فهرست مطالب

چرا پوستمان در پاییز خشک می‌شود

چرا پوستمان در پاییز خشک می‌شود

اصلی‌ترین دلیل خشکی پوست در پاییز و زمستان، تغییرات هوا و سرد شدن آن است. از طرفی روشن شدن رادیاتور و بخاری‌ در خانه‌ها، هوای محیط را خشک کرده و این مشکل را تشدید می‌کنند. سد دفاعی پوست ما با از دست دادن رطوبت مختل می‌شود که افزایش حساسیت، خشکی و تحریک‌پذیری را به همراه دارد.

روش صحیح مراقبت از پوست در پاییز

مراقبت از پوست در پاییز

تغییر شوینده صورت

بیشتر ما حتی اگر به یک روتین پوستی وفادار نباشیم، باز هم صورتمان را یک یا دوبار در طول روز می‌شوییم. بنابراین تغییر شوینده صورتمان یکی از ساده‌ ولی موثرترین کارهایی که می‌توانیم برای مراقبت از پوستمان در پاییز انجام بدهیم. برخلاف فصل گرم که سراغ پاک‌کننده‌های قوی‌تر می‌رویم، انتخاب یک شوینده سبک و آبرسان برای پاییز و زمستان مناسبتر است. این کار به ویژه اگر پوست خشک یا حساسی دارید، تاثیر زیادی در پیشگیری از خشک‌شدن پوست خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: ورزش برای چاقی صورت

مراقبت از پوست در پاییز

مرطوب‌کننده غنی‌تر

گام بعدی برای مراقبت از پوست در پاییز، جایگزین کردن مرطوب‌کننده‌های تابستانی با یک محصول غلیظ‌تر است. یک کرم مرطوب‌کننده حاوی سرامید می‌تواند انتخابی مناسب برای جلوگیری از خشکی پوست بر اثر سرما باشد. سرامید‌ها اسیدهای چربی هستند که به طور طبیعی در پوست وجود دارند و مانند یک سد از آن در برابر خشکی و آسیب‌های دیگر محافظت می‌کنند. کمبود این ترکیب در پوست باعث خشکی و اگزما در اثر سرما می‌شود. استفاده از یک مرطوب‌کننده غلیظ و مناسب پاییز، به ویژه پیش از خواب شادابی و رطوبت را به پوست‌تان برمی‌گرداند.

مراقبت از پوست در پاییز

کرم دور چشم و بالم لب

پوست ما تغییرات ناگهانی را دوست ندارد، به همین دلیل لازم است تا با استفاده از محصولات مناسب، آن را برای تغییر هوا در پاییز آماده کنیم. پوست دور چشم نازک‌ترین و حساس‌ترین بخش از پوست صورت است و یک کرم دور چشم مغذی می‌تواند رطوبت از دست رفته در اثر سرما را به آن برگرداند. ترک خوردن لب‌ها در فصل سرد نیز مشکلی شایع است. بهتر است همیشه یک بالم لب همراه داشته باشید و در طول روز از آن استفاده کنید. این محصول انواع بدون رنگ و بو نیز دارد که استفاده از آن را برای آقایان راحت‌تر می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: خواص شیرین بیان برای پوست و مو

مراقبت از پوست در پاییز

لوسیون بدن

درست است که با آمدن پاییز فرصت پوشیدن لباس‌های کوتاه و باز تابستانی به پایان می‌رسد اما نباید مراقبت از پوست دست و پا را فراموش کنیم. بسیاری از افراد از خارش و حساس‌شدن پوست بدن در پاییز و زمستان شکایت می‌کنند. پیشنهاد ما اینست که اگر شما هم این مشکل را دارید، لوسیون مرطوب کننده بدن را به روتین خود اضافه کنید.

مراقبت از پوست در پاییز

لایه‌برداری کمتر

احتمالا به اندازه کافی درباره اهمیت لایه‌برداری برای شادابی پوست شنیده و خوانده‌اید. اما باید توجه داشته باشید که افراط در لایه‌برداری می‌تواند سد دفاعی پوست را از بین ببرد و با ایجاد ترک‌های بسیار ریز موجب خشکی و خارش پوست‌تان شود. احتمال ایجاد این مشکل در فصل‌های سرد بیشتر است، بنابراین لایه‌برداری را در فصل پاییز به یک بار در هفته محدود کنید و سراغ محصولات ملایم‌تر بروید.

پیشنهاد مطالعه:‌ پاکسازی پوست در خانه با ۶ گام ساده

مراقبت از پوست در پاییز

ویتامین سی

هرسال با رسیدن فصل پاییز به خوردن مرکبات تشویق می‌شویم تا با ویتامین سی موجود در آنها، سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کنیم. امسال علاوه بر مصرف پرتقال و نارنگی، محصولات پوستی حاوی ویتامین سی را هم به روتین مراقبت از پوست‌ خود اضافه کنید. به گفته متخصصان پوست، ویتامین سی در فصول سرد کارایی دوبرابری دارد و علاوه بر مقابله با اشعه‌های مضر آفتاب به یکدست شدن رنگدانه‌های پوستی و کلاژن‌سازی نیز کمک می‌کند.

مراقبت از پوست در پاییز

ضد آفتاب 

گرچه با آمدن پاییز، خورشید ساعات کمتری در آسمان است و شدت تابش آن به اندازه قبل نیست اما باید همچنان ضد آفتاب بزنید. اشعه ماورا بنفش خورشید که برای پوست مضر است و احتمال ابتلا به سرطان پوست را بالا می‌برد، در تمام طول سال وجود دارد و برای پیشگیری از آن باید از ضد آفتابی با حداقل spf ۳۰ استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه:‌ راهنمای خرید کرم ضد آفتاب خوب

مراقبت از پوست در پاییز

رطوبت‌ساز

در کنار تمام محصولات پوستی که در بالا گفتیم، استفاده از یک دستگاه رطوبت‌ساز (بخور سرد) در منزل و محیط کار، داشتن پوست سالم را در فصل‌های سرد آسان‌تر می‌کند. فراموش نکنید که وسایل گرمایشی رطوبت محیط را می‌گیرند و این یک تهدید جدی برای پوست محسوب می‌شود. 

سخن پایانی

اگر با رسیدن پاییز پوست شما حساس‌تر می‌شود، احتمالا دلیل آن تغییرات ناگهانی آب و هواست. با رعایت نکاتی که در بالا گفته شد، می‌توانید از پوست خود در برابر این تغییرات مراقبت کنید.

    محبوب‌ترین‌ها
    نظرات کاربران