search

۱۷ روش برای خلاص شدن از پف زیر چشم

clock icon زمان خواندن ۷ دقیقه مریم نخعی پنج‌شنبه ۰۷ فروردین ۱۳۹۹ ۱۲:۵۴

۱۷ روش برای خلاص شدن از پف زیر چشم
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

اگرچه محصولات بی‌شماری در بازار وجود دارند که ادعا می‌کنند در برطرف کردن پف و روشن کردن ناحیه زیر چشم موثر هستند، اما همیشه این ادعا درست نیست.
سایر دلایل شایع عبارتند از:

  •  آلرژی
  •  اگزما
  •  خستگی مزمن
  •  مسایل مربوط به رنگدانه پوست
  •  قرار گرفتن در معرض آفتاب
  •  بالا رفتن سن

ادامه مطلب را بخوانید تا متوجه شوید چگونه می‌توان به طور دائم از پف زیر چشم خلاص شد.

چای کیسه ای و پف چشم

از چای کیسه‌ای برای کم شدن پف زیر چشم استفاده کنید

چای فقط برای نوشیدن نیست. بلکه برای رفع هاله‌ تیره و پف زیر چشمان‌تان نیز می‌توانید از چای کیسه‌ای کافئین‌دار استفاده کنید.

کافئین موجود در چای حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است که می‌تواند باعث افزایش جریان خون به پوست شما شود. همچنین توان محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش و کند کردن روند پیری را دارد. یافته‌های یک پژوهش نشان میدهد، به طور ویژه، چای سبز توسط محققان به دلیل اثرات ضدالتهابی احتمالی آن مطرح شده است. 

برای انجام این کار:

  1. دو کیسه چای را به مدت سه تا پنج دقیقه خیس کنید.
  2. بگذارید کیسه‌های چای به مدت بیست دقیقه در یخچال سرد شوند.
  3. سپس مایع اضافی را بگیرید و چای کیسه‌ای را روی ناحیه زیر چشم بمالید.
  4. کیسه‌های چای را به مدت پانزده تا سی دقیقه در این وضعیت قرار دهید.

کاهش پف زیر چشم با کمپرس سرد 

کر‌م‌های قیمتی را کنار بگذارید. خلاص شدن از هاله‌های تیره و پف زیر چشم ممکن است به سادگی استفاده از یک کمپرس سرد ساخته شده از مواد در دسترس باشد.

 استفاده از سرما در این ناحیه می‌تواند کمک کند تا رگ‌های خونی در واکنشی موقتی به سرعت منقبض شوند. اگرچه می‌توانید یک کمپرس سرد بخرید، اما به کارگیری روش‌های خودساخته هم می‌تواند به همین اندازه سودمند باشند.

کاهش پف چشم با کمپرس یخ

برخی از این موارد خودساخته شامل موارد زیر است:

  •  قاشق چای‌خوری سرد
  •  خیار خنک
  •  حوله مرطوب
  •  کیسه سبزیجات منجمد

قبل از استفاده، کمپرس خود را با یک پارچه نرم بپوشانید تا پوست را از یخ زدن بیش از حد محافظت کنید. برای نتیجه‌ گرفتن کافی است تنها چند دقیقه از کمپرسور استفاده کنید.

سینوس‌هایتان را با نتی پات (neti pot) پاک کنید

برخی افراد اطمینان می‌دهند که استفاده از نتی پات (neti pot) می‌تواند به از بین بردن پف و هاله‌ تیره دور چشم کمک کند. این وسیله با محلول نمکی (محلول سالین که ترکیبی از نمک در آب است و موارد استفاده‌ی مشخصی در پزشکی دارد) پر می‌شود. نوک نتی‌پات را در بینی خود قرار داده، سینوس‌هایتان را با آب می‌شویید و مخاط و سایر جرم‌های آن را از بین می‌برید.

برای انجام این کار:

  1. نتی پات (neti pot) را با محلول آب‌نمک پر کنید - نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب بریزید. آب را گرم کنید تا حل شود، سپس قبل از استفاده آن را تا دمای بدن خنک کنید. برای راحتی بیشتر محلول گرم یا ولرم مناسب‌تر است.
  2. سر خود را به پهلو بر روی سینک خم کنید. نوک نتی‌پات را در سوراخ بینی‌ای که در ارتفاع بالاتری است، قرار دهید.
  3. در حالی که محلول را به آرامی در سوراخ بینی می‌ریزید، از دهان خود تنفس کنید. محلول باید از طریق سوراخ بینی دیگر تخلیه شود.
  4. این روند را در حالی که سر خود را به سمت دیگر چرخانده‌اید، تکرار کنید.
  5. نتی پات (neti pot) را بعد از استفاده با آب تصفیه شده، مقطر و در غیر این صورت استریل بشویید.
  6. قبل از آنکه نتی‌پات را در جای خود بگذارید اجازه دهید داخل آن خشک شود.

می توانید نتی‌پات‌های ارزان را به‌صورت آنلاین خریداری کنید. اگر تصمیم دارید این روش را در خانه امتحان کنید، حتما از آب مقطر یا استریل شده برای محلول آب‌نمک استفاده کنید. همچنین، می‌توانید آب جوشیده که تا دمای مناسبی خنک شده، را جایگزین کنید.

پاکسازی با نتی پات

برای خلاصی از پف زیر چشم آب بنوشید

آب حدود شصت درصد از وزن بدن شما را تشکیل می‌دهد. با توجه به این، شاید تعجب‌آور نباشد که دهیدراته شدن ممکن است باعث ایجاد پف زیر چشم‌ها شود. افزایش مصرف آب کمک‌کننده خواهد بود.

چقدر آب کافی است؟ کارشناسان توصیه می‌کنند مردان روزانه حدود ۱۳ فنجان و زنان حدود ۹ فنجان آب بنوشند.

آب دوست ندارید؟ خوشبختانه همه مایعات جز و کل آب مورد نیاز روزانه حساب می‌شوند. با این حال، آب گزینه‌ای کم کالری است. آب گازدار، آب‌های طعم دار شده یا حتی آب با تکه‌های میوه (دتاکس‌واتر) را امتحان کنید. چای گیاهی بدون کافئین، داغ یا سرد، هم گزینه‌ی مناسب دیگری است.

 

یک آنتی‌هیستامین مصرف کنید

آلرژی ممکن است باعث ایجاد پف و هاله تیره زیر چشم شما شود. همچنین ممکن است سبب قرمزشدن، آبریزش یا خارش چشم شود. این واکنش ناشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن به عامل حساسیت‌زا یا تحریک‌آمیز است.

اگر احساس می کنید پف زیر چشم‌تان به آلرژی ارتباط دارد، از پزشک خود در مورد مصرف داروهای ضد آلرژی بدون نیاز به نسخه سوال کنید. برخی از این داروها عبارتند از:

  • دیفن‌هیدرامین (بنادریل) 
  • ستریزین (زیرتک)
  • لوراتادین (کلاریتین)

همچنین بهتر است که به‌طور کلی از بروز حساسیت‌های احتمالی جلوگیری کنید.

برخی از محصولات مراقبت شخصی مانند صابون، آرایش یا رنگ مو ممکن است حساسیت‌زا باشند. اگر در شناسایی علت حساسیت مشکل دارید، برای اینکه بدانید چه چیزهایی بیشترین واکنش را ایجاد می‌کنند، یک لیست از موارد استفاده شده تهیه کنید. اگر این مشکل مزمن است در مورد آزمایش آلرژی با پزشک خود صحبت کنید. 

آنتی هیستامین

تاثیر کرم رتینول در کاهش پف زیر چشم

احتمالا تا به‌حال از کرم‌ استفاده کرده‌اید، اما توجه دقیق به مواد تشکیل‌دهنده آن بسیار اهمیت دارد. از کرم‌های رتینول برای عارضه‌های مختلف پوست استفاده شده است مانند:

  • آکنه
  • پسوریازیس (یک بیماری خود ایمنی پوست است که خود را با خارش و التهاب پوست بدن بروز می‌دهد)
  • افزایش سن
  • سرطان‌های خاص

این ماده مرتبط به ویتامین- آ بوده که در حالت‌های کرم، ژل یا مایع عرضه می‌شود.

چگونه رتینول به کم‌کردن پف چشم کمک می‌کند؟ استفاده از این ماده می‌تواند کمبود کلاژن پوست را جبران کند. احتمالا می‌توانید غلظت‌های پایین‌تر رتینول را در محصولات بدون نیاز به نسخه پیدا کنید، اما کرم‌های قوی‌تر نیاز به تجویز پزشک متخصص پوست دارند.

به طور کلی رتینول یک‌بار در روز، حدود نیم ساعت پس از شستن صورت، روی پوست استعمال می‌شود. اگر باردار هستید کرم‌های رتینول و یا ویتامین- آ اضافی استفاده نکنید.

 

نقش کرم‌های روشن‌کننده در کاهش پف زیر چشم

کرم‌های روشن‌کننده پوست حاوی ماده‌ای به نام هیدروکینون هستند. این ماده در تولید ملانین در پوست اختلال ایجاد می‌کند و می‌تواند به محو شدن پف‌‌های تیره یا هاله زیر چشم کمک کند.

بسیاری از کرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌هایی که بدون نسخه تهیه می‌کنید حاوی دو درصد هیدروکینون هستند. با تجویز پزشک متخصص پوست خود می‌توانید غلظت بالاتری دریافت کنید. برای دیدن نتایج ماندگار باید به‌طور مرتب از این محصولات استفاده کنید.

توجه به این نکته ضروری است که تاثیرات مثبت هیدروکینون هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید از بین می‌رود. بنابراین، باید فقط در شب از آن استفاده کنید. برخی افراد هنگام استفاده از محصولات روشن‌کننده پوست، خشکی، سوزش و سایر موارد خفیف پوستی را نیز تجربه می‌کنند. اگر واکنشی داشتید، استفاده از آن را قطع کنید.

هر روز کرم ضدآفتاب بزنید

حفاظت پوست در برابر پرتوهای خورشید می تواند از بعضی مسایل پوستی جلوگیری کند:

  • پیری زودرس
  • سرطان پوست
  • تغییر رنگ پوست

در نتیجه، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب می‌تواند برای رفع پف و هاله تیره دور چشم نیز موثر باشد.

آکادمی درماتولوژی (تخصصی پوست) آمریکا استفاده از ضدآفتاب را به همه مردم توصیه می‌کند. حفاظت در برابر طیف وسیعی از اشعه‌های UVA و UVB مهم است. بنابراین، انتخاب کرمی با اسپی اف-۳۰ یا بالاتر و مقاوم در برابر آب اهمیت دارد. تجدید کرم به قدر نیاز یا طبق دستور شرکت سازنده لازم است. یک مرطوب‌کننده پوست روزانه انتخاب کنید که اس‌پی‌اف-۳۰ یا بالاتر داشته باشد.

 همچنین می‌توانید با روش‌های زیر از اشعه‌های مضر خورشید اجتناب کنید:

  • نشستن در سایه
  • پوشیدن لباس پوشاننده
  • استفاده نکردن از دستگاه سولاریوم 

کرم ضد آفتاب

رفع پف زیر چشم با میکرونیدلینگ پوست 

میکرونیدلینگ به عنوان درمان تحریک کلاژن هم شناخته می‌شود. موافقان آن می‌گویند که باعث کاهش چین و چروک، جای زخم و حتی مشکلات رنگدانه‌ای پوست مانند هاله‌های تیره و پف زیر چشم می شود.

در این عمل از سوزن‌های ریزی برای ایجاد سوراخ‌هایی در پوست استفاده می‌شود. این عمل باعث نوعی آسیب‌دیدگی کنترل شده می‌شود که به نوبه خود، پوست تحت درمان را جوان‌تر میکند. این روش برای کسانی که به دنبال رضایت آنی هستند، مناسب نیست. این کار معمولا در طول شش جلسه با فاصله حدود یک ماه انجام می‌شود. هزینه میکرونیدلینگ کمتر از روش‌های معمول لیزر است.

گاهی اوقات، این کارخطراتی نیز به همراه دارد، اگرچه زمان بهبودی کوتاه است. افراد ممکن است به موارد زیر دچار شوند:

  • خون‌ریزی
  • کبودی
  • عفونت
  • باقی‌ماندن جای زخم

متخصصان پوست ابزارهای خانگی را توصیه نمی‌کنند، چرا که تاثیر کمتری داشته و خطر انتقال عفونت وجود دارد. برای جلوگیری از انتقال بیماری سوزن‌ها را با افراد دیگر به اشتراک نگذارید. این رویکرد مناسب افرادی که سابقه کلوئید دارند یا معمولا جای زخم بر بدن‌شان می‌ماند، نیست.

 

قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید

 مراقبت‌های پوستی شبانه‌ می‌تواند در جلوگیری از پف زیر چشم به شما کمک کند. به ویژه، شستن صورت قبل از خواب اهمیت زیادی دارد.

دلایل زیادی برای نخوابیدن با آرایش وجود دارد. اولا، خوابیدن با ریمل یا آرایش چشم ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • ایجاد سوزش یا خارش در چشم‌ها
  • واکنش آلرژیک
  • ایجاد عفونت و به دنبال آن قرمز شدن، چرک کردن و سایر نشانه‌ها

برخی می‌گویند وقتی با آرایش می‌خوابید، پوست خود را در معرض رادیکال‌های آزاد قرار می‌دهید که امکان ایجاد به اصطلاح «استرس اکسیداتیو» (نبود تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن که منجر به افزایش خطر تعداد زیادی از بیماری‌ها در طول زمان می‌شود) را دارد و ممکن است منجر به پیری زودرس پوست‌تان شود.

 

هنگام خواب سر خود را بالاتر بگذارید

سعی کنید با استفاده از بالش‌های اضافی سر خود را بالاتر بگذارید. استفاده از دو یا چند بالش، کمک‌کننده خواهد بود. حتی ممکن است خرید نوعی بالش شیبدار (wedge pillow) را در نظر بگیرید. این بالش چکار می‌کند؟ با بالا بردن سر شما، از جمع شدن مایعاتی که در هنگام خواب باعث ایجاد پف در پلک‌های تحتانی می‌شود، جلوگیری می‌کند. 

اگر در این حالت گردن شما اذیت می‌شود یا نمی‌توانید بخوابید، انتهای تخت خود را چند اینچ بالا ببرید. می‌توانید از چند آجر زیر پایه‌های تخت استفاده کرده و یا بالابر تختخواب خریداری کنید که مخصوص این کار ساخته شده است.

آرایش

تاثیر خواب کافی بر کاهش پف زیر چشم

گذشته از چگونگی خوابیدن، میزان خواب هم عامل موثر دیگری است. اگرچه خواب کم باعث ایجاد هاله زیر چشم نمی‌شود، اما ممکن است شما را رنگ‌پریده‌تر کند. در نتیجه هاله تاریک (دور چشم) ممکن است واضح‌تر شود.

اکثر بزرگسالان باید هر شب بین هفت تا هشت ساعت بخوابند.

طبق گفته‌های کلینیک مایو، اگر برای به خواب رفتن مشکل دارید، این ترفندها را امتحان کنید:

  • سعی کنید برنامه خواب منظم، یا یک زمان مشخص برای به خواب رفتن یا بیدار شدن داشته باشید.
  • حداقل تا شش ساعت قبل از خواب از مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای کافئین‌دار خودداری کنید.
  • از نوشیدن مشروبات الکلی قبل خواب خودداری کنید.
  • تمام وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها را دو ساعت قبل از خواب تمام کنید.
  • چند ساعت قبل از خواب تمرین‌های شدید را متوقف کنید.
  • تلویزیون، تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی را یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید.

 

غذاهای سرشار از کلاژن را در رژیم غذایی خود بگنجانید

با افزایش سن، عضلات و بافت‌های نگهدارنده‌ی پلک‌ها، ضعیف می‌شوند. در نتیجه ممکن است پوست و همچنین چربی‌هایی که معمولا در اطراف چشم است، افتادگی پیدا کنند. مصرف ویتامین- ث به جذب اسید هیالورونیک بدن کمک می‌کند. این اسید ضروری به‌طور طبیعی در بدن یافت میشود، اما مقدار ذخیره‌ آن با افزایش سن کاهش مییابد. غذاهای سرشار از ویتامین- ث و اسیدهای آمینه نیز می‌تواند با بالا بردن سطح اسید هیالورونیک و ایجاد پوستی سالم‌‌تر به تولید کلاژن کمک کند.

منابع خوب ویتامین- ث شامل موارد زیر است:

  • پرتقال
  • فلفل قرمز
  • کلم‌پیچ
  • جوانه کلم دلمه‌ای
  • کلم بروکلی
  • توت فرنگی

 

مصرف غذاهای سرشار از آهن را بالا ببرید

کم‌خونی فقر آهن شرایطی است که خون فاقد گلبول‌های قرمز است. این سلول‌‌ها وظیفه انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن را بر عهده دارند. کمبود آهن می‌تواند باعث ایجاد هاله‌های تیره زیر چشم و حتی رنگ‌پریدگی شود. علائم دیگر شامل موارد زیر است:

  • خستگی شدید
  • دست و پای سرد
  • ناخن‌های شکننده

اگر گمان می‌کنید کم‌خون هستید، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. پزشک کم‌خونی را با یک آزمایش خون ساده بررسی می‌کند. برای جبران کمبود آهن، به مکمل‌های مخصوص آهن نیاز دارید. در موارد خفیف، افزایش میزان آهن در رژیم غذایی می‌تواند در کاهش پف زیر چشم کمک‌کننده باشد.

غذاهای غنی از آهن عبارتند از:

  • گوشت قرمز، گوشت خوک و مرغ
  • غذای دریایی
  • لوبیا
  • سبزیجات برگ‌دار مانند کلم و اسفناج
  • کشمش، زردآلو و سایر میوه‌های خشک شده
  • غذاهای غنی شده با آهن مانند غلات، نان و ماکارونی
  • نخود فرنگی

 

تاثیر غذاهای شور در پف زیر چشم

خوردن بیش از حد غذاهای شور ممکن است علت اصلی پف زیر چشم شما باشد. نمک به حفظ مایعات بدن کمک می‌کند و به‌طور کل می‌تواند باعث پف شود. همچنین ممکن است منجر به سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی و سکته مغزی شود.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند، روزانه ۲۳۰۰ میلی‌گرم یا کمتر نمک مصرف کنید. در حالت ایده‌آل، بزرگسالان نباید روزانه بیش از ۱۵۰۰ میلی‌گرم نمک در روز مصرف کنند.

به عنوان راهنما، در اینجا ‌گرم نمکِ یک قاشق غذاخوری یا کمتر را ملاحظه می‌کنید.

  • یک‌چهارم قاشق غذاخوری = ۵۷۵ میلی‌گرم سدیم
  • نصف قاشق غذاخوری = ۱۱۵۰ میلی‌گرم سدیم
  • چهار پنجم قاشق غذاخوری = ۱۷۲۵ میلی‌گرم سدیم
  • یک قاشق غذاخوری = ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم

هشدار روی بسته‌های موادغذایی را با دقت بخوانید تا ببینید چقدر نمک در میان وعده‌های مورد علاقه شما وجود دارد. یک راه برای کم‌کردن سریع نمک در رژیم غذایی، خودداری از خوردن غذاهای بسته‌بندی و فرآوری شده است. در عوض، سعی کنید یک رژیم غذایی با استفاده از غذاهای کامل - میوه و سبزیجات تازه – داشته باشید و به این ترتیب می‌توانید میزان نمک مصرفی را کنترل کنید.

 

نوشیدنی الکلی ممنوع

در جهت ایجاد بهبود اساسی می‌توانید قطع مصرف الکل را مد نظر قرار دهید. چرا؟ این کار مشابه ایده آب نوشیدن بیشتر است. نوشیدن الکل به کم‌آبی بدن کمک می‌کند و کمبود آب بدن ممکن است منجر به ایجاد پف و هاله‌ تیره زیر چشم شما شود.

اگر میل شدیدی به نوشیدن یک نوشیدنی خاص دارید، سعی کنید آب گازدار طعم دار شده یا آب معمولی طعم‌دار شده با میوه را امتحان کنید.

 

تاثیر سیگار در پف زیر چشم

مصرف سیگار ذخیره‌ ویتامین- ث بدن شما را خالی می‌کند. ویتامین- ث باعث ایجاد کلاژن سالم در پوست شما می‌شود. اگر سیگار می‌کشید، احتمالا با مواردی مانند چین و چروک، تغییر رنگ پوست و حتی پف زیر چشم و هاله‌ تیره دست و پنجه نرم خواهید کرد.

ترک سیگار به حل سایر مشکلات مرتبط با سلامتی نیز کمک می‌کند. می‌توانید سال‌ها به طول عمر خود اضافه کنید، از شر دندان‌های لکه‌دار خلاص شوید و احتمال ابتلا به دیابت پیش‌رونده، بیماری‌های قلبی عروقی و برخی سرطان‌ها را کاهش دهید.

در چند هفته اول پس از ترک یکباره‌ ممکن است علائم ترک نیکوتین را تجربه کنید. این علائم طی ده تا چهارده روز از بین می‌روند.

پف زیر چشم

مراجعه به پزشک برای درمان پف زیر چشم

بسیاری از دلایل تورم و تغییر رنگ زیر چشم جدی نیستند و احتمالا با درمان‌های خانگی برطرف می‌شوند. با وجود این، اگر این علائم را فقط زیر یک چشم مشاهده می‌کنید یا شاهد بدتر شدن آن با گذشت زمان هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

در بعضی موارد پف زیر چشم ممکن است نتیجه عفونت یا سایر مشکلات پزشکی باشد که نیاز به توجه ویژه دارد.

اگر تورم شرایط زیر را دارد باید به دکتر مراجعه کنید:

  • شدید و ماندگار
  • همراه بودن با قرمز شدگی ، درد یا خارش
  • تحت تاثیر قرار دادن بخش‌های دیگر بدن مانند پاها

پزشکتان ممکن است راه‌حل‌های طولانی مدت ارایه دهد، مانند تجویز کرم یا سایر روش‌های درمانی که برای کاهش تورم و تغییر رنگ پوست استفاده می شود. روش‌هایی مانند:

  • لیزر درمانی
  • لایه‌برداری شیمیایی
  • پرکننده‌های تزریقی برای درمان پلک‌های پف‌کرده

برای گرفتن بهترین نتیجه ممکن است نیاز به تکرار این درمان‌ها باشد.

نظرات کاربران