search

پیشگیری از کرونا در خانه + پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط

clock icon زمان خواندن ۷ دقیقه مهرداد توکلی دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ ۲۲:۳۵

پیشگیری از کرونا در خانه + پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

پیشگیری از کرونا در خانه به یکی از دغدغه‌های اصلی افراد برای جلوگیری از انتقال آلودگی تبدیل شده است.  تمیز کردن سطوح کثیف و ضد عفونی کردن آنها بهترین عملی است که می‌تواند به پیشگیری از کرونا در خانه کمک کند. معلوم نیست هوای خانه‌ای که در آن فرد مبتلا به کرونا نفس کشیده تا چه مدت به این ویروس آلوده خواهد بود. اندازه و نوع تهویه اتاق‌ها از جمله عوامل تاثیرگذار در این فرایند هستند. استفاده از سیستم تهویه مناسب به سریع‌تر تمیز شدن هوا از آلودگی احتمالی کمک قابل توجهی می‌کند. در این مطلب با بررسی دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا در خانه سعی می‌کنیم همه چیز پیرامون مراقبت‌های خانگی برای مقابله با کرونا را پوشش دهیم.

فهرست مطالب

مراقبت خانگی برای پیشگیری از کرونا


همه چیز پیرامون مراقبت‌های خانگی برای پیشگیری از کرونا در خانه

کارشناسان بهداشت از همان آغاز شیوع کرونا دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا را ارائه دادند. پروتکل بهداشتی کرونا بر ویژگی‌های این ویروس و راه پیشگیری از آن متمرکز است. همان طور که می‌دانید ویروس کرونا از طریق ذرات تنفسی معلق در هوا و از فرد به فرد منتقل می‌شود. اصلی‌ترین راه پیشگیری از کرونا برای عموم افراد حفظ فاصله اجتماعی با افرادی است که با آنها در یک خانه زندگی نمی‌کنند. شستشوی مرتب دست‌ها و پرهیز از تماس آنها با صورت فرد نیز یکی دیگر از مهم‌ترین پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا است. 
این راهنما برای پیشگیری از کرونا در خانه تنظیم شده است. یکی از عوامل اصلی موثر در شیوع ویروس کرونا، انتقال آن توسط افرادی است که نشانه‌ها و علائم آن را ندارند. به همین دلیل در این راهنما پیشگیری از کرونا در خانه و در شرایطی که بیمار کرونایی در آن نباشد مورد توجه قرار گرفته است. برای آگاهی از نکات مهم نگهداری از بیمار کرونایی در منزل می‌توانید به مطلب مرتبط رجوع کنید. 

پیشگیری از کرونا در خانه با ضد عفونی کردن منزل

مطالعات جدید نشان می‌دهد که احتمال آلودگی به ویروس کرونا از طریق سطوح تقریبا نزدیک به صفر است. با وجود این، برای اطمینان سطوح را تمیز کنید و حتما پیش از غذا خوردن دست‌های خود را بشویید. اگر بیمار کرونایی در منزل دارید، برای اطمینان خاطر سطوحی که بینار لمس کرده را تمیز و ضد عفونی کنید، اما وسواس زیادی به خرج ندهید. 

برای جلوگیری از هر نوع اشتباه لازم است تفاوت این دو نوع فعالیت مشخص شود:
 تمیز کردن: به پاک کردن جرم‌، کثیفی و آلودگی از روی سطوح دلالت دارد. این فعالیت میکروب‌ها را نمی‌کشد، بلکه باعث کم شدن آنها و کاهش خطر گسترش آلودگی می‌شود. 
ضد عفونی کردن: به استفاده از مواد شیمیایی ضد عفونی کننده برای کشتن میکروب‌های روی سطوح دلالت دارد. این فعالیت ضرورتا باعث تمیز شدن سطوح کثیف نمی‌شود. ضد عفونی کردن هنگامی که بعد از تمیز کردن انجام شود می‌تواند خطر گسترش آلودگی را به پایین‌ترین سطح برساند. 

ضدعفونی وسایل خانه

  • توصیه‌های عمومی برای پیشگیری از کرونا در خانه با تمیز کردن و ضد عفونی کردن

کارشناسان بهداشت تمیز کردن و ضد عفونی کردن سطوح مختلف پر لمس در خانه را به صورت روزانه توصیه می‌کنند. سطوح پر لمس شامل مواردی مثل میزها، دستگیره‌های در، کلیدهای برق، دستگیره‌ها، سطوح مختلف سرویس بهداشتی، شیرهای آب، سینک و وسایل الکترونیکی می‌شود. بهتر است کار ضد عفونی کردن سطوح مختلف با استفاده از مواد ضد عفونی کننده دارای تائید وزارت بهداشت انجام شود. همچنین هنگام استفاده از مواد ضد عفونی کننده مطابق برچسب راهنمای این مواد عمل کنید. این برچسب‌ها مواردی را که باید حین استفاده از این مواد به آن توجه کنید، مثل پوشیدن دستکش یا روش تهویه محیط را توضیح می‌دهند. 

بهترین محلول ضدعفونی

نکات عمومی هنگام ضد عفونی کردن منزل

  • ضد عفونی کردن سطوح مختلف خانه باعث پیشگیری از کرونا در خانه می‌شود.
  • از یک محافظ پوست مثل دستکش استفاده کرده و به محافظت چشم‌ها در مقابل ترشح احتمالی مواد توجه کنید. 
  • از تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید. اگر لازم است پنجره‌ها را باز کرده و امکان گردش هوای مناسب در محل را به وجود بیاورید. 
  • بیشتر از مقداری که روی برچسب مواد درج شده از آنها استفاده نکنید.
  • برای رقیق کردن مواد از آبی که دمای آن به محیط نزدیک است استفاده کنید (مگر اینکه برچسب مواد روش دیگری توصیه کند).
  • از مخلوط کردن مواد شیمیایی خودداری کنید.
  • روی مواد رقیق شده برچسب بزنید.
  • مواد شیمیایی را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید. 

بهتر است توجه کنید که هرگز نباید این محصولات را خورده، نوشیده، تنفس کرده یا وارد بدن خود کنید یا مستقیما روی پوست خود قرار دهید چرا این کار می‌تواند آسیب جدی به شما برساند. همچنین از این مواد برای ضد عفونی کردن حیوانات خانگی استفاده نکنید چرا که ممکن است به آنها آسیب جدی وارد کند. 
همچنین باید توجه ویژه‌ای به افرادی که به آسم یا تنگی نفس مبتلا هستند داشته باشید. این افراد هرگز نباید در حین تمیز کردن و ضد عفونی کردن در محیط قرار داشته باشند چرا که این مواد ممکن است بیماری آنها را تشدید کند. 

روش ضدعفونی کردن خانه

روش تمیز کردن و ضد عفونی کردن خانه

چندین نوع سطح و وسایل لمس شدنی در هر خانه‌ای وجود دارد که تمیز کردن و ضد عفونی کردن هر یک از آنها بدون توجه به ویژگی‌های آنها می‌تواند کاری سخت و در نهایت بدون فایده باشد. برای پیشگیری از کرونا در خانه توجه به تمیز کردن و ضد عفونی کردن سطوح مختلف ضروری است. 

  • سطوح سخت (بدون منفذ)

موقع تمیز کردن و ضد عفونی کردن این سطوح از دستکش استفاده کنید. بعد از هر بار تمیزی دستکش‌ها باید دور انداخته شوند. اگر از دستکش‌های قابل استفاده مجدد استفاده می‌کنید، باید آن دستکش‌ را فقط به تمیز کردن سطوح برای پیشگیری از کرونا در خانه اختصاص دهید. به راهنمای مواد شوینده و ضد عفونی کننده توجه کنید و مطابق آن عمل کنید. بلافاصله پس از درآوردن دستکش دست‌های خود را ضد عفونی کنید. 

اگر این سطوح کثیف باشند، باید حتما قبل از ضد عفونی کردن با یک شوینده یا صابون تمیز شوند. 

برای ضد عفونی کردن، به فهرست مواد ضد عفونی کننده مورد تائید وزارت بهداشت توجه کنید. 

همچنین برای آگاهی از ضد عفونی کننده مناسب برای سطوح مختلف می‌توانید پروتکل ضدعفونی سطوح محیطی وزارت بهداشت را مطالعه کنید. 

روش تمیز کردن خانه

سطوح نرم (دارای منفذ)

برای سطوح نرم مثل فرش، قالی، و پرده، بهتر است ابتدا آلودگی ملموس آنها را پاک کنید و با استفاده از شوینده مناسب این سطوح آنها را تمیز کنید. 
بعد از تمیز کردن، به شستشوی این موارد مطابق دستوری که سازنده آنها ارائه می‌دهد اقدام کنید. جهت پیشگیری از کرونا در خانه در صورت امکان از گرم‌ترین درجه ممکن آب برای شستشوی این اقلام استفاده کنید. پس از شستشوی موارد، آنها را کاملا خشک کنید. 
در صورتی که دستوری وجود نداشت، می‌توانید به پروتکل ضدعفونی سطوح محیطی وزارت بهداشت رجوع کنید. 

ضدعفونی کردن موبایل

پرسش‌های رایج در زمینه پیشگیری از کرونا در خانه

تمیز کردن چه فرقی با ضد عفونی کردن دارد؟

تمیز کردن با استفاده از مواد شوینده انجام می‌شود. این کار باعث از بین رفتن کثیفی می‌شود اما باعث کشته شدن میکروب‌ها و عوامل آلودگی نمی‌شود، بلکه فقط مقدار آنها را کاهش می‌دهد. ضد عفونی با استفاده از مواد ضد عفونی انجام می‌شود. این کار باعث کشتن میکروب‌ها و عوامل آلودگی می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند روزانه سطوح مختلف لمس شدنی در خانه را تمیز و ضد عفونی کنید. 

برای ضد عفونی کردن سطوح می‌توان از سفیدکننده استفاده کرد؟

استفاده از سفیدکننده‌ها در صورتی که با غلظت مناسب انجام شود می‌تواند در ضد عفونی کردن آلودگی کرونا موثر باشد. برای این کار مطابق دستور برچسب سفیدکننده عمل کرده و از آبی که دمای آن به محیط نزدیک است استفاده کنید. 

شستن لباس های بیمار کرونا

شستن لباس‌های آلوده با لباس‌های دیگر خطرناک است؟

شستن لباس‌های آلوده به ویروس کرونا همراه با لباس‌های دیگر خطرناک نیست. بهتر است برای انجام این کار از گرم‌ترین درجه ممکن آب برای شستشو استفاده کنید.

سخن پایانی

برای پیشگیری از کرونا در خانه توجه به تمیز کردن و ضد عفونی کردن سطوح مختلف در خانه اهمیت زیادی دارد. برای این کار باید از مواد شوینده و ضد عفونی کننده مناسب استفاده کنید. در این مطلب ضمن معرفی روش انجام کار، فهرست مواد مورد تائید وزارت بهداشت را جهت مطالعه خوانندگان معرفی کردیم. با توجه به ویژگی‌های سطوح مختلف از روش‌ها و مواد مختلفی برای تمیز و ضد عفونی کردن آنها استفاده می‌شود. یکی از محلول‌های ضد عفونی موثر برای مقابله، سفید کننده خانگی با غلظت مناسب است. بخش‌های مختلف لمس‌پذیر خانه به سطوح مختلفی تقسیم می‌شوند. توجه به ویژگی‌های هر سطح در تمیز و ضد عفونی کردن آن باعث پیشگیری از کرونا در خانه می‌شود. در نهایت توجه به این نکته ضروری است که عمل تمیز کردن و ضد عفونی کردن سطوح مختلف خانه عملی روزانه است. ضد عفونی کردن خانه باعث می‌شود محیط تا ۲۴ ساعت از آلودگی دور بماند. 

نظرات کاربران